[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:13

@Lacuna, het ligt er ook een beetje aan hoe koud het is hoeveel grams ik er op gooi. Dat kan variëren van 200 tot 400 grams en nu heb ik hem in oktober geschoren dus heeft hij nu ook al weer wat haar. Zelf werk ik met onderdekens (van Horseware) en dat werkt prima. Ik weet wel waar Heinenoord ligt hoor, niet eens zo ver bij ons vandaan en Sta-Rho ook niet... mag ik vragen waar jij woont ?

Morgen mag ik ook weer :o Sinds tijden weer een minimarathon starten... het is niet helemaal ons ding, maar als je niet oefent dan wordt je ook niet beter. :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:15

Volgens mij hoef je ook echt niet nog meer / zwaardere deken hoor.
Snuit staat dus met zo'n brede race streep geschoren en had toen hij net geschoren was en het zo heel koud was 200 grams op maar toen het weer ging dooien kreeg hij het te warm en heb ik na een paar dagen 0-grams de boel er gewoon maar afgehaald. Hij staat nu ook gewoon zonder (ik besef mij nu opeens dat het vanacht wel flink heeft gevroren....nou ja, hij stond er monter bij vanochtend :o := is ook al wel weer aardig bijgegroeid maar nog wel flink korter dan 'gewone' vacht). 't Spul staat bij mij ook 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-01-11 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Buckje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:15

Kim, nee dan heb ik er niks aan maar dat word ze niet. Word gewoon een leuke menpoown. :)

Maisie, BR 4-ever horses is 280 grams de 240 van vorig jaar was een schrijffout.

Lacuna, fleecedekens zijn geen onderdekens die schuren. Staldeken kun je er wel onder doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:19

Buckje schreef:
Kim, nee dan heb ik er niks aan maar dat word ze niet. Word gewoon een leuke menpoown. :)

Maisie, BR 4-ever horses is 280 grams de 240 van vorig jaar was een schrijffout.

Lacuna, fleecedekens zijn geen onderdekens die schuren. Staldeken kun je er wel onder doen.

:n
je zegt het fout ''pas op, sommige fleecedekens schuren''
je kunt niet als feit stellen dat alle fleecedekens schuren, als ze passen is dat namelijk helemaal niet zo.. Er zijn ook meer mensen die fleece's als onderdeken gebruiken ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:35

fleecedekens schuren alleen als ze geen loopsplitten hebben of slecht passen.
dacht ik...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:46

ik ben anti als het gaat om fleece dekens als onderdekens. Ze worden statisch en gaan aan het haar plakken
en dan trekken ze naar achter. Die van mij kreeg er enorme schuurplekken van.

Ok kan best dat de br 280 is. Hij heeft nu nog de oranje op voor het 2e jaar. Robijn heeft
wel 200 grams op.

Heb nog wel staldekens liggen mochten ze het koud krijgen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:57

Heb eigenlijk, bij goed voeren (ruwvoer) nog nooit meegemaakt dat een pony het koud kreeg. Het hooi gebruiken ze gewoon als een soort kacheltje.
Snuit heeft even wat staan rillen, in de herfst, maar met meer ruwvoer hield dat op.
Ik heb deze winter dus wel meegemaakt dat mijn pony's gingen hoesten, volgens mij door de dekens, dekens eraf, en ze hoesten niet meer.

Met paarden heb ik een paar keer (niet bij allemaal) ervaren dat ze gewoon geen wintervacht kregen. Dan gooi je er op een gegeven moment of bergen hooi in of je doet een dekentje om. Met dekentje om/ scheren vind ik het wel een groot voordeel dat ze zo lekker schoon zijn als je aan de slag wilt. En als ze flink gewerkt hebben dat ze sneller droog zijn. Maar goed, moeten ze wel zweten. Snuit en Rizanta zweten flink, Alwyn zweet bijna niet... :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-01-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:02

Hallo stelletje kletsmiepen,

Heb heel veel bij moeten lezen, denk niet zoveel onthouden :o .

Vwb prijzen: win hier steeds zakken voer, waar ik niets mee kan (geef geen brok maar muesli, en het is ook niet goed om zomaar op iets anders over te stappen), en eindeloze rozetten.
Dennis: die flexibiliteit is om te janken zeg, volgend jaar niet meer starten lijkt mij. Maar nu lekker meedoen, betalen moet je toch, kun je mooi ervaring opdoen.

