[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:10

Nou even snel reageren.

Wedstrijd is in ouddorp en ollie ik heb de lijst via de mail kan hem wel even doorzetten. Bernadette doet ook mee en die is in vorm haha dus dat wordt nog doorrijden!

Ik heb ook een gieter met een beetje azijn er in er over gegooid dus na een paar happen waren ze niet meer zo lekker. Het kan geen kwaad maar hij moet natuurlijk niet zijn hele stal leeg gaan eten. Vind het ook wel handig werken alleen het is nog wel een stuk duurder dan vlas.

Heb verder geen verstand van tweewielers of sulky's. Ook niet met luchtvering maar er rijden er hier wel meerdere mee dus ik ozu het gewoon doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:53

Citaat:
Hebben jullie de paardjes allemaal rondom op ijzers staan ?

Rizanta alleen voor, zolang ze niet meer nodig heeft laat ik dat zo. Ze heeft nogal platvoeten voor }:0
Snuit en Alwyn staan nu blootvoets, doen ook niet zoveel, ziet er prima uit, moet zelfs binnenkort weer bekapt. Dus dat laten we voorlopig ook nog zo. Als 't spul weer 2x per week flink over de weg moet denderen dan komen er weer ijzertjes onder. Met 1x per week mennen en nog niet eens over de weg kan het prima zo.

@Nouvel & Marjoo2009 bij Snuit werkt heel veel stappen goed om meer ontspanning te krijgen. Bij Zarah, paard van de stalhouderij, werkte dat ook goed. Maar dat is wel een kwestie van erg lange adem en dan ben je nog niet eens echt dressuurmatig met ze aan het werk. Nouvel kan me je twijfels goed voorstellen want je kunt er zo weinig aan verbeteren / knutselen als ze zich niet 'geven'. Het is met dressuur toch wel fijn als ze soms net dat beetje laconieke hebben, niet dat ze niet willen lopen, maar zich gewoon niet zo druk maken. Ik weet niet of je iets anders kunt doen in stalmanagement, meer naar buiten, meer contact met andere paarden, ander voer? Maar dat zul je waarschijnlijk allemaal al geprobeerd hebben?

Moet wel zeggen dat als ze zich net dat kleine stukje geeft het wel een wereldpaard is natuurlijk.

Nou heb vanmiddag weer menles met onze grote meid, ben benieuwd want hele weekend niets gedaan. Vorige week was ze toen nogal stuiterig dus we shall see :+

Caadhola

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:20

Goede morgen,eerst uitgeslapen van een vermoeiend weekend.
Alles doet me pijn,maar ben toch blij dat ik het gedaan heb.

Yvys toeter,er reden er 13 in de finale.

Marrianne-heel veel succes,wat vervelend dat het nog niet beter gaat.

Nouvel-Dandy liep ook met heel veel spanning,dat gaat nu goed(meestal).
heel veel op de volte gereden,zodra hij ging spannen moest ik weer terug naar stap en naar de ontspanning rijden,dan pas weer aandraven.
Lotte was juist altijd te ontspannen,en loopt van nature in de houding,maar dan zonder achterhand erbij.
Ook dat gaat nu veel beter.
Als ik ze in het tweespan rijd,is het juist weer Lotte die de wagen trekt ,soms snap je het toch niet meer!!

Ze staan allebei rondom op ijzers.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:22

Denk dat veel stappen idd fijn is om er rust in te krijgen, maar dat geld voor Melody alleen voor buiten, in de binnenbak is het een soort tölt ?? wel rustig hoor, ze is niet echt druk, maar stapt vreselijk boven haar tempo, geen gezicht, echt een struikelblok voor dressuur, hahaha.
Ook haar draf is over het tempo, alles gaat hard, en ik moet nog zoveel leren, met de instructeur is ze al een stuk beter........dus het ligt in mijn geval veel aan mezelf !! :o

Bij nouvel volgens mij niet, die heeft al zo'n ervaring !!
Petje af zoals je rondstuurd nouvel, maar idd je twijfels zijn logisch ! met die spanning is dressuurmatig werk een enorme moeilijke klus.

