[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherbrink1

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:25

Tja zo had ik er inderdaad nog niet over nagedacht.. Bedankt.
Maar hoe zou ik het de tweede keer dan moeten aanpakken?
Ikzelf of iemand anders op de bok (evt met zweep) maar voor de rest?

Gelukkig dat het is goed gegaan :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:59

Paard optuigen, menhalster om hoofdstel en longeerlijn daaraan, met paard naar wagen lopen. Groom voor paard, houdt paard bij longeerlijn/hoofdstel/halster wat je maar wilt / denkt dat goed werkt bij jouw paard. Wagen erachter. Paard (vlot) inspannen. Degene die goed kan mennen / ervaring heeft met jong spul mennen op de bok. Andere staat voor paard en stelt dier gerust. Alles zit goed, jij, wagen, paard en je geeft hulp voorwaarts en paard loopt, groom loopt ernaast en gaat uiteindelijk langzamerhand steeds meer opzij lopen/naast wagen en stapt dan achterop (houdt lijn goed in de gaten dat die niet te slap hangt / te strak is).
Bij twijfel voorwaarts en niet terug (omdat de wagen er dan achterop kan komen wat ze soms erg eng vinden, bij stilstaan of draaien kan wagen ook scharen wat ook weer van alles tot gevolg kan hebben) en voorzichtig weer opvangen (tja, daar moet je dan gevoel voor hebben).
Paard moet goed voorwaarts willen op stem / evt ondersteund door zweep / en ook goed op zij voor zweep, anders moet hij er nog niet voor.

Zo heb ik het in ieder geval geleerd :) en altijd gezien. Maar ben geen ervaren beleerder hoor, doe ook af en toe maar wat zeg maar :7

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:02

Ik heb mijn Shetlander inmiddels al een aantal keer voor de kar gehad, en het gaat steeds beter :)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:16

Oke bedankt!
Het enige wat we dus de volgende keer beter kunnen doen is iemand op de bok en hem ondersteunen met een zweep.
En in plaats van een touwje een longeerlijn.

Het scheelde denk al een hoop dat hij goed op de stemhulpen is en mij vertrouwd.

We gaan het van de week weer proberen dus dan zal ik wel even laten weten hoe het ging ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:29

Interessant topic! Deze ga ik even bijhouden.

Ik ben inmiddels druk met het beleren van mijn 6 jarige Shetlanderruin. De kar staat nog bij mijn vriend na een grondige renovatie, die is afgelopen zaterdag zo goed als afgerond en de kar komt binnenkort naar huis.
Dan gaan we aan de slag! Afgelopen winter heeft Jolly al wel 2x voor de slee gestaan. Verder doen we al heel lang 'droog mennen'. Meneer vind het prachtig! Ik ben zeer benieuwd hoe het straks gaat met de kar erachter.
Hij heeft al wel 1x voor de kar gestaan, bedenk ik me net. Ingespannen en wel, menner op de bok en ik ernaast. Geen stap gezet, meer voor het idee. Jolly vond het zo al spannend genoeg, dus we nemen de tijd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:19

Touwtje, longeerlijn, whatever, maar het idee is dat paard op hulpen van menner reageert zsm en niet achter degene aanloopt die hem dan begeleidt, hij moet het op eigen kracht doen zeg maar (want de bedoeling is dat hij het zelf kan ;) ). ;)

@Judith leuk! Bij Ollie heeft het ook een paar keer geduurd hoor voordat ik de wagen er echt achter had en alles vast plus ontspannen pony.... was eerst allemaal ook nogal spannend. En toen ze het door had was het totaal niet meer interessant of spannend :O

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:40

Het is zeker zo dat ie zo snel mogelijk naar de hulpen van de menner moet gaan luisteren. Maar dit was de aller eerste keer voor de kar en wilde het rustig aan doen dus vandaar dat ik er nog naast loop om hem vertrouwen te geven. Want opzich loopt hij prima op eigen benen, dat moest ie bij de bak slepen en sleeen ook.
Het komt best goed, we doen rustig aan.
Maar bedankt voor de tips en aanwijzigen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:21

