[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:34

16" is wel gepriegel ja want het blijft dezelfde sulky maar omdat je je bomen hoger in je lichtogen kunt hangen, zodat ze niet horizontaal lopen, vind ik wel dat je hem wat beter in evenwicht krijgt. Ik ben nog steeds niet tevreden over hoe die van mij hangt, omdat ik hem eigenlijk wat meer naar achter wil hebben hangen maar mijn lichtogen kunnen niet hoger helaas. Door kleinere wielen hang je er wat lager achter en dan lopen de bomen automatisch wat minder horizontaal.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:50

Nou, ben vandaag toch ergens gekomen. Zweven doet hij wel, maar wil hem eigenlijk wat meer onderin het lichtoog laten zweven. Ik gok dat hij nu zo'n 3cm in het lichtoog zweeft, in draf. Dus moet het stoeltje denk ik nog een fractie naar voren? Lichtogen hoger of lager geeft een tegengesteld effect, dan ben ik mijn hele balans weer kwijt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:38

f10j schreef:
Mijn pony is wel erg smal.
Ga ik toch maar voor de 16 inch.
Scheur ik mijn envelop wel weer even open haha.

gelijk heb je scheelt toch weer 200€

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:45

Ayla schreef:
16" is wel gepriegel ja want het blijft dezelfde sulky maar omdat je je bomen hoger in je lichtogen kunt hangen, zodat ze niet horizontaal lopen, vind ik wel dat je hem wat beter in evenwicht krijgt. Ik ben nog steeds niet tevreden over hoe die van mij hangt, omdat ik hem eigenlijk wat meer naar achter wil hebben hangen maar mijn lichtogen kunnen niet hoger helaas. Door kleinere wielen hang je er wat lager achter en dan lopen de bomen automatisch wat minder horizontaal.

dat klopt wel.

nou moet ik zeggen dat ik ze bij beide niet zo heb gekregen dat ze echt in de lichtogen zweefde maar kwa gewicht was het minimaal,geloof 300gram ofzo.
ligt miss ook weer aan het tuig wat je hebt ,kwa hoogte van je lichtogen?
moet wel zeggen dat mijn boompje op zn smalst staan,denk dat dat ook weer scheelt ten opzichte van een dikke shet van dezelfde schoft hoogte, dan staan ze breder en dus minder horizon taal.of denk ik nu te omslachtig?

@bix was jij niet degene die ook met spanbanden aan de slag bent gegaan om je bomen smaller te maken?
zo ja hoe doe je het precies en krijg je geen moeite met in en uit schuiven bij eventueel weer moeten verstellen?

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:28

Klopt! Een balkje tussen het achterste gedeelte van je bomen klemmen, en dan de spanbanden iets meer naar voren om de bomen heen en aantrekken. Ik liet het wel steeds even 30min zitten, anders buigt dat RVS zo weer terug. Mijn bomen zijn niet extreem gebogen, dus ik kan ze gewoon in-en uitschuiven. Daarvoor is ook dat balkje hout; om te voorkomen dat het daar meteen flink gaat inknikken.

En ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Hoe je je lichtogen kunt instellen ligt ook zeker wel aan het type (merk) tuig. Bij Ideal lukte het mij beter dan mijn huidige Zilco tuig.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:49

Bix schreef:
Klopt! Een balkje tussen het achterste gedeelte van je bomen klemmen, en dan de spanbanden iets meer naar voren om de bomen heen en aantrekken. Ik liet het wel steeds even 30min zitten, anders buigt dat RVS zo weer terug. Mijn bomen zijn niet extreem gebogen, dus ik kan ze gewoon in-en uitschuiven. Daarvoor is ook dat balkje hout; om te voorkomen dat het daar meteen flink gaat inknikken.

En ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Hoe je je lichtogen kunt instellen ligt ook zeker wel aan het type (merk) tuig. Bij Ideal lukte het mij beter dan mijn huidige Zilco tuig.

Heb je er toevallig foto's van?
En vanwaar je keus dat te doen?

Ik heb ook zilco dus waars is t daarom ook bij mij zo.

Ayla

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:44

Denk idd dat het ook aan het schofftuig ligt of de lichtogen hoger kunnen, bij mij zit er zo'n stukje ijzer horizontaal waardoor ik er geen gaatjes bij kan maken. Heb toen eens naar ander tuig gekeken maar al het tuig dat ik wou (Ideal en nog wat andere merken) hadden dat volgens mij ook. Daardoor weet ik niet of een ander tuig zou helpen en verder is mijn tuig heel fijn en zit goed.. Maar dat is een beetje offtopic :)

Marije dan moet je volgens mij idd met je stoeltje wat gaan priegelen.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:50

Foto's van het proces of hoe de sulky nu is? Van beiden heb ik niet :p Ik moest dit doen, omdat mijn pony er anders 2x tussenpaste. Ik heb hem nu op 37cm afstand staan, daar waar de bomen het smalst zijn.

Ik vind Zilco verder erg fijn, maar een gat hoger is te hoog, en lager is te laag. Je kunt de ogen nog een gaatje kleiner maken, maar dat zat niet lekker. Dus ik laat het voorlopig zo. Sparen voor een Ideal tuig erbij dan maar!

