[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bicci

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:43

foto aangepast 2de post hierboven :))

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:44

@ Smickey, fijn dat je zo goed resultaat hebt. Rem is zo belangrijk :j
Vind het soms echt moeilijk met bitten. Met Pown is het ook een zoektocht geweest, vooral omdat hij heel gevoelig is op de lagen. Heb nu een liverpool waar hij goed op reageerd. Dus wellicht met de fries ook de moeite waard om het te proberen. Liever even omhoog vanvoor dan onder een vrachtwagen of door de bakrand :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:46

ik snap helemaal dat men graag ene noodrem heeft.
en bij de 1 is dat bij wijze van spreken een stukkie touw en bij de ander moet er gewoon zwaarder geschut is.
denk dat veel ook wel beetje met respect vanuit het dier te maken kan hebben hoor.
maar met zwaar gechut doe je niks verkeerd in mijn ogen.
als je lekker relaxed rijd en de functie als noodrem ook alleen dan gebruikt.
zie ik er geen kwaad in.

bij breezer bracht de liverpool juist ellende, veel te scherp.
men nu met ongebroken bustrensje en hij doet het als een zonnetje.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:52

naar mijn idee gaat rijden en mennen nu door elkaar?
Mick ment met een liverpool, maar ik dacht met rijden een ''normaal'' bit zonder hefboom?
en dingetje heeft het over rijden als ik goed las?

naja :)

Mooie frontriem bic! :) Ga je de oogkleppen er niet onderdoor doen? :)

*duikt weer in de artikelen*

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:52

goedemorgen allemaal..
Bicci en smick weer terug in het topic, gezellig !!! *\o/*
vhu, ik vind het echt knap dat je zo'n rit gewoon aandurft met Bente ! _/-\o_ zo lang heb je haar per slot van rekening nu ook weer niet..
dingetje...dat is idd erg lastig met er vandoor stormen, heeft niets maar dan ook niets met het ras te maken...dat kan een gewone kwpn-er of fjord of ijslander ook doen, mijn mening...geen enkel bit zal helpen, ik vind het super dat je met het bit rijd wat je er nu in hebt..dus proberen rijtechnisch meteen in te grijpen..volte en aan het werk zetten, en dan proberen om haar reactie voor te zijn..dus voordat ze de buurman passeerd proberen om haar zo aan het werk te zetten dat het onmogelijk is om er van tussen te schieten, ze let duidelijk op dat moment niet op jou...dat is denk ik wat Aks ook bedoelt..paardje is met de gedachten ergens anders en dat is niet handig..
gewoon lekker doorrijden, komt vast goed..ieder paardje heeft zo zijn eigen ding, toch ?
jullie moeten daarin gewoon groeien, als een paard er een paar keer mee weg komt...dan doen ze het vaker, dus proberen om het te voorkomen, lekker intensief rijden, komt het vast goed ! :j
Bicci..mooie frontriem ! erg leuk ! <3

ik ga zo de hondjes uitlaten en Tchica aandacht geven....gezellig is het wel weer zo'n kleine pup erbij...super !

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:53

zag de foto's bic! Kon de frontriem niet goed vergelijken, maar vind de nieuwe in elk geval keimooi staan en de foto's sowieso superschattig :D

en precies, dat bedoel ik met die bitjes, die van jou had juist hinder van liverpool! Hoor je echt wel vaker ook. Bij ons loopt Mick op allebei precies hetzelfde, het was echt even kwestie van de noodrem. Als hij opgefokt werd van liverpoolbit, had het helemaal geen zin om hem er in te hangen, dan denderde hij daar misschien wel juist dwars doorheen. Wij rijden overigens in bos etc. altijd met leidsels in de bitringen, maar als we verkeer doormoeten even één gaatje lager voor het geval dat ;-)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:55

O, even aanvulling, Aks; het geldt voor ons idd met mennen. Met rijden rijd ik dubbelgebroken D-trensje van Sprenger, zo'n voorgevormde. En als hij niet zou willen stoppen (heeft hij nog nooit gehad, omdat je erop ook je gewichtshulp meer in kan zetten - maar daar is misschien ook ieder paard niet even gevoelig voor, weet ik niet ), dan zou ik hem idd omtrekken in geval van nood :j

edit:
spelfoutje gecorrigeerd :o
Laatst bijgewerkt door Smickey2011 op 21-11-12 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:57

_Dingetje_ schreef:
:') die vloog van bibo naar babo :=

dit is te grappig... klinkt als walcheren???

of klopt dat niet???

