[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:18

als je tuig verder goed is kun je ook losse strengen kopen. scheelt toch altijd wat!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:47

Ojajoh schreef:
Alleen de lamoen sluiten lijkt,nog een optie, de rest is helaas,niet mogelijk. Toch maar snel een nieuw tuig aanschaffen want dat het oog helemaal van z'n plek af gaat lijkt mij niet ok

Kun je geen gaatjes bij maken in je strengen met bv een hete dikke brij pen?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:19

is er een sulky die geschikt is voor een pony rond de 70 cm?

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:37

Misschien de Pirouette?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:10

Hca iig niet.
Maar andries kan wel een sulky maken met andere wieltjes als je dat zou willen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:15

NathalietjeB schreef:
Ojajoh schreef:
Alleen de lamoen sluiten lijkt,nog een optie, de rest is helaas,niet mogelijk. Toch maar snel een nieuw tuig aanschaffen want dat het oog helemaal van z'n plek af gaat lijkt mij niet ok

Kun je geen gaatjes bij maken in je strengen met bv een hete dikke brij pen?

ik zal er binnenkort ff foto van maken

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:48

@ ohjajoh
Rij je met broek? Als je die te los hebt kunnen de bomen er ook uitschieten. Als hij strak genoeg zit en op goede plek, zou het niet moeten kunnen.
De bomen moeten ook wel stilliggen in je lichtogen van je tuig. Zweven betekend niet in de lucht bungelen, maar dat ze zonder dat er gewicht op rust los in je lichtogen van je tuig rusten.
Dat kan iemand voor je testen als je zelf op je sulky zit. Als je dan vraagt om de bomen op te tillen omhoog, zou dit helemaal gewichtloos moeten voelen.
voel je teveel druk op je lichtogen, dan moet je je sulky verstellen. dwz bankeje naar achteren of bomen een gaatje omlaag. bij vragen mag je altijd pb sturen, weet ook niet waar je vandaan komt?

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:25

Hoi
Ik heb een vraagje voor iedereen die een cavaletti sulky heeft .
Ikzelf heb het sport model .
Ben er op een paar kleine puntjes na ..tevreden over .
Wat me wel stoort is dat ik erg weinig beenruimte heb .
En ik vind het bokkussen niet idiaal om dit op te vangen .
Bokkussen is erg krap en ik zou het graag BREDER en langer willen hebben .
Eigenlijk zou ik het allerliefst het gehele kussen een 20 cm willen ophogen en iets breder willen maken .
Maar dan moet de rugleuning ook worden aangepast .
Is er iemand hier op het topic die op hetzelfde idee is gekomen en dit al in de praktijk heeft uitgevoerd om op deze manier eigenlijk een beteren zit te creëren .
Groetjes miriam

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:59

Ik ben op zoek naar een stevige sulky/tweewieler voor achter mijn fjordtie van 150cm. Ik heb degene van horseshop international gevonden maar kom op bokt nog e.a. tegen. Het lijkt me wel heel gaaf om met een sulky te gaan mennen, leuk zou zijn als er 2 volwassenen op kunnen. Heeft iemand tips?Of zou de oxer sulky volstaan, we zullen er maximaal een uurtje er mee rijden ( geen heftige ritten) meer voor op het land en in de omgeving.( zal eerder een half uurtje per keer zijn zo'n 1 a 2 keer per week.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:38

Omkiepgevaar 2 wielers, ik krijg nogal wat reacties over het feit dat ik graag een tweewieler wil aanschaffen voor mijn brave fjord.. ( niet allen positief) wat hebben de kenners hier over te zeggen?

Inmiddels zelf al wat info opgedaan, mocht ik geen 2e hands 2 wieler kunnen vinden van degelijke kwaliteit dan zit ik er over na te denken om 1 van Clever of Cavalier aan te schaffen.
De Cavalier kan ook met onafhankelijk geveerde bomen. 195.- zouden jullie hier voor kiezen en waarom?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:41

Ligt er aan hoe hoog het zwaartepunt ligt van de sulky. En dan als nog zal je niet omslaan als je recht toe recht aan gaat.
Ik ben met mijn HCA sulky 1x omgeslagen, maar dat waren 3 factoren bij elkaar... 1. pony ging te snel, 2. door een bocht en 3. het ene wiel zat op het ruiterpad en het andere wiel in de hogere berm dus dat was 3x is scheepsrecht :P
Heb verder geen ervaring met de sulky's die je noemt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:46

In ieder geval ben ik gegaan voor een gesloten lamoen, een degelijke wagen die goed in balans te brengen is en een heel goed tuig met veiligheidssluitingen.

