[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:05

Ben met de paarden onder het zadel ook een keer in een seizoen van B naar Z gegaan. Ook wat overenthousiast (en ja, dat paardje vond het ook totaal niet moeilijk :+ ). Maar het wreekt zich uiteindelijk wel, ze missen dan in de Z gewoon de kracht voor de verzameling voor de changementen / appuyementen (ohz dan).

Maar jullie doen nu net alsof iedereen zomaar M of Z wordt dat is helemaal niet zo natuurlijk. Anders waren er toch hele volksstammen in die klasses, nou ik zie ze op wedstrijd niet }:0 En dan nog, als je een paar wedstrijdjes per jaar rijdt, is het al een hele klus gewoon eens in de L lekker op gang te komen.

Is mijn bescheiden mening :o
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-01-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:05

Ik zit nu 15 maanden in de B en nu B + 14 mag allang over maar vond mijn paard er nog niet rijp voor. Ik rij niet vaak hoor .gem 1 x per maand. Heb geen haast. Ga in maart naar de L

sasika

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:22

Ik doe er gemiddeld een jaar per klasse over. Start max 1 x per maand mits er een kampioenschap in de buurt is.(gezien het kostenplaatje en nog een startend paard) Wil wel een paar keer boven de 190 hebben gehaald wil ik overstappen naar de volgende klasse.. komend voorjaar Z en zie wel hoe dat gaat lopen.

VHU: ik deel jou bescheiden mening :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:27

MelanieB schreef:
Ik doe vaak met 2 spannen per wedstrijd mee, als je er toch bent, waarom niet. En tsja, niet eerlijk... ik wil opzich deze vaardigheidjes die eens per maand zijn ook wel voor alleen puntjes rijden, het zijn kleine wedstrijdjes, simpel, dus voor mij niks bijzonders en gaat me om de selectie en ervaring en puntjes rijden. Als er wat bijkomt is dat leuk, maar dat lintje betekend niet zoveel.

Ik vind het ook belangrijk om ervaring op te doen in een parcours (en eventueel barrage). Thuis een paar pionnen neerzetten is toch heel anders. Uiteindelijk als het er echt om gaat (bv. een Hippiade), dan rijd je bovenin niet alleen mee door geluk, maar ook door het stukje ervaring dat je hebt opgebouwd in andere parcoursen. Het zou stom zijn als je op kleine wedstrijden niet mag meedoen, omdat je 'altijd' maar wint.

Ik heb er afgelopen jaar wel bewust voor gekozen om thuis - als leek/groentje - ook te trainen op vaardigheid (het 'mikken' en juist uitkomen tussen de poortjes etc.). Daardoor heb ik ook snel sprongen vooruit gemaakt (wat resulteerde in winstpunten). Wat mij tot nu toe is opgevallen, is dat een heleboel menners er voor kiezen om thuis niet te oefenen en de wedstrijd zelf daar voor te gebruiken. Tjah, dan gaat het ook iets minder snel want dan zit je nog midden in je leerproces (maar dat is de keuze die je maakt). Dan snap ik wel dat de situatie die bv. Anke hierboven omschreef ontstaat (meer ervaren menners belanden dan sneller boven in de ranking).

Het lintje is inderdaad wel leuk (de eerste paar keer), maar verder ook niet echt boeiend. Ik heb liever een winstpunt dan een lintje eerlijk gezegd. Dat zegt toch meer over hoe je ervoor staat dan winnen en met lege handen staan. Maar ik zie de sport ook meer als het verbeteren van mezelf dan het verslaan van anderen. Dat is alleen nuttig op het districtkampioenschap en de Hippiade.

