[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:54

pinto_1 schreef:
Wat ik alleen niet helemaal snap, TS, je schrijft dat hij gevallen is door je zweep. Nu probeer ik me dat voor te stellen, maar heb zelf mijn zweep of netjes in de houder (rechtop) of hou hem voor me uit. Als je hem in de hand hebt en een wielrenner rijdt ertegen aan geeft die zweep toch mee?
Puur voor mijn beeldvorming hoor, ik heb zelf nooit een zweep die naar de zijkant uitsteekt, dus vroeg het me af.
Heb zelf geen last van wielrenners, alleen van automobilisten die vinden dat ze met meer dan 50 km per uur rustig kunnen passeren. Blijf het lastig vinden, ga ik te vroeg naar rechts remmen ze helemaal niet af, blijf ik wat meer richting midden rijden rossen ze met dezelfde snelheid door de berm wat nog meer kabaal veroorzaakt. Nu is mijn haflinger vrij bomproof voor de koets, maar vind het zelf geen prettig idee.

Dat is iets wat ik en vriendin ook niet snappen.
Ik houdt mij zweep wel iets breder. Dat ze mijn tinker haar hoofd er niet afrijden zeg maar.
Maar hij maakt het echt zo alsof de zweep over heel de weg heen hing.
Op het papier naar de verzekering heb ik het opgeschreven zoals ik het heb meegemaakt, en dat ik er meerdere vraagtekens bij heb.
Wielrenner maakte van eenbaansweg ineens een weg met 2 rijstroken waarbij hij op de andere rijstrook reed. Nou dat vind ik al heel knap op zo'n smalle dijk.
Wacht het maar af.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:46

Margee schreef:
Danique_G schreef:
Nee hoor ik vind je gedrag alleen niet bepaald bij een volwassene passen :') Typisch voorbeeld van hoe het nooit beter gaat worden. Je afzetten tegen de andere partij terwijl communicatie juist essentieel is.

En juist dat ontbreekt er bij de meeste wielrenners dus bij, het is ikke ikke ikke......
We zijn met elkaar op de wereld en moeten ons allemaal, zonder uitzondering, ook zo gedragen.
Maar het is bij mij tot zover en niet verder. Ik zie het niet alleen als ik op het paard zit maar ook in de auto of zelf op mijn fiets. Overal tussendoor, stoplichten bestaan niet, fietspaden ook niet en we krijg als fietser toch lekker toch nooit de schadeclaim. Zover voor volwassen gedrag en het goedpraten van asociaal gedrag.

Maar... Zal iemand uitschelden voor sukkel bij voorbaat dat gaan verbeteren?
Kijk anders in het topic van het wielerforum wat ik eerder stuurde. Dat is echt de toon in het algemeen ook die opvang irl.
Ik wil zeker niet alles goedpraten. Zeker 90% niet. Maar deze mensen zijn wel degelijk in de minderheid. Zo begrijpen zij sommige acties van ons ruiters ook niet maar over algemeen willen ze er wel rekening mee proberen te houden. Dan moeten beide partijen samenwerken.

Inderdaad Denice de toon is daar heel anders. Maar dat is iets wat mij in het algemeen erg op valt. Als ik een wedstrijd heb met paard en je maakt een foutje in de zin van iemand hinderen krijg je meteen geklaag of ze zeggen niets en kijken boos. (Oké lang niet altijd maar wel erg vaak). Op loopwedstrikd of als ik een tourtocht rijd is de sfeer zoveel anders dan in de paardensport! En ik weet niet waar het hem in zit. Ook niet in dat er meer vrouwen in de paardensport zitten. Heb een keer een vrouwen wedstrijd gedaan en ook daar was de sfeer top en heb ik zoveel leuke, spontane en oprechte gesprekken gehad. Dat is iets wat ik soms mis. De gunfactor. Gelukkig is niet iedereen in de paardensport zo maar dat is wel de sfeer die ik over het algemeen en ook in dit topic weer proef.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:49

kevertje04 schreef:
Margee schreef:
Als ze met z'n allen PAARD roepen, beginnen wij heel hard FIETS of SUKKEL ZONDER HELM te roepen, al naar gelang het voorbij suizende volk. Gelukkig hier erg bomproof paarden......

