[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Re: [AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:19

hoe kun je een pony het mennen leren En dan bedoel ik niet het meteen voor een wagen zetten, maar het oefen dat je achter het paard aanloopt
En wat kun je er voor gebruiken dus doe je B.V. een gewoon hoofdstel om met eventueel een longeerlijn (geen idee of het goed is zeg ook maar wat) Ik heb dus geen versstand van mennen maar wil is kijken of mijn verzorgpony dit kan/wil gewoon voor 1x
Heeft iemand hier misschien ook een foto van??

Groeten haffiefreak

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:03

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:48

@kizz_rianne--->ja dat bedoelde ik Maar hoe begin je nu met het paard/pony om daar aan te wennen En wat heb je er allemaal voor nodig Bij mijn verzorgpony"s hebben ze niet zo"n ding wat om de buik gaat (weet zo niet meer hoe dat ding heet )

Groeten haffiefreak

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:53

Ik denk dat je met lange lijnen longeren bedoeld?
Dat kan je doen met een gewone longeersingel en 2 lange lijnen, die je aan het bit vast maakt, en door de longeersingels haalt natuurlijk.
Maar ik denk niet dat dat verstandig is om het te doen als je er zelf absoluut geen verstand van hebt, en je paard het ook niet kent.. En ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom je het wilt proberen om te kijken of je paard het kan. Geen 1 paard kan dat uit zichzelf, wel kunnen alle paarden het leren.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:54

haffiefreak schreef:
@kizz_rianne--->ja dat bedoelde ik Maar hoe begin je nu met het paard/pony om daar aan te wennen En wat heb je er allemaal voor nodig Bij mijn verzorgpony"s hebben ze niet zo"n ding wat om de buik gaat (weet zo niet meer hoe dat ding heet )

Groeten haffiefreak

longeersingel.. het klinkt alsof je je er nog niet zo in verdiept hebt
ik weet niet wat je nou precies wilt gaan doen..

maar ik zal beginnen met gewoon longeren, en daarna longeren met dubbele lijnen... het is inderdaad een questie van je pony het leren (zoals manuutje al zei)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:13

@kizz_rianne---> nee ik heb me er nog niet echt goed in verdiept daarom ook de vragen er over Want wil me er over een tijdje wel inverdiepen desnoods met een deskundige er bij

Groeten haffiefreak

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:38

kijk eens in een boekje van lammert haanstra.. misschien staat daar wat interessants voor je in..

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:03

Er zijn ook zat sites. Typ gewoon op google eens 'mennen' of 'longeren met dubbele lijnen' of 'werken aan de lange lijn' in. Dan vind je vast wel wat.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:02

dank je voor de tips (die van zoeken op internet) Ga meteen even neuzen

Groeten haffiefreak

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:48

palousa_boy schreef:
even voor de goede orde, dit gaat over tips etc...
wil je over mennen en je karrtje etc praten doe dat dan hier:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=328780&hilit=

mag ik dit nogmaals even onder de aandacht brengen??

het onderwerp waar het hier over gaat is mennen en beleren, dus niet vrijheids dressuur, niet "watvoor karretje heb jij?" niet hoe maak ik mijn pony klaar voor de wagen.. niet wat voer jij nou aan je paard, niet hoe oud ben jij, niet hoe heetje, ik ben dinges....

het gaat hier over TIPS VOOR MENNEN EN BELEREN

het zal allemaal wel enorm interessant zijn, maar zoek eens iets verder dan alleen de 3 bovenste topics in de lijst, of gebruik die zoek-functie eens, die bevind zich in de rechter bovenhoek voor de gene die niet weten waar hij zit, over uitleg hoe het werkt kan je een of ander topic starten ofzo.

dus nogmaals het verzoek even ergens anders over dit soort onderwerpen te kletsen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:33

Ik heb weinig toe te voegen aan bovenstaande reactie van palousa_boy.
verdere off-topic reacties zullen verwijderd worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:33

Off topic reacties derhalve verwijderd.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:11

Zal ik dan maar doorgaan ontopic?
Ondanks de ervaring als groom bij een aantal 4-spanners en in bezit van een beleerd paard voor tweespan, heb ik besloten eerst het koetsiersbewijs te halen. Zo leer je de dingen vooraf ook gelijk goed aan en ben je tevens verzekerd. Dat raad ik iedereen ook aan. Pas daarna komt een ervaren man helpen met het oefenen in enkelspan. Ook dat leek mij het meest verstandig, ipv zelf gaan knoeien.
Ik heb begrepen dat grondwerk voor die tijd heel belangrijk is, dus opgetuigd lopen, slepen etc. Je paard laten wennen aan het tuig, het trekken en aan de bevelen. Voordat je kan gaan inspannen, is er al heel wat werk verzet en tijd verstreken. Maar ook dat hoort erbij.

