lekker gekletst over tuigpaarden HT weer geld uitgegeven aan het noodzakelijke kwaad en Nouvel kwam langs en heeft weer fijn topic gemaakt! Tallechie, wat een pech bij jullie, ellende weer met al die troep zeg! Gelukkig verzekeringswerk, maar toch
Mick is dus ook tuiger met half dezelfde afstamming als Bente. Hij is een Harald (van Wouter) x Waterman en een heerlijk beest. Hij is goudeerlijk, werkt graag en leert ons van alles. Hij kan goed schrikken, maar ook als dat gebeurt, blijft hij aan de hulpen en hebben we tot nu toe steeds alles kunnen oplossen. Soms met wat extra schrik galopsprongen erbij, maar meestal niet eens. Ik ga met meneer zelfs alleen met de wagen op pad en wie had dat ooit kunnen denken
Nu ga ik lekker bankhangen, net als Frensie zeer verdiend (al zeg ik het zelf)
happytime
Geplaatst: 28-02-12 23:27
tallechie: tjeetje wat een ellende,een aqua-huis echt balen nienSCHaap: gaaf zo"n hackney die braaf is tot hij in het tuig staat...maar denk slecht voor mijn ego als het zo groot maakt(maar stiekum wel onwijs kicken) nouvel: leuk topic van uit someren,gaat het weer met haar? niet meer zo moe?
Happytime, Gelukkig van hij van mij niet zo groot express zo gedaan zodat ik er alleen mee uit de voeten kon, stond er altijd alleen voor als het om aangespannen rijden ging. Nou ja vriendin die op stal stond met haar paard (wat nu mijn paard is ) hielp me gelukkig ook veel en vergezelde me altijd. In het tuig was het gewoon een compleet ander paard, maar hij liet zich nog makkelijk rijden en overtuigen. Iedereen durfde ik er wel gewoon mee weg te sturen, kon alleen niet stil staan kon die niet, dribbelen drijven en grommen als het hem niet zinde
Hebben jullie trouwens wel eens ongeluk"jes" mee gemaakt tijdens het aangespannen rijden?
Nienschaap hier geen ongelukjes met mennen, maar ze loopt nog maar net voor de wagen en ik men alleen met instructeur erbij en we nemen totaal géén risico. Paardje is vrij heet en echt een karaktertje, dus we doen het heel rustig aan.
Gezellig bij de springles gekeken en nu lekker slapen!
Nouvel
Geplaatst: 29-02-12 08:15
goeiemorgen!
ik heb heel lang geleden een ongeluk gehad met een tweespan, ik was toen mee als groom met iemand, en we werden flink hard van achteren aangereden door een auto die ons over het hoofd had gezien... Paarden aan de kletter, koetsier zwaar gewond op de weg... dat was geen leuke ervaring... paarden zijn later beide verkocht omdat ze niet meer voor de wagen konden (stress...)
verder wel wat hele kleine dingetjes, maar gelukkig geen grote ongelukken...
wij ook gelukkig geen ongelukken meegemaakt, ook nog niet zo veel ervaring, maar ik hoop uiteraard ook in de toekomst geen ongelukken mee te maken... Wel avontuurlijke momentjes hier en daar meegemaakt... maar allemaal goed afgelopen gelukkig
VanHuisUit
Geplaatst: 29-02-12 09:23
En een goedemorgen! @NienSCHaap voor Bente had ik Rizanta die was 1.75. Maar die was 12 en zeer ervaren (lees cool & rustig). Met Bente met haar 1.58, was dat in het begin wel anders nu is het eigenlijk net zoals het was met Rizanta, da's echt fijn. Als ze heeft gewerkt staat ze als een standbeeld stil, kan ik haar uitspannen, tuig eraf halen, deken ophalen, wagen wegzetten, ze blijft gewoon staan (en mijn zoon heeft dan het idee dat hij dat doet, dat is wel grappig, maar ze doet het ook als er niemand bijstaat ). Snuit en ook Snuit en Rattan span ik ook zo in, die zijn zo ervaren daar begint het circus pas als ik zeg voorwaarts en ze stuiterend vertrekken
Geen 'echte'ongelukken (neem aan dat je bedoelt met schade aan mens/dier/wagen) aantal keren wel rare bijna-ongelukken meegemaakt van losschietend lamoen tot laatst mijn pony zo ongeveer aan de kletter (en ik in zompige akker tot stilstand kwam) omdat we een stoet quads tegenkwamen en het tweespan waar bij mijn pony zo boos werd dat hij niet harder mocht dat er echt niets meer mee te beginnen was en groom laatste stuk moest meelopen. Probeer ook altijd better safe than sorry maar soms sluipt wat makkelijker zijn er toch in....
