[AR] [NH] Join-up, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hexodrien

Re: [NH] Join-up, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:22

Citaat:
Je wilt echt geen argumenten horen he?
Citaat:

Sorry dat ik soms wat fel reageer, maar ik sta zeker open voor jullie argumenten, ik ben het ook met jullie eens dat niet zomaar iedereen een join up moet doen en dat het inderdaad vaak niet eens nodig is. Maar ik heb er zelf ook goede ervaringen mee en wil het dus niet gelijk als "slecht"bestempelen. Bij sommige paarden kan het een goed hulpmiddel zijn, wat natuurlijk ook verkeerd gebruikt kan worden. Met mijn eigen paardje werk ik volgens Emiel Voest, het loswerken dus ook volgens zijn manier. Een join up is dan niet een doel maar kan een bijverschijnsel zijn.

Vertel nu eens waarom het volgens jou niet dwingend kan zijn?

Als je ziet hoe snel en graag een paard reageert op join up wijst niks op dwang. Een paard wil van nature niet de baas zijn (onderzoek bij paarden wijst uit dat leiders veel meer stress ervaren dan volgers) en is blij dat hij het leiderschap uit handen kan geven. Als dit niet zo was zou een paard heel makkelijk kunnen laten zien dat híj de baas is door een omgekeerde join up te doen. Want als het puntje bij paaltje komt wint een beest van 600 kilo het maar al te makkelijk van ieder mens

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:35

Helemaal mee eens!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:44

Citaat:
Als je ziet hoe snel en graag een paard reageert op join up wijst niks op dwang. Een paard wil van nature niet de baas zijn (onderzoek bij paarden wijst uit dat leiders veel meer stress ervaren dan volgers) en is blij dat hij het leiderschap uit handen kan geven. Als dit niet zo was zou een paard heel makkelijk kunnen laten zien dat híj de baas is door een omgekeerde join up te doen. Want als het puntje bij paaltje komt wint een beest van 600 kilo het maar al te makkelijk van ieder mens

Ik ben er helemaal mee eens dat het paard niet de baas wil zijn van zich zelf, maar moet dat dan op z'n onvriendelijke manier dan de leiderschap worden verkregen?

Kun je graag zo van fijn en graag omdat het niet anders kan uit elkaar houden. Dit is zeer moeilijk en daarom word de join-up nog veel gedaan.
Een paard is een heel sociaal dier die koste wat het koste voor zijn veiligheid wil zorgen. Of het dan blij is, is een ander verhaal.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:15

Klopt, de meeste paarden vinden het erg prettig als een ander de leiding neemt.

Des te meer komt de vraag weer naar boven waarom je daar zo'n extreem middel als een join-up voor gebruikt. Dat een paard iets snel doet betekend nog niet dat hij iets prettig vindt. Het kan ook zijn dat hij iets snel doet om maar zo snel mogelijk uit een bepaalde situatie te geraken. In dit geval komt het doordat hij niet langer in de situatie van een join-up wil worden geplaatst.

Als je paard zo graag jou als leider wil hebben, misschien moet je je dan eens af gaan vragen wat jij verkeerd doet in de gewone dagelijkse omgang dat jij die positie dan nog niet inneemt. Mijn redenatie is dat je blijkbaar verkeerde signalen afgeeft. Ga daar dan wat aan doen in plaats van je paard op zijn donder geven.

En de leider zijn kan ook zonder volledige overgave. Ik wil graag een paard dat zelf nog initiatief durft en wil nemen en niet bij het minste zijn hoofd naar beneden gooit, zich overgeeft en alles aan jou overlaat.

