[AR] Het grote "Koetsiersbewijs" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Centraal topic Koetsiersbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:44

darwin schreef:
Ik heb ook ooit gehoord dat je vrijstelling kunt krijgen voor het KB.
Dit ging over tuigpaard en hackneyrijders die concoursen rijden, heeft iemand hier ooit van gehoord ?

Klopt, als je een bepaalde klasse startgerechtigd bent kan je een vrijstelling krijgen. Dit staat opde site van SRR.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:52

daniella74 schreef:
darwin schreef:
Ik heb ook ooit gehoord dat je vrijstelling kunt krijgen voor het KB.
Dit ging over tuigpaard en hackneyrijders die concoursen rijden, heeft iemand hier ooit van gehoord ?

Klopt, als je een bepaalde klasse startgerechtigd bent kan je een vrijstelling krijgen. Dit staat opde site van SRR.

Kan dat ook als je altijd wedstrijden hebt gereden , of moet je nu dan nog steeds wedstrijd rijden.
Mijn man heeft namelijk 10 jaar hackneyconcoursen gereden, en heeft waarschijnlijk meer ervaring dan iemand die nog nooit heeft gement en toch zijn diploma heeft gehaald.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:54

Je moet echt even de site van de SRR raadplegen, lijkt mij dat resultaten uit het verleden ook nog tellen maar Hackney concoursen is volgens mij showrijden en ik denk dat ze meer de samengestelde wedstrijdsport bedoelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:55

Alleen als bij de KNHS je niveau vermeld staat

Dat is de enige toetsing waar je zeker van kunt zijn
Al het overige kan iemand ook uit zijn duim zuigen
Als je zo veel ervaring hebt moet het een makkie zijn toch.
Pak je span, zoek waar in de buurt examen wordt gehouden en vraag of je mee kunt doen
Geen lessen nodig enz

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:02

Het is ook meer een principe kwestie.
Ik heb gewoon geen zin om even 400 euro op tafel te leggen terwijl ik veel meer ervaring heb dan iemand die wel zijn KB heeft gehaald en helemaal geen verstand van aangespannen rijden heeft.
Die site is dat gewoon www.ssr.nl, want als ik bij google kijk krijg ik van alles te zien wat niks met paarden te maken heeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:05

In de FAQ staan veel adressen...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:10

Oké bedankt Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:52

Volgens mij kan je ook gewoon met een examen meedoen, doe ik nu ook. Je hoeft niet perse met een cursus mee te doen. Volgens mij is het examen 72 euro en zit het boek daarbij inbegrepen. Vooral met een eigenaanspanning zou je denk ik wel zo ergens mee kunnen.

Weet ook niet of je kunt stellen dat op een mencursus alleen mensen zitten die weinig tot geen verstand van paarden hebben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:46

daniella74 schreef:
Volgens mij kan je ook gewoon met een examen meedoen, doe ik nu ook. Je hoeft niet perse met een cursus mee te doen. Volgens mij is het examen 72 euro en zit het boek daarbij inbegrepen. Vooral met een eigenaanspanning zou je denk ik wel zo ergens mee kunnen.

Weet ook niet of je kunt stellen dat op een mencursus alleen mensen zitten die weinig tot geen verstand van paarden hebben.

Dat zou idd ook een optie zijn om alleen het examen te doen, scheelt je toch een hoop geld.

En ik bedoelde ook niet dat iedereen die een cursus doet geen verstand van een paard zou hebben, maar er zit wel een groot deel tussen.
Ik heb eens ooit op Hart van Nederland een man gezien die met pensioen ging, en het wel leuk vond om op zijn oude dag nog met paard en wagen rond te hobbelen.
Deze man had nog nooiit een paard van dichtbij gezien,gewoon leuk een nieuwe hobby, en dan maak je mij niet wijs dat die dat in een paar lessen leren.
Deze mensen zijn een gevaar op de weg vind ik.
Een beetje inzicht in paarden moet je toch wel hebben vind ik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:31

Wij hadden een man op onze cursus die was 82 en had al meer dan 70 jaar ervaring met paarden (voor de ploeg).
Door een handicap aan zijn linker hand, kon hij geeneens achenbach rijden.

Hij heeft vrijstelling gekregen voor het achenbachsysteem en is mondeling overhoord omdat lezen en dingen begrijpen wat minder goed gingen.

