[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muildier

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:02

Weet er iemand een adres om men les te nemen/krijgen omgeving utrecht?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:55

*grrr* mijn bonte shet loopt wat onregelmatig....alleen op rechts.
Hij is momenteel ook veeeeel te dik.
Ik had altijd een meisje die heel fantiek met hem mende maar om de een of andere reden heeft ze dit jaar erg weinig tijd gehad.
Nu ga ik het met hem oppakken en wil hem echt regelmatig gaan mennen (ik wil oooooit net als napie zo een gave rit doen ).
Gelukkig bood een vriendin van mij aan om mijn fjord dan een paar keer in de week te rijden zodat ik met de shetten aan de slag kan!!!

Mennen jullie trouwens door in de winter?
Doen jullie dan dekens op of passen jullie je trainingen aan?

Als ik zie wat een vacht mijn bonte nu al heeft.....dan dnek ik dat hij straks alleen met stappen al zweet

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:03

Ik men gewoon door in de winter. Na het werk laat ik ze drogen op stal. Ik wrijf de pony's even droog met een pluk stro. Ik doe geen deken op. eigenlijk een beetje volgens het principe van paardnatuurlijk.nl De vacht is inderdaad nat maar de ondervacht en huid zijn droog. Verdamping wordt tegengegaan door een deken. Eerst gebruikte ik wel een deken die ik er na 2 uur weer af moest halen. Dat ging niet altijd. Dit bevalt mij prima en mijn pony's zijn nooit ziek of snotterig geweest.
Volgens mij past de vacht zich ook aan aan het werk. Mijn pony's krijgen elk jaar een steeds minder dikke wintervacht. De vacht ziet er in de zomer ook heel anders uit als bij andere shetten. Veel korter.
Ik pas een beetje de training aan. Ze staan meer op stal dus zijn hebben wat meer warming up nodig. Daarnaast merk je gewoon dat ze eerder even moeten uitblazen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:54

Ik ga ook niet met dekens aan het werk. Ze staan altijd buiten en zo'n deken lijkt me niet echt lekker zitten en nooit helemaal waterdicht zijn.
Ik doe wel een beetje rustig aan en heb vorig jaar Eli zijn onderkant van zijn buik en hals geschoren zodat hij toch een beetje zijn warmt beter kwijt kan. Dat is me heel goed bevallen, hij heeft de hele winter toch zonder deken gestaan omdat je alleen de onderkant doet waar geen regen komt. Ik denk dat ik dat dit jaar weer ga doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:24

Ik rij in de winter een stuk minder. Ze loopt buiten in wintervacht. Maak ik toch een rit dan pas ik de rit aan op de vacht (meer stappen oa). En na afloop droogwrijven met stro en omdat ze niet echt beschut staat, krijgt ze wel een dekentje op als er een gure wind staat totdat de vacht bij de huid droog is. De rest droogt vanzelf (of bevriest)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:22

Ik men de winter ook gewoon door. Alle training(dus ook ohz) pas ik aan. Wat langer uit stappen en ze niet helemaal in het zweet werken. En als ze goed bezweet zijn laat ik ze drogen op stal.
En ik scheer een strook over de borst, dan kunnen ze hun warmte wat beter kwijt en zweten ze niet zo extreem.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:29

Onze shet wordt in de winter geschoren. Ze krijgt extreem dikke haren en staat anders na 5 minuten al nat. Het enigste nadeel is dat ze een deken op moet, maarja het heeft ook zo zijn voordelen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:35

Zijn jullie misschien ook lid van die shet-menclub?
Want mijn vroegere shet Punky is nu overgenomen door Deborah uit Dordrecht. Zij rijd aangespannen en wil 2span gaan rijden voor de lol.
Maar zij is dus lid van zo'n club (die eens in de zoveel tijd een uitstapje organiseert voor aangespannen shets) en misschien kennen jullie haar wel.
Ze heeft 2 vos shets nu: Wikky en Max.
En ze heeft een geel sulky dingetje

