[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:10

DB, heb je al eens granulaat-korreltjes geprobeerd? Dat haalt de scherpe randjes eraf en worden ze een beetje "mellow".

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:23

Nee nog niet geprobeerd. Maar de scherpe randjes zijn er al af door de magnesium die hij krijgt.
Maar wat bedoel je precies met granulaat-korreltjes.. Merk zeg maar

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:27

VHU gaf toch ook zoiets aan Ber, ligt me tenminste iets van bij.
Icoon is toch dat hele mooie veulen, tenminste, dat vond ik volgens mij. Wel leuk dat je zo op de hoogte blijft van je fokprodukt. En eind februari alweer de eerste.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:46

Ik meld mij ook weer even. Lees braaf bij maar niet altijd tijd om te reageren.

Dingetje ik ben benieuwd of de pony is goedgekeurd!!
Tine is ook weer boven water en de gladheid is ook weg.

Jeskim op zoek naar een bit. Ik zag de hele discussie voorbij komen. Ik men met de bitjes van zilco de versie naar voren en naar boven gebogen. Heb ook deze:
http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/bitten-en-sporen/menbitten/5566-stubben-steeltec-liverpool-driving-bit.htm
Heb ook een kunststof liverpool en bij cardi hangt er nu een simpel B-stangetje in. Maar je blijft er mee bezig.

Hier gaat het wel redelijk met de pony's. Ferro is een ijzer kwijt dus ben aan het wachten op de hoefsmid. Robin word deze week gemasseerd en Cardi doet al een weekje vrij weinig. Gelukkig kunnen ze wel lekker naar buiten al is de wei wel behoorlijk nat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:50

Bij Ber gaf ik magnesium bij dat werkte erg goed bij haar. Ik gaf in tijden van stress gewoon dubbele portie :o en wat ook heel goed hielp was Special Calmer, verkrijgbaar bij paardendrogist. Of gewoon valeriaan kan ook maar dat moeten ze wel willen eten. Van de DA kun je muisjes krijgen, is gewoon tranquigel maar dan in granulaat vorm en dus ook chemisch. Ik hield daar niet van.... wel voor even misschien maar niet voor de langere termijn.

Vandaag even gereden op Ollie maar ik vond het zo koud :brr: wel goed aan het stappen gekregen en mooi links/rechtsom lekker gegymnastiseert zeg maar. Had het plan elke week op zondag naar buiten te gaan maar dus niet gelukt. Maar ff kijken of het van de week wel lukt. Aan de andere kant heb ik zoiets van naja het is niet anders hoor. Komende weken wordt beetje druk ivm verbouwing weer en best veel opdrachten/werk.
Piet is lekker bezig gehouden door verzorgstertjes. Zo schattig. Wandelen met hem en oefenen met stilstaan. En natuurlijk poetsen. Wordt hij goed mak van :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:56

Db, ik zal morgen even op het potje kijken, maar het is idd iets wat VHU zegt: lijkt op anijshagel-muisjes, tranquigel of zo. Prima voor dit soort situaties, maar komt niet door de dopingcontrole, dus ongeschikt voor wedstrijden oid. Moos moest vorig jaar ook boxrust houden + 5 minuten (opbouwend) stappen, en daar werkte dat wel goed bij.
Moos krijgt ook magnesium, werkt prima, maar niet als ze licht explosief zijn tijdens boxrust.
Laatst bijgewerkt door Gem op 10-01-16 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:57

biancacoo"balen nu het frisser word kunnen de hussen op pad en jij niet....beterschap
ava je gaat ons toch niet verlaten he? :(
tine haar man heef alleen maar 1 B nodig bij VHU..... _/-\o_
zag dat er een pony verkocht moet worden, ze is wel een schatje....jammer
eerste veulen alweer bijna op de aardbol bij baudyh,wat doen die andere het goed zeg,mag je trots op wezen *\o/*
en verder ff alles kwijt.
eerste vaardigheid dit jaar een feit.....1ste ronde 2 ballen gehopst.... :j en 2de rondje vlak voor de start deed janouk ff 2 duimen omhoog....en dat werkte ...foutloos en barrage(die ik ff verkeerd reed en 1 balletje erop hopste) ach was weer een ervaring rijker _/-\o_
gem: wij noemen dat muisjes en halen dat bij de dierenarts

