[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:42

Pittig ding! Ik ga dinsdag bellen om te bestellen *\o/*
Hopelijk is de levertijd niet al te lang.Ben alleen nog niet 100 % zeker van de kleur,maar heb nog een paar dagen.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:57

xMoniek schreef:
Ik heb een vraagje;

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen die een tweewieler/sulky heeft en een 4wieler niet?

Hij neemt veel minder ruimte in beslag, je hangt hem makkelijk aan de trailer. Voor de mini maatjes is het een mooi licht wagentje. Ook voor pony's die beleerd moeten worden, is het handig ivbm gewicht, om mee te beginnen. Ik vind het ook net wagentje om te zien. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen super handig als er eens iets kapot gaat, hoef je er niet perse mee naar een koetsenmaker. Ook de prijs is aantrekkelijk. Een 4 wieler heeft als voordeel dat de voorwielen mee draaien en je scherper kan draaien. Maar daar zitten zoveel verschillen in, je kan ze moeilijk vergelijken met elkaar.
De sulky is voornamelijk erg geliefd onder de kleinere formaatjes.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:01

caaramel schreef:
@tolbergfan: zou je alsjeblieft een foto kunnen maken? :) want ik vind het moeilijk uit de tekst af te leiden wat iedereen bedoelt, maar het klinkt wel als de oplossing voor mijn probleem... dus, please..... (smeken) :)

Ik kan je een foto mailen, askhay heb ik er ook een paar gemaild.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:09

Romy_tessa schreef:
@ Tolbergfan, lift de lamoen alleen met het stophaakje door je lichtoog of bedoel je dat je lamoen uit je lichtogen kan?
Bij mij schoot mijn lichtoog ook weleens voor de stophaak, dat is simpel op te lossen door de stophaak wat te verlengen of er zelfs een hoekje aan te maken. Als je complete lamoen naar achteren toen uit je lichtogen kan zijn toch echt je strengen te lang, dat heeft niks met de grote van je lichtoog te maken.

Mijn strengen zijn niet te lang, maar het is nu opgelost door extra riempje.
Ik overweeg er inderdaad ook iets aan te lassen, maar de wagen is net 2 maanden oud en ben bang voor metaal moeheid als je er aan gaat lassen. Heb het liefs een oog en mijn lichtogen er door heen halen. Maar het is dun ijzer dat vind ik een minpunt van dit wagentje. Ik ben dus nog in beraad, mijn vriend kan op zijn werk lassen met rvs, ik moest een langere lamoen hebben, dus de standdaard maat heb ik nog kan hij daar eerst op oefenen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:25

timokyana schreef:
Pittig ding! Ik ga dinsdag bellen om te bestellen *\o/*
Hopelijk is de levertijd niet al te lang.Ben alleen nog niet 100 % zeker van de kleur,maar heb nog een paar dagen.

Bij mij en enkele anderen was de levertijd wel een stuk langer dan de 6 weken. Ik heb er ruim 10weken op moeten wachten. (En iemand die hem december had besteld en eind maart kon ophalen)

timokyana

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:34

Oef, ben benieuwd dan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:35

Ik haak even in, ik sta op het punt een nieuwe sulky aan te schaffen.
Ik heb er nu een van M. Aars maar deze is te klein voor mijn pony (+/- 1.20) zelfs met aangepast lamoen, wagentje is bedoeld voor zo'n 90 cm aan pony ;-)

Dus ik ga een nieuwe aanschaffen.
HCA vindt ik super uitvinding, lijkt me fijn achter je pony zitten (stabiel!) Maar ik vindt ze voor mijn welshkes toch wat te klein en ik zou denk ik een houten reet krijgen van het zittingje en last van mijn rug.

Ben vorige week bij Kraay wezen kijken en sta eigenlijk op het punt om een tweewieler bij hem te bestellen. Ik twijfel alleen een beetje over de luchtvering (anders is het bladvering) en de remmen.
Deze opties erbij nemen maakt de wagen namelijk meteen wel weer een flink stuk duurder.
Remmen zou achteraf (mocht ik het missen) er wel opgezet kunnen worden maar luchtvering moet ik echt nu al kiezen omdat het frame daarvoor anders is.

Ik moet ook kiezen uit de spoorbreedte 1.25 of 1.10.

Ook ben ik wezen informeren bij andere wagenbouwers en o.a. een belgische bouwer tegen gekomen die een mooie tweewieler levert die iets goedkoper uitkomt dan kraay (maar zonder luchtvering, met remmen, want luchtvering is iets specifieks van kraay).

Melanie, jij rijdt toch met een luchtgeveerde kraay? Wat is jou ervaring er mee?
Kan iemand mij uit de twijfel helpen?

