[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:59

Russel.. Echt waar. Waar je al die aannames vandaan haalt? Dat jij dat zo voor je ziet is jammer. Zou je fatsoenlijk vragen, hoefde je je niks voor te stellen, maar zou ik het je gewoon uit kunnen leggen.
Verantwoorden doe ik niet meer aan, maar ik zal het je uitleggen. Dan mag je van me vinden wat je wilt, maar oh well, zo ben ik.

Die van mij gaat mee naast de fiets ja. Kent de commandos al, want als ik met hem wandel oefen ik dat. Kleine stukjes welliswaar, maar hij kent ze goed. Spelenderwijs geleerd, die zitten er nu dus al in. Scharrelen naast de fiets, is scharrelen. Op zijn tempo slenteren, aan dingen ruiken, dingen bekijken. Niet grazen, dat mag hij van mij niet aan de hand (of vind je dat ook zielig?).
Hij bepaalt wat er gebeurd, maar ik houd het in de hand. Loopt hij te snel? Pak ik hem terug. Scharrelt hij de foute kant op? Haal ik hem terug. Daar ligt mijn verantwoordelijkheid, maar het moet voor hem absoluut ook leuk blijven.

En als reactie op je laatste uitspraak?
Bezint eer gij een uitspraak de wereld in schopt waarvan je de feiten nog niet eens weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:59

Lees mijn link nog maar eens, dsn zal je begrijpen dat het niet wenselijk is om met je paard aan de gangte gaan en zeker geen stukken draven langs de weg aan de fiets...wanr het blijft nog steeds iets wat jij aan geeft en totaal anders is dsn sprintjes trekken op de wei...dt geven ze zelf aan....als jij als begeleider het je jonkie even laat bepalen en hij met een leuke dolle renpartij even zijn energie er uit laat gaan.....tja zeg ik maar niets meer......als je het zelf aangeeft en vind dat het wel eve kan, dan vraag je het aan je paard, ben je bezig met beleren....u vraagt, wij draaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:00

Plutterspurt het zijn geen aanames, ze zegt het allemaal zelf.

Maar doe jij lekker zoals jij wilt, sla alles in de wind, lees de link niet.. I don't care O:)

Het feit dat jij de vraag stelt, zegt mij al dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent.

Geef hem de tijd om kind te zijn op een paardenmanier en alles uit te proberen wat paardentaal is en hoe hij op natuurlijke manier zijn lijf kan gaan gebruiken en uitproberen wat hij nog meer kan of na kan doen van de oudere paarden in zijn groep. Alles in een paardentempo..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 14:01

Ik ga er niet eens meer op in. Ook hier heb jij blijkbaar een beeld van mij, en o wee als ik daar van af zou wijken. Jammer dat je persoonlijk moet worden in een topic waar ik alleen maar informatie aan vroeg.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:01

russel schreef:
kyrkelover schreef:
Jij banketstaaf altijd om de vragen heen, maar nogmaals de vraag jij hebt NOOIT gesport tot je 21e , ben NIET naar school geweest tot je 21e.
Want voor beide moet je je concentreren en inspannen en dat kan nog niet als je niet oud genoeg bent.

Dit is ook zo iets.....volslagen onzin betreffende het onderwerp, dan snap je er dus echt niets van..

Als je eerlijk bent weet je dat het niet eens zo'n onzin is.
Waarom mag een puppy wel mee naar puppy cursus om dingen te leren, een mens wel naar school om dingen te leren.
Maar mag je een paard tot hun 5de niet aankijken.
Meten met 2 maten noem je zoiets nogmaals.