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:45

Hier in de buurt zit wel het westerkwartier. Ik zou daar graag in de carrousselgroep willen rijden maar het vervoer is een probleem

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:39

Ik men in de winter gewoon door. Vorig jaar heb ik ze helemaal geschoren, behalve de benen (zag er erg lollig uit )
Ze hadden toen dus ook een deken op. Dit jaar wil ik proberen alleen de onderhals en een "strook"van voor naar achteren scheren. (weet zo niet hoe dat patroon heet) Ze krijgen zowiezo een deken op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:50

sarahlou schreef:
Vorig jaar heb ik ze helemaal geschoren, behalve de benen (zag er erg lollig uit )

Haha zag vorig jaar op een show een bruine minishet die ook die ongeschoren benen had, een geschoren lijf erbovenop, behalve op zijn achterbil een niet geschoren hartje (van lang haar dus).
Erg lief, maar ook wel "onshettig"

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:43

Dat heb ik ook een keer gezien geschoren shetten behalve de benen......ik vond het echt gaaaaaf staan.
Ze deden mee aan een indoor marathon en het was net alsof ze bontlaarzen aanhadden hahaha.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:03

mijn pony's houden een winterslaap om even bij te komen van het wedstrijd seizoen. krijgen ze even 6 weken om de kop leeg te maken en dan pakken we het weer op. ik vind de winter ook veel te koud om door te rijden.
ik heb ze afgelopen jaar, net na de winter, helemaal geschoren, omdat ze zo onwijs snel zweetten en heel lang nat bleven. en ik vond ik een beetje link om ze ongeschoren aan te bieden aan de vet na de wedstrijd, ze kunnen hun warmte helemaal niet kwijt met die enorme vacht.
hier een foto van de kale frummels...
Afbeelding

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:24

jacqueline schreef:
Dat heb ik ook een keer gezien geschoren shetten behalve de benen......ik vond het echt gaaaaaf staan.
Ze deden mee aan een indoor marathon en het was net alsof ze bontlaarzen aanhadden hahaha.

Die van mij hadden idd ook bontlaarzen aan. Het zag er echt wel heinig uit. Maar ik kreeg ook veel opmerkingen van mensen dat ze lelijk en zielig vonden.
Een paard scheren en is nl. niet zielig maar een shet wel sommige mensen.... zucht.

ik krijg ook wel eens opmerkingen van mensen die ik tegenkom onderweg dat het zielig is dat ik mijn shetten voor de kar heb staan, dat ze op een wei horen. zucht...

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:24

sarahlou schreef:
jacqueline schreef:

Die van mij hadden idd ook bontlaarzen aan. Het zag er echt wel geinig uit. Maar ik kreeg ook veel opmerkingen van mensen dat ze lelijk en zielig vonden.
Een paard scheren en is nl. niet zielig maar een shet wel sommige mensen.... zucht.

ik krijg ook wel eens opmerkingen van mensen die ik tegenkom onderweg dat het zielig is dat ik mijn shetten voor de kar heb staan, dat ze op een wei horen. zucht...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:38

hey Saar, wanneer scheer jij die van jou voor t eerst??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 00:01

Hebben jullie dat nou ook wel eens:
Als het nog niet zo lukt met het span zeggen ze: ja logisch, het is en shetlander. Daar kan je niks mee.
Lukt het prima met het span:
Ja logisch, het is een shetlander. Die zijn zo makkelijk daar kun je alles mee.
Ik vind de eerste uitspraak altijd mijn uitdaging om juist met de shetten te mennen. Hoe meer mensen zeggen: wat moet je nou met een shet en dat is helemaal niks waart, hoe meer ik mijn best doe om het tegendeel te bewijzen.
Als ik dan een hele berg dure friezen eruit rij met dressuur en marathon dan ben ik extra trots. Of als ik op menexcursie ben geweest en we 30 kilometer hebben gelopen in flink tempo en de mannen staan nog fris door hun kuif te turen, dan ben ik trots op mijn shetten.
Tja, en als dan ook nog een medemenner naar me toe komt en zegt dat hij respect heeft voor de pony's... dan gloei ik helemaal van trots.