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:59

vin de nieuwe frontriem het plaatje minder "grof" maken.

het origineel is zo plomp vond ik.
en briez zn koppie is dat niet.

qua bitjes,
ik ken ook wel luitjes die OHZ met hefboom rjden.
en of het nu wegens gebrek aan respect is, of gebrek aan lef of gewoon echt heel erg nodig.
het kan het in het verkeer wel stuk veiliger maken.

zelf rijd bitlos met bosal,
maar in principe is de hefboomwerking op zn neus minstens (al dan niet heftiger) even krachtig dan met wel bitje dan ook.

tjah, bit, geen bit, welk bit, wanneer wel en wanneer niet,
is allemaal zo paardje en eigenaar afhankelijk.

kunt er volgens mij geen vaste regel voor vast stellen.

net als voor neusriemen he VHU ?
hahahahha

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:01

Smickey2011 schreef:
zag de foto's bic! Kon de frontriem niet goed vergelijken, maar vind de nieuwe in elk geval keimooi staan en de foto's sowieso superschattig :D

zo wel toch?

AfbeeldingAfbeelding

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:06

zo wel ja, zo oogt de nieuwe een stuk 'luchtiger/verfijnder' :j Heel mooi bij jouw breezzz

O, was vergeten op Biancacoo en Vhu te reageren:

@Biancacoo: je pup is echt superschattig, leuk al die foto's op fb ook! <3
@VHU: ik wilde nog zeggen dat ik je topic nog even ga bekijken, zag ook al foto's op fb, heel mooie sfeerplaatjes! Was Bente braaf in optocht? Dat gaat bij ons helaas echt niet, vinden we erg jammer, maar de lol is er af als je tot bloedens toe die mondhoeken kapot rijdt vind ik -O- Zeker omdat hij anders altijd zo superbraaf is, dan doe ik 'm dat liever gewoon maar niet aan. Ik weet het, ben een softie :o

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:06

Ik had het nog niet eerder mee gekregen van Amsterdam_30 Maar sneu hoor nog zo jong en vol in het leven.Ben ik toch wel even stil van.

Heb verder niet bijgelezen.Zag alleen nog een mooie frontriem.Maar wat heb je de neusriem laag!

Ik had gisteren zo een dag die je maar weer snel moet vergeten.Ik moest s'middags naar ermelo een overleg op het knhs centrum over het nieuwe mendurance regelement en toen ik rond 4 uur naar buiten stapte dacht ik ff gassen dan ben ik voor de file voorbij zwolle.
Dat lukte.Na zwolle even een mede hippo gebeld met wat we bereikt hadden in ermelo en bakkie koffie gehaald en door naar huis.Maar nee bij knooppunt lankhorst kwam ik vet in de file.Balen zeker toen er heel veel ambulances en brandweer met gillende sirenes langs kwamen.Maar het reed,wel langzaam maar goed.Maar ja ik moest mega naar de wc en durfde niet op de vluchtstrook te parkeren omdat er steeds allerlei hulp diensten langs reden.Toen ik voorbij het ongeluk was stond ik echt op springen dus hop volgende benzine station eraf.Maar ik weet dat ik de wc dan al niet meer haal :o .Dus door naar het einde van de parkeerplaats en hopla voor de auto ff broek naar beneden. Poe wat een opluchting.hi hi. Hop weer in de auto en weer verder dacht ik.Maar de auto dacht daar anders over.Deed niks meer met starten.Geen enkel geluidje......................heel hard gevloekt.......En natuurlijk nog altijd niet lid van de wegenwacht.....Toch maar gebeld.Dus nu wel lid van de wegenwacht.Gelukig kreeg ik korting omdat ik wel al lid van de anwb was.Heb ik anderhalf uur zitten wachten....bbrrrr.....Tikt de anwb meneer even op de startmoter en jawel hij doet het weer.
Nu hem maar ff naar de garage gebracht.Want ja dat is toch erg lastig als hij niet wil starten en ik moet zaterdag op wedstrijd.En je vind niet zomaar een andere auto die voor de koetsentrailer kan.Maar dan is hij weer klaar is me verzekerd.Poe de rekening wil ik niet weten geloof ik.Geen idee of een nieuwe startmoter duur is.Nou ja we zien wel.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:19

@baudyh; balen van kapotte auto...
Startmotor is niet heel goedkoop geloof ik.
Die in mijn auto maakt een gezellig geluidje, die gromt af en toe :)) Broerlief zegt dat dat geen kwaad kan :P Dus dat geloof ik maar..

