[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:25

De bult zelf is iets harder dan de rest waar vocht zit

Hij heeft dus 4 verschillende plekken waar vocht zit, bij de kroonrand, de kogel, de heup en bij de pees dus.

Bah... nu twijfel ik dus... Iedereen zegt het valt wel mee, je maakt het erger dan het is, maar het voelt niet goed. Hoe veale er nu bij staat ken ik hem niet

edit ik heb even op google gekeken en zie op een plaatje waar het griffelbeentje zit. Als ik de lijn volg die zij aangeven zit precies op die plek een bult.
Er staat ook bij dat een paard er niet kreupel op hoeft te lopen, maar als een stukje bot zweeft dit wel kan.

Hij heeft vorige week zondag vast gelegen, toen hij op stond hoorde ik ook wat knakken. Dit zou dus best kunnen. Voor mijn eigen gemoedsrust dus toch maar een foto/ scan maken denk ik.
Nu twijfel ik alleen nog of ik morgen eerst nog een andere da laat komen, dit is mijn vaste da.

__PSM__

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:44

Gewoon foto plus scannen... Uitslag zou bij iedere arts gelijk moeten zijn...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:46

Dan ga ik toch maar naar de afspraak in de kliniek en bel ik in eerste instantie de andere dierenarts af.

Ik wil ook niet in onzekerheid zitten dat ik het wel bij het juiste eind had.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:56

Goedenavond :7
Las het nieuws van Amsterdam_30 vanochtend ook... pffff echt geen woorden voor... :n

|(

@Tallechie wat ontzettend naar :(:) ik zou zeggen volg je gevoel. Jij komt op mij altijd heel nuchter over en ook echt niet zo van direct gedoe en ongerust. Van griffelbeen breuken weet ik niets, wel dat rotstraal echt vreselijk pijnlijk kan zijn voor een paard maar ik heb nog nooit gehoord van rotstraal waar ze op verschillende plekken verdikkingen van krijgen op hun been, rotstraal zit toch in de hoef.... dus die snap ik niet zeg maar. Hoe dan ook, ook ik zou zeggen op trailer en naar kliniek, scan/foto, kijken wat er precies zit. Kreupel op hard of zacht zegt vaak iets over wat beschadigd is, hard of week deel (hard=bot, week=pees/band e.d), heb ik ooit begrepen uit mijn hoefsmid cursus die ik ooit heb gevolgd jaaaaaaaren terug (ben dus ook kwijt of het nu was op harde kreupel = hard deel of juist zacht :o? :o ).

Aks goed bezig.... waarom willen ze trouwens zoveel respondenten? Je hebt toch een bepaalde 'kritische massa' nodig en of je er dan nog 100 of 200 meer hebt doet er voor het resultaat toch niet toe? Biancocoo heerlijk aan het trainen +:)+

'Mijn' topicje staat in het nieuwsoverzicht/nieuwsflits grappig he.

Vanochtend en heel vroeg (6.30 uur) en heel laat (net nog := ) bij paardjes geweest. Vanochtend los gehad en vanavond allebei gelongeerd. Bente lekker lang zodat ik morgen direct op kan stappen en Blondie natuurlijk maar even. Blondie was overijverig *\%/* :+

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:20

@ Tallechie, hopelijk weet je snel wat er met Veale aan de hand is en is ze hopelijk snel weer de oude :(:)
@ VHU *\o/* geweldig topic van je ritje, zag hem gister ook gelijk staan in de nieuwsflits :D

Verder druk de Pown aan het trainen voor as zaterdag, dan gaan we het weer een keer proberen, dressuur en vaardigheid. Tot nu toe loopt hij lekker op zijn eigen benen, recht en krijg hem goed in de stelling en buiging op beide zijdes. Nu alleen nog goed oefen op halthouden, meneer heeft niet zoveel geduld!

Gister ook nog ff op de fries aan het rijden geweest......Zo wat was ze stout ~~}> Elke keer als haar buurman eraan komt dan spoot ze er vandoor en ik had er gewoon totaal geen rem meer op. Ik weet het ook niet meer zo goed met wat voor bit ik moet gaan rijden......ze is gewoon niet meer te houden. Rij nu met een KK Scholingsbit, maar daar loopt ze nu dus dwars doorheen...iemand nog tips?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:31

@vhu; de huidige enquête is voornamelijk in noord brabant uitgezet. En ik wilde ook nog buiten de provincie actief verspreiden. De omliggende provincies dus. er hoeven niet zoveel respondenten te zijn. Maar het kan nu wel :)

Goedemorgen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:31

Goedemorgen

Tallechie: hopelijk weet je vandaag meer. Sterkte!!!