Of als vanavond. Mijn vriendin haar paard raakt in paniek bij het inspannen. Schiet met kar en al rakelings langs mijn shetten en die blijven gewoon in ruststand staan als of er niets aan de hand is.
Geweldig.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:40

Daar kan ik soms best kwaad om worden ja. Als je verteld wat er allemaal zonder problemen kan met de pony's (zoals het mennen, maar ook naast de fiets, zonder ijzers, tussen vrachtwagens door) en zeggen ze ja maar die van jou zijn shetlanders. Net alsof shetlanders dat allemaal vanzelf doen.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:12

Er zijn nog een heleboel mensen die shetlanders niet serieus nemen helaas. Ze doen echt niet onder voor andere rassen. Integendeel het zijn toppaarden
Helaas zien een hoop mensen dit alleen nog niet.....

maar het begint te komen... hier in de buurt wel igg. Toen ik mijn eerste shet kocht werd ik voor gek verklaard door verschillende mensen. Nu vinden ze het helemaal geweldig en zijn vol bewondering over de prestaties die mijn ponys leveren!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:31

ik rijd dan niet aangespannen met mijn shet, zou ik wel willen.
zij is vorige winter wel geschoren, omdat ik wel met haar fiets en ze daarbij snel zweette en dat ging broeien in die onwijs lange vacht wat schimmel veroorzaakte.

Afbeelding
op deze foto zie je het het beste. zij heeft ook nog beenwarmers om hahaha
is in de mode toch tegenwoordig van die vachtjes om je benen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:18

Haha, schimmel op een schimmel.

Grappig die echte bontlaarsjes!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:13

Hooii

Hoe heb je het aangeleerd

Mijn shet wil ik het ook beleren...

Wil je een pb sturen over hoe jij het heb aangeleerd

groetjes
Lisanne

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:16

Li3sann3 schreef:
Hooii

Hoe heb je het aangeleerd

Mijn shet wil ik het ook beleren...

Wil je een pb sturen over hoe jij het heb aangeleerd

groetjes
Lisanne

Wat bedoel je, hoe we onze shetlander hebben betuigd? Misschien even de stickey lezen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:52

sarahlou schreef:

JAAAAA hebben wij ook eens gehad. Mevrouw ging op een bospad voor ons staan zodat we niet verder konden. Ze vond het nl. belachelijk en wilde ons staande houden, want het was de reinste dierenmishandeling. 2 Volwassen en zo'n kleine pony. Moesten wij eens zien hoe het dier zweette (ja haha we hadden net een rit gehad en waren op weg naar huis aan het uitstappen). Hoewel wij vriendelijk bleven, werd mijn man erg boos en link ook wel toen zij de leidsel vast wilde grijpen toen wij er toch langs wilden gaan.

Sommige mensen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:55

sarahlou schreef:
Er zijn nog een heleboel mensen die shetlanders niet serieus nemen helaas.

Op een dag van aangespannen rijden stonden wij eens naar een show van trekpaarden te kijken, toen er naast ons een man stond die ook aangaf interesse in mennen te hebben en we raakten gezellig aan de praat.
Na een tijdje vroeg hij met welke paarden ik mende. Toen gaf ik dus trots aan met een enkelspan shetlander.
Nou hij schoot me toch in de lach: whoehaaa en dat noemt zich menner !! Nou toen schoot ik bijna uit mijn slof hoor. Maar ik vroeg toch kalm met welk soort paarden hij dan mende .... hij had geen eigen paard, hij huurde er eentje als hij wilde gaan rijden .... haha mijn beurt om te lachen