[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:59

Hier in Bennekom ben je ook welkom hoor :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:19

Ik ga mijn sulky (cavaletti) opknappen. Nou dacht ik zelf aan staalborstel + hammerite. Maar iemand wees mij erop dat hammerite niet sterk genoeg is.

Wat is jullie ervaring er in?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:03

_Chip schreef:
Hier in Bennekom ben je ook welkom hoor :D

Oh top! Ik stuur een pb

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:54

weliswaar geen sulky vraag ,maar een tuig vraag, mag dat hier ook of is daar ook een centraal topic voor?

Ik ben een beetje aan het oriënteren op goede tuigjes. Onze pony heeft met haar 1.01m een lastige maat, ze past shet net niet, en pony is weer net te groot ,maar goed met leer valt daar veel aan aan te passen

Ik zoek een goed kwalitatief tuig, leer, zwart, liefst met anatomisch borsttuig, maar is geen pre. Goed passen en zitten wel.
En als het kan onder de 500,- of net er boven mag ook nog, maar geen duizenden euro's want dat kan ik echt niet betalen.

Welk merk is dan aan te raden? En welke shop hebben jullie daarin goede ervaringen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:31

Die maat pony's past vaak fijn een shetland ideal tuig is mijn ervaring.
Nieuw heb je een enkelspan leer de luxe maat shet voor ong 600 euro. De eurotech maat shet is 520, geen leer, maar wel super fijne tuigen. Beide met een gewoon borsttuig.
Voor mij geen voorgevormde, die moeten zo precies goed liggen willen ze er geen last van krijgen. Tuigen liggen hier op verschillende pony's dus dat is geen doen.

Ik bestel mijn tuigen altijd bij Co Pater, die komt ze netjes afstellen aan huis.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:31

Welke tuigen heb je al geprobeerd Ojajoh?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:50

Ann_Pam schreef:
Welke tuigen heb je al geprobeerd Ojajoh?

Pfiff
merkloos (?)
en een nylon tuigje

pfiff kom ik niet uit kwa maat, kan net/net niet, Nylon is de broek te groot, kan ik wel laten maken maar ik vind nu na wat maanden gebruik de kwaliteit toch echt heel erg tegenvallen. Het is niet het nederlandse tuigje wat je hier kan krijgen in de leuke kleurtjes. Deze komt dan wel uit UK maar toch wil ik gewoon nu ik weet dat ze het goed doet voor de kar, en ik vaker ritten ga maken, voor een beetje kwaliteit gaan. Voordat ik met allerlei merken en dingen thuis ga komen dacht ik, ik vraag het eerst hier. Scheelt misschien een hoop miskopen ;)

zo heb ik nu ook de cavaletti enkele maanden kunnen proberen en wijst de praktijk idd uit dat op zand deze niet zo fijn is voor de rug :=
uhu, ja door schade en schande wordt men wijzer :') }:0 :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:38

Ik heb ook wat rond geshopt kwa merken/merkloos. Maar kom steeds terug bij ideal.
Eerst 2e hands, en nieuw altijd vij Co Pater vandaan. Gaatje hier of daar er bij of een onderdeel in een andere maat is geen probleem. Bij mijn 2span tuig had ik een shet en een pony hoofdstel.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:11

Ik raad idd ook een ideal aan, dit tuig ligt super op onze grote shet. En als er een onderdeel te groot is kan je die altijd nog in maat pony nemen. Ik gebruik zelf de eurotech en ben er erg tevreden over! Ik heb hem trouwens bij demenner besteld, en heb goede adviezen gekregen van hun :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:43

Ojajoh schreef:
weliswaar geen sulky vraag ,maar een tuig vraag, mag dat hier ook of is daar ook een centraal topic voor?

Ik ben een beetje aan het oriënteren op goede tuigjes. Onze pony heeft met haar 1.01m een lastige maat, ze past shet net niet, en pony is weer net te groot ,maar goed met leer valt daar veel aan aan te passen

Ik zoek een goed kwalitatief tuig, leer, zwart, liefst met anatomisch borsttuig, maar is geen pre. Goed passen en zitten wel.
En als het kan onder de 500,- of net er boven mag ook nog, maar geen duizenden euro's want dat kan ik echt niet betalen.

Welk merk is dan aan te raden? En welke shop hebben jullie daarin goede ervaringen?

Ik heb je een pb gestuurd :)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:49

Hier ook een tuigen vraag.. Heb afgelopen week een tuig voor mijn Shetlander gekocht in maat mini-shet en dit terwijl mijn shet toch redelijk aan de maar is.. Toch vind ik het tuig goed liggen. Maar nu heb ik zelf niet zo onwijs veel verstand van hoe een tuig moet liggen, (ik krijg hier wel hulp bij uiteraard en diegene die mij helpt zegt ook dat dit tuig goed ligt). Toch twijfel ik een beetje omdat ik er zelf niet veel van af weet. Dus nu vroeg ik mij af of iemand hier in dit topic naar een foto zou willen kijken hoe dit tuig op mijn shet ligt en mij kan vertellen of het goed ligt en niet te klein is..
Mocht iemand mij willen helpen dan stuur ik graag een pb met de foto!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:39

Stuur maar pb met de foto hoor!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:08

Ojajoh schreef:

Ik heb voor mijn shet van 1.09m dit tuig van de lemerij, maat shet. Ben er erg over te spreken. Tuig is van goede kwaliteit en totaal niet duur. Hij heeft geen anatomisch borsttuig, maar wel voorgevormd.
Afbeelding
Vanwege zijn grote hoofd heb ik een grotere maat hoofdstel gekregen, was allemaal geen enkel probleem. Mijn wagen heb ik daar destijds ook besteld, ben erg te spreken over hun service!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:25

Ik heb even een vraag..