VHU veel plezier vanmiddag met les !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:03

Net weer heerlijk les gehad met ponybeest. De bak thuis is super en pony doet zo zijn best (lijkt echt of hij wil laten zien dat hij het best kan, ben blij dat ik mijn startkaart niet heb afgemeld). Mijn instructrice hamert op basis, basis, basis. En hoe saai het misschien soms ook is, het werkt wel. Als ik de basis super voor elkaar heb, kan ik, zeker met Rembrand, iedere oefening met de vingers in de neus uitvoeren. Dan is alles doodsimpel.

Dus Nouvel (en Marjo 2009), terug naar de basis. Zorgen dat ze over de rug loopt, pas gaan draven als het in de stap goed gaat. Betekent dat dat je een uur moet stappen (en dan dus een goede stap, niet boven het tempo), dan is dat niet anders. Veel op de volte. Als het goed gaat, ook in de draf. Overgangen rijden, tempo wisselingen. Maar wat zeggen jullie instructeurs om het te verbeteren?

Kost heel veel geduld (met Rembrand gaat het doorgaans vrij makkelijk, maar ponybeest......), maar je geduld wordt beloond!!

@ Schaduw: sterkte!
@ VHU: veel plezier!
@ Maisie: het is wel duurder dan stro, maar omdat je veel minder verbruikt, ook veeeeeeel minder afval hebt, denk ik dat het uiteindelijk qua kosten ongeveer gelijk zit. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je paard erop staat. Mijn paarden staan heel veel buiten (winter 10-12 uur; zomer 24/7), als ik ze veel langer op stal zou hebben (maar dat is tegen mijn principes) dan is het minder fijn. Ik heb de overstap gemaakt ivm Quincy, die had chronische bronchitis en had met stro teveel last. Met de korrels niet meer.

@Nouvel: als ze in paddock ook anders reageert ga je inderdaad ook denken dat er lichamelijk misschien iets is. Al eens een fysio bij gehad? Tandarts?
@ Lacuna: ik begrijp dat je jarig bent. Van Harte!!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:11

Ze staan nu toch wel 16 tot 20 uur binnen zeker als het heel nat is buiten. Wij hoeven de mest gelukkig niet af te voeren gaat over het land. Merk wel dat we nu ook al minder afval hebben als toen ze nog op stro stonden.

De basis is idd heel belangrijk. Wij oefenen in de les ook veel op de volte, overgangen en tempowisselingen. soms wel een beetje saai maar ja als je net als ik met ferro nog geen punten kan rijden in de B zal je wel moeten. Probeer dit buiten ook nu meer op te pakken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:12

@Lacuna *\o/* gefeliciteerd!!!

@Marjo2009 je wil niet weten hoe Snuit eerst stapte....laat ik het anders formuleerde, een soort ultiem snelstappen echt extreem. En als ik er maar even aankwam knalde hij er in keiharde draf vandoor of begon te stuiteren. Halthouden was geen sprake van, zeker niet op de terugweg. Steigeren, door mijn hand heen :o Draf ook enorm tempo. Als ik hem dus zijn gang liet gaan. Denk dat ik echt al heel veel met hem heb geleerd en kwam er dus ook met hem achter dat er nog heel veel te leren viel. Want meneer kan het wel :+ Met heel veel stappen en me niets aantrekken van zijn drukdoenerij plus heel goed aanvoelen wat en hoe is dat al zo'n ongelovelijk stuk beter geworden. In stap, halthouden en dus ook de draf. Kan hem nu zelfs schakelen :+ Dus ook weer helemaal eens met Tine, we zijn zoooooo saai :+ , basiswerk is gewoon alles. Dus stap en draf in ontspanning, links, rechts en schakelen. Is met gewone dressuur onder het zadel ook zo. Wil niet zeggen dat het zo eenvoudig is en dat het mij altijd lukt ofzo maar dat is wel zo'n beetje de gedachte ;)

