[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:40

Ik men eigenlijk altijd alleen. Ik ben de enige op deze stal en de eigenaresse van de stal heeft nooit tijd om mee te gaan. Ik moet wel alleen, anders kon ik nooit weg.
Tweespan zal ik in het begin alleen in het land doen en als die weg-klaar zijn, zie ik het dan wel weer.
Damon staat stokstijf stil als ik inspan. Was vorige keer mijn cap vergeten, dus ik moest ff snel de stal weer in. Op de gok Damon laten staan midden op het erf (ons erf heeft een hek bij de weg, dus hij kan de weg niet op). Hij bleef braaf staan, ook toen er een pauw langs hem heen zoefde.
Dan moet ik door het hek de weg op en dat hek moet altijd weer dicht ivm de honden. Dan heb ik het uiteinde van mijn leidsel vast en kan ik net bij het hek.
Correct is het niet, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:55

Thanks Marianne, ik hou het in gedachten!

Enkelspan vind ik in principe alleen geen probleem, inspannen staan die van mij als een huis, heb ze altijd wel vast totdat ik alles erom heb en klaar ben om op de wagen te gaan. Tweespan hebben we ze 'los' voor de wagen, groom ervoor. Snuit staat direct op drie benen, weet dat hij moet wachten, Alwyn is soms wat ongeduldiger maar leert het al wel heel goed. Ze blijven enkel/tweespan ook keurig staan totdat ik goed zit enz. Dus daar gaat het niet om hoor.

Het groomen gaat mij voor onderweg, er kan zoveel gebeuren. Zeker als je door (druk tot zeer druk) verkeer gaat.

@Rivaldo, lijkt me zo leuk jullie tegen te komen!

Nou duik ook zo mijn bedje in :evaw:

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 03:04

Het is al laat en we zijn net een half uur thuis,dus toch maar even ego post.
We zitten in de finale in Houten.
2x 2 balletjes,beetje jammer maar snelle tijd.
5e geworden vandaag van de 39,super trots op mijn kleine paardje.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 07:12

Gefeliciteerd Schaduw.

Goedemorgen, Dribbel is ziek. Overgeven. Gisterochtend ook al maar toen was het rond 8 uur en verder de hele dag goed geweest. Nu is hij ook al vanaf half 6 aan het overgeven. Af en toe een beetje. Maar hij slaapt boven in de hal en wij werden er wakker van. vriendlief wilde heel graag verder slapen dus ben maar met de hond naar beneden gaan

Ik ga gelijk maar even aan de studie :+

Als mijn ouders wakker zijn gaan we trailer ophalen en gaan we spul naar de stort brengen. Daarna de 2 nieuwe kamers beneden inrichten. Dinsdag gaan we verder schilderen, boven de babykamer douche hal en onze kamer. Duurt even heb je ook wat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:57

@VHU; balen zeg dat ze je kind gewoon vergeten waren :oo
@buckje; :(:)
@IT; lekker bezig geweest :D
@bic; 't is idd koud dit weekend :))
over grooms; ik vind het nu onverantwoord om de weg op te gaan zonder groom. En niet omdat m'n knol niet braaf is (als er eentje braaf is..) maar omdat ik vind dat je je verantwoordelijkheid voor andere weggebruikers moet nemen door zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen :) en als je in de problemen komt onderweg ben je alleen gewoon hélémáál niks :)
overigens, in de wei/bak zou ik het soms wel alleen doen, maar dan is de factor medeweggebruikers er niet :)

he balen van de hond tallechie :(:)

zo :)
gisteren ietsje eerder weggegaan op m'n nu ex stageplek ;)
Wilde heel graag naar dids, dus een wortel gezocht en naar stal gereden :D
Er waren 2 kleine meisjes op stal met 1 shet bezig (onder begeleiding)
dus heb dids uit de wei geplukt en een touw aan z'n halster geknoopt, kon ie ook 'n meisje voor z'n rekening nemen :P
even kort verteld hoe ze 'm moesten sturen, ze zaten er zonder zadel op
en ik liet 'm gewoon los om ze rond te laten stappen :P

bleek dat ze allebei voor 't eerst op een paard zaten :') ach, ze kregen dids vooruit, stil, en gestuurd :') al was dat denk ik vooral omdat hij graag wilde meewerken :+

ga zo werken, vanavond uit eten en naar de film (om 11u begint de film pas) en morgen om 9u op stal zijn om te gaan wandelen samen met stalgenootje en dids grote liefde :)
dat wordt :z :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:07