Alleen mennen doe ik wel in de bak, maar absoluut niet op buitenrit. Veiligheid voorop. Daar heb je wel met anderen te maken, in de bak niet.

Ik heb bij pony een winterdeken (is niet meer waterdicht) als onderdeken. Had onderdeken gekocht, maar die stak heel erg onder winterdeken uit, kan niets passends vinden, dus dan maar zo. Pony is allang blij met extra warmte. Heb bij Rembrand dit jaar voor het eerst wel een losse onderdeken, maar ding glijdt er wel onderuit, blijft niet mooi liggen. Rembrand staat nu onder 375 + 200 (ter voorkoming van wintervacht en ivm geschoren zijn) en pony onder 300 + 200 (zelfde reden). Zodra het weer iets boven nul is gaat onderdeken eronder weg. Bij ca 10 graden boven nul gaat 0 grams op (evt eerst even met onderdeken als dat nodig mocht blijken, even ivm overgang), bij ca 15 graden naakt.

Dribbel weer ziek, schiet niet op bij jou he? Is er steeds wel een in de lappenmand. Met jezelf wel weer beter?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:11

De karrenjacht:

Vanmorgen op tijd vertrokken richting Van Schie. Voor Amsterdam (A1) flinke file door ongeluk, A1 afgesloten, kwamen dus een uur later dan afgesproken aan (uiteraard wel even gebeld dat het later werd). Goed gesprek gehad, krijg zelfs nog 200 euro meer voor huidige kar. Heb inmiddels via mail ook al offerte ontvangen. Wagen ziet er erg netjes uit, prettige vent om zaken mee te doen. Daarna naar Diepenheim gereden. Ook vriendelijke man, maar wagens zagen er toch veel minder afgewerkt uit. Dus de kans dat we voor Van Schie gaan is erg groot.

Ik wacht nog even een reactie van Jannes van der Wal af, die zou dit weekend voor ons uitzoeken wat hij aan mogelijkheden had. Dan moet ik nog even met mijn instructeur overleggen over de spoorbreedte. Als die 125 echt niet doorgaat voor de kleinsten, dan ga ik voor een spoorbreedte van 115, scheelt toch weer 10 kg. En wil nog even met hem overleggen of ik luchtvering zal doen (denk het wel). De kar komt dan uit op 132 kg (en hij heeft vlakbij de mogelijkheid (oudijzerboer) om wagen te laten wegen, zodat we gewicht echt zwart op wit hebben) + ca 10 kg voor de bomen. Wat zal pony blij zijn!! Het wordt dan een Cavalier shetty Pinto

iemand vroeg naar Cavalier wagens: site is www.vanschieruitersport.nl

Nu ga ik maar op de bank hangen. Oef, ben af.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:11

Tine, als ze bij mij zo in training zouden staan als bij jou ging het scheerapparaat er ook gewoon nog een keer overheen hoor, wel zo praktisch.
Rizanta heeft gelukkig mooi dun vachtje, we moeten volgend jaar maar eens zien of ik wel of niet ga scheren. Lijkt nu niet nodig, maar ja, je weet nooit hoe enorm ik volgend jaar bezig ben :D :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:17

Hihi, ze moeten hier echt afzien ~~}>

Heb nu zelfs met Rembrand nog (als ik in binnenbak heb getraind hoor, thuis in de buitenlucht is er niet zoveel zweet te bekennen) dat ik 2 uur moet wachten voor hij droog is. Moet er niet aan denken hoe lang dat zou duren met een wintervacht. Oke, dan hoef je niet te wachten tot het helemaal droog is, dat weet ik, maar met deken erop moet dat wel. Daarom wil ik ook het liefst thuis trainen, kan hij veel sneller lekker de wei op.

Krijg net sms van instructrice dat ze 11 en 18 febr vrij is. Dat is perfect, beide dagen voor de wedstrijd. Kan ik mooi nog lessen met Rembrand. Hij loopt nl de dag na de les altijd supergoed. Nou, kom maar op met die kampioenschappen!!! :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:19

fleece als onderdeken,
mijn knollie is zielig denk, die krijg nooit een deken op
hoogstens half uurtje 3 kwartier als hij er g bezweet is en dan weer af.
hij heeft wel dekens,
maar die zijn voor als ie ooit ziek word.
dus je begrijpt, ik hoop dat die dekens als nieuw blijven.
de laatste keer dattie op stal dag en nacht de zweetdeken op moest, is alweer 5 of 6 jaar trg.
toen waren we aangereden en had hij hechtingen, waarvan het niet de bedoeling was dattie die zou uitsleuren.
dan helpt alleen een deken ej :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:32

Stoer peerd Bicci!