Volgende week een menrit maken! :) Met iemand uit de omgeving van Achtmaal, om daar de omgeving te verkennen vanachter de paardenbillen. Kan slechter dacht ik zo! :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:30

@baudyh, bij dit tuig zit het gewoon zo.
en ben ik blij mee ook,
want bij vorige tuig zat het hoger en dat vond hij echt niks.

heb vor OHZ in de bak ok lage neusriem an het hoofdstelletje.
en de bosal hangt ook niet zo heel hoog.
is hij zo gewent.
maar toevallig dat bij dit tuig ook letterlijk zo valt hoor. :))

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:38

Smickey2011 schreef:
_Dingetje_ schreef:
:') die vloog van bibo naar babo :=

dit is te grappig... klinkt als walcheren???

of klopt dat niet???

Nou wij roepen dat op Zuud Beveland oh ;)

Ik ga gewoon is verschillende dingen proberen....als ze wegvliegt valt ze ook niet meer te sturen, dus de volte gaat niet...eind van de bak gaat ze wel ineens om, maar dan heeft ze al behoorlijk vaart.
Bitten is idd heel moeilijk iets en ook persoon en paard afhankelijk. Paard is ook nog maar net een half jaar ohz. Hou jullie op de hoogte en nogmaals tips zijn welkom :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:04

Als noodrem heb je wel technieken... Bijv direct aan 1 teugel omtrekken, dan sta je heel rap stil...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:50

baudyh: aan het wildplassen geweest en voor straf een auto die het niet meer doet :j
bicci: hey daar ben je weer en wat een mooie frontriem
friezen:mooi voor de sjees of arretikker,maar niet mijn type paard
noodrem: daar hebben we gisteren met les erorm aan gewerkt: eerst ontspannen losrijden met neusje naar beneden(sun wil liever neusje naar voren of in de houding) daarna overgangen terug(4 passen stap en wegdraven) en daarna terugrijden naar halt en direct weer vertrekken in draf. veel schakelen in de overgangen(schijnovergangen)
gehad over tara,waar ik nog niet de rem bij heb gevonden zo overactief dat ze is en durf dan ook niet goed te mennen(tja ik ben meestal alleen) meenemen naar les was zijn antwoord :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:03

@HT lekkere les dan vast! Fijn hoor. En met Tara zal het kwestie van 'doen' zijn maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan soms... begrijp ik wel hoor.
@Baudy aiii.... wat een gedoe! Startmotor is toch gauw paar honderd euries volgens mij?

Heerlijk gereden :D samen met zo'n jonge vrolijke meid (van de nieuwe stal dus, moet iedereen nog beetje leren kennen dus als ik met iemand meega weet ik niet precies wat ik kan verwachten ....) die lekker op tempo bos doordraaft en galoppeert en paard goed onder controle heeft. Bente vond het erg gezellig want andere paard paste precies qua tempo en 'energie' zeg maar. Dus denk dat we weer een leuk rijmaatje erbij hebben. Was dus geen stapritje :7 maar wel lekker bosritje :D

Citaat:
vhu, ik vind het echt knap dat je zo'n rit gewoon aandurft met Bente ! zo lang heb je haar per slot van rekening nu ook weer niet..
dank je :o was ook voor het eerst met zoveel aanspanningen dus wel beetje afwachten wat zou gebeuren. Gelukkig ken ik de omgeving (en de andere menners, scheelt ook, weet je waar je mee op pad gaat) dus ik had zoiets als het niet gaat sla ik af en maak ik zelf wel een ritje. Volgend jaar misschien een (paar) keer Enjoy the Ride of zoiets kunnen gaan doen, ik vind die ritten rijden gewoon erg leuk. Dus stiekem werken we daar wat naar toe (en naar mendurance :) ).

Citaat:
Was Bente braaf in optocht? Dat gaat bij ons helaas echt niet, vinden we erg jammer, maar de lol is er af als je tot bloedens toe die mondhoeken kapot rijdt vind ik Zeker omdat hij anders altijd zo superbraaf is, dan doe ik 'm dat liever gewoon maar niet aan. Ik weet het, ben een softie

Nou ik vind je geen softie hoor, geef je groot gelijk. Snuitje was ook totaal geen succes in een tocht, dat was echt drama. Is toch niets aan dan voor zowel paard als menner... vind ik dan.