Waarom sla je een vlieg wel dood en vang je een steekvlieg omdat je ze irritand vindt maar sla je een poes niet.
Denk daar nu maar eens goed over na voordat je het als onzin af doet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:02

Ik vind dit meer een kinderachtige rel actie worden van je russel, sorry, maar hoe oud je bent weet ik niet, maar het lijkt alsof er een penny meid van 14 staat te kletsen die net om de hoek komt kijken met paar boekjes.

nogmaals, NIEMAND hier is erbij dus NIEMAND kan zomaar een oordeel fellen wat ze precies doet.
Dus ook jij niet, ze heeft uitgelegt dat ze het aan het leren is en zo ook plezier doet voor het paard, er staat nergens dat ze een uur wandelt, of uur draaft, of uur laat grazen of zelfs een uur laat kiezen wat hij wil en wat de eigenaar wil is jammer dan... ik vind het beetje ver gaan allemaal nu meer persoonlijke kanten op

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:04

Ow dan heb ik geen problemen en is mijn twenter al als jaarling beleerd. Hij loopt aan de hand, naast de fiets en naast de scooter. IK bepaal (meestal :') ) het tempo. Ik fiets nooit met m, hoogstens als hij naar stal gaat ( 300 meter verderop :oo ) want hij kent het en is braaf. Het is dus bevestigd en daarom mag hij nu jong zijn, omdat hij als enter zoveel naast de fiets gelopen heeft :')

kyrkelover

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:07

Nee sappos je gaat echt te ver want jou paard moet bepalen wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:08

Hebben we het nou over honden die in huis leren en van nature tot een heel ander soort dieren en gedeag horen of over paarden die in een sociale kudde eenheid leven en daarbinne elkaar leren waar elke leeftijd staat voor een volgende fase in hun ontwikkeling, een 1 jarige mag meer binnen een kudde dan een 2 jarige en een 3 jarige wordt ook weer binnen de kudde door de ouderen anders behandeld dan de 2 jarigen behandeld....dat is de natuurlijke vorming en dat dat wegnemen door de mens is ontwikkeling weghalen...

Een hond vergelijken met vaardigheden aanleren om samen met de mens in jouw huis te leven, is toch iets heel anders en die puppy cursussen zijn bedoelt voor mensen die geen flauw benul hebben hoe ze een hond moeten opvoeden en de baas blijven zodat hun kroost veilig blijft en hun spullen heel, de baas niet aangevallen wordt als de pup volwassen is en het huis vol poep ligt, de hond komt als hij los loopt en niet heel de buurt terroriseert.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:10

Ik lees nu pas de topic, en hoe verschillend mensen denken. Wat ik me ook afvraag is de haast met beleren ook niet afhankelijk van leeftijd eigenaar? Ik bedoel dus bij mensen die geen brood moeten verdienen aan paarden. Als ik naar mezelf kijk toen ik jong was had ik ook haast, alles werd wel grondig gedaan maar ik deed er minder lang over, of het nu paarden waren of andere dingen. In mijn jeugd had ik met alles meer haast. Nu ik ouder ben is alles op rustiger tempo gekomen.

Ik heb meerdere pony's voor de kar leren lopen jong en oud. Met de "oude" dieren had ik meer tijd nodig om ze er fijn voor te krijgen. Jonge (2 jaar) waar ik vooraf langzaam gewent maakte aan tuig, dingen op de rug bit kleine 10 minuten in had is met 3 een stuk minder tijd nodig.

Nu mijn haflinger van 3 die staat nog steeds te luieren. Maar hij heeft al wel tuig om gehad beenbescherming en bit in. Ik hang het erop/om en hups land op en ik in de buurt. Ja ook met het tuig dan zo vast gezet dat het geen gevaar levert. En natuurlijk de normale opvoeding.

Aan de hand (los of met halster) de stap, halt en draf commando's aangeleerd. Nou ja aangeleerd, ik melde het en deed het hij volgde wel.

Vlak voor zijn derde wilde ik een begin maken met longeren aangezien hij naast me bleef lopen en niet een afstandje wilde maken. Dit was dus geen succes hij bleef bij mij. Na dat een vriendin even los met hem gewerkt had snapte hij dat op afstand ook een manier is.