Waarom denk je dat ze PAARD roepen? Om de rest van de groep te waarschuwen wat er staat te komen. Als jij dat hoort kun je het ook gebruiken als aanwijzing dat er dus een groep aankomt, in plaats van als een malloot nutteloze dingen terug te roepen en te hopen dat hun gedrag daar beter van wordt.

Blij dat je dat even uitlegt, zou ik nooit zelf op gekomen zijn....
Dus dat de rest er met dezelfde noodgang, drie naast elkaar, ook langs kan scheuren zonder ook maar in te houden dus......
Jullie kunnen vergoelijken wat je wilt, mijn ervaringen zijn dusdanig slecht dat dat echt niets toevoegt.
Het blijft in mijn ogen asociaal gedrag.

denice

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:52

Ja, van beide kanten dus.

Zo gaan roepen over een groep is sowieso vrij dom, je schiet er niets mee op, je zorgt er voor dat er enkel meer onbegrip komt en zij gaan ons ook niet leuker vinden zo.

Een betere vraag is denk ik, hoe gaat we dit bij wielrenners onder de aandacht brengen zodat het misschien beter gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:22

Ruiters kunnen er idd ook wat van.

Ik vind het niet 2 groepen tegen elkaar.

Ik rij nu nooit meer buiten. Vooral met de auto of op de fiets of zelfs lopend krijg ik te maken met aso groepen wielrenners.

Het remmen dat een "no-go" is, welke in dit topic naar voren is gekomen, is erg herkenbaar.
Ik denk dat dit een punt is wat in het verkeer gewoon niet kan. Dan zouden ze op een wielrenbaan moeten gaan fietsen.

Ik heb ook sterk het idee dat een groep wielrenners niet graag achter elkaar fietst, terwijl dat in veel gevallen echt wel nodig is. En zeker geen excuus op op de auto baan te gaan en voorrang te nemen in verschillende situaties.

Als je zelf niet gehinderd wil worden, moet je dat ook bij anderen niet doen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:58

Tyke schreef:
Ik kan me wel heel goed indenken wanneer er in een groep gereden word en de voorste plots op de rem gaat dat dit niet goed afloopt. Wat dat betreft misschien not done.
Maar ze seinen wel van we passeren..... of ..... en dat kan eerder en dan afremmen in mijn ogen.

Wielrenners alleen kunnen wel remmen in mijn ogen. En het is niet alleen ergernis voor mij met paard maar ook wanneer ik in de auto zit.
Ze nemen gewoon voorrang zonder op of om te kijken. En wie is er fout. Jaja altijd de auto.

Klopt ze hebben overal scheit aan. Heb zelf vaak meegemaakt dat ze ons uitscholden omdat we op onze paard op fietspad reden richting strand. Ze zoeven links rechts langs schelden dat je er niet mag rijden met paard (?????) en het is zelfs zo erg dat wij regelmatig ons paard moeten beschermen door zweep tussen paard en wielrenners moeten plaatsen. Rijden op openbare weg betekent ook voor wielrenners aan de regels houden. Vreselijk volk in groepen

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:02

denice schreef:
Ja, van beide kanten dus.

Zo gaan roepen over een groep is sowieso vrij dom, je schiet er niets mee op, je zorgt er voor dat er enkel meer onbegrip komt en zij gaan ons ook niet leuker vinden zo.

Een betere vraag is denk ik, hoe gaat we dit bij wielrenners onder de aandacht brengen zodat het misschien beter gaat.

Onmogelijke taak. Ik zeg verbieden op openbare weg en zorgdragen dat er wielrennersbanen komen zoals je scate banen heb.
Groepen wielrenners hebben scheit aan wegregels die denken niet die gaan alleen maar. Het is niet voor niets zo dat ze vaak bij ongelukken betrokken zijn.
Door rood rijden, verkeerde kanten inhalen, mensen van weg drukken, ik heb het allemaal mogen zien.
Walgelijk

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:10

Ik ben getrouwd met een racefietsfanaat! :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:15

Ik denk dat wielrenners net zo denken over menners als omgekeerd.
En grappig genoeg zijn het allebei groepen die de openbare weg voor sport /recreatie benutten.
Een beetje wederzijds begrip zou niet zo slecht zijn.....
Willl65 schreef:
Ik zeg verbieden op openbare weg

Er zijn namelijk ook hele goede redenen aan te dragen dat ook voor paarden in het verkeer te zeggen.
Wie in een glazen huis woont....

