Citaat:oelang duurt de opzegtermijn?
De opzegtermijn staat waarschijnlijk in uw arbeidscontract of cao. Is er niets geregeld? Dan moet uw werkgever zich houden aan de wettelijke opzegtermijn. Heeft u een vast contract? Dan geldt het volgende:
Bent u minder dan 5 jaar in dienst: 1 maand opzegtermijn.
Bent u 5 tot 10 jaar in dienst: 2 maanden opzegtermijn.
Bent u 10 tot 15 jaar in dienst: 3 maanden opzegtermijn.
Bent u 15 jaar of langer in dienst: 4 maanden opzegtermijn.
Een opzegtermijn is wat anders dan een aanzegtermijn. Je opzegtermijn is wat voor termijn in stand moet worden gehouden als beide partijen zijn overeengekomen dat wordt opgezegd, bijv als je een andere baan aanvaardt, of je ontslag aanvaardt. Je aanvaardt je ontslag (neem ik aan) niet, dus van een beeindigingsovereenkomst kan geen sprake zijn. Het gaat om een overeenkomst, daar zijn twee partijen mee gemoeid. Als jij het niet wilt, is er geen overeenkomst.
Heb je de overeenkomst al getekend, omdat ze zeiden dat dat moest omdat het zo werkt, dan hebben ze dat onder oneigenlijke gronden gedaan. Dan is die niet rechtsgeldig.
Ik raad je echt aan Maisie naar een advocaat te stappen of als je die niet hebt naar een vakbond, ook al ben je geen lid dan kunnen ze je wel adviseren. Want dit klopt niet zoals ik nu het beeld krijg wat ze hebben gedaan.
Ik ben arbeidsrechtdeskundige, maar heb het de laatste jaren niet bijgehouden. Echter het ontslagrecht is in Nederland de laatste jaren niet zodanig aangepast dat bovenstaande anders is geworden. Wel het last in first out principe (=afspiegeling geworden) en de kantonrechtersformule (die wordt nu zo toegepast, in principe, als jij zegt). Maar dat zijn beide zaken die niet met het aanzeggen (is moment van ontslag aanvragen t/m goedkeuring door UWV en mededeling aan jou) en opzeggen (is het opzeggen van de arbeidsovereenkomst) te maken hebben.
** gaat weer aan het werk**