Een tweewieler kantelt op zich minder snel dan een vierwielige wagen; alles heeft zijn voor en zijn tegen.. Gewoon goed oriënteren.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:39

Zowel mijn fjord als ik zijn hele rustige bewegers ;-)... ik ben geen risicoruiter en zal dat met mennen ook absoluut niet worden. Een draf zal ik pas in zetten als ik zeker weet dat we een mooi recht stuk onder de wielen hebben. (maar goed paard blijft paard en kan even schrikken natuurlijk) We gaan rijden vlak bij huis, op verharde paden, of in de bak, of het Lauwersmeergebied (vlakke zandpaden) een rit van een uur a anderhalf zal voor ons als we ervaring hebben de max zijn.....mits we niet verdwalen....daar zijn we wel extreem goed in.

Een tweewieler heeft enorm mijn voorkeur vanwege het vervoeren van de wagen, de opslagmogelijkheid (kan thuis) en de opstap is voor mij persoonlijk een stuk prettiger als bij een 4 wieler. We mogen de 4 wieler van onze pensionhouder gebruiken maar die kan ik niet vervoeren. En gezien we net een nieuwe alu trailer hebben wil ik deze niet meer omruilen. Ik zag bij Van de Mee ook een hele geschikte oplossing voor het vervoeren van 2 wielers.

Maargoed, het volgende luxe probleem:

deze Clever CLR1 (geveerd middels schobrekers aan de achterzijde) Afbeelding

deze Clever MXH met meer mogelijkheden dan de CLR1 : is geveerd met ellips veren , lamoen is onafhankelijk verstelbaar , zodat je de sulky altijd horizontaal kunt stellen.
Afbeelding

Of deze de Cavalier
Afbeelding

http://www.cavalierequestrian.com/a-292 ... bow-sulky/

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:50

Zou lekker voor een 2 wieler gaan,als ik t zo hoor heb je die keus al voor jezelf gemaakt ;)
Mijn fjord heeft altijd voor de oxer gelopen maar dat vond ik zelf absoluut geen prettige 2wieler.maar goed dat had ook zn redenen waarom ik geen dure wagen voor hem heb aangeschaft.
Heb nu een hca voor mn shet en dat vind ik zelf tot nu toe het beste rijden en inderdaad met het oog op dat het makkelijker vervoeren is ect en ik ben altijd alleen.
De 2wieler die jij noemt geen ervaring mee en omklappen gelukkig ook nog niet :+

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:22

Ik ben heel blij met een sulky oxer voor m'n b-pony (1,25m). Prima kwaliteit voor een scherpe prijs.
Enige dat ik heb veranderd is de stophaakjes (die echt heel onhandig klein zijn en waar de lichtogen in een scherpe bocht gemakkelijk doorheen gleden) weg laten slijpen en er dichte lamoenen voor laten lassen door de plaatselijke lasser.
Makkelijk op- en afstappen en genoeg plek op het bankje om er met z'n tweeën op te zitten.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:43

De sulky oxer is net te klein voor mijn paard en ik zoek een iets stevigere wagen als dat.

Ik had nog 1 vraag, op de boktmarkt staat een tweedehands Clever te koop van ongeveer 6 jaar oud voor 1000,- euro. Een mieuwe Clever kost 1050,- via een Belgische leverancier.

Degene die op bokt te koop staat is nog van het originele merk Clever alvorens deze werd overgenomen door K-utzmann. Mijn vraag is of er echt zoveel verschil in kwaliteit zit tussen beide Clever wagens. En of het kleine prijsverschil tussen beide wagens reëel is.

heel graag jullie advies gevraagd.

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:33

Hai allemaal,

Ik wil graag meekijken met dit topic. Wil zelf dit jaar ook een stabiele goede kwaliteit tweewieler aanschaffen. Mijn paard is trouwens 1,49 hoog. Ik moet hem eerst nog beleren (en mezelf ook). Maar ben me wel al serieus aan het orienteren, maar zit met wat vraagjes over stabiliteit.

Het gaat bij mij (senior ruiter met senior rijpaard) vooral om comfort en stabiliteit voor een rustige wandeling met af en toe een stukje draf. In principe niet op de openbare weg maar op geschikte menpaden of indoors. De reden dat ik een tweewieler wil is dezelfde als van Ollytje, ik wil ermee op pad en je kan ze makkelijker meenemen.

