MelanieB schreef:Ik doe vaak met 2 spannen per wedstrijd mee, als je er toch bent, waarom niet. En tsja, niet eerlijk... ik wil opzich deze vaardigheidjes die eens per maand zijn ook wel voor alleen puntjes rijden, het zijn kleine wedstrijdjes, simpel, dus voor mij niks bijzonders en gaat me om de selectie en ervaring en puntjes rijden. Als er wat bijkomt is dat leuk, maar dat lintje betekend niet zoveel.
Ik vind het ook belangrijk om ervaring op te doen in een parcours (en eventueel barrage). Thuis een paar pionnen neerzetten is toch heel anders. Uiteindelijk als het er echt om gaat (bv. een Hippiade), dan rijd je bovenin niet alleen mee door geluk, maar ook door het stukje ervaring dat je hebt opgebouwd in andere parcoursen. Het zou stom zijn als je op kleine wedstrijden niet mag meedoen, omdat je 'altijd' maar wint.
Ik heb er afgelopen jaar wel bewust voor gekozen om thuis - als leek/groentje - ook te trainen op vaardigheid (het 'mikken' en juist uitkomen tussen de poortjes etc.). Daardoor heb ik ook snel sprongen vooruit gemaakt (wat resulteerde in winstpunten). Wat mij tot nu toe is opgevallen, is dat een heleboel menners er voor kiezen om thuis niet te oefenen en de wedstrijd zelf daar voor te gebruiken. Tjah, dan gaat het ook iets minder snel want dan zit je nog midden in je leerproces (maar dat is de keuze die je maakt). Dan snap ik wel dat de situatie die bv. Anke hierboven omschreef ontstaat (meer ervaren menners belanden dan sneller boven in de ranking).
Het lintje is inderdaad wel leuk (de eerste paar keer), maar verder ook niet echt boeiend. Ik heb liever een winstpunt dan een lintje eerlijk gezegd. Dat zegt toch meer over hoe je ervoor staat dan winnen en met lege handen staan. Maar ik zie de sport ook meer als het verbeteren van mezelf dan het verslaan van anderen. Dat is alleen nuttig op het districtkampioenschap en de Hippiade.
@Sappos met een sulky heb je inderdaad wel iets voordeel (meestal gebeurt het bij een gewone wagen met het achterwiel), maar ik heb ook menners op sulky's genoeg ballen eraf zien rijden. Dus het is niet helemaal onmogelijk 
@VHU inderdaad is het belangrijk dat je ritme opbouwt. Ik denk dat sommigen gewoon iets sneller gaan omdat ze 1. veel starten omdat ze een goede locatie hebben in NL (dus meer wedstrijden in de buurt) en 2. zodra het goed gaat na 10 winstpunten over stappen.