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:19

Kuggur schreef:
Ik denk dat wielrenners net zo denken over menners als omgekeerd.
En grappig genoeg zijn het allebei groepen die de openbare weg voor sport /recreatie benutten.
Een beetje wederzijds begrip zou niet zo slecht zijn.....
Willl65 schreef:
Ik zeg verbieden op openbare weg

Er zijn namelijk ook hele goede redenen aan te dragen dat ook voor paarden in het verkeer te zeggen.
Wie in een glazen huis woont....

Ik men niet ik rij op een paard en ben juist heel erg voorzichtig juist omdat ik weet dat er helaas mensen zijn die totaal geen idee hebben dat een paard leeft en reageert.ik ben niet degene die in een glazen huis leeft (wat een uitdrukking zeg) er is hier vooral in de zomer geen ontkomen aan die asso's die de hele weg opeisen
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 02-12-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:20

Goed van je. Is ook jouw verantwoording. Jij kiest ervoor met dat dier het verkeer in te gaan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:27

Kuggur schreef:
Goed van je. Is ook jouw verantwoording. Jij kiest ervoor met dat dier het verkeer in te gaan.

Dat dier maakt deel uit van verkeer, dit in tegenstelling tot droepen wielrenners. Die staan boven het verkeer denken ze.
Enne, wees niet bang ik neem mijn verantwoording, mijn dochter rijdt en ik loop er naast om ervoor te zorgen dat ze veilig op strand komt. Dankzij de wielrenners kan ik haar niet veilig alleen laten gaan. En nee wij lopen niet breedt uit!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ruiters en menners er ook wat van kunnen hoor..
Vooral de dingen die ik hier op bokt wel eens vind gaat mijn nekhaar van overeind staan, een paard dat te pas en te onpas schrikt hoort gewoon niet thuis op de weg. Daarnaast raken er elk jaar mensen gewond door onopgeruimde paardenpoep op de weg (dit word door sommige niet opgeruimd omdat ze niet zelf op hun eigen paard kunnen stappen???). Ruiters moeten iets minder de slachtofferrol aannemen want wielrenners zijn net de enige die als een kip zonder kop rond rijden.

Aan het begin van dit topic hebben mensen het over voorlichting tijdens rijles en in de theorie, ik heb op dit moment autorijles en wat je moet doen bij het benaderen van een paard word zeker wel behandeld (ook in de theorie) maar echt een campagne opzetten vind ik eigenlijk een beetje overbodig, iedereen heeft in zijn basisschooltijd wel een beetje respect voor dieren aangepraat gekregen..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:54

Karl66 schreef:
Ik vind het wel interessant hoe ruiters hier reageren, vandaar nog een overdenkpuntje. Hoe vaak lees je over ongelukken met paarden en hoe vaak over ongelukken met racefietsen? Als je dan ook nog eens nagaat dat het grootste deel van de ruitersport zich afspeelt in een afgesloten bak achter het huis, dan denk ik dat je je als ruiter toch echt eens achter je oor moet gaan krabben.

Hier wil ik even op inhaken, er gebeuren degelijk veel ongelukken bij wielrennen en vaker dan je in de gaten hebt. Per wielerwedstrijd (vaak heb je bij een wielerronde twee tot drie categorieën) heb je minimaal één a twee valpartijen , waarbij sommigen best ernstig zijn (vorig jaar in Oldemarkt één in coma na val) vaak uit meerdere personen bestaan.
Maar deze valpartijen halen vaak de kranten niet omdat het niet het sensatie niveau heeft wat een krant zoekt.
Pas wanneer er wat gebeurd met minimaal 600 kg met een eigen wil, is het interessant.

Hoeveel mensen zijn er tijdens de tour de france wel niet gestorven.
Natuurlijk is onze sport gevaarlijk je zit op een dier wat een eigen wil heeft.
Alleen persoonlijk vind ik de wielersport nog gevaarlijker, sommigen razen met 50 km over de weg met soms niet eens een helm op.
Als je valt houd dat nylon pakje van hun niets en als ze alleen een helm op hebben, wordt alleen hun hoofd beschermd.

