Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Daentje schreef:Gladiator der gladiatoren .....
mennen16 schreef:ik vind van niet
Ach ja dan is het meer kruiwagenwerk imo, dan dat er echt voor gereden is.Citaat:Edwin van der Graaf steekt nek uit
Hij is een nieuwkomer in het wereldbekercircuit vierspannen. Edwin van der Graaf heeft, evenals zijn beroemde collega IJsbrand Chardon, een wildcard gekregen voor Jumping Amsterdam. Toernooidirecteur Chris van Dam had vooraf een telefonisch onderonsje met Van der Graaf. Wist de menner nog geldschieters? Van Dam kwam EUR 60.000 tekort voor de eerste wereldbekerwedstrijd vierspannen sinds 2001. Van der Graaf kwam in actie. "Ik heb de Stichting Vierspan Westland gevraagd. Zij helpen Amsterdam uit de brand. Ja, met mijn hulp. Maar ik vind dat ik verantwoordelijkheid draag als actief ruiter."
Na de rampjaren 2002/2003, waarin Jumping van de internationale agenda werd geschrapt, heeft het indoorconcours zijn bestaansrecht in de afgelopen drie jaar weer ronduit bewezen. Vooral de editie van vorig jaar met de wereldbekerfinale dressuur was een regelrechte hit met uitverkochte tribunes in de RAI. Van Dam en zijn mensen besloten de editie 2007 nog grootser aan te pakken door in alle drie disciplines springen, dressuur en mennen een wereldbeker te organiseren.
Van Dam: "Nederland is een vierspanland bij uitstek. Wij doen al jaren mee in de strijd om de medailles. Maar een wereldbeker mennen organiseerden we niet in dit land. Dat vond ik absurd. Het bestuur van Jumping Amsterdam gaf mij vervolgens groen licht als ik het financieel rond zou krijgen. De FEI gaf me daar echter geen tijd voor. Ik moest gelijk beslissen. En dus zei ik 'ja', met de hoopvolle gedachte dat het goed zou komen, omdat de mensport zo populair is."
Vervolgens stond zijn telefoon roodgloeiend. Diverse vierspanruiters vroegen om een wildcard. Ook Van der Graaf belde. "Chris riep dat iedereen het ticket graag wilde hebben, maar dat hij zelf ook een verlanglijstje had. Toen ik hoorde wat het probleem was, voelde ik me aangesproken. De wereldbeker vierspannen is terug op Nederlandse bodem. Ik ben daar hartstikke trots op. Daar span ik me graag voor in."
Thuis in Honselersdijk hield de 37-jarige koetsier van de Koninklijke Stallen een presentatie voor de Stichting Vierspan Westland. Tientallen grote en kleine leden kreeg hij zover een bedrag te geven voor de wedstrijd op Jumping. Van der Graaf: "Iedereen komt nu naar Amsterdam met vrienden en familie. We hebben alle sponsors in hetzelfde vak gezet. Daarmee slaan we twee vliegen in een klap: de tribunes zitten gegarandeerd vol."
Albertine_N schreef:Ik vond kruiwagenraces vroeger al erg leuk