xtostarlight schreef:Over het opsluiten in een round-pen/paddock: Hoe verklaren jullie dan dat mijn paard in een grote bak (wei zelfs nog eigelijk, van 25xiets van80 meter) cirkels van 15 meter om mij heen gaat maken, ze zich door mij laat sturen en haar tempo bepalen en ik zelfs een join-up krijg? Ze is absoluut niet opgesloten, voor hetzelfde geld gaat ze in een hoekie staan te vreten. Ik sla dr niet, het enige wat ik doe is in haar drijvende cirkel gaan staan.. Als ze niet zou willen zou ze toch gewoon in een verre uithoek van de wei gaan staan? Ik vraag wel aan dr of ze rond wil gaan lopen, maar dwing haar niet rond mij te gaan lopen als de bak zo groot is. Dat maakt ze er zelf van. Ik kan de cirkels ook groter maken, daar niet van, maar ze valt telkens terug naar die basishouding zegmaar.
Ik werk overigens niet altijd met een join-up. Als het nodig is vraag ik het, is het niet nodig knuffelen we nog een beetje na en dan zit t wel goed. Starlight zelf vind het heerlijk volgens mij, een keertje iets anders doen dan rijden. Met grondwerken heeft ze er duidelijk ook veel meer zin in, ze wil dan echt werken.
De vraag is waarom jij een join up zou willen (als ik het over een join up heb heb ik het dus over het wegjagen van je paard tot dat hij zich volledig overgeeft dmv een lage halshouding en kauwen, niet het uiteindelijke naar je toe vragen van het paard). Ik zeg niet dat je geen resultaat krijgt met een join up, de vraag is of dit de juiste manier is om het resultaat te bereiken, en of het wel het resultaat is dat jij graag wilt. Waarom zou je willen dat een paard zich volledig aan je overgeeft? Waarom zou jij je paard ontzettend op zijn donder wilen geven terwijl hij niets verkeerd doet?
Ik kan dit zelf niet met mijn paard, mijn zusje kan het wel met haar tinker. En wij hebben onszelf heel vaak afgevraagd wanneer zij te veel van het paard vraagt, waar de grens ligt van wat zij kan vragen en hoe zij dat het beste kan doen. Wanneer is het paard zodanig onderdanig dat het paard de 'oefening' als een straf ervaard. Ik denk zelf dat zolang het paard niet gaat kauwen en af en toe nog een vrolijke sprint trekt, het geen probleem is. Maar andere meningen hoor ik graag, wamt ik ben er dus eigenlijk nog niet helemaal uit.
Bedoel je trouwens hetzelfde als ik met een join up? Want het simpelweg de rug toekeren naar je paard zodat hij je gaat volgen (Of gewoon vragen of hij je wilt volgen) dat doe ik ook. Maar dat is niet het gevolg van wat ik hierboven beschrijf, maar gewoon van consequent zijn in je houding en handelen.