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

Gem je bedoeld vast Vetraquil ?
Ga ff overleggen met DA

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:20

Baudy, heb de rekening gevonden: Vetranquil 150 gram (blikken potje), kost 22,95 incl BTW, maar dan heb je wel een rustig paard :O .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:30

idd vetranquil is luxere versie van tranquigel. Wel super spul hoor. Zijn ze in ieder geval niet staatsgevaarlijk mee (en soms is het niet anders dan moet je dat soort middelen gewoon inzetten).

Lekker bezig HT *\o/*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:51

Db is ook niet staatsgevaarlijk. Ha ha.
Hij is gewoon te gespannen om lekker los te stappen. Maar ik overleg morgen ff met de DA.

Ik had het laatst met iemand over een bit.
Was dat jeskim??
Nou ik elk geval. Ik heb een zilco 14 cm liggen. Maar het is gewoon een rechte Liverpool met 1 teugelgat. Super maar toch iets te groot voor db. Maar jij zocht iets gebogen geloof ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:41

Goedemorgen.
Tips gezocht
Meneer Anton is zo extreem gevoelig op de zweep. Eigenlijk kan je geen ondersteundende hulp met de zweep geven om bij te sturen in draf.
In stap kan je al met de zweep aan hem komen, maar in draf krijg je extreme reactie. Alleen aanleggen van de zweep op zijn huid voor de wagen geeft schrikreactie en bokken.vooral in de vaardigheid gisteren kom je erachter dat je te weinig met zweep kan sturen. En we willen niet teveel aan zijn mond komen.
Dus gezocht tips om hem minder rillerig op de zweep te krijgen.

Op stal kan ik hem al met zweep aanraken etc. Hij vertrouwt ons. Blijkbaar heeft hij in het verleden geen fijne herinneringen aan de zweep voor de koets.
Maar voor de koets ziet hij de zweep ook nog eens niet aan komen.

Ik denk er over om de zweep voorspelbaar te maken door een commando aan te leren voordat de zweep komt. Alleen heb ik datnog nooit gedaan, dus weet ik niet of het uitindelijk tegen ons gaat werken.

Zoekend dus tips zijn welkom

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:54

En met grondwerk i.c.m. schriktraining, om te beginnen en dan telkens ook steeds "onvoorspelbaar" kunnen maken tijdens het gewone werk?

*verder kan ik het ff niet behappen met reageren, sorry; lees en leef wel mee*

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:08

Is het geen optie om zonder oogkleppen te rijden? Zodat hij de zweep wél ziet aankomen? Dan kan hij erop anticiperen en is de schrikreactie minder.
Of om in de vaardigheid veel meer met stemcommando's voor links/rechts te gaan werken, zodat je de zweep minder nodig hebt om te begrenzen bijvoorbeeld.

Baudyh, ik hoop dat de 'muisjes' gaan helpen voor DB. Dat hij toch mooi rustig kan blijven stappen en niet zichzelf hindert in zijn herstel.

Tine weer terug. Hoe ging de carrousselles? Heb je het 't hele uur volgehouden?

Happytime heeft een fijne vaardigheid gereden. Super! Tentsi mag 6 februari weer, met mijn bijrijdster. Ben benieuwd hoe goed bijrijdster Tentsi in bedwang kan houden. :+

Maisie is lekker bezig met de pony's. Hoop dat het ijzer er snel weer onder zit.

VHU had het koud tijdens het rijden. Ooo, ik ben ook echt een mooi weer ruiter. Brr. Is het alweer bijna lente?

En verder ben ik het een beetje kwijt. Ik ga maar eens braaf aan het werk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:38

Goedemorgen.