@Tine, nog even reageren op jouw rondreis over de wereld via tig-wagenmakers ;)
Fijn zeg dat het bij van Schie goed ging en dat je een goede prijs krijgt voor je wagen!
Dacht dat je doorlinkte naar je nieuwe wagen, zag ook een wagen bij wagens, maar dat is de enige. HEb je een plaatje van je toekomstige wagen? Ben niet nieuwsgierig :o :o
Tja, vwb files: welkom in our world zou ik zeggen. Rondom A'dam / Den-Haag / Utrecht / R-dam is er altijd wel wat te beleven }>
Hoe lang is de levertijd nou eigenlijk?

Als ik Rizanta heb gereden (wat ik nu eindelijk ook een beetje stevig kan doen) of als ze voor de wagen heeft gelopen duurt het ook wel een uur hoor voordat ze droog is. Doe deken/cooler erop en die wordt er dan later vanaf gehaald en gewisseld voor staldeken. Als het zo koud is is het juist zo verradelijk, want die spieren worden wel warm maar koelen dus super snel af als je er niets op doet. Heb met endurancetraining mijn paard zelfs een keer spierbevangen gehad door de kou, zo zielig (&pijnlijk ;( ). Wel deken op gedaan maar dus niet genoeg! Me zelden zo K gevoeld na een rit.... Dus ook al zweten ze niet, wel goed inpakken na die tijd (als ze in een box gaan, als ze lekker rond kunnen blijven lopen is dat veel makkelijker).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-01-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:36

dat doe ik idd wel, goed uitstappen, en dan zweetdeken ffies.
als ze eenmaal neit meer warm zijn, kan t veel minder kwaad.
opzich is nat niet eens t ergste, wel warm .
en nat + wind natuurlijk, ook slecht.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:49

Afbeelding

Dit gaat hem wsl worden. Dan wel in het zwart met ferrarirode accenten. (dus net zoiets als ik nu heb), verstelbaar bokkussen (naar voor/achter), en rvs voorbomen, 16 inch wielen.

Levertijd is 6-8 weken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:53

Fijn dat je goed geslaagt bent (waarschijnlijk dan) in Hoofddorp. Het was erg onrustig in de randstad vandaag, bij ons een enorme brand vlakbij!

Ik heb kale ponys :+ en fotos :+ en een nieuwe br deken :D Dus keet loopt er morgen ook weer netjes bij :+ de deken van de after dark serie is echt op nu :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:56

Mooie wagen Tine!

Ik heb binnenkort weer een nieuwe crack klaar staan :D :D :D.
Zie hier mijn puppy aan het 'werk'.
Stappen
Afbeelding
Kijk baas, ik kan ook in de knoop ;) .
Afbeelding
Het kan ook goed gaan
Afbeelding
Knuffel voor een brave pony
Afbeelding
Bit is bah, maar hij wou wel even zijn nieuwe hoofdstel showen!
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:06

Nog even iets grappigs. Veel mensen denken dat paarden het bit niet fijn vinden, dat het pijn zou doen, noem maar op. Nou, Rembrand doet altijd al ruim van te voren zijn mond open om het bit in te doen. Maar afgelopen maandag was wel heel duidelijk dat hij het bit gewoon lekker vindt. Ik had hem op de manege aan halster vastgezet om op te zadelen. Had zijn hoofdstel vlakbij over de bakrand gelegd. Pakte hij het bit vast en stond lekker op zijn bit te knabbelen, met het hoofdstel los slingerend onder zijn hoofd. Gek paard. <3

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:08

knappe benno!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:09

Ik heb een stippelpaard :\

Rechterkant van de hals:
Afbeelding
Linkerkant van de hals:
Afbeelding

Dora nieuwe deken:
Afbeelding
Samen in stal:
Afbeelding (Keet krijgt morgen een andere deken op)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:14

@ tine10 merci voor de site heelaas staat de mini marathon er niet op.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:14

@ Eveli van waar heb je dat deken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:19

uit de winkel

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:35

Haha

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:35

tine10 schreef:
Afbeelding

Dit gaat hem wsl worden. Dan wel in het zwart met ferrarirode accenten. (dus net zoiets als ik nu heb), verstelbaar bokkussen (naar voor/achter), en rvs voorbomen, 16 inch wielen.

Levertijd is 6-8 weken.

fiet fiet fietfieuwwwww