Ging toch op wat voor manier dan ook erg goed, braaf dier hoor, super. Heb met onze Alwyn zo hele stukken naast de sulky gelopen en pony keurig achter me aan lopen, wist ik veel dat dat niet zo zou moeten officieel zeg maar. Is tot op heden top menpony maar ja, het heeft wel risico's en het is handiger als je die weet :+

Als je een keer achter een combi bent aangesleurd weet je wel beter := :oo

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:27

Al doende leert men. Alleen is het bij de paarden het probleem dat je met levende beesten te maken hebt. Een fout kan fataal zijn. Niet per se dodelijk, maar kan wel een trauma tot gevolg hebben. Een fout zit in een klein hoekje, zelfs de meest ervaren menner maakt nog wel eens fouten. Je raakt nooit uitgeleerd, met name doordat elk paard anders is en om een andere aanpak vraagt.

Jolly is wel heel makkelijk met het luisteren naar de menner. Als mijn jongste zusje meegaat uit wandelen (droog mennen), moet ik haar soms waarschuwen dat ze niet te ver naar voren loopt. Als ze naast Jolly loopt, zie je hem echt zo omkijken: Huh? Niet dat hij schrikt, absoluut niet, maar hij vind dat maar wat vreemd.
Die keer dat hij ingespannen heeft gestaan voor de kar, viel hij tijdens het maken van foto's door een derde persoon zowat in slaap. Zoveel indruk had het kennelijk toch niet gemaakt :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:43

Ondanks de reacties die ik vorige keer kreeg, wil ik jullie toch even op de hoogte stellen van de vorderingen.
Dit zijn 2 kiekjes van vandaag:

Inspannen:
Afbeelding
(mocht je vinden dat Stefan wat raar staat met zijn rechterarm... Hij heeft een lichamelijke beperking, vandaar)

En wegwezen...
Afbeelding

Voor wie nieuwsgierig is naar het hele verslag:

Jippe voor de wagen met Stefan (11) op de bok

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:46

De reacties zijn niet om je af te branden. Maar omdat meer ervaren menners (en nog belangrijker, meer ervaren beleerders, want een ervaren paard rond sturen is heel wat anders dan een groentje) heel gevaarlijke dingen fout zien gaan. Vaak gaat het goed, maar de gevolgen zijn niet te overzien als het niet goed gaat. Voor de wagen moet je aan zo veel meer dingen denken dan onder het zadel.

Fijn dat hij zo braaf is, maar ook hier heb ik nog een paar kleine opmerkingen. Bij het werk altijd de koetsier op de bok, groom er naast. Groom doet niets tenzij het fout gaat, koetsier moet veel ervaring hebben bij een groen paard (bij de juiste voorbereiding gaat het vaak goed, maar juist voor die ene keer dat dat niet gaat zo als je hoop). Hier las ik over dat hij stilstaat als je zelf niet mee loop en zie ik je zoon op de bok, dus totaal omgekeerde wereld. Als er nu wat gebeurd vertrekt paard met je kinderen en wil ik niet weten wat er kan gebeuren.
Je zoon er mee laten rijden is fantastisch. En ik zal zeker niet zeggen dat het niet mogelijk is, want met de juiste begeleiding kan dat prima. Maar ik vind het in dit stadium van het betuigen erg gevaarlijk.

Nog een tip, waarom zonder cap? Zeker bij een groen paard is dat imo geen overbodige luxe.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:48

Naar aanleiding van mijn vraag of het mennen altijd moet gebeuren met oogkleppen, en jullie antwoord was: "Dat is niet nodig, doe waar jij en je paard zich lekker bij voelen."
Toen hebben we Kjart met zijn gewone hoofdstel ingespannen en hij voelde de bui al hangen en had er geen zin in. De arme jongen stond heel zielig met zijn tuig om te kijken. Maar toen hij eenmaal tussen de bomen stond na een beetje vriendelijke overtuigingskracht, hadtie ineens in de smiezen dat hij me kon zien (ik men, vriendin loopt ernaast/voor) ging hij als een trein!! Veel meer rust en vertrouwen in ons allebei, hij plakte niet meer aan haar vast en lette ook goed op mij en de omgeving!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:59

Oke! Dat is wel fijn inderdaad :)

Mennen jullie met een echt men bit of met een gewoon bit?