Een paar dagen later had ik na het loswerken een longeerlijn ertussen gedaan. Tot mijn schrik deed hij dus direct alles wat ik vroeg, stap, halt, stap, halt, stap en draf. Hij is tot nu toe niet meer los gewerkt of aan de longeerlijn geweest. Hij pakt het of te makkelijk op en overvraag ik hem, of hij is te slim. Maar ik vermoed eerder het eerste.

Nu ga ik als hij gewent is (pony's zijn net verhuist) weer rustig oppakken vanaf het begin. Nieuwe locatie en opnieuw starten. Zelf ben ik juist met dit dier een rustig aan iemand. De haflinger is geestelijk nog jong in een hele hoop dingen (kauwbekkie naar vreemde paarden)

Mijn mening is ook dat je met 2 jaar wel dingetjes kan doen zolang het kort is en meer geestelijk.
Lichamelijk ben ik altijd voorzichtig geweest met jonge dieren of paarden die opnieuw conditie/spieren moeten krijgen, overbelasting is sneller gemaakt dan genezen.
Langer dan een kleine 10 minuten longeren vindt ik ook niet goed op jonge leeftijd (tot 3 jaar). Juist omdat ze nog geen controle hebben over alle benen en op een volte je toch wel wat vraagt. Op een grote ronde (halve bak) loswerken vindt ik dus weer wel fijn. Het dier kan zelf kiezen hoe groot of klein de ronde is, en heeft alle vrijheid om als een "plank" nog de bochten te pakken, zonder dat je met een lijn het hoofd naar binnen haalt.

Maar goed dat is mijn mening ik zie al vele net 3 jarige al gelongeerd worden het liefst met hulpteugels.
Ik snap dat in de huidige tijd, er haast is niet alleen met onze paarden maar ook met onze kinderen.
En dat alles op je gemak doen veel geld kost, maar ja welkom bij de dure hobby dat paard heet.

Vroeger bij de boeren was het ook heel anders dat weet ik donders goed, maar de dieren werden toen ook echt gefokt op werken en voor de ponyclub van de kinderen een zadel op het werkdier gelegd. De dieren waren toen ook vlugger oud, maar ze werkte ook hard. Nu wordt je makkelijk 80 jaar, vroeger was je al hoog bejaard met 65. Dit is met de paarden nu ook, vroeger oud met 13 tegenwoordig in de bloei van hun leven met deze leeftijd.

Dus rustig aan verlengt de levensduur van skelet en spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:14

Al die bizarre voorbeelden die nergens op slaan om maar alles belachelijk te maken of toch gelijk te krijgen zijn pas kinderachtig.....nou goed dan ben ik een 14 jarige penny....

Jullie je gelijk, wat kan mij het schelen....jammer als je niet de mogelikheid hebt om te kunnen zien hoe een kudde met zijn jonkies omgaat en hoe ze hun vaardigheden geleerd krijgen waardoor ze zich op een natuurlijke manier kunnen ontwikkelen, zowel geestlijk als lichamelijk.

Ik vind het pas penny als je gaat scooteren en fietsen met je jaarlingen en twenters....

Maar nogmaals jullie feestje hoor, ga lekker je gang....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:16

russel schreef:
Hebben we het nou over honden die in huis leren en van nature tot een heel ander soort dieren en gedeag horen of over paarden die in een sociale kudde eenheid leven en daarbinne elkaar leren waar elke leeftijd staat voor een volgende fase in hun ontwikkeling, een 1 jarige mag meer binnen een kudde dan een 2 jarige en een 3 jarige wordt ook weer binnen de kudde door de ouderen anders behandeld dan de 2 jarigen behandeld....dat is de natuurlijke vorming en dat dat wegnemen door de mens is ontwikkeling weghalen...