Zo had ik dat van die laatste twee dingen eigenlijk echt niet verwacht.... Ik men dus weer zoveel mogelijk buiten met groom (want die had me bij die keer met die quads ook goed kunnen helpen). Gelukkig hebben we super fijne menbaan (60x60) en ook nog prachtig veld in de zomer met dressuurbaan van 100x80 en vaardigheidsparcours wat er staat dus kan altijd ook zonder groom mennen als ik wil. Maar ja, ongelukken kunnen overal gebeuren, met en zonder groom, in de bak of buiten... da's ook weer zo. Zo'n ongeluk als Nouvel heeft meegemaakt bijv je moet er toch niet aan denken!
Sorry, beetje lang verhaal **edit** even wat korter gemaakt Ga zo met zoonlief naar museum Boymans van Beuningen, hebben ze speciale kindertour (en is gratis op woensdag ) en daarna krijgt moeders haar zin want dan gaan we naar stal
sander_lotte
Geplaatst: 29-02-12 10:20
@ tallechie: het zit je echt niet mee hé! Normaal volgen nu goede tijden ja, maar die hadden er bij jou toch al mogen zijn! Het stopt maar niet!
@ NienSCHaap: hier gelukkig nog geen echte ongelukken gehad met het mennen. Wel een paar kleinigheidjes die ik toch liever nooit meer meemaak, zoals omslaan met de wagen en hoofdstel dat uitgeschuurd wordt, lamoen dat in 2 breekt en op Romeo's been belandt op 30 km van je thuis in een bos dat je niet kent. Gelukkig heb ik een pony die onmiddellijk stil staat zonder dat ik hem dat commando geef als hij merkt dat er iets niet pluis is.
@ Nouvel: lijkt me verschrikkelijk, zo een ongeluk! Gelukkig heeft iedereen dat overleefd! Dat de paarden niet meer voor de wagen konden, lijkt me best normaal, arme beestjes.
avaluna
Geplaatst: 29-02-12 10:47
@Tallechie: , maar wel weer alles nieuw en het wordt gelukkig voor jullie gedaan. Je moet er idd niet aan denken dat er niemand thuis geweest was.
Flink mistig hier, maar de temperatuur en de vogeltjes maken het al echt voorjaar. Hoop vanmiddag even thuis in de wei te kunnen mennen. Daarna buitenritje met dochterlief maken en aansluitend voltige, manlief komt ons dan met de trailer halen, is anders té sportief . Hier is het gelukkig goed opgedroogd, hoorde zondag van mensen waar de weilanden nog helemaal nat waren.
Heb buiten al alles gedaan, zo meteen even wat poetsen, post weg brengen en boodschapjes doen en dan dus een paardenmiddagje met dochterlief .
gelukkig mag ik ernstige ongelukken ook afkloppen...
op die keer dat briez en ik werden aangereden na.... dat leverde hem 2 wonden op incl hechtingen en heel veel spierpijn etc etc en mij een boel blauwe plekken en ook spierpijn...
leuk een tuigpaarden liefhebber erbij.Wij hebben er 9.Van drachtige fokmerries tot 2 jarige hengst.Leuk. Nienschaap je hebt het over enschede,waar ga je dan heen?
VanHuisUit
Geplaatst: 29-02-12 11:35
@Baudyh komt er iemand van jullie team naar mendurance Ysselsteyn? Ik ga daar vrijwilligen (wel duimen dat het doorgaat).
NienSCHaap
Geplaatst: 29-02-12 11:37
@ Frensie, Logisch dat je totaal geen risico's wilt nemen! @ Nouvel, Ai dat is echt heftig man @ Frensie, Verschrikkelijk dat je zo een paard moet in laten slapen. @ PrinsjeH, Gelukkig geen ongelukken meegemaakt. @ VanHuisUit, heerlijk zo'n opgevoed paard Nou ja "echte" ongelukken of gewoon domme pech om het zo maar even te noemen, hoeft niet perce schade aan mens dier en de wagen te hebben. Losschietend Lamoen? oke, Ja ongelukken kunnen overal gebeuren en soms kun je het niet altijd voorkomen. @ Sander_lotte, Pff omslaan met de wagen is ook heftig, ook al een lamoen wat in tweeen breekt, oke. dan heb je zeker een brave pony.