Ik had mij gister afgemeld voor zondag, kreeg uiteraard terug dat ik het startgeld moest betalen, dus nog gemaild dat ik het niet erg flexibel van ze vond.

Krijg ik een mailtje terug (met de nodige uitroeptekens) dat ik niets weet van het indelen van een programma.
Maar dat er 's ochtends bij de andere jury wel iemand uit gevallen is en dat ik op die plek wel kan starten, maar dat ik dan niet mee doe voor de prijsuitrijking voor de M (mag officieel ook niet idd, je moet bij de zelfde jury gereden hebben). Maar dat vind ik niet erg. Ga voor de ervaring en hopelijk een winstpuntje, niet voor de zoveeste rozet (prijs volgens het vraagprogramma was bekers en linten, die heb ik inmiddels zat :P).
Hadden ze meteen gezegt 'het is nu niet mogelijk, maar als we nog uitvallers krijgen is er nog kans' had dat al heel wat anders geklonken dan 'nee, dat kan niet.'(was echt het enige wat in de 1e mail stond).
Ik weet niet of ik daar volgend jaar weer inschrijf ondanks dat het de dichtst bij zijnde verreniging is (met maar 1 menwedstrijd per jaar).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:11

Naaltje druk programma dus. Wel braaf van Dids. En hadden ze nog een verassing op het werk?

Dennis fijn dat je toch kan starten en inderdaad ook al is het maar voor het ritme en winstpunt. maar wel raar dat het zo gaat. Doet een vereniging niet goed als je zulke mails verstuurd.

Heb al weer een hoofdstuk af.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:58

Mogge,
@Dennis, wat fijn dat je toch nog kunt starten.... en die beker....lekker belangrijk :roll:
@Marrianne, heel veel succes vandaag
@Schaduw, helemaal super *\o/* . Laat in de finale de balen maar liggen..... ;)
@Happytime, dat wordt een eind rijden voor een cursusje. Het zou wel gezellig zijn :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:04

Starten voor de prijzen doe ik toch niet. Hier in de omgeving is de leukst prijs een keer een zak voer, een waardebon van max 10 euro of max 10 euro geld. Verder zijn het meestal alleen rozetten of een enkele keer een hoevenkrabber, pot vet oid.

Ik hoop gewoon fijn weer een winstpuntje te rijden, weer even in een binnenbak rondgestuurd te hebben. Extra spannend, want de bakken daar worden gesplitst door een zijltje waar echt 99 van de 100 paarden eerst kijkerig op zijn. Heb zelfs brave Roos daar een keer dwars voor m'n wagen gehad.

Heb er na 2,5 maand weer zin in :D.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:02

dennis, wel fijn dat je toch kan starten

tallechie, arme dribbel ziek.
houd hem maar even goed in de gaten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:11

@ schaduw super zeg !!!!!
Succes in de finale.

@ dennis lekker dat je toch kan rijden en idd die prijzen ach je kan ook wel zonder. Ik was vorige week 2e in de B dressuur met
ferro met 168 en 177 punten nou dan heb je ook niets aan die prijs.

Had vorige week samen met mn zusje 3 zakken biks.

Ga zo eens even mn huisje aan kant maken. Stofzuigen en dweilen en opruimen. En zag net de zon op de ramen
oeps wat zijn mn ramen goor maar vind het een beetje te koud om ze nu te gaan wassen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:50

Het is hier ook stervens koud. Het is hier nu nog -5.

Ik heb net de trailer opgehaald, we gaan nu spullen in trailer zetten en wegbrengen.
Daarna de nieuwe kamers inrichten.