Dingetje: kan je niet helpen helaas. Heb zelf heel slechte ervaringen met Friezen. Zijn niet mijn paarden, zeg maar.

Moet zo brigadieren, dus ga snel verder.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:34

@ Tine ik hoor wel eens dat mensen zeggen dat Friezen lui en makkelijk zijn......mijn schoonzus had er 4 nu nog 3 (voorjaar is er eentje overleden) maar ze zijn allemaal behoorlijk voorwaarts met een behoorlijk karakter :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:54

Lui en makkelijk... :n da's niet mijn ervaring. Drammerig, lomp, eigenwijs, chagrijnig...... Sorry voor de Friezenfans, maar ik ben er geen.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:00

:') Tine toch.....chagrijnig valt gelukkig bij ons wel mee, alleen als ze niet genoeg aandacht krijgen......maar de rest klopt wel ja hihihi.
Ik ken ook niemand hoor met een luie en makkelijke Fries. Vroeger was een vrouwtje bij ons op de manege en ik weet niet beter of die vloog van bibo naar babo met dat beest :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:04

Ik ben ook geen friezenfan, maar dit komt door negatieve ervaringen. Ik zal dus ook nooit een fries kopen. Wij hebben er ook 3 op stal. Breken de boel constant af, kunnen slecht door anderen naar binnen gehaald worden

Daan heeft gelukkig wel doorgeslapen tot 745, zelf heel onrustig geslapen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:09

Goeiemorgen!

Hier ook op stal 2 Friezen, die voornamelijk in tweespan voor de huifkar staan. Drammerig en lomp herken ik wel (de rest niet), maar het drammerige is bij wel te verklaren doordat er wel 5 verschillende koetsiers mee rijden. Bij de één mag iets wel, bij de ander niet. Voor de rest zijn het beiden lieve en brave paarden.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 09:36

Goeiemorgen!

supernieuws van Gwin Frensie!!!!!!! *\o/*

Friezen... ik vind de meeste exemplaren prachtig, heel imposant ras. Weet niet hoe het karakter is, is dat niet per exemplaar heel verschillend?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:41

_Dingetje_ schreef:
Rij nu met een KK Scholingsbit, maar daar loopt ze nu dus dwars doorheen...iemand nog tips?

:o Mijn mening is als je het als rem wil gebruiken, scherper en scherper, 't de beste optie is het om z'n benen te binden :=
Ze voelen een vlieg op hun vel zitten. Dus het zal vast niet zijn dat ze 't bit niet voelt.
Ze vindt je waarschijnlijk niet belangrijk genoeg om naar te luisteren :)

Mijn mening he ;) :)

Nou, vandaag een drukke dag. Voorbereiden, en eind van de middag moet ik naar de faculteit in Utrecht :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:57

Ben blij dat je er de humor van inziet Aks :+

Alleen ik vind 800 kilo ongeleid projectiel best gevaarlijk, dus in geval van nood vind ik het wel erg prettig dat er een noodrem aanzit. KK scholingsbit is een behoorlijk vriendelijk bit dat alleen inwerkt op tong en lippen, ik hoef geen scherper bit, dat vraag ik ook niet. Vraag om tips.

Maar zal het idd wel is proberen om rond dr benen te binden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:01

De tip is misschien om te zorgen dat 't beest respect voor je krijgt?

Ik heb een fjord, staan ook bekend om groffe bek, om harde hulpen nodig hebben, zwaar bit.
De mijne is op een kneepje te rijden.
Maar hij moet respect hebben voor je. Heeft ie dat niet, dan dendert ook hij gewoon door.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:10

Paard is in principe ook op twee vingers rond te rijden, nooit geen problemen mee gehad. Loopt op eigen benen, luisterd in principe gewoon goed, alleen gister toen de buurman elke keer voorbij kwam spoot ze er als een idioot vandoor.
Daardoor kwam ik erachter dat als ik een noodrem wil hebben ik die niet heb en gewoon dwars door het bit doorloopt.
Terwijl als ik overgangen rijd ik een kleine ophouding hoef te maken en het paard gewoon gaat stappen of halthouden. Achterwaarts is ook geen probleem.

Ik wil graag een noodrem, omdat ik ook graag met het paard naar buiten wil en het nog niet verkeersmak is....toch fijn denk ik in geval van nood een rem te hebben.

Maak een beetje uit jou reactie op dat ik een harde hand zou hebben en het paard stug zou zijn...geen van beide is het geval.
Trouwens het bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:13

hoi allemaal,
omdat via facebook mij werd duidelijk gemaakt dat ik in t topic werd gemist,
(ondanks ik niemand naar mij heb zien vragen tydens het braaf mee blijven lezen),
kom ik weer eventjes binnen waaien.