Mijn vraag is over de hoogte van de wielen, zijn hoge wielen prettiger voor het paard en/of menner ? Het is mij niet heel duidelijk. Ik zie bijvoorbeeld grotere paarden met een kar met lage wielen en waar ook het lamoen heel schuin naar boven (naar paard) loopt. Hangt het lamoen dan niet erg op de schoft.

Kan iemand dat mij uitleggen voordat een verkoper mij van alles wijs gaat maken ? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 03:41

Hoi Lotus, wat ik er van begrijp is dat de inchmaat van de banden niet alleen alles zeggend is. Het heeft ook te maken met de zithoogte van de kar.

Neem bv het goedkopere Oxer model dan heb je 21"wielen. er staat bij dat het tot paarden van 155cm kan maar ik heb begrepen van iemand hier op bokt dat ze eigenlijk net niet over haar paardje van 140cm kan kijken.

Voor paarden met een hoogte van +/- 150 zit je bij de meeste sulky's die ik gevonden heb op 23"of 25" wielen. Je kan ook 27" wielen doen..... Maar daar staat vaak bij dat ze geschikt zijn voor paarden van boven de 155... Ik heb me inmiddels helemaal suf gezocht op bokt naar zoveel mogelijk informatie en ervaringen over 2wielers...(nog steeds).

Laat je een sulky op maat maken ( bij bv Cavalier of van de Mee) dan zorgen zij er voor dat alles precies op maat is. De van der Mee wagen staat erg goed aangeschreven voor de brakke medemens maar daar moet je als beginnend menner even voor sparen ;-).

De Cavalier komt ook goed uit de bus, maar contact verkrijgen met de beste man vind ik tot nu toe nog niet eenvoudig....Toch schijnen zijn wagens erg goed te bevallen qua afstellen en comfort.

Dan heb je ook nog de luxe HCA waar de meeste mensen erg over te spreken zijn. (weet niet of die ook voor 150cm paarden zijn)

Verder de Kraay, Lemerij en Clever en nog wat meer. Deze hebben vaak meer de standaard maten waar je uit kunt kiezen.

De Clever ook wel bekend als Ku tzmann vind ik persoonlijk best wel degelijke en betaalbare beginners wagens, ook die zijn er inmiddels in allerlei soorten en maten te verkrijgen en het nieuwste model is te verkrijgen met luchtvering...das ietsje duurder maar lijkt mij persoonlijk wel prettig.

Er zijn nog wel meer dealers trouwens.

Tot zover mijn bevindingen in mijn zoektocht, het is nog niet eenvoudig allemaal hihi, hoop dat je er wat aan hebt.

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:48

Hai, ja ik ben ook al een tijdje (op en aan) bezig. Bij Kraaij hebben ze redelijk betaalbare GIG's en die heb ik ook al langs zien komen met verende bomen. Nu wil ik best een paar centen uitgeven maar ik weet gewoon nog niet zeker of mijn paard er wel ooit aan zal wennen en of het iets voor ons is. Ben met voorbereiden bezig, maar waar begin je. Om het uiteindelijk echt te proberen heb je toch zo'n kar nodig. Heb jij dan al een mencursus gedaan ? Het is inderdaad allemaal wat lastiger dan ik dacht. Waar zit jij ? Ik zit in Amsterdam. Volgens mij is Kraaij het dichtste bij, ik wilde daar gewoon eens heen gaan ook. En natuurlijk houd ik de sites goed in de gaten. Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar hoe groot is jouw paard ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:01

@Lotus: Ik heb een GIG van de Lemerij, deze zijn identiek aan die van Kraay. Ik heb dan wel de meest simpele versie en ik ben er erg blij mee. Maar ze zijn wel vrij lastig in balans te krijgen, dus de kans is aanwezig dat je veel geld uitgeeft en dat je hem dan niet lekker in balans krijg achter je paardje. Ik weet ook niet of je er qua comfort voldoende aan hebt.

Dit is mijn GIG
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... e=573533A6

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:31

Hai Moony, tja zoiets had ik in gedachten, ziet er echt leuk uit. Maar die balans is natuurlijk wel erg belangrijk, ook zoiets waar ik nog te weinig van weet. Want hoe is het dan als je eens iemand meeneemt, dan is de kar meteen weer helemaal uit balans ? Drukt het niet teveel op zijn schoft eigenlijk ? Dat vraag ik me dus af omdat je maar twee wielen hebt dat dan het gewicht voor het paard op zijn rug dan juist zwaarder wordt ? Wat voor paardje is dat trouwens ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:38

Lotus_11 schreef:
Hai Moony, tja zoiets had ik in gedachten, ziet er echt leuk uit. Maar die balans is natuurlijk wel erg belangrijk, ook zoiets waar ik nog te weinig van weet. Want hoe is het dan als je eens iemand meeneemt, dan is de kar meteen weer helemaal uit balans ? Drukt het niet teveel op zijn schoft eigenlijk ? Dat vraag ik me dus af omdat je maar twee wielen hebt dat dan het gewicht voor het paard op zijn rug dan juist zwaarder wordt ? Wat voor paardje is dat trouwens ?