Ik heb 1 keer prijs gehad, had toen een bon voor biks en een chocoladeletter

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:04

:brr:
Hier ook erg koud, waterbakken flink bevroren, alles wit / grijs en vrolijke pony's.
Sulky van Sim is verkocht & opgehaald, dus dat is nu ook klaar.
Vanmiddag even flinke voorraden hooi/kuil/stro halen en naar stal slepen, dus ik kan weer aan de bak :Y)

@Schaduw *\o/* spannend! Bij welke menvereniging zit jij trouwens? En Marianne?
@Dennis, nou he he toch nog, en nu even een hele mooi proef neerzetten ;)
Dribbeltje ziek, arm ding. En Diddletje braaf knapperd!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:28

Morgen :Z :Z :Z

Ik had er idd zo geen lol in en heb de laatste tijd al veel minder gemend als dat ik anders deed op de weg dus eigenlijk wel gewoon duidelijk dat ik is toe moet geven. :D
Bedankt voor de lieve berichtjes en PBtjes kreeg ook nog een vraag wbt Lizzy en mennen daar hadden wij idd ookal aan gedacht maar ik breng haar weg en haar haar op
wanneer ze braaf en vooral licht voor de kar loopt.

Kim, ik men idd ook op de clublessen dit blijf ik gewoon doen puur voor de lol en dan wat rondjes mee hobbelen mijn instructrise weet prescies hoe en wat en is heel meegaand.

Zo te zien hebben jullie ook allemaal een ritje gemaakt, het was inderdaad echt steenkoud!!

Dennis, jeetje dat is balen kunnen ze dat zomaar maken om je tijden nog later te maken ?
Laura, is op haar roze wolk. :D

Ik span Buck wel gewoon alleen in en ga een rondje buitenrijden die kijkt echt nergens van op of om. Als ik altijd op een groom zou moeten wachten dan kom ik nooit aan
het mennen toe.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:39

Hallo allemaal!
Heel veel plezier in jullie nieuwe topic!
Het gaat weer flink hard en ik vind het erg jammer dat ik dit nu echt niet bij kan houden, maar goed dat komt wel weer.
Ik wilde vragen of iemand misschien een tip heeft waar ik een goed en niet te duur enkelspanleidsel (pony) kan bestellen, helaas heeft de mijne een ongelukje gehad en ik heb even geen tijd om naar de menwinkel in Aken te rijden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:57

Lot, maar stel nou dat lizzy niet licht te rijden word voor de wagen? ga je dan niet met haar mennen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:41

Ik heb tabbie weer eens voor de kar gehad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:45

@Avaluna gewoon www.tuigonderdelen.nl ? Had een ideal leidsel liggen maat pony maar die is dus net verkocht :+ Alles goed verder?
@Rhine, fijn!
@IT volgens mij valt daar zeker met een jong paard/pony heel veel zelf in te regelen, hoe je zelf ment/rijdt krijg je vaak weer terug. Zo weet ik paarden die bij de een heel hard waren en bij de ander heel licht. Hand van de menner doet veel 'naar je hand zetten' is dat he.
Helaas is het bij Buckje nu niet het geval, maar ik denk daar wel positief over. Met rijden onder de man heb je dat ook, is het paard bij de ander echt zwaar, rij je hem zelf een paar keer is het dier al veel lichter.

Nou hooi is weer aanwezig moet maandag nog wel voor kuil en strooisel, had ik nu geen zin meer in.
Gauw zoonlief ophalen bij verjaardagspartijtje.

Morgen lekker met de mannetjes aan de slag, heb er nu al zin in! Heb tuigen al in de auto gelegd. Hopen dat het inderdaad wel ietsje minder koud is :brr:

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:20

ik hoop het ook voor je VHU :j
heb je vandaag nog met Rizanta gereden?
en hoe krijg je dan eigenlijk de kar naar het bos?