Janouk: geen tips voor je, behalve de dingen die al genoemd zijn.
Assie: ik hield het vol gelukkig, maar zoonlief wilde ook heel graag even rijden, dus die heeft de 2e keer het rijden met de muziek gedaan. Super trots op hem. Oke, hij ging hier en daar wat te langzaam (zijn beenhulpen voelt Rembrand niet hahah), maar hij stuurde alles wel de goede kant op.

Net al Samoerai gelongeerd en Rembrand gemend. Nu moed aan het verzamelen om uit te mesten. Zoonlief mag dan vanmiddag nog iets doen met onze smurf.

Morgen weer menles met Sam *\o/*

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:47

Goedemorgen :wave:

Assie is het allemaal ff kwijt, moet zeggen paar dagen afwezig geweest en er is ook veel gekletst *\o/*

Het bittenprobleem wordt de rode draad hier door het topic en houdt iedereen lekker bezig.

HT heeft de eerste vaardigheid weer achter de rug *\o/*

Gem wil DB van Baudyh ook *mellow* maken maar DB is niet staatsgevaarlijk :=

Dikke :(:) voor Ava heeft even genoeg aan haar zelf

*\%/* Tine weer back in town.......je hebt altijd leuk verhalen over de paarden en de rest van de beestenbende en natuurlijk Patrick niet te vergeten *\o/*

VHU heeft een plekje vrij voor Tine haar man in B&B, maar dan zonder B

Maisie moet op ijzerjacht........en wacht op hoefsmid %) beetje jammer dat die man het altijd zo heeeeeeeelllllll druk heeft -O- hopelijk ben je snel geholpen.....

Sonjim........privë omstandig heden, opzoek naar nieuw plekje voor het paardje........ik ga ook niet raden O:)

Janouk zoekt oplossing voor zweepprobleem voor Herr Anton, helaas kan ik je ook niet helpen -O-

Phoe.......waar zal ik is beginnen %) heftig weekendje geweest, heb keelpijn, oorpijn, hoofdpijn en zwaar benauwd, dus maar even uitzieken voordat ik weer aan het werk ga :( %)

Nieuwe Pown is gearriveerd, dit ging helaas niet zonder slag of stoot.
Hij wilde de vrachtwagen niet op en is over de reling en al gekomen :( hier heeft hij lelijke schaafwonden aan overgehouden, maar volgends de DA geen blijvende schade of verdere schade aan benen. Hij loopt ook gewoon regelmatig, alleen is het een erg rotzicht.
De mensen van wie hij was hebben hem gebracht, maar na deze hele toestand heeft de DA een sedatie gegeven zodat hij toch vervoerd kon worden, toen liep hij er wel op.

Nu moet hij eerst is herstellen en wennen hierzo na de hele toestand.
Zodra hij helemaal hersteld is zal hij gekeurd worden door mijn eigen DA dit zal over een week of twee drie zijn, verwacht er geen gekke dingen van hoor, hij is jong en goed op conditie en gisteren had hij wel wat dikke benen, maar vandaag ziet het er gelukkig alweer wat beter uit en minder dik.

Volgens mij is de Pown echt bont en blauw en ook wat gevoelig op zijn rug, heb voor de zekerheid ook maar de chiropractor gebeld om hem even na te kijken of alles goed in balans zit en of alles nog op de juiste plaats staat. Wil ook graag dat hij goed door de keuring komt <3 het is zo'n scheet, wil hem nu al niet meer kwijt.

We hebben wel goede afspraken gemaakt mocht het niet in orde wezen en als hij niet goed door de keuring zou komen. Tot die tijd nog ff spannend, maar heb er het volste vertrouwen in. :j

Ze staan al lekker met zijn drietjes op de paddock, de nieuwe hoort er nog niet helemaal bij, maar dat heeft even tijd nodig en komt ook vast goed.

Al met al een heel verhaal geworden :oo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:00

Oei, dat is schrikken, Dingetje, idd keuring maar even uitstellen, ik ben trouwens heel benieuwd, veel beterschap!

