[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:03

m1992 schreef:
Heb ik laten doen door een wagenbouwer voor een paar tientjes :) is mooi geworden

Hangt jouw sulky nu niet wat te veel op de rug van je pony?

In mijn familie heb ik gelukkig iemand die daar ook handig mee is, maar ik kan gewoon het zelfde lamoen behouden toch?
En ja de sulky hangt hier idd niet helemaal goed in balans op foto, maar is ondertussen al aan gesleuteld en nu hangt hij perfect :)

m1992

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:04

Oké!

Ja dat is helemaal handig, is zo gebeurd.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:03

Is er iemand die de sulky oxer sport edition al geprobeerd heeft?

Voorheen had ik een Sulky Oxer standaard model maar die heb ik verkocht omdat ik 'm niet fijn vond op de ruiterpaden. (te weinig vering) Nu heeft de sport edition betere vering en ziet er in het algemeen aantrekkelijker uit. Ik vraag me af of er al mensen zijn met ervaringen met dit model sulky.

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:06

Mag je met een sulky vaardigheid starten?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:24

Als jou sulky een spoorbreedte heeft van 110 wel!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:11

@ Daniekkie: Dat is in je eigen topic al uit gelegd. Sulky mag, mits hij minimaal 110cm is voor een A-pony (pony moet wel officieel gemeten zijn).

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:54

Even een vraagje voor hier, ik heb al proberen te zoeken online maar kom er niet echt uit.
Ik heb zonet mijn ideal eurotech tuigje binnen, deze heb ik speciaal besteld voor de sulky. Alleen nu kom ik erachter dat het uiteinde anders is dan de strengen die ik normaal gesproken gebruik. Ik heb normaal gesproken een stropsluiting. Nu is het uiteinde dus zo:
Afbeelding
Niet eigen foto
Maar mijn vraag of ik hier ook een strop van kan maken? En hoe hoort deze dan bevestigd te worden?
Want zie allemaal verschillende dingen voorbij komen, waardoor ik het nu dus even niet meer weet :?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:28

Je zou een gesp met strop er aan kunnen maken. Of paniek haken aan je wagen maken.

Zoals dit:
http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-4 ... strop.html

Ik rij met mijn wagens allemaal met paniek sluitingen. Maar als ik les heb en rij met de wagen van mijn instructrice heb ik ook stroppen nodig. Dus heb ik van die strengstroppen (gemaakt door de tuigmaker, nylon passend bij mijn marathon trainings tuig) aan mijn tuig (kan ook aan mijn eurotech).

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:46

Is er iemand die mij even via pb een oordeel kan geven over een prijs van een sulky?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:05

Ik kom even binnen vallen..
Hoe groot mag een shet zijn voor de HCA met de kleinste wielmaat? (Volgens mij 16 inch?) Iemand die dat zo weet? :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:12

Tot ongeveer 1m/1.05 :) Mijn pony is 1.06 en ik heb 19", zodat ik er niet te laag achter kwam te zitten, maar ik krijg hem niet optimaal in balans, vandaar dat ik met iets kleinere pony's voor 16" zou gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:19

Voor mijn pony's van 100 cm vind ik een 16" prima, maar een 19" zou ook prima kunnen.
Ik heb ook een jonge pony van 108 cm, maar denk dat die meteen voor de marathonwagen gaat omdat ik die wel heel groot vind.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:29

Oke top bedankt!
Ik had er eerder een mini shetlander voor lopen, maar deze is helaas verkocht. Nu wilde ik eigenlijk overgaan op een lekkere grote shet zodat het mennen in het bos beter te doen is, maar dan moet het natuurlijk wel voor mijn sulky passen haha. Ik dacht zelf aan een shet van 1m tot 1,05m dus dat gaat als het goed is lukken volgens jullie :)

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:59

Ik heb een shet van 1.02 voor een 19inch hca en vind dat een erg fijne combi. Ze zeggen dat het omslagpunt bij 95cm ligt. Zelf zou ik boven de meter naar 19inch wielen gaan.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:19