Ik vandaag weer bijna een uur met wobbe gement.
en had het niet echt koud (goed ingepakt)
maar onderweg werd 1 vinger toch wel erg koud.
bleek mijn handschoen kapot te zijn... en dan ook echt alleen die vinger :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:56

Da's vervelend, een zo'n vinger :+
Citaat:
heb je vandaag nog met Rizanta gereden?
en hoe krijg je dan eigenlijk de kar naar het bos?

Ik mag van mezelf / benzinetechnisch max 4x per week naar Breda. Zit incl morgen op 4x deze week.
De wagen staat er al. Thuis kan en wil ik nu niet met tweespan de weg op (eigenlijk ook niet met enkelspan) want ze zijn enorm met de weg bezig, vind ik veel te veel gestress / moet ik zo ontzettend opletten, is gewoon niet fijn mennen :n
Waar je bij ons het laantje afgaat, de weg op, staat nu de bushalte en komen ook de bussen langs (2x per kwartier, een 'heen' bus, een 'terug' bus) en het is echt ontzettend onoverzichtelijk. Mijn pony's schrikken niet van de bus, staan keurig stil achter zo'n ding, maar als de bus stilstaat willen er ook weer auto's langs en als ik dan achter de bus sta te wachten met de pony zien ze me niet eens. Al met al heel krap allemaal. Ook niet met groom trouwens, dat maakt niets uit. Heb dat nu 2x gehad zo'n situatie en ik voel me er niet veilig bij.

Ik heb eigenlijk geen alternatief om weg te komen. Linksaf dus die bushaltes. Rechtdoor moet ik een hele drukke weg oversteken en daarna eerst plm 1 km langs stuk waar je geen kant opkunt met de wagen omdat het daar heel smal is, de weg loopt ook af (het is een dijk). En rechtsaf moet ik druk fietspad op langs 70/80 km doorgaande weg. Fietspad is net breed genoeg voor mijn wagen plus niet afgeschermd van die drukke weg (enkel met een paar bosjes als het meezit of zo'n stoeprandje := ).

Ik hoop dat ze de planning halen met de wegwerkzaamheden, ze zouden er eind maart ofzo mee klaar zijn ...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:02

kan me voorstellen.
wel lekker dat je dan bij rizanta daar zo fijn kan mennen.
ik hoop op filmpjes :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:04

wauw, ff gauw bijgelezen maar mn hoofd wil niet. Moest de post van Maisie wel 3 keer lezen, dacht dat ze haar huis VAN kant ging maken :Y)
Verder loopt dennis tegen inflexibele organisatie aan, heeft buckje ( :(:) ) besloten dat we alleen nog maar LOL met de knol gaan hebben, Mag VHU maar 4xpw naar breda, is die arme Dribbel ziek, en heeft naaltje haar laatste stage-dag ook weer overleefd. *\o/*

Ik ben op zoek naar een goede tuig(ver)maker die van mijn twee enkelspantuigen twee combituigen zou kunnen maken. Heeft iemand nog goede ideeën voor me? Sta-Rho doet het niet, mn tuigmaker op Heinenoord (waar? Heinenoord) doet het ook niet en in noord-west brabant ken ik er eigenlijk nog geen :+

Verder vandaag twee 200gr regendekentjes besteld voor mijn jongens voor volgend jaar.
Dan heb ik 2x0-gr dekens en 2x200gr en dan hoop ik dat ze wat korter in de vacht blijven.
Mocht ik nou volgend jaar toch besluiten om ze helemaal te scheren, hoeveel grams moet ik dan erbij hebben? Of zou ik dan toe kunnen met een onderdeken (ik heb 2 fleece onderdekens) onder de 200gr?
Misschien een rare vraag, maar ik heb nog geen ervaring met helemaal geschoren paarden, ik scheer Sun altijd alleen de borst, halve hals en de halve schouder en dan staat ie zonder of onder de 0-gr deken.
Paarden staan bij mij 24/7 in een uitlooppaddock met stal/schutmogelijkheden.

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:08

@lacuun; in prinsenbeek!!! hele goeie
en niet duur! :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:09

Ik doe de laatste tijd geen handschoenen aan bij het mennen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:10

Die van mij redden het prima met 240 gram een hele winter.