@Sappos met een sulky heb je inderdaad wel iets voordeel (meestal gebeurt het bij een gewone wagen met het achterwiel), maar ik heb ook menners op sulky's genoeg ballen eraf zien rijden. Dus het is niet helemaal onmogelijk ;)

@VHU inderdaad is het belangrijk dat je ritme opbouwt. Ik denk dat sommigen gewoon iets sneller gaan omdat ze 1. veel starten omdat ze een goede locatie hebben in NL (dus meer wedstrijden in de buurt) en 2. zodra het goed gaat na 10 winstpunten over stappen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:36

_Marjola ja dat gebeurt ook wel eens := Of als een pony ineens wegspringt ofzo haha. In de L kan dat nog, het M mis je net die 5 cm extra :=

Ik train thuis ook niet, op zich is mn basis goed genoeg om ze rond te sturen in het parcours maar in het parcours zelf zijn ze vaak net nog even anders dan tijdens de dressuur ofzo. Kan ze net even wat minder goed tussen twee teugels houden. Natuurlijk word ik zelf ook fanatiek en dat gaat wel eens ten koste van mn ritjes O:)

Hij ging zo lekker _O- maar ik moet helemaal niet door 10 in de barrage := Wat opvalt is dat ie door veel poortjes in contrastelling gaat, heb de ronde lekker gegaloppeerd, hij voelde goed te sturen en luisterde goed dus het kon wel. Is ie zoekerig en heet dan rijd ik m in draf rond en kijk ik in de barrage wel wat ik kan doen. Pony's vinden dit iig 1000x leuker dan dressuur := En voor de rest, boeiend, ik start pas sinds 5 oktober :') Vind het allang best.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:50

Dat is inderdaad een lekker ritje! Gelukkig ben ik niet de enige die vloekt als er iets misgaat. := Dat floept er dan ook zomaar uit omdat je zo in je focus zit (en het 9 van de 10 keer fout gaat door mn eigen stuurfout)...

Ook grappig om te zien dat je bij poortje 1 stiekem even naar beneden kijkt. Op een een of andere manier zie ik altijd de bal vallen die ik eraf rijd. Alsof je al weet dat het fout gaat...

Inderdaad vaardigheid is een heel leuk spelletje voor de pony's. Mijnes vindt het ook veeeeel leuker dan dat stomme dressuur gepruts ;) Een van de eerste keren dat ik het deed nam ie uit zijn enthousiasme ook even het tempo over. Daardoor ben ik ook wat meer beheerst gaan rijden, met het idee zolang er geen ballen af gaan en ik net binnen de tijd zit, gaat het goed (toen reed ik ook nog niet eens een half jaar met 'm). Dit jaar ga ik aan de snelheid werken :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:56

Ik kijk naar beneden en stuur daarna helemaal verkeerd aan op de tweede poort O:) Mijn pony's staan al langere tijd voor de wagen maar zijn nooit zo doelgericht getraind. Was voornamelijk conditietraining, beetje buitenrijden en lanterfanten. Nu ben ik veel doelgerichter trainen, wil ze gewoon lichamelijk en geestelijk in topconditie houden. Heb dus verder heel weinig ervaring met vaardigheid of marathon rijden. Ook dressuur nog nooit gedaan :=

Vloeken kan ik ook erg goed ja haha, zit ook wel eens te ouwehoeren tegen ze.

Haha ik zie je al gaan _O- volle galop door de baan heen. Hier ook wel eens een meedenker, jahoor hij kent het parcours veeeeel beter dan ik, duikt zelf poorten in enzo := Toch scheelt het onwijs met die sulky, hoef geen enorme lange lijnen te rijden, kan echt op een dubbeltje draaien, zeker met mijn Appaloosa, dat is toch echt een stuk makkelijker dan met een vierwieler hoor O:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:57

Ik ga altijd voor de wp. Als het dan een prijs is, is het alleen maar erg leuk.

Ik kom thuis niet toe aan vaardigheid oefenen en dus op wedstrijd lukt het ook niet. Ha ha. Nee gekheid. Poortjes aanrijden gaat al beter. Ik vind de snelheid tussen de poortjes nog erg moeilijk. Maar het gaat steeds beter.

Maar ook ik vind dat je een paar keer vette punten moet rijden voor je een klasse hoger gaat. Boven de 190 zeg maar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:01

Ik men gemiddeld 2 x per maand per paard.
Verder rij ik ze onder het zadel.

Even het tegenovergestelde van aantal snelheids duivels qua promoveren hier.