Een hond vergelijken met vaardigheden aanleren om samen met de mens in jouw huis te leven, is toch iets heel anders en die puppy cursussen zijn bedoelt voor mensen die geen flauw benul hebben hoe ze een hond moeten opvoeden en de baas blijven zodat hun kroost veilig blijft en hun spullen heel, de baas niet aangevallen wordt als de pup volwassen is en het huis vol poep ligt, de hond komt als hij los loopt en niet heel de buurt terroriseert.

Honden horen van nature ook in een roedel waar ze elkaar sociaal gedrag leren etc.
Ook deze honden leren als pup al omgaan met van alles en nog wat.
Ook leren ze omgaan met de mens, want ja dat is toch waar ze ook mee te maken gaan krijgen zo ook paarden.
Dus waarom is het wel normaal dat een hond leert met mensen om te gaan en met andere zaken, maar een paard niet?
En nee ik heb het niet over naar een puppycursus voor mensen die niet eens weten wat er bij een hond komt kijken.
Ook mensen die al jaren met honden werken gaan naar cursussen om meerdere redenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:18

Pluttersput schreef:
Ik ga er niet eens meer op in. Ook hier heb jij blijkbaar een beeld van mij, en o wee als ik daar van af zou wijken. Jammer dat je persoonlijk moet worden in een topic waar ik alleen maar informatie aan vroeg.

Die informatie heb je gekregen, maar het lijkt erop dat het gewoonweg de niet de informatie is die je graag hoort.
Gelukkig voor jou zijn er meer mensen lekker aan de slag met hun 2-jarige, dus wellicht moeten jullie gezellig verder babbelen met elkaar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:26

Russel en Ninx, ik ben het helemaal met jullie eens en als er penny's in dit topic zijn; jullie zijn het in mijn ogen in ieder geval niet. ;) Ik ben toch blij dat er meer mensen zijn die zich wat meer verdiept hebben in de psyche van het jonge paard en daar naar handelen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:28

Grappig dat er gelijk met penny's gescholden moet worden als iemand een andere mening heeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:29

Mioux schreef:
Ik vind dit meer een kinderachtige rel actie worden van je russel, sorry, maar hoe oud je bent weet ik niet, maar het lijkt alsof er een penny meid van 14 staat te kletsen die net om de hoek komt kijken met paar boekjes.

nogmaals, NIEMAND hier is erbij dus NIEMAND kan zomaar een oordeel fellen wat ze precies doet.
Dus ook jij niet, ze heeft uitgelegt dat ze het aan het leren is en zo ook plezier doet voor het paard, er staat nergens dat ze een uur wandelt, of uur draaft, of uur laat grazen of zelfs een uur laat kiezen wat hij wil en wat de eigenaar wil is jammer dan... ik vind het beetje ver gaan allemaal nu meer persoonlijke kanten op

Dat zijn rechtsreekse reacties op deze opmerking die imo geheel onterecht is en kant nog wal raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:31

Lante schreef:
Russel en Ninx, ik ben het helemaal met jullie eens en als er penny's in dit topic zijn; jullie zijn het in mijn ogen in ieder geval niet. ;) Ik ben toch blij dat er meer mensen zijn die zich wat meer verdiept hebben in de psyche van het jonge paard en daar naar handelen.

Ja en er is natuurlijk totaal geen tussenweg. Nee, een paard moet er precies zo bijstaan als jullie voorschrijven en eigenaren die het anders aanpakken mishandelen hun super zielige paarden die oh zo zwaar belast worden. :Y)
Jullie zijn echt van harte welkom om langs te komen wat mij betreft om het verschil in nuance te zien. Want ik ben het zeker met jullie eens dat een jong paard niet lichamelijk belast moet worden en ook dat je goed moet opletten dat je een jonkie niet zwaar geestelijk belast. Maar mijn paard hoeft, ook op jonge leeftijd, niet gepamperd te worden. Leren stilstaan is in mijn ogen namelijk een absoluut onderdeel van de basisopleiding.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:33

Ja je bent er het niet mee eens maar doet vervolgens precies hetzelfde?!?!?!
Iedereen moet met zijn paard doen wat hij zelf wel en zo heeft iedereen zijn eigen mening.
Te is in mijn ogen nooit goed en dat snapt iedereen.
En dan heb ik het niet alleen over TE vroeg in rijden maar ook een paard TE veel in zijn eigen ding laten.