Bente vindt het allemaal wel eng zo af en toe, dat merk ik aan haar. Maar ze is tot nu toe dan, eigenlijk zo vreselijk braaf want als ik met haar praat en haar dus geruststel ontspant ze zich toch langzamerhand en gaat ze steeds fijner en makkelijker lopen. Halthouden is gelukkig echt geen probleem en ze is nog nooit ergens doorheen gelopen. Haar 'gedoe' is eerder op de plaats gaan springen (ook niet fijn maar dan blijf je in ieder geval op een plek :7 )

Volgens mij vindt ze het met andere paarden op stap gaan wel leuk, ook echt 'in' de groep, dus dat ze niet perse voorop wil. Met onder het zadel is dat net zo. Hoop dat het zo blijft. En ik ben ook wel heel blij dat ze dit zo oppakt, weet je toch nooit van te voren.

En nu moet ik dus weer verder met mijn hoorcollege van morgen :list:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:23

Dingetje, ik ben er nog niet helemaal achter of je het nu over koetsen of onder de man rijden hebt (lees nl ook "liverpool"),. Mijn vriendin Loes heeft een uitstekend aan de hulpen staande Oldenburger, maar hangt gewoon lekker de slof eraan voor de zekerheid, wanneer ze op buitenrit gaat. Ze heeft hem vrijwel nooit nodig, hangt dus slap, maar aangezien ze met haar 1.60 m niet zoveel te vertellen heeft op een lomperik van bijna 1.80 m, is een "zekerheidje" wel zo prettig :+ .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:26

smick..neej je bent idd geen softie..het ene paardje die kan dat super aan in optocht lopen, de ander niet..mijn melody kon daar heel goed mee overweg....die wsa altijd relaxed buiten..ongeacht de situatie...goud waard, zo'n paard...
vhu, super dat je mendurance wilt gaan rijden, en enjoy the ride..stond met melody op de planning...1 week nadat ze kreupel werd...is er dus nooit van gekomen...
nu cross ik dan lekker met mijn hondjes door het bos..

Vraagje : Heeft iemand van jullie een tip voor een boek van endurance../endurance trainingsschema's ??? ik wil daar naar op zoek, om te helpen mijn training met de honden te verbeteren..

verder..heb ik een tv voor 10,= gekocht met dvdspeler, zo kan zoonlief lekker tv kijken in de caravan bij de wedstrijden als het prutweer is..

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:26

@ Gem Het is voor ohz....had idd over liverpool, mijn schoonzus rijdt ermee onder het zadel. Op de bril en in geval van nood heeft ze een rem.

Ja klein is niet altijd fijn ben ook maar 1.57 en met 800 kilo is dat toch een beetje klein. (ergens op je filmpje zie je ook net mijn hoofd boven de reclameborden uit) :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:29

Dingetje: mijn tip (op Bokt klinkt het bijna als schelden := ): de slof eraan, slap hangend, maar in geval van noodrem reuze handig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:42

Zal even kijken voor endurance boeken(lijstje) Biancocoo, weet er wel een paar.

@Dingetje met Rizanta (groot peerd van 1.75 met enorme gangen, ik dan wel 1.78 maar maar 62 kg en toen echt nog heel bang := ) heb ik buiten ook poosje met slof gereden en toen ik wat meer vertrouwen kreeg met martingaal, hielp prima. Haar vorige eigenaar reed haar zo af en toe met een pessoabit als ze haar te sterk vond. Ik reed in de bak gewoon met dubbel gebroken aurigan trensje maar buiten werd ze 2x zo groot & enthousiast, dan hield ik haar dus niet en ik wilde niet aan de pessoa of stang }:0
Een vriendin van me van geloof ik 1.58 met een enorme tinker rijdt haar paardje met een B-stangetje.

**heeft zwaar ontwijkend gedrag**

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:44

Ik ga gewoon is op mijn gemakje vanalles proberen en kijk waar of het paard zich goed bij voeld en ik ook.

Hou jullie op de hoogte alvast allemaal bedankt voor de tips :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:51

@VHU; ooooh als je 't lijstje pb't, wil je m dan ook naar mij pben? :D
*nieuwsgierig* :D

Nou, ik ga nog gauw een artikel in m'n hoofd stampen.. *zenuwen