Naast dat hun kleding zo weinig bescherming bied vind ik van velen hun rijstijl incorrect, voorrang opeisen waar ze dit niet mogen. Ze nemen hiermee zoveel risico's, zij mogen dan wel alert zijn, maar je moet niet vanuit gaan dat de mede weggebruikers dit ook zijn.
Ze zijn al zo kwetsbaar in het verkeer, weegt de rush nou zoveel op tegen je eigen veiligheid. Persoonlijk vind ik van niet, op m'n paard neem ik ook niet alle risico's, ik vind dit het niet waard.

Ook ik heb vele ervaringen gehad met wielrenners / atb-ers, positieve en veelal negatieve. Zelfs vond er eentje nodig om m'n paard en klap op de kont te geven, door z'n actie lag hij er daarna ook eraf, een gevalletje eigen schuld dikke bult.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:37

Willl65 schreef:
Dat dier maakt deel uit van verkeer, dit in tegenstelling tot droepen wielrenners.

Daar is alleen maar met :o? op te reageren.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:57

Kuggur schreef:
Willl65 schreef:
Dat dier maakt deel uit van verkeer, dit in tegenstelling tot droepen wielrenners.

:D droepen -groepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:12

Volgens verschillende mensen in dit topic moeten ze bellen als ze willen inhalen, in plaats van opeens passeren of roepen. Terwijl ik in dat topic van die wielrenners lees dat ze niet durven te bellen omdat ze denken dat het paard daarvan schrikt.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:23

En daar zit ook weer logica in. Als ze niet op het laatste moment bellen kan het toch prima?
Het probleem zit hem ook meer in de stilte en de snelheid. Je hebt ze nog niet in de gaten of ze zijn je al weer voorbij.
Was laatst ook een topic over paarden en auto's. Daar gaf ik ook al aan dat het misschien wel tijd wordt voor een info filmpje op t.v.
Zoiets als je op dit moment van de bovag? hebt.
Veel mensen handelen bij een paard niet uit verkeerdheid, maar ook vaak uit onkunde.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:41

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad tijdens het mennen. Maar ik vind wel dat ze soms erg dicht langs paarden fietsen ipv op gepaste afstand erachter blijven tot dat ze meer ruimte hebben om erlangs te kunnen.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:41

Ik bedoel dan trouwens met dat ze er erg dichts langs gaan met rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:28

Willl65 schreef:
Klopt ze hebben overal scheit aan. Heb zelf vaak meegemaakt dat ze ons uitscholden omdat we op onze paard op fietspad reden richting strand. Ze zoeven links rechts langs schelden dat je er niet mag rijden met paard (?????) en het is zelfs zo erg dat wij regelmatig ons paard moeten beschermen door zweep tussen paard en wielrenners moeten plaatsen. Rijden op openbare weg betekent ook voor wielrenners aan de regels houden. Vreselijk volk in groepen

Je realiseert je dat je op het fietspad helemaal niks te zoeken hebt met een paard? Die hoort op de weg of in de berm en niet op een fietspad, zeker niet een druk recreatief fietspad naar het strand. Jij maakt van jouw probleem iemand anders zijn probleem en gaat dan klagen omdat jij dan vindt dat jij degene bent die overlast ervaart.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:30

Ik heb geen probleem met het mennen, het is alleen dat ik vind dat ze de hele weg nodig hebben.
Ze doen net of de weg van hen is. Mijn pony schrikt nog niet al had je het graag.
Hier rijd vanalles over die weg.
Afbeelding
( dat ben ik dus met die kar, je ziet die weg is breed zat)
Zoals ik al zei: op die ventweg mogen ook auto's, moet hem gebruiken als in naar huis wil.
En dan zitten een portie te schelden en naar het hoofd te wijzen of je niet spoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:56

Gea99 schreef:
En daar zit ook weer logica in. Als ze niet op het laatste moment bellen kan het toch prima?
Het probleem zit hem ook meer in de stilte en de snelheid. Je hebt ze nog niet in de gaten of ze zijn je al weer voorbij.
Was laatst ook een topic over paarden en auto's. Daar gaf ik ook al aan dat het misschien wel tijd wordt voor een info filmpje op t.v.
Zoiets als je op dit moment van de bovag? hebt.
Veel mensen handelen bij een paard niet uit verkeerdheid, maar ook vaak uit onkunde.