Ik heb ook al diverse dingen mee gemaakt die gewoon niet te voorkomen waren, waarvan 2 dingen ook echt aan het andere verkeer lag. Pony sprong ineens 2 meter opzij en we belande in een 2 meter diepe sloot met aanspanning en al, pony klom de andere kant wal weer op. Maar de wagen bleef steken tussen de twee wallen, mijn groom was er (heel dom) afgesprongen, maar had gelukkig niets ernstig opgelopen. Pony uitgespannen en wonder boven wonder helemaal niks, pony stond direct op het land te eten en draafde over het harde niet kreupel. Kar eruit getrokken die was helaas op sommige delen stuk maar dat was te vervangen. man van stal gebeld die werkte bij de bereden politie en was aan het werk dus kwam met een bus, heeft mijn groom en kar meegenomen naar stal en ik ben 4/5 kilometer met de pony terug gelopen naar stal. Dit kwam door trekkers die geen vaart minderde en ook niet aan de kant wouden gaan waardoor de pony van de 2de opkomende trekker schrok.
Of dat mijn pony schrok van een "bananen" fiets en ik hem niet kon overtuigen om rechtdoor te gaan, sprong opzij en laat daar nu net een afgrond van 1m zitten. met kar en al sprong de pony naar beneden maar ik was niet te redden ik vloog zo van de kar af op de grond. Pony was heeeeeeeel braaf bleef me aanstaan te kijken wat ik wel niet op de grond deed en niet op de bok
1 buitenrit vergeet ik ook nooit meer eerst vond meneer het handig om steeds zijn hoofdstel uit te schudden, hij had kleine oortjes en verloor dus zo zijn hoofdstel, dus opzet er maar aan gedaan. Toen kwamen er twee rotweilers die ik met de zweep moest slaan of ze namen een hapje uit mijn pony en vervolgend kregen we een klap band waardoor we allemaal ons te pletter schrokken en 7km naar huis mochten lopen hahaha
Nou ja en nog wel wat ongelukkige dingen maar nooit, dat er een mens, zwaar gewond raakte. Wel een auto en een wagen helemaal naar zijn schrootje en met beleren wel wat uitspattingen van tuigers die nog getekend staan op mijn netvlies.
@bicci, aangereden, hoe kwam dat? vreselijk dan mag je van geluk spreken dat het zo te horen goed afgelopen is. @ baudyh, oeh leuk, haha ik zal je even een PB sturen, misschien dat je het al kan raden
VanHuisUit
Geplaatst: 29-02-12 12:00
Het losschietende lamoen was tijdens mijn lessen voor koetsiersbewijs enkelspan. Lamoen was niet (goed) gezekerd, dus bij 2e bocht viel de boel naar beneden. Gelukkig reden we met 'poepzak', daar bleef de boel aan hangen. En natuurlijk braaf & goed opgevoed paard dat goed halt hield toen het gebeurde.
We zouden naar Boymans maar vriendinnetje van zoon kwam langs om puppy te bekijken 't Is hier mistig.....wil eigenlijk even lekker ritje bos doen met poown voor de wagen en peerd onder het zadel
@Baudyh: 9 tuigpaarden, wowie... ga eens in jouw profiel spieken of daar foto's te vinden zijn En toevallig nog iets uit 'onze' bloedlijnen???? Suf eigenlijk, ik heb geen idee of er bijvoorbeeld Hackney bloed o.i.d. in Mick zit
@Nienschaap: sjonge, jij hebt al heel wat meegemaakt waar ik heel bang van zou worden
@Bic: ik heb me al aangemeld voor de puzzelrit!!!!!! Enneh... die fotoshoot, is dat alleen op de 17e of ook op de 10e????
@VHU: veel paard&pony plezier !
@Avaluna: ook veel paardenplezier met dochterlief !
Wij hebben ons dus net opgegeven voor de puzzelrit in/nabij Prinsenbeek, door Bic d'r team georganiseerd, op 10 juni a.s. Nu al zin in... Verder zijn we op zoek naar simpel trailertje voorlopig, de auto is kostenloos door keuring en met B-rijbewijs mogen we dus max het ledig voertuig gewicht trekken... dat is zo'n 1300 kilo. Als ik Mick inschat op max 600 als klein peerdje, houden we nog zo'n 700 over voor een trailer, heb gisteren zitten speuren, daar kun je dus wel een 1,5 paards voor vinden (een 2 wordt lastiger, die zijn gauw over de 800)... en als we dan dit jaar veel gebruik maken van het ding, dan kijken we bij aanschaf nieuwe auto naar zo'n mooie koetstrailer Tenminste, dat is allemaal het idee nu (niks veranderlijker dan een mens hahaha)
@ VanHuisUit, oke dan had je mazzel met die poepzak @PrinsjeH, nou ja de eerste week als ik iets te dicht langs een sloot kwam keken me groom en ik elkaar aan en vonden we het wel wat eng, zo week hij een keer nog uit richting de sloot en we gilde allebei, had wel impact gemaakt. Maar alles is goed afgelopen en zelf nooit echt gewond geraakt of de pony dus bang werd ik er niet van. @Baudyh, ik zal ook nog even in je profiel spieken .