Mijn sulky staat in mijn weiland, nu op de aanhanger onder een zeil, dus droog. Ik wil hem graag droog houden.
We zijn bezig met de schuilstal bouwen en willen hier een stuk apart naast maken wat de sulky in kan. Maar nu de vraag, is het slim om er nog een sulky hoes omheen te doen of zou dat te vochtig worden?

Hoe doen jullie dit, en wat zou je mij adviseren?
Het gaat om de sulky cavaletti

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:13

Ik heb alleen ervaring met de oxer(grote broer) zonder zeil maar wel overdekt en deze roesten helaas letterlijk onder mn kont vandaan.
Met hoes geen ervaring

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:06

Ik ben gisteren voor het eerst een lange rit gaan maken met mijn sulky.
Even het verhaal op een rijtje; begin september leek het me leuk om mijn pony ( 29 jaar jong :D ) eens in het tuig te zetten om te kijken wat hij zou doen. Pony gaf geen kick :o
Een stalgenootje had een sulky en tuig te leen.
Na enige tijd begon het te kriebelen en vond mijn vriend voor een klein prijsje een supertoffe sulky! Mijn pony loopt het zoveel plezier voor de sulky, dat we gisteren een rit zijn gaan maken over de hoge veluwe.
Dit is misschien de 10e keer dat hij voor de sulky loopt, maar doet het alsof hij nooit anders heeft gedaan. Gisteren ook voor het eerst gegaloppeerd voor de sulky! Omdat het zo goed gaat heb ik besloten om een nieuw tuig ( uit m'n eigen shop :P ) aan te schaffen inclusief veiligheidssluitingen.
Hier een filmpje van ons gisteren <3
https://www.youtube.com/watch?v=eHy0QalcqhI

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:26

Maaik schreef:
Ik heb voor mijn shet van 1.09m dit tuig van de lemerij, maat shet. Ben er erg over te spreken. Tuig is van goede kwaliteit en totaal niet duur. Hij heeft geen anatomisch borsttuig, maar wel voorgevormd.
[ Afbeelding ]
Vanwege zijn grote hoofd heb ik een grotere maat hoofdstel gekregen, was allemaal geen enkel probleem. Mijn wagen heb ik daar destijds ook besteld, ben erg te spreken over hun service!

Ziet er idd uit wat ik ook een beetje in gedachte had, mooi voorgevormd idd, bruin ook helemaal de goede kleur :j

ik zie op de site de broek er niet bij staan, zat die er wel bij?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:34

Ik heb naar dit tuig geïnformeerd maar hij had toen niets meer liggen en werd ook niet meer gemaakt. Dit ging wel om de zwarte kleur, misschien heeft ie deze nog maar zou er even over bellen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:45

cinniz123 schreef:
Ik heb alleen ervaring met de oxer(grote broer) zonder zeil maar wel overdekt en deze roesten helaas letterlijk onder mn kont vandaan.
Met hoes geen ervaring

Wat zonde dat die zo snel roest!
Ik twijfel heel erg, want het vocht kan ook in de hoes blijven hangen denk ik dan.. of is dat een domme gedachte?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:48

BianCatjee schreef:
cinniz123 schreef:
Met hoes geen ervaring

Wat zonde dat die zo snel roest!
Ik twijfel heel erg, want het vocht kan ook in de hoes blijven hangen denk ik dan.. of is dat een domme gedachte?

Ja klinkt wel logisch maar heb er geen ervaring mee dus kan je er geen reëel antw. op geven.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:16

Ik had mijn cavaletti altijd buiten staan onder een zeiltje en later onder een zeiltje + overdekt. Roest viel me erg mee :) Is vooral belangrijk dat je sulky goed droog staat, een beetje roest krijg je vaak sowieso wel.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:05

Gaaf hoor Kitty!!!
29 jaar jong :D Is toch fantastisch! <3

Ik heb 2 dagen een cavaletti(sport edition) gehad, wat een waardeloos pis bakken staal was dat. Geloof graag dat ze onder je kont uit roesten. Ik had alles (schroeven/bouten) wat ik vervangen konvervangen door rvs. Die dingen roesten het snelst. En idd zo droog mogelijk houden.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:13

Ik haalde vandaag het zeil eraf (staat nog op de aanhanger met een simpel afdekzeil erover) en er zat toch wel wat vocht in het bankje.. Dus ga toch maar voor de zekerheid het afdekzeil wat ervoor gemaakt is erbij bestellen en hopen dat dat in combinatie met het afdak voldoende is..

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:48

Mijn oud type cavaletti staat zonder zijl in de schuur en nergens last van eigenlijk
Mn 4wieler staat er naast en ool die is erg netjes :)

Lotus_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:46

zijn er ook mensen met wat grotere pony's (147) ? die ervaring hebben met een wat grotere tweewieler ? Heb ik dan 23 inch banden nodig ?