[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:34

Laura: we gaan er zaterdag heen maar willen liever alleen trainen. We gaan tweemaal twintig km rijden op ons wedstrijd tempo en daar tussenin een rustpauze. We willen alleen omdat het een laatste training is voor de vijftig km en dan raken de pony's veel te veel opgefokt met een span erbij. Dan gaan ze over hun tempo heen lopen en dat willen we niet. Het zou hartstikke gezellig zijn maar niet verstandig omdat we dan ons doel niet behalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:50

Citaat:
Na vijf km verliep het beter maar vond het na 15 welletjes. Dat kun je dus ook hebben, het loopt niet altijd zoals je zou willen en dan is het zaak naar de pony's te kijken.

Klopt heb ik ook wel eens hoor. Dat ik begin en dat ik dan denk, he, het loopt niet fijn. Pas ik mijn rit aan als het niet verbeterd, hebben ze gewoon iets meer herstel nodig gehad. Soms heeft het te maken met de voorgaande trainingen, maar kan ook iets zijn als net te koud of ander weer of de bodem die anders is, of dat ze bijv net niet goed hebben gegeten (vind ik dan zo moeilijk als ze op het land lopen, heb je er toch minder kijk op) of gedronken, of dat ze juist flink te keer zijn gegaan tussendoor of zoiets.
Hoort er allemaal bij :7

Als ik echt een serieuse training heb rij ik ook vaak alleen of met iemand die al net zo ver is in de training en het zelfde doel heeft bij de rit die je dan doet. Je bent zo bezig met je planning dat dat dan net die paar ritten zijn waar het er echt om gaat.
Die rit samen komt dan later wel weer :j
Als iemand begrijpt dat jij je eigen ding doet en toch met je meerijdt kan het ook heel stimulerend werken. Waarbij je dan de afspraak maakt dat als de een toch lager of hoger wil in tempo of net verder of eerder terug oid dat het er niet toe doet.
Heb een stalgenootje die zo af en toe met me meegaat en daar heb ik veel steun van, zeker als ik in een dipje zit. Van het najaar was ik best gemeen van Ollie afgestuiterd, en toen zijn we bijv een paar keer gezamelijk door dat stuk bos gegaan, ook met wat tempo, zodat ik daar ook weer 'doorheen' kon. Ollie bleef namelijk maar schrikken bij dat punt :roll: zal ook wel aan mij gelegen hebben maar met stalgenootje erbij ging het dan weer goed en uiteindelijk ook alleen weer. Omgekeerd was haar paard heel erg van een hond geschrokken, trek ik haar daar weer doorheen. Of iemand anders (Crazymel hier @bokt) die heeft dan net meer tempo dan wat ik heb, dan trekt Ollie zich op aan haar pony, en ik leer dat Ollie dat tempo toch aankan. Omgekeerd was het voor haar pony belangrijk dat ze wat lager in tempo ging.

@cpinnetje leuk hoor dat je zo bezig bent. Winterperiode is altijd lastig met trainen. Klopt. Woon soms ook dagen zo'n beetje in mijn thermobroek :+ en de douche is mijn grootste vriend :))

En ja merries hahaha. Heb eigenlijk altijd merries behalve mijn menpony'tjes dat waren ruintjes, ook ingegeven destijds om onze zoon die toen nog vrij jong was. Ruintjes zijn wat minder heftig in hun reacties dan merries, die hebben nog wel eens losse achterbenen als kinderen door de wei lopen te stuiteren. Dus dat gedrag ik vind het meestal wel humor (meestal }> ). Vond Hero juist erg moeilijk om aan te wennen. Vind ruinen vaak lomper en slomig en sorry :o ... wat dommiger :+ aan de andere kant zijn ze wel veel stabieler, da's wel relaxed :7

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:20

Ben echt een merrie mens 5 merrie,s heb ook niks met ruinen,hengsten oke maar nu er niet de plaats voor.voorheen reed ik met een merrie en hengst

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 03:55

Ik ben een echt hengsten mens XD

Merries echt onuitstaanbaar vervelend :P Heb altijd het idee dat je het bij merries in 200 voud 3 weken van te voren moet indienen anders krijg je gevecht haha.

En bij hengst is gewoon ze hebben maar te luisteren en dat doen ze dan ook wel.