@tall, ik duim heel hard dat het allemaal mag meevallen zeg.
ik kan me je zenuwe en stress goed voorstellen...

hier nu in elk geval iets minder druk,
alles voor de sinterklaas optocht is wel rond zo'n beetje.
dus ben zelf weer lekker aan de hobbel met knolleke.

hij heeft ook een nieuwe frontriem op zn menhoofdstel...

mooi?

AfbeeldingAfbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:14

nevermind :)
Ik heb overigens niet gezegd dat je een harde hand hebt en dat het paard stug is :+
De oordelen over de fries die boven mij zijn gegeven waren iets veroordelender _O-

Succes :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:22

En goedemorgen!
Net hondjes flink uitgelaten en halve ppt presentatie voorbereid voor weer mijn 1e hoorcollege morgen. Mag nu van mezelf even pauze. Idee is straks flinke buiten-stap-rit te maken met Bente :D

Over Friezen :7 ik vind Friezen over het algemeen supergaaf om te zien maar ben altijd nogal van ze onder de indruk ^) bij mijn vorige stal stonden er regelmatig Friezen om te beleren voor de wagen. Een Fries, we noemden haar Douzen :)) was zoooooo mooi en lief nou die had ik wel willen hebben hoor. Maar weet niet of ik ermee overweg kan daar ikzelf dus nogal watterig ben :=

Nou ik ga nu dus naar mijn eigen watje, Bente }:0

Oja tips. MIjn instructeur deed met beleren wel eens eerst gewoon op laagste gat van liverpool als ze zo doordramden en dan langzamerhand weer omhoog. Ze vertrekken daar altijd met leidsel keurig door hoogste sleuf of zelfs door de bril. Ze moeten inderdaad leren respect te hebben voor je hand (niet specifiek Friezen maar van die ervandoor schiet / dram types). En soms is het een kwestie van iets met tanden, dat het erg opknapt nadat tandarts is geweest en ik heb er een keer een gezien die gewoon zo'n moeilijke mond had dat wat je er ook inhing hij overal voor ging steigeren van zacht tot scherp, die zou dus bitloos hebben gemoeten, als je die er al voor zou willen zetten / op zou willen rijden....

@Bic ik vind het een super leuke frontriem *D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-11-12 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:25

Bic, hij is knapppppp!!!! Ik ben hier zelf ook nauwelijks geweest mop :*

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:28

_/-\o_ dank u :D

was al aan het zoeken naar foto met oude frontriem, maar heb niet zo'm close-up van helaas.

*zoek nog even verder*

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:33

@ VHU, bedankt, schoonzus rijd idd Fries ohz met liverpool, ook omdat hij drammerig en er vandoor wilde spuiten. Dit levert goed resultaten op als ik bij haar kijk. Er zit een rem op en heeft respect voor de hand. Eigenlijk wilde ik niet aan de Liverpool, maar misschien dat ik het toch maar ga proberen.

@ Bicci, ben ook weer sinds van de week weer een beetje actief hier, even druk met andere dingen.......vette frontriem :wow:

@ Smickey idd ook weinig gezien, kan gebeuren, soms zijn er wat belangrijkere dingen dan bokt ;)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:38

ter vergelijking,
hoop dat het een beetje te zien is zo :D
edit, heb foto verbeterd en dichterbij gehaald.
nu moet het lukken :D

AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door bicci op 21-11-12 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:39

@Dingetje: wij reden Mickje eerst ook standaard met een dubbelgebroken appel-trensje en dat ging supergoed, zoals jij ook zegt, met het kleinste kneepje reactie. Totdat hij een keer niet wilde stoppen bij een verkeersovergang en achter een ander paard aandenderde. Wij daarna toch nog doorgereden omdat hij altijd zo braaf was. Toen met de meninstructieweek ontdekt dat als hij zelf ging, hij op dat bitje gewoon niet te houden was! En er een liverpool ingehangen, wel een mooie vriendelijke ronde. Wij rijden altijd met hele losse leidsels buiten omdat hij wat drukker wordt als je op druk rijdt en het relaxte er dan af is. Met de puzzelrit wilde hij ook achter de andere aan en was hij niet goed te houden. Toen mijn 'noodrem' gebruikt. Was helaas wel met een steigerend paard (klein steigertje gelukkig), maar hij stond wel stil bij de weg! Daarna uit vriendelijkheidsoverwegingen voor Mick onze eigen route gevolgd ipv colonne rijden. Dus al met al is dit wel een beetje een betoog voor liverpooltje, maar kan maar zo bij elk paardje anders zijn!