Hij is geslaagd ook die dag (kon ook bijna niet anders met zo'n ervaring).

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:07

darwin schreef:
daniella74 schreef:

Dat zou idd ook een optie zijn om alleen het examen te doen, scheelt je toch een hoop geld.

En ik bedoelde ook niet dat iedereen die een cursus doet geen verstand van een paard zou hebben, maar er zit wel een groot deel tussen.
Ik heb eens ooit op Hart van Nederland een man gezien die met pensioen ging, en het wel leuk vond om op zijn oude dag nog met paard en wagen rond te hobbelen.
Deze man had nog nooiit een paard van dichtbij gezien,gewoon leuk een nieuwe hobby, en dan maak je mij niet wijs dat die dat in een paar lessen leren.
Deze mensen zijn een gevaar op de weg vind ik.
Een beetje inzicht in paarden moet je toch wel hebben vind ik.

ja dat vind ik ook, als je niet weet hoe een paard reageert en hoe je daarmee om moet gaan heb je niks aan een cursus. ik doe nu wel die cursus, heb totaal geen menervaring maar rijd wel al jaren paard. Ik hoef niet te zorgen voor een eigen mentoestel met paard en dergelijke, ik doe een cursus voor 20 euro (is dus met korting omdat ik op de HAS zit in Den Bosch) en dan het examengeld van 72 euro. ik dacht, laat ik het maar proberen.

Een cursus is er om je dingen te leren, het uiteindelijke mennen en ervaring doe je pas op nadat je geslaagd ben en je zelf kan rijden. Dat is net zoiets als autorijden vind ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:16

Hollybolly, als je na een paar lessen denkt dat je er klaar voor bent om alleen de wijde wereld in te trekken emt een aanspanning omdat je toevallig je KB bijna cadeau hebt gekregen denk ik dat je nog lelijk op je neus gaat kijken. Ik rijd al 25 jaar paard en op redelijk niveau maar ik sta af en toe versteld van wat er allemaal mis kan gaan tijdens mijn les-ritjes. En ja, ik kan redelijk goed inschatten wat een paard aan lichaamstaal aangeeft maar toch.......

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:45

daniella74 schreef:
Hollybolly, als je na een paar lessen denkt dat je er klaar voor bent om alleen de wijde wereld in te trekken emt een aanspanning omdat je toevallig je KB bijna cadeau hebt gekregen denk ik dat je nog lelijk op je neus gaat kijken. Ik rijd al 25 jaar paard en op redelijk niveau maar ik sta af en toe versteld van wat er allemaal mis kan gaan tijdens mijn les-ritjes. En ja, ik kan redelijk goed inschatten wat een paard aan lichaamstaal aangeeft maar toch.......
waarom wordt dit door de KNHS dan zo gedaan? en hoe moet ik het anders leren? eerst zelf beetje aanklooien?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:53

Misschien net zoiets als de ANWB die een rijbewijs in 10 dagen aanbiedt?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:05

Hollybolly schreef:
daniella74 schreef:
waarom wordt dit door de KNHS dan zo gedaan? en hoe moet ik het anders leren? eerst zelf beetje aanklooien?

Je zou kunnen beginnen met het aangespannen rijden serieus te nemen en thuis met een mentoestel te oefenen. Houd er terdege rekening mee dat je niet alleen jezelf en paard in gevaar brengt als er onderweg iets mis gaat maar ook derden. Andere weggebruikers en het paard hebben er niet omgevraagd dat jij onervaren de weg op gaat en dus een groot risico creeert voor hun.

Tuurlijk biedt de KNHS het aan, het is uiterst lucratief voor de KNHS aangiezen elke geluksvogel die het haalt weer een nieuw lid is voor hun reacreatiesportvereniging die dus de nodige euro's in het laatje brengt. Bovendien is het SRR verbonden aan de KNHS.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:43

Het blijft moeilijk hoor, de vraag "wat hebben we aan het koetsiersbewijs?". Aan de ene kant geeft het onervaren menners een basis die ze anders voornamelijk door schade en schande zouden leren. In dat opzicht is het koetsiersbewijs best ok. Van de andere kant geeft het certificaat je inderdaad het idee dat je je alleen kunt redden, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar wat moet je dan, een veel langere (en dus duurdere) cursus waarmee je echte gedegen koetsiers krijgt, maar waar geen hond zich voor op gaat geven? Dat schiet ook niet echt op.

