Citaat:Je wilt echt geen argumenten horen he?Citaat:
Sorry dat ik soms wat fel reageer, maar ik sta zeker open voor jullie argumenten, ik ben het ook met jullie eens dat niet zomaar iedereen een join up moet doen en dat het inderdaad vaak niet eens nodig is. Maar ik heb er zelf ook goede ervaringen mee en wil het dus niet gelijk als "slecht"bestempelen. Bij sommige paarden kan het een goed hulpmiddel zijn, wat natuurlijk ook verkeerd gebruikt kan worden. Met mijn eigen paardje werk ik volgens Emiel Voest, het loswerken dus ook volgens zijn manier. Een join up is dan niet een doel maar kan een bijverschijnsel zijn.
Vertel nu eens waarom het volgens jou niet dwingend kan zijn?
Als je ziet hoe snel en graag een paard reageert op join up wijst niks op dwang. Een paard wil van nature niet de baas zijn (onderzoek bij paarden wijst uit dat leiders veel meer stress ervaren dan volgers) en is blij dat hij het leiderschap uit handen kan geven. Als dit niet zo was zou een paard heel makkelijk kunnen laten zien dat híj de baas is door een omgekeerde join up te doen. Want als het puntje bij paaltje komt wint een beest van 600 kilo het maar al te makkelijk van ieder mens