Hier ook ff plat, heb wat gerommeld en vanmiddag komen de fysio en de huisarts; kost ook weer energie ;-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:35

Jeetje wat schrikken dingetje! Wel heel fijn dat verkopers eraan meewerken dat keuring uitgesteld wordt. Is voor hun natuurlijk ook een risico, want bij jou op stal/wei kunnen ook weer dingen gebeuren.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:44

Verkopers zijn ook zo lief, moeder en dochter, voor hun staat ook voorop dat hun pony een heel goed huis krijgt, met de juiste zorg die nodig is. Dus wij doen ook goed ons best om hem ook goed te laten herstellen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:50

dingetje...dat is niet leuk..hopelijk knapt het paardje snel op..en word ie goedgekeurd.
Dingetje samenvatting _/-\o_ _/-\o_

Janouk...owh...pff...vervelend is dat,...Melody kon je ook niet aanraken met zweep om aanwijzingen te geven, heel frustrerend vond ik dat....
:)* onze instructeur kwam met het idee om een dik/zwaardere slag aan de zweep te doen....zodat het niet zo'n kietelding is..maar dat Melody het meteen voelde, dat hielp na wat gewenning veeeel beter dan het dunne touwtjes achtige slagje wat er eerst aanzat...we hadden een stukje leer gebruikt van 20 cm lang en 1 cm breed, en ook nog aardig dik..(oud leren stukje van een teugel)
Melody was met die tip heel goed geholpen..misschien iets om eens te proberen...?
Bij Melody was na een paar keer dooroefenen het vluchtgedrag en slaan naar de zweep over en accepteerde ze de aanwijzingen supergoed...wie weet.... +:)+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:59

Dat is wel een slim idee Biancacoo! Ga ik in mijn achterhoofd houden voor als ik het ooit nodig ga hebben +:)+

Dingetje, wat eng zo met het vervoer! Gelukkig geen erge verwondingen aan over gehouden.

Tine, Patrick ook helemaal blij dus dat hij mocht rijden? Wil hij nu ook mee gaan doen met Amerigo of Sam in jullie team?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:46

Zo, een hoop nieuws hier!!

Zweepprobleem, lastig. Tea is ook razend gevoelig op de zeep, ook inderdaad wel eens een bokje.
Ik heb het geprobeerd met the friendly game van Parelli. Daar raak je ze dus ook telkens aan en dat moeten ze dan prima vinden. Gewoon aanraken kan natuurlijk, maar met zo'n string, parellitouwding, tegen haar aan bleef ze gevoelig, ze vindt het gewoon vreselijk! Telkens vond ze het in het begin wel oke, maar bouwde dan langzaam spanning op met aan het eind een not amused horse!!
Ik had met mennen wel de mazzel dat Tea superscherp was op mijn stem en ik geen wedstrijden reed.

De zweep gewoon een tijdje op zijn rug laten rusten kan ook niet? Dat kon na enig wennen later bij Tea wel, was in het begin ook spannend, maar als ik haar dan met de punt krabbelde vond ze dat wel oke.

Dingetje, wat een verhaal, hopelijk loopt dat allemaal goed af en komt hij/zij helemaal positief door de keuring! Maar dan heb je nog wel wat trailertraining voor de boeg!

Ging het goed met Samoerai en Rembrand vanmorgen Tine? En de stallen ook nog gelukt?

Verder verhalen over muisjes, daar heb ik gelukkig nog geen ervaring mee!

@ Baudyh en de rest natuurlijk!!
Het bit is gevonden!!! *\o/* Ik had het bijna opgegeven!!
Ik vond het bit wat ik zocht uiteindelijk op een website in Nieuw Zeeland! Bleek een Zilco bit te zijn.
Dus mail gestuurd naar Zilco Nederland, of ze mij dat bit ook konden leveren.
Bleken ze dat bit wel te hebben, stond ook wel zoals op de site, alleen klopte de foto bij het bit niet helemaal. (Dan kun je je ook wel doodzoeken natuurlijk)(Vraag me nu ook af of die mevrouw van 'de menner' mij daarom totaal niet snapte :+ )
Maar de meneer zou het voor de zekerheid even voor me nakijken in de voorraad, geen pompwerking en eerste sleuf halverwege de bril.
En jawel, gevonden!!!!

http://www.zilco.co.nz/products/121308

Zal hem binnenkort bestellen en proberen.