En tussendoor lekker naar buiten, zinnen verzetten maar dan wel ook dressuurmatig bezig blijven anders ben je bij die hittepetitten alles weer kwijt }:0

Nou heb alles gedaan in huis en ook nog voor mijn werk, dus mag nu los naar de poowns/'t peerd :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 31-01-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:14

Lacuna - Gefeliciteerd.

Tine - Had een meewerkende pony in de les,en dat is erg prettig!!

Lotte is in de paddock ook anders,maar dan het tegenover gestelde,ze springt met 4 benen boven de bakrand uit,als je haar zo ziet heb je niet het idee dat ze voor de wagen en onder het zadel zo rustig is.
Dat zegt ook niet alles.
Maar fysio en tandarts heb ik wel standaard 1x per jaar,beter voorkomen dan genezen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:16

Snuit is in de paddock heel rustig en relaxed, Alwyn blijft maar heen en weer denderen met Freddy in zijn kielzog 8)7

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:23

Ze waren bij mij gister allebei een beetje heleboel fris :D hadden ongelovelijk veel haast, was wel grappig :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:29

live vanaf school,wat n ramp..
Vhu, ik ben jaloers op jouw planningsvaardigheid!
Ga weer verder mezelf vervelen..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:37

Ik ga zwemmen. Kijken of ik meer dan 30 banen voor elkaar kan krijgen.

En basis is aan de ene kant erg saai (daarom gaan veel mensen, zeker ohz allemaal trucjes doen), aan de andere kant het resultaat is geweldig. Dus blijf ik het toch maar volhouden.

Moet nu echt weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:40

Idd, basis, basis, basis.
Ik loop er nu stiekem ook een beetje tegen aan. Bij Roos ging alles zo makkelijk, bij Whit moet ik echt regelmatig een stapje terug voor mijn gevoel. Schakelen, volte's, rechtrichten, nog meer schakelen, nog beter opletten dat je haar op 2 leidsels heb enz.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:41

VHU dat van snuit herken ik ook wel een beetje bij Kay. Stappen vind hij echt niks, gaat hem te langzaam. Hij is echt een heethoofd. In het begin kan hij ook moeilijk ontspannen lopen maar het gaat steeds beter.

Hij is wel best schrikkerig, moet echt 300 % opletten de hele weg want om de stomste dingen springt hij 3 meter opzij en dat moet ik echt niet hebben hier met het verkeer of nog erger de sloten aan 2 kanten. Daarom rijden we nu nog vooral in het dorp (=geen sloten). En ik heb altijd ene groom mee met hem!

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:48

Basis blijft,hoe saai het ook kan zijn,het enige middel om verder te komen.
Als de basis niet goed bevestigd is loop je toch vast.

Jelee,heel herkenbaar,Lotte springt buiten ook om,daarom ga ik voorlopig alleen met haar in 2 span naar buiten,Dandy laat zich niet zo snel om duwen,hij is bomproof.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:18

bedankt voor jullie reakties, het is inderdaad een algeheel probleem, niet alleen in het werk...
Als ik rijd rijd ik alleen maar basis, verder zijn we nog niet...
en op een dag als deze kom ik ook niet verder dan er weer rust in te zien te krijgen...

bloedonderzoek wees niets uit, naar de tandarts gaat ze elk jaar en fysio komt ook regelmatig...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:40

Nouvel veale maakt zich ook snel zwaar en is snel gespannen. Dit omdat hij graag wil werken en dus harder wil dan mij. Als hij zo'n moment heeft ga ik alleen maar stappen en veel voltes en 8 tjes draaien. Pas als hij ontspannen is en lekker over de rug loopt ga ik draven. Maar eerst een klein stukje, daarna weer stappen. pas als hij dit goed doet ga ik langer draven.