Soms schoolvoorbeelden van mensen die het zo graag goed willen doen hun paard laten staan tot hun 5e 6e lekker op de wei etc etc dan moeten ze wel beleerd worden, paard wordt naar iemand gebracht die dat ook in alle rust wil doen. Wat blijkt echter al vanaf seconde 1 paard is compleet baas over de eigenaar en loopt zo boem door ruimte van de eigenaar heen want er zijn nooit grenzen gesteld.
Dat is ook Te en ook niet goed.

Beide is TE en beide is niet goed daar tussen zit een heel groot grijs vlak wat ieder volgens zijn eigen mening in kan vullen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:35

@Fortuna: Hoor je dat iemand zeggen..? Ik niet. Als er iemand ongenuanceerd reageert hier dan ben jij het nu wel, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:57

Ja, jou.
Lante schreef:
Ik ben toch blij dat er meer mensen zijn die zich wat meer verdiept hebben in de psyche van het jonge paard en daar naar handelen.

Hier. En dit is in jouw ogen een genuanceerde uitspraak?

Anyway, let's agree to disagree. Best een gezonde oplossing.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:26

Ninx schreef:
esmee_2001 schreef:
weet ik niet ik heb hem pas drie weken haha dat is bij veel dravers zo hij mag nu lekekr genieten van lekker reacratief rijden

Daarom, je weet het niet... net zoals heel veel mensen. Gebrek aan kennis en ongeduld leidt tot kapotte paarden.
Ga niet roepen 'dat iets best kan' als je dat eigenlijk helemaal niet zo zeker weet...

ik vindt het ook niet leuk hoor dat hij vanaf zijn tweede al in het tuig stond enzo maarja ik kende hem toen jnog niet dus ik zeg helemal niet dat het goed is

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:39

Moderatoropmerking:
Deze discussie begint een andere weg in te gaan. Graag wil ik vragen terug naar de vraag van de topicstarter te gaan. Discussie voeren is prima, maar houdt het vriendelijk en reageer met respect naar elkaar zonder persoonlijk te worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:43

Men heeft tegenwoordig geen geduld meer om te wachten tot het ouder is.

Ik vraag me heel vaak af................waarom koop je dan een jong dier???? als je er al gelijk ermee aan de slag wilt, koop dan geen jong dier en waarmee je aan de slag kan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:00

Ik val maar een beetje in (buiten de lopende discussie om)... ;)

Ik had mijn 3-jarige BP dit jaar zadelmak willen laten maken, maar heb er bewust voor gekozen om het een jaartje uit te stellen. Heel simpel omdat ik het nog teveel een 'kind' vindt. Was hij al wat meer volgroeid had ik het misschien wel gedaan, maar ik vind hem nog niet uitgebouwd en/of 'geestelijk' volwassen.
Mijn shets daarintegen, zelfde leeftijd, zou ik wel graag wat meer aan het werk willen zien, die zijn veel voorlijker en kunnen al meer uitdagingen aan. (gezien hun grootte bedoel ik dan grondwerk, dubbele lijnen e.d.)

Nu vind ik 2 jarig wel erg vroeg, toch nog wel een kleuter, dus als je de vraag vanaf 3-jarige zou stellen zou ik me kunnen voorstellen dat er verschil in ontwikkeling zit. Als ik zie dat ik nu al twijfel met mijn driejarigen vind ik 2 jaar echt te jong...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:15

Ik denk inderdaad ook dat je het echt per paard moet bekijken. Sommige zijn met 3 al ontwikkeld, anderen moet je gewoon langer mee wachten.