Ruinen ook prima maar idd vaak wat 'levenslozer' en gevoellozer dan hengsten heb ik 't idee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:38

Ik vind het grappig,meeste mensen die ik ken die mennen willen nooit meer een merrie.ook mijn smid zegt altijd hij werkt liedste met hengsten of ruinen als die niet willen overtuig je die nog wil een merrie echt niet heb je pech.moet zeggen dat ik met geen een tegen problemen aanloop

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:58

Mijn ervaring is dat ze juist voor je door het vuur gaan als het er echt op aan komt. Ook in het span. Bij de stalhouderij waar ik veel heb gegroomd hadden ze zowel merries als ruinen. De merries letten veel beter op, en bij het echt zware werk gingen zij juist door.
Kan ook komen doordat we eigenlijk altijd merries hebben gehad, dat je er daardoor gewoon beter mee door de bocht kan. Ik vergelijk ze meestal met mezelf. Ben ook niet de makkelijkste :+
Maar mijn smid heeft ook het liefst ruinen of hengsten. Zegt hij ook regelmatig als Ollie weer eens heel venijnig haar benen geeft (die staat wel keurig stil hoor, maar het voetje geven gaat net te snel <<) met soms een tikje extra).

Zo kan onze Ber over het hek springen. Van de week was het weer raak, (1.40 hoog stalen landhek). Hero heeft het ook een keer gedaan maar die vloog dus over de kop, dommerd, liet zijn benen hangen.
Kijk dat vind ik typisch een ruinenactie :P

Ik heb nu een schrikdraad op 1.60 boven het hek, daar heeft ze wel ontzag voor.
Hero steekt zijn kop er dan weer tussendoor :roll:

Nou het is prachtig weer zeg. Pony's maar weer op de wei gooien zo :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:59

Geen probleem hoor tijnie snap het goed en moet zaterdag toch werken hihi

Merries gaat wel met mij hoor heb jaren merries gereden en was echt dikke pret zelf uit veiligheid ruinen gekozen omdat ik zelf heel wispelturig en emotie schommelingen heb dan past een ruin hierbij beter.

Oei vhu wat een boefen gelukkig is het goed gegaan en zijn ze niet blijven haken.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:27

Heb vanmiddag ook weer eens gemend, zo'n 15 km denk ik.
Het was prachtig weer, maar ik had me toch wat verkeken op de temperatuur. Had te weinig kleding aangetrokken en kwam verkleumd thuis.

Coldy liep lekker. Een ontspannen draf op rustig tempo, vrijwel de hele route. Fijn de oortjes erop. Ik had echt het idee dat ze het heerlijk vond, even lekker eruit.

Ik hoop dat we de winter achter de rug hebben. Dan kan ik weer wat meer met Coldy gaan doen.
Is nodig ook, want het is een eigenzinnige dame. We kunnen beter met elkaar overweg als ze regelmatig in handen komt. :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:11

De zon is heerlijk maar geeft nog weinig warmte. Lekker dat je zo hebt gereden, het wordt nu hopelijk steeds warmer weer.

Ik heb gisteren een nachtje in de Herberg de Brand geboekt voor komend weekend. Dan kunnen er na de veertig km lekker eindigen bij onze slaapplaats en zondag hebben er een lekker ontbijt voordat er naar Teteringen vertrekken. De pony's hoeven dan niet zoveel met de trailer te reizen want ze moeten hard genoeg aan de slag.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:24

lekker marja! heerlijk die zon heb net 5 kruiwagens uit het land gehaald en heerlijk met alleen een vestje aan.

Leuk barney lekker weekendje genieten.

Ik ga de mannen nu klaar maken ecen een trainingsronde rijden van denk ik 24 km. Is de rit goed bevallen ga ik me voor ijsselstein inschrijven vind helaas 20 km wel erg kort maarja is niet anders.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:40

L_Rivaldo schreef:
Ik ga de mannen nu klaar maken ecen een trainingsronde rijden van denk ik 24 km. Is de rit goed bevallen ga ik me voor ijsselstein inschrijven vind helaas 20 km wel erg kort maarja is niet anders.

Ysselsteyn heeft voor de klasse 1 ook 29,9 km toch? Dat staat tenminste op http://www.euregio-endurance.eu/home/nl/inschrijven.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:05

MarjaR schreef:
L_Rivaldo schreef:

Ysselsteyn heeft voor de klasse 1 ook 29,9 km toch? Dat staat tenminste op http://www.euregio-endurance.eu/home/nl/inschrijven.

Oh sorry, je start impuls denk ik. Tja, dan is er zo te zien inderdaad alleen de korte afstand.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:46

Lekker bezig iedereen !! :D:D

Ik heb vandaag Kyano zelf gemend! #blij!!