Maar wel vervelend dat het steeds erger wordt en je weet niet waardoor.
Veale bleek zo rustig te zijn geworden omdat zijn bekken scheef stonden, nu is hij weer de oude

Veale staat rondom ijzers. Omdat hij anders onregelmatig ging lopen, nu zijn zijn bekken recht gezet en is het probleem waarschijnlijk opgelost maar laat hem lekker op ijzers staan.

Tine is goed bezig. heeft pony al beweging geven en die deed goed zijn best en gaat nu zwemmen.

Vhu veel plezier en succes vanmiddag.

Naaltje en marianne ook succes

Ik ben net wakker :+ :+ Had al een paar nachten slecht geslapen en nu ook weer, maar had niks op de planning staan en ben blijven liggen

Dribbel lijkt weer opgeknapt te zijn. Heeft vannacht niet overgegeven en heeft zijn eten ook op.
We hebben gisteren geboortekaarten uitgezocht dus zal vanmiddag naar de drukker om te overleggen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:14

Jaaaa! Thnx! ben vandaag 25 geworden. *\o/*

Kreeg echt superveel smsjes vanmorgen, maar had met mn stomme warrige kop mn tel nog op trillen laten staan tijdens mn examens :o Best irritant als je dan elke keer "bzzzzz!!" in je broekzak voelt. :+

Even gauw een reactie op de link naar marktplaats over die sulky; hebben jullie wel gezien dat dit een quick hitch systeem is, en je daar dus kliktuig bij moet gebruiken? Er zit verder ook geen zweng aan, dus je gewone inspantuig kun je er niet aan vastmaken :)

Zo, nu even zien waar ik zo gauw een appeltaart vandaan ga halen zodat ik mn neus fatsoenlijk op stal kan laten zien, haha. Familie komt van het weekend pas, heb vrijdag eerst nog mn laatste examen van deze periode en daar moet ik toch ff mn kop bij houden.

Bedankt trouwens voor alle tips over de dekens. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij die 200gr hou, en dat ik hem toch niet scheer, maar gewoon op tijd een deken opleg. Kan m anders altijd nog hetzelfde figuurtje als nu scheren.

Groetjes, Lacuna

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:15

haha! grappig! Ik heb een cadeautje naast mn naam staan... :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:17

marjo hihi dat is niet rivaldo maar tum hihi

lacuna gefeliciteerd

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:17

Gefeliciteerd Lacuna. Je bent 4 dagen ouder dan mij. Ik wordt vrijdag 25 :-)
Vervelend geluid is dat dan h;e. Hoe ging je examen?

Wij hebben van het weekend een combimagnetron gekregen dus zal vanmiddag of morgen ook even cakespul halen. Kijken als het me lukt. Anders moet ik zaterdag toch maar taart halen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:23

haha! Gaaf! Alvast gefeliciteerd dan!
Haha, en vrijdag zit ik gewoon weer examen te doen, vreselijk :P
Ga jij het ook aankomend weekend vieren?
Examen ging wel lekker voor mn gevoel. Had eerst mega-zenuwen, maar uiteindelijk viel het allemaal best wel mee :)
En nu even lekker mn gedachten verzetten bij Sun en Storm!

Groetjes, lacuna :wave:

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:38

Gefeliciteerd lacuna!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:46

@Lacuna, van harte gefeliciteerd

Verders niet bijgelezen want ik ben momenteel ziek thuis en na even op gezeten te hebben duik ik toch weer mijn bedje in...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:51

Ik heb een tweelingzus en die viert het vrijdag.
's ochtends komen mijn ouders en 's middags gaan we naar mijn zus

zaterdag 's middags komen mijn ouders en zus, schoonouders en schoonzusje en nog wat vrienden.

Beterschap voor de zieken