Ik zou eigenlijk zsm willen bestellen omdat ik graag weer wil rijden :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:13

Bij een pony van 120 zeker 125cm spoorbreedte kiezen.
Met een Apony mag je met 110 cm dressuur en vaardigheid starten, bij een Bpony of groter moet je 125 hebben.
Rem is wel fijn, zou ik zeker voor kiezen. Luchtvering kan ik je niet verder mee helpen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:25

@ Toydoll: Ik heb de tweewieler (ongeveer zelfde als Kraay, maar wel van een Belgische leverancier) van 1.10 spoorbreedte. En deze vind ik echt te klein voor mijn pony van 1m20.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:00

caaramel schreef:
@tolbergfan: zou je alsjeblieft een foto kunnen maken? :) want ik vind het moeilijk uit de tekst af te leiden wat iedereen bedoelt, maar het klinkt wel als de oplossing voor mijn probleem... dus, please..... (smeken) :)

Kan helaas geen foto op via bokt plaatsen, kan je er wel een paar mailen, dan snap je wat ik bedoel. pb je e mail adres dan komt het goed!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:54

Wat is de naam van die Belgische leverancier? Kraay is voor ons aardig uit de richting, kan net zo goed richting Belgie rijden :7

Verder geen ervaring met panzitting of stoeltje, ik heb een bankje :P

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:34

Deze kwam ik uit: http://www.koetsenverkoop.be/

Denk dat ik toch voor wel luchtvering en (voorlopig) geen remmen ga, omdat het budget er dan gewoon door heen is, maar remmen kunnen later (als ik het mis) altijd nog opgezet worden..... Maar dan heb ik wel een goed wagentje. 1.25 spoorbreedte dus. Top, thanx!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:05

Remmen er later opzetten is bij zo'n sulky denk ik niet echt mogelijk. Zou ik toch even navragen.

Ik raad luchtvering aan, dit ivm beter kunnen afstellen.
En 1.,25 spoorbreedte heb ik ook achter mijn 1.16 welshjes hangen, precies fijn. :j

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:56

Die van koetsenverkoop.be zijn toch nog net iets anders (ander voorrekje). Ik heb de mijne van bij Kanora. Maar heb daar persoonlijk geen goede ervaringen mee. (pb voor meer info)

Remmen zou ik ook meteen doen. Ik zou ofwel tweedehands gaan, ofwel alles erop en eraan nemen als je voor nieuw gaat. Nieuw kost veel geld en om dan op je nieuwe wagentje te gaan slijpen/lassen, vind ik altijd zonde.

MelanieB: weet je toevallig wat het gewicht is van jou wagentje?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:23

Die van mij weegt ong 80 kg.
Dus lekker makkelijk trekken voor mijn pony's ipv 165kg :))

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:43

Heey,
Ik ben toch maar op zoek gegaan naar een HCA sulky voor mijn mini shettie.
Nu kan ik misschien een tweedehands sulky kopen voor 500 euro. Is dat reëel voor een tweedehands HCA?
Weinig gebruikssporen en kan zo mee weggereden worden...
Groetjes

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:00

Jahoor, dat is zeker een normale prijs.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:10

Ik heb besteld, jeuj! 4/5 weken levertijd. Toch standaard 2 wieler gekozen, had echt geen budget voor meer en tweedehands zijn ze er helaas niet in mijn maat (zoek al een tijdje een groter wagentje ipv al die shet wagentjes) dus vandaar toch keuze voor een nieuwe. Weet zeker dat ik er plezier mee ga hebben! Aftellen is begonnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:13

Wat leuk, wel even showen bij ITP he *D *-:)

Droom zelf ook van een mooie nieuwe en dan koningsblauw, vind ik zelf en sportief en luxe en mooi passen bij een vosje.
**denkt aan banksaldo en droomt verder**

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 03:14

Ik heb een vraag, ik heb op marktplaats 2 tweewielers gevonden, maar welke zou ik kiezen voor mijn ranke shet van 90 cm? Ik weet het niet vind ze allebei leuk..
Een soort zelfgemaakte HCA maar dan zonder rekje of echt een sulky model zegmaar..?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:53

Een HCA is juist een echt sulky model. Bedoel je met die 1e juist een 2wieler ipv een sulky.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:59

Is een bankje op een HCA sulky ook fijn? Is dat veel zwaarder voor mijn shetje?

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:38

is het zo dat een tweewieler zwaarder is dan een recreatiewagen/ 4wieler..?
Mijn ouders vinden dat dus nu zit ik met de reacreatiewagen vast maar ik heb gewoon het gevoel dat hij niet fijn is voor mijn shet..

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:39

Dennis schreef:
Een HCA is juist een echt sulky model. Bedoel je met die 1e juist een 2wieler ipv een sulky.

Ja, de eerste een "look-a-like"hca en die ander heeft iets weg van een cavalettie zegmaar..

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:45

Het lijkt mij onlogisch dat een tweewieler zwaarder is dan een recreatiewagen.. :P Je hebt veel minder materiaal vaak (behalve misschien in het geval van een hele lichte concourswagen vergeleken met zo'n 'zwaardere' (in uitvoering) Cavalier.. maar ook dan betwijfel ik het eigenlijk).
Met een HCA sowieso (of iets wat daarop lijkt), die zijn natuurlijk helemaal superlicht.

Daarbij lijkt me die wagen die je hebt niet te zwaar voor je shet, hij is misschien wat hoog en niet zo fancy als die marathonwagens die je hier ook ziet maar lijkt me geen verkeerde wagen. Maar dat is wat ik van de foto ervan denk :)

Zou je linkjes kunnen sturen van de Marktplaats wagentjes die je op het oog hebt? Dan kunnen we daar wat meer over zeggen :)