En volgens mij leer je daarna pas echt mennen. Door veelvuldig oefenen en doen.
Ik ben het dus helemaal eens met de stelling.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:37

Ik heb mijn shet zelf beleerd, onder het zadel en voor de kar
Rijden ging heel snel goed, snapte ie heel snel.
Mennen duurde een stuk langer, nl. een halfjaar. Toen snapte ie het echt perfect, en we trainen nu ook marathon. Ik heb hem dus zelf beleerd, maar had zelf nog geen ervaring in het mennen. Ik heb het mezelf aangeleerd, en ik vind dat ik nu goed kan mennen.

Tja, zelf beleren is misschien minder verstandig, maar ik rijd al 9 jaar, dus vond dat ik wel genoeg ervaring had om een pony zelf te beleren.
Hij had wel al een keer gesleept bij de vorige eigenaar, maar bij ons was het gewoon kar erachter en hup. Gaat prima! Hij snapt de dingen vanzelf sneller, en marathon vind ie helemaal geweldig.
Het was een halfjaar hard werken, maar nu kunnen we echt genieten van het mennen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:29

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed stel
Ik ben bezig met mijn koetsiersbewijs en ik wil van de zomergraag mijn tinker voor de kar hebben staan. ik wil haar wel wegbrengen om te beleren, want ik heb dit zelf nog ooit gedaan. Ik heb haar wel al een paar keer het tuig opgelegd en erachter gelopen.
Nou heb ik er laatst een tractorband achter gehangen om te oefenen. Rechtuit ging echt perect. Ik liep naast haar en mijn man lette op de band. Alleen in de bocht kwamen de touwen die aan de band zaten tegen haar benen strak te staan en dat vond ze eng. Ik ben toen gestopt omdat ik niet wilde dat ze in paniek zou raken.
Iedereen zegt steeds dat ze slepen met hun paard, maar hoe dan? Komen bij jullie niet de strengen tegen de benen in de bochten? De band ligt op de grond, dus die strengen hangen ook laag. Ik weet niet hoe ik dit anders kan doen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:16

Tinkermeisje, het klopt dat ze in de wnding de strengen tegen zich aan krijgen. Daar moeten ze aan wennen. Dus als jouw paard dat eng vind is het aan jou om er voor te zorgen dat hij daar aan gewent raakt.

Hij kan dan beter voor de band daar aan wennen zodat hij niet gelijk in paniek raakt als er voor de kar zoiets gebeurd.

Jorrit deed met het beleren niets als hij de strengen tegen zich aan kreeg, zelfs niet als hij over de strengen kwam. Hij liep dan gewoon door. We deden dat zelfs wel eens expres.

Laatst ging ik met hem even de binnenbak slepen en kwam hij ook over de strengen heen. Dat was niet de bedoeling maar ik lette niet goed op (was aan het praten met paps ) En wat denk je.... hij sloeg!!
Ik was erg verbaasd want "dat doet hij anders nooit" Zo zie je maar weer; altijd opletten en koppie erbij.

Succes met je tinker, het komt vasat allemaal goed

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:32

Dank je voor je antwoord! Ik zal van het weekend nog eens aan de slag gaan.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:13

het kan ook anders mensen.

IK heb mijn paard door een zeer bekende stal laten beleren. Heb er nog iedere dag spijt van. Behalve dat het een hoop geld koste, is mijn pony door de beste man echt klote truukjes gaan ontwikkelen.En ik ben nu al dik een jaar met pijn en moeite bezig om dat eruit te krijgen!!

Ik heb zelf op die stal mijn koetsiersbewijs gehaald, nou hij heeft echt superpaarden, is millimeter werk, niet afgestompt en mennen heb ik zeker van hem geleerd.

Probleem wat de man alleen had is dat hij dacht o die pony pak ik even aan. FOUT dus, want meneer heeft al zijn krachten er tegenin gegooid, en deed het alleen nog maar voor mij...

LEuk hoor, 350 euro naar de maan, en kan zelf de rommel corrigeren.

Ik ben dan wel iets minder evraren in het mennen, maar ken mijn paard wel en weet hoe hem te benaderen. Op het moment dat je over hem heen walst en hem probeert te breken maalt ie je af namelijk.

kortom, ik ben zelf met compleet onervaren vriend en moeder aan de slag gegaan, en pony heeft er nu weer vertrouwen in.

Natuurlijk is dit een uitzondering, maar het komt dus wel voor.

Overigens heb ik wel 1 vuistregel met zowel beleren als gewoon mennen, ga altijd met meerder mensen, maar dan ook echt ALTIJD.

Want ik zie nog vaak genoeg mensen alleen met een grote aanspanning, en dat kan ik dus echt niet begrijpen

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:17

mijn mini hengst heb ik beleerd door hem het tuig om te doen en er achter te gaan lopen met de leidsels, mijn buurvrouw had hem met een halster touw vast om hem te helpen. Daarna idem met het wagentje er achter.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:05

Nog een klein vraagje: Is het handiger om eerst het paard onder het zadel te krijgen en daarna aangespannen of is dat eerste niet per se nodig?