[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:48

Echwel:
De pony weegt geen 100 kilo.
Daarnaast is de druk op het schoftje is minimaal, dat is een paar kilo en meer niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:48

Mijn pony liep van de zomer makkelijk een rit van 45 km in 5 uur;). Met 1 pauze bij het koffiehuisje dan kreeg hij likje van mijn ijsje en een paar hapjes gras en gingen we weer verder rijden;). Aan het einde was hij nog druk en moeilijk te houden op het strand en galoppad! Dus luister naar je pony!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:48

Mag je doen, ik vind het belachelijk om een shet met een hond te vergelijken.

Trouwens, je kunt ook wel 4 volwassen mannen op je paard zetten, hij is namelijk te vergelijken met een nijlpaard, komt dat niet op het zelfde neer dan hoe jij onze shetten waar wij allen het beste mee voor hebben loopt te kleineren?

JA

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:49

Michelle_x schreef:
Manie, dit staat létterlijk op google

De trekkracht van iedere hond is ongeveer 35 kg op vlak terrein en 20 kg bergop.

En jij gelooft alles wat op google staat.
Leren jullie niet meer op school je bronnen te controleren en op waarde te schatten??

Iedereen kan van alles op internet plaatsen, en dus heeft iedereen gelijk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:50

Waarom praat iedereen toch in meervoud.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 22-04-08 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:50

Dit is gemiddeld genomen van honden van 50 tot 90 cm schofthoogte.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:52

Michelle_x schreef:
Mag je doen, ik vind het belachelijk om een shet met een hond te vergelijken.

Trouwens, je kunt ook wel 4 volwassen mannen op je paard zetten, hij is namelijk te vergelijken met een nijlpaard, komt dat niet op het zelfde neer dan hoe jij onze shetten waar wij allen het beste mee voor hebben loopt te kleineren?

JA

Je kunt met een gerust hart met 4 man plaats nemen op een belgisch trekpaard.
Dit hebben we regelmatig gedaan.
Zoals al eerder gezegd kijk eens naar de verhoudingen en trekt je conclusie.

Ik ben hier wel klaar mee, mijn mening is duidelijk.
Laatst bijgewerkt door manie op 22-04-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:52

LADPR schreef:
De pony weegt geen 100 kilo.
.

Michelle_x schreef:

]

4 volwassenen op een groot paard mag niet
Sulky met mensen erop achter mini dus wel....

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:54

Ik had het dus over 4 volwassen mannen, laten we uitgaan van samen 300 kg dat vind je goed en 90 kg achter een shetje is zielig...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:54

manie schreef:
Dan heb je een sulky en die kun je NOOIT zo afstellen dat er geen enkel gewicht op de schoft terecht komt.
Sterker nog elke sulky zal op een hobbelige ondergrond regelmatig een tik op de schoft geven.

Is dat dan een probleem, dat het dier een kleine belasting krijgt op de rug? (Je schoftje ligt trouwens niet OP de schoft, maar er net ACHTER - dat zou jij toch mogen weten) Een minishet is kleiner dan een gewone pony en kan logischerwijs een kleiner gewicht dragen op de rug dan die grote pony. Maar als je sulky goed in evenwicht is, zal het dier NOOIT het volledige gewicht van zijn sleep op zijn rug krijgen, tenzij bij wat wij "een wreed accident" zouden noemen. Mij lijkt het dat die beperkte belasting op z'n rug geen probleem hoeft te zijn.

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:56

Michelle_x schreef:
Ik had het dus over 4 volwassen mannen, laten we uitgaan van samen 300 kg dat vind je goed en 90 kg achter een shetje is zielig...

Een trekpaard van 800kg kan dat idd.
Vind nog steeds dat een mini zwaar wordt overschat.
Dan nog over de trekkracht als het ding nog geen 100 kg weegt, je rijdt ermee door de manege wat meestal zwaar trekken is
dat kan dus zomaar..

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:01

Ik denk dat het wel kan hoor! Lekker stappen heen en terug ik denk dat je ponytje dat wel lekker vind en niet echt als een straf ziet

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:05

Sjonniej schreef:
Mijn pony loopt ook zonder problemen een rit van 25 km, binnen 2 uur. Conditioneel zou hij het dus ook makkelijk aankunnen. Maar ik vind het gewoon oneerlijk. Als hij zich een half uur helemaal moet geven en al zijn moeilijke punten moet oefenen en al zijn nog ongetrainde spieren moet aanspreken, vind ik het gemeen om hem als beloning naar huis te laten lopen.