Je kan het bankje verschuiven, dus als je iemand mee neemt moet je die even anders zetten om te zorgen dat de balans weer goed is. Maar het bankje verschuiven is niet altijd genoeg om te garanderen dat je hem in balans krijgt, dat is een beetje het probleem ten opzichte van een paar andere merken waar je meer dingen kan verstellen (sowieso vind ik een tweewieler niet ideaal als je veel wisselt met mensen die je mee neemt, dan blijf je aan het schuiven). Voor mij is dat misschien ook wel lastiger, omdat ik gelijk met een vrij groot verschil in gewicht zit. Ik ben zelf klein en tenger (44 kg), dus als ik (een volwassen) iemand mee neem zit er toch al snel 1,5 - 2 x zoveel gewicht op de wagen. Dat vraagt om flink wat schuifwerk.

Zolang een tweewieler goed in balans staat, heeft de pony geen (extra) gewicht op zijn rug, in balans hangen betekent eigenlijk gewoon dat hij dus niet op de rug drukt. Als je dus iemand erop zet en je hebt de uiteinden van de lamoenen in je handen (en op de hoogte waarop die bij het paard hangt) zou je dan geen gewicht in je handen moeten hebben, maar de tweewieler moet ook weer niet achterover kukelen.

Ik heb maar een ukkie voor de wagen hoor ;) Is een Welsh pony'tje van 1.22 klein.

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:49

Oh, dank voor de uitleg. In eerste instantie zal ik denk ik wel altijd met zijn tweeen gaan, voor de veiligheid, dat ik een hulp heb om bijvoorbeeld naast het paard te lopen op moeilijke plaatsen e.d. Uiteindelijk lijkt het me gewoon ook leuk om alleen te gaan zodra ik en mijn paard genoeg zelfvertrouwen hebben. Ik kon op de foto niet zo goed inschatten hoe groot alles was, mooi Welshje Hoeveel inch wielen heb jij dan ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:07

Uhm dat is een goede, weet ik niet zeker uit mijn hoofd. Ik dacht 18 inch, maar weet niet zeker of dat klopt. Anders is het 21

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 02:11

Lotus, mijn fjord is dezelfde hoogte als jou paardje. Ik zit vlak bij Groningen...

Ik heb Hans van der Mee gemaild over een basis uitvoering tweewieler ( en moet zeggen ontzettend behulpzaam en klantvriendelijk) ook Cavalier een mail gestuurd (wacht nog op antwoord)

Ik vond bijgevoegde foto de MXH van Clever/ K utzmann op papier ook erg netjes qua verstelmogelijkheden (Snoys is trouwens zeer klantvriendelijk, dikke 10+ moet ik zeggen, zeker een aanrader)

Ik kreeg dit antwoord op mijn vraag wat het verschil was tussen de tweewielers die hij te koop aanbied :

De Crl1: is een vrij simpele Sulky , met de vork in het midden , en staat vrij hoog vanwege de schokdempers . bij deze sulky zijn 23 inch wielen genoeg omdat hij anders te hoog komt voor je pony . verstelmogelijkheden zijn de bank , de lamoenstokken , en de schokdempers deze kun je op kracht instellen

MHX is een hele complete Sulky , lamoen is onafhankelijk te verstellen , wat heel belangrijk is om de sulky horizontaal achter de pony te krijgen , hier zijn de 27 inch wielen een hele goede samenstelling met de sulky , je zit hier mee op een goede hoogte , dus zeker een aanrader , is afgeveerd middels ellips veren , en de bank ook verstelbaar , als ook de lamoenstokken te verstellen zijn

Afbeelding

Qua budget liggen deze een beetje gelijk. Ik heb de Excellent dealer denk ik het dichtste bij huis zitten. Ik heb gisteren een 2e hands Clever bekeken. De andere zijn voor mij te ver weg om langs te gaan. Ik ga trouwens menlessen volgen maar dat wil ik dan met mijn eigen paardje doen ( die is enorm braaf en al aan de kar gewend).