juultjuh45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:33

Hee beste mensen,

Ik werk nu al een tijdje met 2 grote paarden, een vos en een donkerbruine, allebei kwpn. De vos hebben we proberen in te rijden maar laat zich niet kleinkrijgen. Een reden waarom ik en mijn baas hebben gekozen om hem te longeren en de Join-up zo nu en dan toe te passen. Ik heb met haar een onwijs goede band opgebouwd door de Join-up toe te passen. Heb me verdiept in ervaringen van andere mensen en hoe ik het zou moeten doen. En het gaat perfect! Ze is vele malen rustiger, ze liep eerst in de stal voor me weg maar komt nu naar iedereen toe, je kan haar makkelijker pakken in de wei etc. Het feit dat sommige dus zeggen dat het een psychische klap is voor dat paard vind ik volkomen onterecht! Het paard kan een keuze maken en dat is mij respecteren of weggaan en instinctief vluchten. Hij hoeft dus niet te doen wat ik wil! Maar hij doet het wel! Iets waarvan ik denk dat het geweldig is!

Ik doe het in een kleine rijbak en ook dat gaat perfect. Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar een longebak maar die hebben we nu eenmaal niet.

Denk dus nog een keer goed na voordat je zoiets zegt. Weerhoud mensen er niet van een betere band met hun paard op te bouwen omdat jullie het misschien niet goed hebben aangepakt! Zorg gewoon dat je je er goed in verdiept zodat je weet wat je doet! Haha!

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:12

Hieronder staat een beschrijving van de Join Up. Als je geen ervaring ermee hebt, dan zou ik eerst iemand zoeken die dit wel heeft, anders bereik je nog niets.

Een join-up is een methode ontwikkeld door Monty Roberts. Het is een manier om het vertrouwen van een paard te winnen door gebruik te maken van de lichaamstaal van een paard. Het is zelfs mogelijk om een jong paard binnen 30 minuten te berijden zonder dat het dier er enig trauma aan over houdt. Als een join-up werkt dan schept het een vertrouwensband tussen mens (roofdier) en paard (vluchtdier). Het is eigenlijk hetzelfde als wat wilde paarden in een kudde doen met een jong paard dat zich niet goed gedraagt. De alfa merrie of hengst jaagt het jonge paard dan weg van de kudde. Voor een paard betekent dat dan de doodsstraf. Het paard zal lik en kauw bewegingen maken met zijn mond en zijn hoofd laten zakken als teken dat hij niet meer wil vluchten. Het alfadier zal deze gebaren accepteren en van het jonge paard wegdraaien als gebaar dat het dier terug mag keren naar de kudde. Met en joi-up doe je hetzelfde. Je geeft het paard de keuze om bij je te blijven of van je weg te vluchten. Wilde paarden zien de mens als roofdier en zullen uit angst wegvluchten maar na een paar honderd meter toch de situatie opnieuw inschatten. Als de mens na een poos zich gewoon omdraait en wegloopt heeft het paard een sterke drang om hem te volgen. Zo werden vroeger ook de paarden door de indianen
gevangen.

Dus als je weet hoe dit werkt, breng je je paard alleen maar een beetje discipline bij, en doe je niets verkeerds, dat geldt natuurlijk ook voor als je onder het zadel rijdt, of hem voor de wagen zet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:16

Een beetje een erg oud topic en volgens mij hoort het niet op AR thuis maar ik denk dat een soort join-up niet zo verkeerd is.
Als gebruiker van een paard moet je wat weten van de communicatie met een paard. Je moet leren zijn signalen te lezen en met je lichaamshouding wat duidelijk te maken. Een deel van de mensen heeft dat van nature en een ander deel zal dat moeten leren.
Tegenwoordig is er toch en groot deel van de gebruikers die daar veel moeite mee hebben en bij wie de basisbeginselen van NH een goed hulpmiddel kan zijn.
Ik denk wanneer je presteren wilt je op een hoog communicatief nivo moet staan met je paard.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:18

Er is een topic ergens daar word het uitgelegd en verteld dat je niet zomaar eraan kan gaan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik zal hem even voor je opzoeken Knipoog

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:20

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:35

Bedankt voor de link, scheelt voor mij weer zoekwerk.

En aangezien het hier om een heel bejaard topic gaat, graag een slotje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:05

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:19

Aangezien dit een topic is uit 2005, en er genoeg recentere topics over te vinden zijn op Bokt, hier een slotje.