Had nooit vervoer dus heb jaren over de B gedaan met Sjol :+ :D
Reed namelijk geloof ik 1 wedstrijd per jaar (distr. kampioenschappen, als je dan toch aanhanger en alles moet huren voor een wedstrijdje, dan koos ik ook maar een leuke uit).
Had geen vervoer en paard regelmatig tijden uit de running, kreupel, dracht, kreupel, kreupel enzovoort.
Sinds begin dit jaar in het bezit van een trailer die mijn kar mee kan nemen.
Streven was dan ook dit jaar L worden, is gelukt, vervolgens weer zucht.. kreupel.

Ondertussen nog een paard voor voor de wagen, die gaat in febr. voor het eerst starten.
(dec. was de bedoeling, maar jullie raden het al.. kreupel)

Ik kom dit jaar met plannen dus niet verder dan proberen ze heel te houden.

Vaardigheid mag ik niet starten, vloek! Spoorbreedte achter 1.235, voor 1.25. mopper....

Kortom ik ben de slak in dit topic :Y)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:08

Ik heb zojuist de ponys gewassen met de zaklamp in mijn hand :Y) :+
morgen in het daglicht maar eens kijken of het goed gelukt is haha.
ik ga morgen dus voor de allereerste keer starten in de b. Puur om te trainen :o wij rijden nu 1x per week in de binnenbak en zoals ze daar lopen kan het een winstpunt waardig zijn. Maar beide ponys zijn beide best sensibel/snel van slag en nog jong dus ik verwacht er niks van morgen. Ik hoop zonder teveel stress te kunnen rondsturen dan heb ik mijn doel al gehaald.
Voor de toekomst zie ik d/v wedstrijden als een extra oefening voor de sgmw. Maar ik neem het wel serieus, train er bewust naar toe en doe niet mee om laatste te worden (nu wel, maar hopelijk over paar maandjes niet meer)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:09

Succes morgen.
Ken dat zaklamp gevoel, sta bij een boer (kluns dus ook vaak wat aan in het donker en met koud water)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:10

@Sjolvir pas op hoor, ik ben waarschijnlijk ook een slak, zit ook gewoon met vervoer, groom, tijd, en heb een gezin, lieve zoon en man die niet echt paardminded zijn dus het moet echt allemaal uitkomen wil ik een wedstrijd gaan rijden.
Maar dan ga ik er wel voor =:) :+

@Sumic, heel veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:12

VanHuisUit schreef:
@Sjolvir pas op hoor, ik ben waarschijnlijk ook een slak, zit ook gewoon met vervoer, groom, tijd, en heb een gezin, lieve zoon en man die niet echt paardminded zijn dus het moet echt allemaal uitkomen wil ik een wedstrijd gaan rijden.
Maar dan ga ik er wel voor =:) :+

@Sumic, heel veel succes!

VHU, wel leuke wedstrijden uitzoeken dan he?!
Deed ik ook altijd, als ik dan toch moet bedelen voor een groom, chauffeur voor de gehuurde aanhangwagen etc. Dan moest het ook altijd maar meteen een leuke wedstrijd zijn.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:16

Sjolvir schreef:
Succes morgen.
Ken dat zaklamp gevoel, sta bij een boer (kluns dus ook vaak wat aan in het donker en met koud water)

Ach het heeft zijn charme :D ik sta ook bij een boer. Wel stroom/licht in de stallen gelukkig en sinds vorige winter een eigen handmatige grondwaterpomp, zodat ik bij langdurige kou geen water van thuis mee naar stal hoef te sjouwen. En tijdens het pompen blijf je zelf ook lekker warm :+ maar na jaren sjouwen is dit echt luxe!

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:19

@Sappos ja dat was toen wel een beetje het effect. :P Die Welshen kunnen ook zo lekker dicht bij de grond gaan hangen als ze hard gaan. ZOEF een toen moest ik nog een strakke bocht rijden naar het laatste poortje. Die bleef gelukkig liggen.

Mijn pony heeft nooit echt officieel gestart volgens mij - zijn geschiedenis is nogal vaag verder - maar had wel wat SGW ervaring in het 2span. Dus daarom kon hij al wel het vaardigheidspelletje :) Ikzelf had alleen ohz in de L rondgecrosst. Maar of je er nu op of achter zit, een volte en een gebroken lijn blijven hetzelfde.

Onbevangen rijden is stiekem wel fijn, hoor. Dat waren gelijk mijn beste ritjes afgelopen jaar.