Hij doet soms nog wel knijpen, vooral de eerste 5 min, maar daarna heb je heerlijk ontspannen pony die goed te rijden is!

Denk dat ie dus maar weer snel naar huis komt :D eerst nog even paar keer bij haar zelf aan het stuur. Spannend!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:49

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:51

Heerlijk Keona :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:54

Toydoll schreef:
Heerlijk Keona :D

Ja ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:20

klopt impuls is alleen 20 km andere wedstrijden is impuls en kennismakingsklasse gewoon zelfde route en afstand. Misschien vraag ik toch nog een startkaart aan. Twijfelkont ben ik!

toydoll wat goed dat je zelf ook al aan het stuur bent geweest, laat hem maar lekker goed doorrijden dan heb je daar veel plezier van.

keona, leuk ook een bont span zo te zien.

Net heerlijk gereden en voor het donker thuis 25 km in 1 uur en 45 minuten inclusief in en uitstappen. Ze deden goed hun best.

vanmorgen ook fanatiek geweest en hele wei leeg geschept (blaren op me handen) 5 kruiwagens vol. Heerlijk in het zonnetje met enkel een vestje aan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:25

Ja zijn ook bonte wel minimaal vooral de dochter heft alleen 4 witte benen zwart witte staart bles en 1 wit vlekje op de schouder zo groot als 2euro.
ik hou van bont ze moeten vind ik niet teveel wit hebben en lieftste blauwe ogen.
heb nu ook nieuw veulen gekocht grote d of kleine e,mar hoop dat ze in de d maat blijft,is een bonte nrps met bijna 50% arabische bloed

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:39

ja teveel wit vind ik ook niet mooi mijne hebben ongeveer de helft wit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:43

L_Rivaldo schreef:
ja teveel wit vind ik ook niet mooi mijne hebben ongeveer de helft wit.

Dit is het veulen toen ze net bij ons was,ze is nu al zeker veranderd maar geen recente foto waar ze voordelig opstaat.
https://www.dropbox.com/s/0c2gid6s67mb0 ... 0.jpg?dl=0
ik wil haar ook inspannen als ze oud genoeg is.
ze had van mij nog minder wit mogen hebben,maar het zij zo karakter van haar spreekt me enorm an

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:02

mooi veulen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:45

Eindelijk voor het eerst dit jaar weer gement. Het is wel heel erg hoor. Maar lekker lang licht nu dus eerst lekker geslapen na de nachtdienst en daarna nog ruim de tijd om Nick in de bak te mennen en daarna kon hij weer lekker op het land in het zonnetje opdrogen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:06

Mooi Napie, gaat het weer ergens op lijken :D langzamerhand wordt het allemaal ook weer wat makkelijker.
Wat een mooie pony Keona <3
Zo dat was een pittig ritje Rivaldo *\o/*

Hier onze vuurdoop vwb langer dan 25/30 km achter elkaar rijden gehad. Had ik met Ollie nog nooit gedaan. Vandaag naar Kootwijkerbroek afgereisd en precies 40 km gereden. Ging zo heerlijk. Echt genoten. Zo fijn dat je gewoon kunt doorrijden zonder steeds te moeten stoppen voor van alles en nog wat. En goed gevoel want poown zag er nog fit uit na afloop. En toen we thuiskwamen zette ik haar in de paddock met haar maatjes, gingen ze nog rondjes rennen :+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:10

Napie schreef:
Eindelijk voor het eerst dit jaar weer gement. Het is wel heel erg hoor. Maar lekker lang licht nu dus eerst lekker geslapen na de nachtdienst en daarna nog ruim de tijd om Nick in de bak te mennen en daarna kon hij weer lekker op het land in het zonnetje opdrogen.

*\o/* +:)+ Fijn!!!!

Ik mag vanmiddag weer met Kyano sturen :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 07:55

lekker nanda dat je even hebt kunnen rijden.

vhu heerlijk hoor schijnt een mooie omgeving daar te zijn heb je al spierpijn hihi

toydoll heel veel plezier!

Gisteren heb ik de mannen een half uurtje vrij laten werken in de paddock zo fijn dat deze bijna droog is in de winter is het gewoon niet te doen is dan erg blub en glad. Wel in het donker maar dat neem ik maar even voor lief. Wil dit als ik niet kan mennen elke dag doen omm ze toch fit te houden.