Mijn pony vind het een fantastische beloning als hij leker buiten mag stappen na het werk. Ik snap hoe jij denkt maar probeer je ook een beetje te verplaatsen naar wat je pony wilt en niet wat jij wilt en vind

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:05

Dit is erg leuk om te volgen, als je een hele dag eigenlijk niks te doen hebt.
Mijn mening is al gegeven door oa. Manie en Echwel, heb er weinig aan toe te voegen. Ik zou het je mini niet aandoen, met onze B-pony doe ik dat al niet. Hooguit in de zomer in stap en draf naar de les (4 km), maar nooit terug rijdend, altijd met de trailer terug.
Maar als jij bij hoog en laag blijft volhouden dat ie het wel kan, probeer het dan een keer en zie dat ie het hoogstwaarschijnlijk niet lang volhoudt...
Wat ik ergens niet snap: Jij vraagt anderen om hun mening, omdat je je afvraagt of je mini het aankan. Als zoveel mensen dan zeggen dat ie het waarschijnlijk niet aankan, dan moet dat wel iets zeggen. Die "hij-kan-het-niet-aan"antwoorden komen over het algemeen van mensen die al erg lang mennen en veel ervaring hebben. Volgens mij heb je al voor jezelf uitgemaakt dat je mini het wel kan, want je gaat er dwars tegenin en wil gewoon niks van anderen aannemen. Struisvogelpolitiek en je hoofd in het zand steken werden hier al genoemd, en dat klopt behoorlijk.
Volgens mij heb je voor jezelf al uitgemaakt dat je mini het gewoon kan, waarom dan deze hele discussie willen voeren?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:09

Echwel: geloof dat wij uitgepraat zijn, je leest overal overheen of dat nou bewust of onbewust is geen diee, mar heb geen zin omdan nog je onzin te gaan lezen.

Divine: Sla jij even de plank mis. Ik neem het advies dat het heen en weer rijden te zwaar is zeker mee in mijn beslissing. Alleen waar ik het niet mee eens ben is de rare berichten dat je dus niet kan mennen emt een mini, dat het dierenmishandeling is, enz. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Ik snap echt niet hoe jullie het allemaal verzinnen dat ik mn pony uit het land ga plukken hem naar de club ga rijden drie kwartier een heftige les ga rijden en weer naar huis ga rijden. Ik ben dat helemaal niet van plan, ik ben nog niiks van plan.

Verder ben ik klaar met al dat offtopic gedoe en graag alleen ontopic.

Wat ontopic is is ook niet duidelijk voor een hoop mensen dat is dus alleen de vraag om advies en ervaringen van mensen die naar de les toe rijden en ook nog naar huis, of dat te doen is of niet.

Verder ben ik kotsbeu van de mensen hier die mij gaan beschuldigen terwijl het gewoon echt werkelijk nergens op slaat

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:19

Waarom zeggen mensen dat zij het niet leuk vinden na een training nog een tijdje te stappen? Het gaat toch niet om jou, maar om het paard. Je merkt toch echt wel of ie het leuk vindt of niet. De meeste paarden vinden het trouwens een beloning om buiten te stappen. Paarden zijn geen porseleinen poppetjes die niets kunnen hebben hoor, meestal zijn die kleintjes juist de doorzetters. Trouwens, in het wild stappen paarden de hele dag door. Wat is een uurtje stappen dan voor een pony? Jullie vergelijken paarden met mensen en die vergelijking is irreel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:21

LADPR schreef:
Echwel: geloof dat wij uitgepraat zijn, je leest overal overheen of dat nou bewust of onbewust is geen diee, mar heb geen zin omdan nog je onzin te gaan lezen.

Ik lees een mini van 85 cm , sulky van 50kg. mens van 70kg, manege om te lessen, dus zand
heen en weer rijden, plus ong uur lessen..