Hoihoi,
Al een tijdje men ik met mijn shetlander. De sulky die ik heb gekocht bevalt goed omdat hij mooi in balans ligt achter mijn pony, maar ik maak me de laatste tijd een beetje zorgen om de boom. Ik heb het gevoel dat Tiamo wordt geremd in haar bewegingen omdat de boom net te smal is (of tiamo net te breed haha). Vinden jullie dit ook? En kan ik er wat aan doen (verbuigen?)
Het gaat om een sulky van imperial riding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:25

Bij mijn doen je foto's het niet..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:53

Lamoen is echt VEEL te smal.
Hij lijkt ook flink voorover te hangen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:39

Dat hij te smal is weet ik nu wel, vraag me alleen af wat ik er aan kan doen.
Sulky hangt verder wel goed in evenwicht zoals je ziet, heb ook les en de sulky is gewoon goed afgesteld toen ik begon, rol hem er zo achteruit.
Tiamo is een stuk breder geworden dan dat ze was. Heb de sulky toen ze nog jong en onbespierd was in de winter (dan is ze een stukje dunner) aangeschaft. Vraag me dus af wat ik er aan kan doen :)
Nog een foto in linkje.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10422559_733767136687426_6421097237697798821_n.jpg?oh=3c895db6489b33850fd3f64d1df6cb35&oe=56A42B02

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:54

Je hebt pas één reactie dus 'weet ik nu wel' is een beetje overdreven. Hij is idd te smal, misschien kun je de bomen zelf wat meer naar buiten buigen? Heb ik ook gedaan toen ik de cavalettie nog had. En ik vind hem nogal ver naar voren hangen.. Het stuk waar je je voeten neerzet lijkt zo laag.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:16

Als ik hem een gaatje hoger hang dan hangt ie juist een stukje naar achteren en worden de lichtogen een beetje naar boven gedrukt..
Aan alleen een reactie dat de lamoen VEEL te smal is heb ik niet zoveel vandaar := ik ben echt de beroerdste niet en wil graag dingen aanpassen. Wil het ook graag in orde hebben voor ik weer verder ga met mennen. Met de hand buigen bedoel je? Of heb je hem dan eerst verhit?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:03

Vanaf volgende week rijd ik met een promo sulky, een heel gaaf en sierlijk modelletje vind ik.
We gaan hem afstellen, en dan komen er foto's! Het is wel met mijn welshje van 1.30 ervoor maar ik ga ook zorgen voor kleinere pony's voor het wagentje. Dus mensen die op zoek zijn, houd me in de gaten!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:07

De achterkant moet zo breed mogelijk en dan moet hij bij het schoftje juist wel aangesloten zitten. Billen moeten vrij zo ver mogelijk naar links en naar rechts kunnen. Met alleen wat buigen kom je er niet denk ik.

Op het oog lijkt hij nu op de lichtogen te hangen. Lamoen staat erg omhoog en je wagen lijkt naar beneden te hangen. Ik denk dat daar ook nog winst te behalen is. Maar dat zou je irl moeten voelen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:19

Het is niet een sulky die kan worden verbouwd, dat is het hem niet waard.. Ik ben maar een student dus een dure sulky zoals jullie hebben is voor mij op dit moment niet echt haalbaar en zovaak men ik ook niet.
Nieuw lamoen opzetten wil ik wel doen maar die kan ik niet vinden voor deze sulky omdat hij ook bijna nergens wordt verkocht.. ik ga wel kijken met buigen hoever ik kan komen. Kan dat gewoon zonder te verhitten? En kan m altijd nog weer wat omhoog hangen, even kijken hoe dat voelt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:07

Blessures door niet passend materiaal zijn duurder. Door het niet in kunnen buigen of een wagen die niet in evenwicht hangt kan rottigheid veroorzaken.
Kritisch naar je aanspanning kijken betaald zich wel terug.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:12

Bij horseshopinternational.nl kun je een los lamoen kopen. Kost uit mijn hoofd rond de 80/85 euro. Deze is voor een sulky cavalettie. Maar die zou hier ook wel op passen denk ik.