Mijn handen beginnen echt te kriebelen van dit topic: 2 februari eindelijk weer op pad voor een vaardigheid wedstrijd.

@Sjolvir wat jammer van je wagen. Daar sta je natuurlijk helemaal niet zo bij stil in het begin en als je eenmaal bezig bent realiseer je pas "owja dat was eigenlijk handiger geweest". Hier precies hetzelfde probleem gehad ;)

@sumic veel plezier en succes morgen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:21

Wagen heb ik sinds 2009, toen mocht het nog wel, maar sinds 1 jan 2013 niet meer..
Knhs heeft aandelen bij wagenbouwers denk ik.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:25

Sjolvir, is er geen mogelijkheid om je wagen achter net iets breder te krijgen? Misschien eens een volslanke grote man achterop zetten en dan meten? Je zult versteld staan wat extra gewicht met de spoorbreedte kan doen. Zou toch wel heel zonde zijn als je door 1,5 cm te weinig geen vaardigheid kan starten.

en bedankt allemaal voor de succes wensen! We hebben er zin in!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:31

sumic schreef:
Sjolvir, is er geen mogelijkheid om je wagen achter net iets breder te krijgen? Misschien eens een volslanke grote man achterop zetten en dan meten? Je zult versteld staan wat extra gewicht met de spoorbreedte kan doen. Zou toch wel heel zonde zijn als je door 1,5 cm te weinig geen vaardigheid kan starten.

en bedankt allemaal voor de succes wensen! We hebben er zin in!

Overweging achter bandjes leger laten lopen en zware groom erop hebben de gedachten gepasseerd.
Echter ik heb geen groom, dus dat wordt lastig.

Verder zou iemand mijn wagen verbreden voor de Winter competitie, maar ja... dat is er niet van gekomen (hij had geen tijd meer).

Kortom voorlopig dressuur, dressuur, dressuur en... dressuur.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:34

@Sjolvir dat is wel pech hebben. Tjah en je bandjes leger rijdt toch ook weer minder prettig... dat zou ik ook niet doen. Hopelijk kan het verbouwen binnenkort geregeld worden.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:12

Vanhuisuit ik deel ook jou bescheiden mening! Zoveel starten er niet M Z of ZZ op de wedstrijden waar ik kom.
Ik zelf heb Romy haar spieren echt moeten opbouwen om M oefeningen zoals strekken en verzamelen te kunnen doen.
Denk dat het zonder trainen en goede basis ook echt niet zo snel door je klasses heen gaat.
Ik in elk geval niet. Ik train er in elk geval wel voor. Wij starten max 1 x per maand.

Wat vervelend van jr spoorbreedte sjolvir! Zou hem indd laten verbreden!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:13

*\o/* jeej ben helemaal happy! Ze waren echt heel braaf! Ze liepen prima voor de eerste keer, dik tevreden. Tuurlijk het was geen super proef en we hadden wat kleine foutjes, zoals een piepklein bokje :? Van joey middenin de proef (waar dat nou ineens vandaan kwam?) En een paar kleine botsinkjes tussen de ponys maar over het algemeen echt heel tevreden. Paardjes staan lekker in de stal te knabbelen en mijn dochtertje ligt als een roosje te slapen. Als ze zo weer wakker wordt gaan we weer terug om naar de vaardigheid te kijken en de prijsuitreiking.
Hoe ging het met de anderen vandaag?

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:16

Klinktgoed! maar geen vaardigheid starten?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:27

Nee nog niet.vanmorgen was mijn schoonvader mee om op mij dochter te passen, maar vanmiddag ging dat niet.daarbij vind ik het ook wel fijn als ze gewoon kan slapen smiddags (net 2jr) en dat lukt niet meer in een kinderwagen.
dressuur vind ik ook belangrijker, als dat goed gaat loopt de vaardigheid straks ook wel. Volgende maand zijn er nog 2 wedstrijdjes in bergharen, misschien dat we de laatste wel vaardigheid starten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:30

Hier net terug. Heerlijk gereden. Netjes 182 en 184 punten. Mooi om de B mee af te sluiten. In Maart lekker L starten.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:34

Gefeliciteerd met je winstpunten!