Ja hoor dat kan makkelijk als je je paard de vernieling in wil rijden, ga je gang...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:24

Nogmaals je leest alleen de dingen die je zelf wil. Je zuigt de gewichten die jou uitkomen uit je duim.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:29

Lian, ik denk dat het net aan kan, want het is natuurlijk een heel eind. Hij zal zo een eind best kunnen lopen, doe ik ook zo vaak met Lancelot, lukt gewoon prima! Als je het rustig opbouwt [zeg je zelf ook] denk ik dat je best wel een een les kan doen. Ik weet niet hoe het met Jim zijn conditie zit natuurlijk, maar sterk is hij iig wel! Verder vind ik het prima dat je met hem ment, hartstikke leuk voor Jim! Ik men ook met Lancelot en die vind het ook hartstikke gaaf. Zoveel verschillen ze niet in hoogte. Centimeter of zes/zeven denk ik. Toch zal Jim denk ik wel iets sterker zijn dan Lance, dus lekker met hem mennen is echt geen probleem voor mij!

Ik wil even een paar dingetjes kwijt: een Shetlander van het formaat van Jimmy, waar Lian mee wilt mennen [zie haar profiel] kan nooit maar 100 kg wegen. Denk maar rustig aan de 180-200 kg. Die van mij weegt al 200 kg met zijn 91 cm. Jim is steviger gebouwd, dus zal ook zeker richting dat gewicht neigen. Een shetlander is in verhouding het sterkste paardenras dat er is. In absolute getallen zeker niet, maar relatief zeker wel!

Een shetlander kan op de onverharde weg rond de twee keer zijn eigen gewicht trekken en ik denk zomaar dat Lian, als ze naar haar les zou gaan met de sulky, echt niet door het mulle zand gaat lopen zeulen en almaar bergop en -afwaarts gaat. Ze is enorm goed voor die pony, houdt van hem en zoekt zeker het beste voor hem. Om deze reden vraagt ze om tips en niet om samen met de pony helemaal afgekraakt te worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:32

Ik wil nog even toevoegen dat de benodigde trekkracht niet geheel gerelateerd is aan de massa die voortgetrokken moet worden. Zoals ons op school is gelee; F = M x A.
M ; kunnen we eenvoudig nawegen
A ; is afhankelijk van de wielmaat, wielsoort (hard of luchtbanden) en ondergrond.
Om de werkelijke benodigde trekkracht te meten moet je het rijtuig aan een unster voorttrekken.

Dit zou als je het letterlijk neemt inhouden dat een wagen met grotere wielen voor grotere paarden dus makkelijker trekken zou zijn.
Dit is niet het geval omdat het paard zelf ook onderhevig is aan de wetten van newton. Een kleinere pony heeft kortere benen dus kan de kracht efficiënter overgebracht worden naar de grond dan een paard met langere benen.
Verhoudingsgewijs heeft een pony ook meer spiermassa, een efficiëntere energiehuishouding, effectievere bloedsomloop.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:39

Moest even eten, maar zie al wel dat ik weer achter loop.

Ik vind niet dat ik de plank mis sla, wat ik je probeer te zeggen is het volgende: mensen geven je een advies (meestal negatief) en jij hebt daar meteen een tegenovergesteld weerwoord op. Daaruit maak ik op dat je je weinig gaat aantrekken van wat anderen (al dan niet goed bedoeld) zeggen.
Natuurlijk kun je mennen met een mini. Maar naar mijn mening (en dat is ook al eerder hier gezegd) worden ze overschat. Je kan gewoon niet met een mini doen wat je met een grotere pony makkelijk wél kan doen.
Gebruik ze voor wat ze kunnen, maar ga ze niet "pesten" met iets waar ze gewoon niet voor gebouwd zijn.
Kleine pony's zijn vaak taai, klopt helemaal. En als je wilt krijg je ze ook door een marathon heen in het enkelspan. Maar dat doe je 3 keer, en dan ga je inzien dat het gewoon niet kan met zo'n kleintje. Dan heb je er al snel 2, of nog liever, 4 nodig voor een goeie lichtlopende wagen.

Wat hier wordt gezegd is niet aanvallend bedoeld, misschien moet je zelf dan ook iets minder aanvallend (of verdedigend, of hoe je het ook wilt noemen) reageren.