Ook wanneer je net je rijbewijs hebt moet je ook nog leren rijden. Alleen, autorijden is veel gemakkelijker dan mennen. Een auto zal altijd op dezelfde manier reageren, een paard absoluut niet. Daniella zegt het zelf; al 25 jaar ervaring maar je komt nog steeds in onverwachte situaties; je bent eigenlijk nooit uitgeleerd. Maar moet je dan al die tijd een instructeur op de bok meenemen? Wordt een duur geintje Knipoog

Ik denk dat het koetsiersbewijs an sich een prima basis is om te gaan mennen. Je zult niet alles weten maar het is veel beter dan onwetend een paard voor de wagen te knopen en de weg op gaan.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:54

Arretje, tuurlijk moet je het eens gaan leren in de praktijk anders wordt het nooit wat. Maar mijn punt is meer dat mensen denken dat zij de menwijsheid in pacht hebben omdat zij een KB hebben en dus kunnen mennen en neit van dat idee af te krijgen zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een wat meer ervaren menner mee te nemen op de eerste ritjes of ipv midden op zondag bij mooi weer op zondagochtend vroeg bij wat minder mooi weer de vuurdoop te nemen aangezien er dan minder recreatieverkeer op de weg is. Verder vind ik regelmatig lessen ook helemaal geen verkeerd iets.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:11

Ben het helemaal met je eens hoor! Alleen, de mensen die zo verstandig zijn om een instructeur mee te nemen hebben meestal verstand genoeg om zonder te kunnen. En de lui die alles menen te weten willen van een ander toch niks aannemen.....

Goeie dressuurlessen zou ik iedereen aanraden! Je leert dan hoe je je paard ontspannen laat lopen, ontwikkelt er veel mengevoel mee. Ik ben een paar jaar geleden een weekje op menkamp geweest, elke dag 2 keer een uur les, daar heb ik ontzettend veel geleerd.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:19

ik wil ook zeker, als ik mennen leuk vind en eventueel een paard en menkar heb, gaan lessen en zal in het begin zeker niet alleen op pad gaan. alleen ben je maar alleen en kan je niks beginnen met een paard dat alle kanten op gaat. ik zie het koetsiersbewijs als een begin van iets wat ik misschien later nog een keer ga doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 01:18

Nog een leuk bijkomend voordeel van een echte cursus vind ik zelf dat je leuke mencontacten overhoudt. Ons groepje is hecht gebleven, bijna allemaal zijn we enthousiast aan het mennen gebleven en daarom hebben we nu a.s. zondag ons eerste vaardigheidswedstrijdje voor en tegen elkaar gepland. Eigenlijk voor de fun, maar ook om eens met een andere aanspanning te rijden. Hopelijk komt onze instructeur ook nog kijken wat we zoal bijgeleerd hebben sinds oktober (of misschien rijden we wel alle pionnen om haha).

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:37

Ik ga een mencursus doen, als ik dat heb gedaan denk ik toch ook wel beter te kunnen mennen.. Dan ben ik niet in het bezit van een KB.. Je kunt dus ook wel lessen nemen en dan niet je KB halen.. Je kunt dus leren mennen zonder voor je KB te gaan.
Ik wil het overigens wel, maar dan moet er genoeg opgave zijn voor het KB

nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:19

Ik heb t KB behaald via school, we kregen n volle week les in het in- en uitspannen vd paarden, het mennen zelf, de theorie etc.
Erg leuk allemaal, ging me ook goed af, maar met mijn paard heb ik nooit meer gemend helaas. Ik heb t laten verlopen omdat ik er niets mee deed...en alles is aardig weggezakt. Met mijn huidige paardjewil ik wel gaan mennen over n paar jaar (eerst flink sparen zodatik dan een tuig en goede wagen kan kopen zodat ik ermee door kan gaan) maar tegen die tijd wil ik m ook gewoon weer gaan halen. En zeker iemand laten helpen bij het beleren van mn paardje!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:21

Als je de knhs belt met het nr van je bewijs kun je het na jaren gewoon nog verlengen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:36

Echwel schreef:
Als je de knhs belt met het nr van je bewijs kun je het na jaren gewoon nog verlengen

Tuurlijk, is weer kassa voor de KNHS.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:41

Ik denk dat het minder kost dan een nieuw examen.