Ja, dat denk ik ook: het is vaak onkunde. Maar het is wel opmerkelijk dat iets dat juist goed bedoeld kan zijn zo verkeerd wordt opgevat. Ik las in dat topic zelfs over een ruiter die was gaan schelden omdat wielrenners hun bel gebruikt hadden en dat paard daar blijkbaar niet tegen kon!
Hetzelfde als ze tegen elkaar roepen:"paard!" Mag blijkbaar ook niet van sommigen. Ik denk dat: fijn, dan weet ik dat ze me gezien hebben en dat iedereen in dat peloton weet dat ik daar rij. En mijn paard hoort dat ze eraan komen (die zie ik dan al met de oren bewegen richting dat geluid). Maar blijkbaar zijn er ook ruiters of menners die het helemaal verkeerd vinden dat ze dat roepen.

En dan denk ik: ze mogen blijkbaar niet bellen, of moeten dat juist weer wel, mogen niet roepen en mogen ook niet geruisloos voorbij fietsen. Wanneer doen ze het dan wel goed? :?

Er zit vast wel eens een hork op zo'n fiets, maar ik twijfel eigenlijk net zo hard aan het inlevingsvermogen van sommige ruiters. Op het fietspad rijden en dan nog zeuren dat wielrenners passeren ook. 8)7 Nog even en er wordt geklaagd dat ze de zuurstof inademen die voor ons en ons paard bedoeld was. Of dat je geen voorrang krijgt als je met je vierspan wilt invoegen op de A2. :+

Ik ben trouwens blij dat fietsers niet op ruiterpaden poepen. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:18

Willl65 schreef:
Kuggur schreef:

:D droepen -groepen

Dacht je serieus dat mijn reactie over je typfout ging? dubbel :o? dus....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:20

myk_en_shant schreef:
Hier wil ik even op inhaken, er gebeuren degelijk veel ongelukken bij wielrennen en vaker dan je in de gaten hebt. Per wielerwedstrijd (vaak heb je bij een wielerronde twee tot drie categorieën) heb je minimaal één a twee valpartijen , waarbij sommigen best ernstig zijn (vorig jaar in Oldemarkt één in coma na val) vaak uit meerdere personen bestaan.
Maar deze valpartijen halen vaak de kranten niet omdat het niet het sensatie niveau heeft wat een krant zoekt.
Pas wanneer er wat gebeurd met minimaal 600 kg met een eigen wil, is het interessant.

Hoeveel mensen zijn er tijdens de tour de france wel niet gestorven.
Natuurlijk is onze sport gevaarlijk je zit op een dier wat een eigen wil heeft.
Alleen persoonlijk vind ik de wielersport nog gevaarlijker, sommigen razen met 50 km over de weg met soms niet eens een helm op.
Als je valt houd dat nylon pakje van hun niets en als ze alleen een helm op hebben, wordt alleen hun hoofd beschermd.

Naast dat hun kleding zo weinig bescherming bied vind ik van velen hun rijstijl incorrect, voorrang opeisen waar ze dit niet mogen. Ze nemen hiermee zoveel risico's, zij mogen dan wel alert zijn, maar je moet niet vanuit gaan dat de mede weggebruikers dit ook zijn.
Ze zijn al zo kwetsbaar in het verkeer, weegt de rush nou zoveel op tegen je eigen veiligheid. Persoonlijk vind ik van niet, op m'n paard neem ik ook niet alle risico's, ik vind dit het niet waard.

Ook ik heb vele ervaringen gehad met wielrenners / atb-ers, positieve en veelal negatieve. Zelfs vond er eentje nodig om m'n paard en klap op de kont te geven, door z'n actie lag hij er daarna ook eraf, een gevalletje eigen schuld dikke bult.

Ik heb het niet over ongelukken tijdens een wedstrijd, maar over ernstige verkeersongelukken. En ongelukken met wielrenners vinden de media over het algemeen interessant genoeg om te plaatsen.