Maarre, probeer het gewoon en zie wie er gelijk heeft. Ben jij het, dan heb je een conditioneel perfecte mini die geestelijk ook nog eens helemaal top is en dan staan wij allemaal in ons hemd (maakt mij ook niks uit hoor). En dan kun je toch elke keer lachend naar de les toe? Baalt je mini echter als een stekker en loopt ie met zijn tong op zijn hoeven en de oren in de nek naar huis.... tja... enough said.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:41

kom weer eens even kijken..
maar zie dat de discussie nog steeds loopt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:42

Niemand maar dan ook niemand is de shetlander aan het afkraken.
Wel wijst men erop dat het gewicht wat het dier te trekken /dragen heeft vaak onderschat wordt.
Dus ipv beledigd te voelen,kun je het beter zien in het kader dat we de kleine pony's proberen te
beschermen tegen teveel willen/kunnen van de rijder.
Maar als jullie het zo niet willen zien, zegt dat meer over jullie dan over een ander.

De maat voor enkelspan bij het knhs is al minimaal 1m16 waarbij men bezig is dit ook voor meerspaen te doen
Dit na uitgebreid onderzoek over trekkracht van paarden..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:44

Ik vind het ook te veel.
Je roept wel dat een shetlander verhoudingsgewijs even sterk is of zelfs sterker. Maar:

Zelfs als het in verhouding is, maar jouw shet van 100 kilo moet 100 a 110 kilo trekken. Of een pony van 450 kilo die zo'n 150 kilo moet trekken. Zit wat mij betreft een heel verschil in.
Daarnaast heb je nog de bouw. Een minishetlander is geen oorspronkelijke shetlander oftewel is ook niet zo sterk. De mini's zijn over het algemeen vrij slank én klein, dus kunnen helemaal niet zoveel dragen. Je zegt zelf dat 28 kilo al te veel voor de pony is. Terwijl de normale shetlander dat toch echt met gemak zou moeten kunnen dragen..

Ik vind het ook te veel. Vooral geestelijk, de pony krijgt moeilijke oefeningen voor zijn kiezen en doet een hoop nieuwe indrukken op tijdens zo'n les. Dat is ongelooflijk vermoeiend en dan moet hij nog een half uur naar huis. Plus dat jij in verhouding ook zwaarder voor die pony bent dan iemand die met een d-pony ment (er van uitgaande dat beiden met een sulky rijden).

Ikzelf zou het om deze redenen oneerlijk vinden. Wellicht is het mogelijk om instructie te regelen die naar jou komt? Of om dus met een trailer oid te rijden.

Ik vind het overigens wil super dat je les wilt gaan nemen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:49

Nee dat is onzin Divine. Ik heb geen weerwoord op goed advies, ik heb een weerwoord op klink klare onzin wat hier rondgestrooid word.

Een mini kan prima veilig 1 x zijn eigen gewicht trekken dat zal iedereen toch met me eens zijn.

Overschatten? Waar hebben we het over zeg kom op, ik wil gewoon lekker met mn pony op pad.

Daarnaast dat de kleintjes er niet voor gebouwd zijn is onzin, ken er genoeg die clubkampioen zijn e.d. en die al jaren mee rijden. Die pony's zijn echt neit op hoor dei hebben er nog steeds schik van. Dan heb ik het over zowel grotere als kleinere pony's dna die van mij.

Uiteraard zorg je er wel voor dat alles in verhouding is. Je gaat er dus niet 3 x hun eigen gewicht achter hangen. Je gaat geen grote marathonwagen achter een mini hangen. Kortom je houd rekening met hun formaat wat niet wil zeggen dat ze niet kunnen meekomen in een les of wat dan ook.

De laatste zin moet ik werkelijk van kotsen, je oordeeld zonder te weten hoe of wat. Bij mij staat het belang van het paard nog altijd voorop.

Lees nou eens goed het topic, dan zul je zien dat ik helemaal niet mn kop in het zand steek, dat er nog niet eens plannen zijn, dat ik nog niet eens lid ben en dat ik de komende maanden nog niet eens denk aan een les meedoen.

Spoekie: Beetje maraton wagen weegt wle wat meer dan 150 kilo hoor Knipoog Maar bedankt voor je mening.