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:01

Ik ben mijn paardje ook aan het beleren en doe alles tot nu toe met een gewoon bit (dubbelgebroken trensje).
Hij heeft nu twee keer voor de kar gestaan en dat ging eigenlijk heel goed.
Ik heb hem wel eens de bak laten slepen met een menbit in (bokkenbit) maar hij vond dit te 'zwaar' in z'n mond.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:14

Hier loopt alles op een liverpool op 1 na(die loopt op een dubbel gebroken trens, op andere bitten gooit ze haar tong er over heen en raakt ze in paniek). Alles op de bovenste sleuf op 1 na (die is zo gevoelig, die rij ik op de bril).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:15

EstherBrink, waaraan merkte je dat?

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:55

Hij ging extreem diep 'in de krul' lopen en schudden met zijn hoofd.
Door zijn pollenallergie is hij al erg gevoelig op zijn hoofd en in zijn mond dus dat bit vond hij niet fijn.
Weet iemand wat het meest 'zachte' (om het maar even zo te noemen) menbit is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:59

Een goed passend bit is een fijn bit. Welk bit dat is is dus geen passend antwoord op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:03

Liverpoolstang is op zich gewoon 'zacht' als je hem in de bril gebruikt is hij prettiger (door het gewicht van de leidsels gaat een gebroken bit vaak prikken) dan een gebroken bit. Nog zachter zou een ongebroken bit kunnen zijn en dan een appelbitje of zoiets. Voor Bente die heel gevoelig was had ik een liverpool appelbit uitvoering.

Er zijn hele discussietopics over 'het' bit voor mennen, is vaak kwestie van uitproberen, maar stang=hard, trens=zacht is niet juist, ligt aan het gebruik. @Dennis dat is het enige juiste antwoord :j

Bij mennen is bijvoorbeeld de plek in de mond ook nog weer heel belangrijk en hoe strak of niet heb je de kinketting of de strap. Dat zit nog weer wat ingewikkelder / gevoeliger dan bij rijden onder de man. Zorg dat je bit goed hoog genoeg hangt, dat schijnt vriendelijker in te werken dan te laag bijv.

Vwb oogkleppen, ik ben wel iemand van standaard oogkleppen hoor, maar puur toevallig is het bij Ollie niet zo gegaan en goed gegaan. Heb dus een pony gehad die compleet in de stress schoot zonder oogkleppen en ken erook die compleet op hol zijn geslagen dus wees voorzichtig en als je de keus maakt met of zonder doe dat dan in overleg met ervaren beleerder.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:05

Wat een leuk topic! Kom hem toevallig tegen, momenteel word mijn haflingerruin van 3 beleerd voor de kar bij de stal naast ons; een á twee keer per week loop ik er met hem heen op dit moment hebben wel net 10 'lessen' gehad, ikzelf zit nog niet op de kar maar help wel met het inspannen. 'Thuis' hadden we al geoefend en een paar keer gesleept bij de laatste keer slepen was hij echter niet te houden dus heb ik besloten hem naar een ervaren iemand te brengen en het resultaat mag er wezen! Filmpjes zijn hier te vinden: http://www.youtube.com/user/Celesteriordan/videos

Ik ga zeker dit topic volgen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 16:31

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:32

Ik denk dat ik hem voorlopig nog blijf trainen met een trensje. Als het niet meer 'werkt' kan ik altijd nog overstappen op een ander bit. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het goed past.

Oke bedankt, ik zal er eens een kijkje nemen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 16:33

EstherBrink, we crossposten, zie 1 post boven je ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:46

Het is eindelijk zover, onze kar is af en komt morgen thuis. Nu hopen op goed weer in het weekend, zodat Jolly ervoor kan om tuig goed op de kar en Jolly af te stellen. Strengen heb ik inmiddels al vervangen, die bleken de vorige keer te lang (hadden we eerder verwisseld omdat de originele voor het sleeën te kort zijn).
Foto's zullen natuurlijk ook gemaakt worden. Wordt dus vervolgd!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:52

hier vandaag een afspraak gemaakt met instructeur over 2 weken om te gaan lessen.
hij wist nog prima om welke haf het ging dus dat vond ik wel erg fijn.

het is dus niet zo dat paard ECHT beleerd moet worden, eerder alles weer oppikken maar ik moet beleerd worden haha.
heb er echt zoooooon zin in!!