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:53

Tip trouwens voor Zilcogebruikers. Ik merkte de vorige keer al dat de broeksriemen snel slijtage vertonen door wrijving met de bomen. Ik heb er een binnenband van een racefiets omheen gedaan ter bescherming. Werkt perfect! Bandje af en toe wel vernieuwen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:47

Bix schreef:
Tip trouwens voor Zilcogebruikers. Ik merkte de vorige keer al dat de broeksriemen snel slijtage vertonen door wrijving met de bomen. Ik heb er een binnenband van een racefiets omheen gedaan ter bescherming. Werkt perfect! Bandje af en toe wel vernieuwen.

Bedoel je de riempjes die je vast maakt aan je bomen?
Die van mij zitten met een slag en een snelsluiting maar ga er zeker op letten.

Bedoelde van t proces :)
Vind altijd zo lastig of ik nou het gene in mn hoofd heb wat je verteld of totaal iets anders :+
Mijne staat ook smal heb een draadnagel op lange benen maar 37cm??ik ga het eens opmeten,ben benieuwd.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:55

Zo heb ik de broeksriemen ook. Maar ik heb ze dus bij mijn vorige tuig (ook Zilco) al een keer zo ver versleten gehad, dat de binnenkant (die wit is) al zichtbaar was. Ik heb toen nieuwe gekregen, want dit was al na 1,5maand. En sindsdien dus met een fietsband je erom. Nu slijt dat bandje i.p.v. de riemen.

Heeft iemand van hier de voetsteunen nog bekleed? Zo ja, waarmee? Ik zag al ergens griptape. Zijn er nog andere opties?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:26

Met griptape inderdaad. Van de fietsenwinkel

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:56

Ow echt zo snel!
Dan ga ik daar ook maar griptape plakken!
Wel raar he dat zo'n duur tuig zo snel slijt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:29

Mijn broek hangt te los, ik vermoed omdat de broekriemen te dicht bij de broek vast gemaakt moeten worden aan de bomen. Het broekriemoogje zit namelijk praktisch naast de broek, ipv eat verder naar voren waar volgens mij het probleem mee opgelost zou zijn. Hebben jullie een idee hoe ik dit makkelijk op zou kunnen lossen? Het riempje zit al drie keer rondom de boom geslagen.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:20

Pacific schreef:
Mijn broek hangt te los, ik vermoed omdat de broekriemen te dicht bij de broek vast gemaakt moeten worden aan de bomen. Het broekriemoogje zit namelijk praktisch naast de broek, ipv eat verder naar voren waar volgens mij het probleem mee opgelost zou zijn. Hebben jullie een idee hoe ik dit makkelijk op zou kunnen lossen? Het riempje zit al drie keer rondom de boom geslagen.

Ik maak de broek altijd aan de stophaken vast. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:41

Pacific welke sulky/wagen heb je?

Ik heb een HCA en hetzelfde probleem dus ik maak mijn broekriempjes ook aan m'n stophaken vast. Dan zitten ze precies goed :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:43

Ik heb een sulky cavalettie. Ik vraag me af of de riempjes daar lang genoeg voor zijn, maar is het proberen waard! Thanks.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:12

Pacific, dat probleem had ik ook met de cavalettie toen ik die nog had. Deze heb ik opgelost met een paar tuinslangringen. Dat klinkt heel raar, maar is wel super handig. Is een beetje lastig uit te leggen, maar op de foto hieronder valt een beetje te zien hoe ik ze heb bevestigd:
Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:00

Voor degene die een hca sulky met stoeltje hebben.
Die rubber punt onder je stoel die voor de extra vering zorgt.
Die kan je schuiven,wat kan je daar precies mee bereiken?
Puur en alleen het verstellen van je stoel (dus het rechter op zitten of juist meer achterover)
Of zit er meer achter?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:05

Daar kan je de balans van je sulky nog extra mee fine tunen. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:10

FemkeRoosje schreef:
Daar kan je de balans van je sulky nog extra mee fine tunen. :)

Ja dus toch wel.
Merkte zo goed als geen verschil...heb hem nu in het midden staan.
Waar staan die van jullie ongeveer?

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:29

Je kan hem ook nog een beetje in hoogte verstellen voor de fijne afstelling. Ik heb hem achteraan en dan wat omhoog gedraaid.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:19

hieke_81 schreef:
Je kan hem ook nog een beetje in hoogte verstellen voor de fijne afstelling. Ik heb hem achteraan en dan wat omhoog gedraaid.

Thanx!
Zag het inderdaad toen ik hem aan het aanpassen was.
Heb er extra gaatjes bij geboord zodat hij nog net ff een klein stukje verder naar achter kan en nu is ie echt top volgens mij *\o/*

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:30

Hoi allemaal,
Ik was benieuwd of er hier iemand bekend is met het lassen van de lamoen.
Ik heb nu een open lamoen, maar zou deze graag gesloten willen hebben.
En dan veiligheidslichtogen aan te schaffen ipv die ik nu heb.
Afbeelding

Iemand tips of ervaringen? :)*

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:57

Heb ik laten doen door een wagenbouwer voor een paar tientjes :) is mooi geworden

Hangt jouw sulky nu niet wat te veel op de rug van je pony?