Vanmorgen weer gelest met Emas, eerste keer dit jaar.
Ik besloot om toch die B-stang er weer eens in de stoppen, even proberen.
Had hem op het onderste gat en wel te veel tegen de hand, maar ze boog wel ineens weer lekkerder naar links, daar zat ze zo vast als een rotsblok de laatste keren.
Heel opvallend, waar hem dat nu weer in zit??
Emas had er niet zo'n zin in, stond uiteraard nog lekker te eten.. Kwam ze tijdens het halster om doen ook nog tegen het stroomdraad aan, daar zal het ook wel niet beter van worden, oeps.. }:0
Ze was frisjes, maar wel bewerkbaar en dus wat met het hoofd aan het klooien omdat het bot wat te scherp stond.
Daarna nog lekker met Tea aan het poetsen geweest, die is al flink aan het verharen en heeft me een potje kriebel!! Zo erg dat ze gewoon schuurplekken op het hoofd heeft, dat broeit onder de voorpluk.
Ik zag er na de poetsbeurt ook uit als een vreselijke sneeuwman met al dat lichte haar van Tea!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:48

Patrick was erg blij hahah. En hij gaat meedoen met Amerigo. Samoerai zijn we met viertal gestopt, omdat pony erg wiebelig, stuiterend en hard ging, dus met 8-12 paarden in de baan lijkt me dat niet een heel goed idee. Wellicht over een jaartje wel, maar nu nog niet ;-). Ach, dan krijgt die oude smurf ook nog lekker zijn beweging hahah

Edit
Jeskim, ze liepen fijn. Had alleen niet heel veel tijd, moest nog naar huisarts, dus niet uitgebreid getraind. En wei is ook weer uitgemest.
Amerigo krijg maar vrij vandaag, het regent nogal.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:56

Ik denk er over om de zweep voorspelbaar te maken door een commando aan te leren voordat de zweep komt. Alleen heb ik datnog nooit gedaan, dus weet ik niet of het uitindelijk tegen ons gaat werken.

Ik heb/had het zelfde probleem, Smoky Heeft het ook niet op de zweep sterker nog dan staat ze helemaal strak! (En vergeet alles behalve die zweep). Helaas weet ik niet wat er is gebeurd in het verleden maar wel dat ze het niet altijd leuk heeft gehad.
Maar dit heeft ze bij alle zwepen, rijzweep lang of kort,longeerzweep en menzweep.
Ook ik ben net als jou gewoon aan de slag gegaan met het wennen....maar ze is dan echt bang, niet meer panisch gelukkig dat maakt veel verschil.
Ik mende al zonder oogkleppen, omdat we haar zo hebben opgeleerd. (anders is ze te zenuwachtig en nu niet,halve oogkleppen gaat maar loopt niet over)

Ik heb van een kennis een kapotte longeerzweep gehad en daar een belletje aangemaakt want ik vergat het commando zweep steeds te benoemen.
Daar zit dus helemaal geen slag aan het is alleen het stokje aan het handvat en wonderbaarlijk vind ze dat wel goed ik kan haar er goed mee longeren en mennen (wel een keer hebben we nu aangespannen gestapt). maar ik kon haar er goed mee bijsturen toen ze twijfelde aan een jagende poes in de berm!, ik hoef alleen slechts zachtjes te rammelen en hoe dichter bij de stok komt hoe sneller ze reageert! zonder angst,schrikken, bokken, of omdraaien.

Misschien vind je het niets, maar het werkt voor ons beiden perfect!.

Tine en anderen, ik ga nog later op jullie reageren.Het is niets persoonlijks maar ik heb nu geen tijd meer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:43

Thanks voor de tips.
Dat zet ons weer verder aan het denken. Aan de hand kan ik hem gewoon aaien met de zweep nu, zover is hij al. En in stap voor de koets ook, maar in draf schrikt hij teveel, waardoor de verbinding verbroken wordt. WE puzzelen verder. maar met jullie ideeen kan ik weer verder.