[AR] Wat zouden jullie willen zien op Paard & Koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Wat zouden jullie willen zien op Paard & Koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:59

Maar ze willen ook op de recreatieve ruiter richten. Dan zul je dus ook wat recreatieve dingen in het programma op moeten nemen.

PaardenKoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:22

@S-zanne
Waarom de ring lang leeg is? Wanneer? Hooguit als er pauzes zijn. Misschien zijn er momenten dat degene die de ring in moet nog niet klaar is, dat zou kunnen. En wat afgelopen jaar gebeurde: er waren 2 stamboeken die zich hadden aangemeld om shows te geven, stonden dus in het programma......en kwamen (door interne mis-communicatie) zonder paarden richting Brabanthallen. Die gaten in het programma zijn zo goed mogelijk door anderen ingevuld maar het kan zijn dat daardoor een piste zo nu en dan leeg bleef.

@Amable
Er stonden voorgaande jaren veel van die onderwerpen op het programma. Dat zal ook dit jaar het geval zijn.
Jij gaf een paar jaar geleden een hele leuke clinic vrijheidsdressuur. Dat is zelfs voor mensen die zelf niets hebben of doen met vrijheidsdressuur leuk om naar te kijken omdat het kwalitatief goed was. Dussss...........:-) (ik heb je telefoonnummer nog)

Zoals anderen al opmerken: prima als er een diversiteit is in het programma, mits van voldoende kwaliteit. Niet iedereen kan alles even interessant vinden, eenvoudigweg omdat niet iedereen hetzelfde interessant vindt. Zoveel mensen, zoveel meningen.

@Albert
Klassiek gerij.........ik heb de vraag al eerder gesteld: wat dan precies? Het probleem is dat mensen met authentieke rijtuigen veel werk hebben om zich mooi te presenteren. Maar als dat is voor 15 minuten in de ring dan wordt er nogal veel van ze gevraagd. Bovendien.....alleen rondjes rijden is niet interessant voor het publiek.
Vorig jaar hebben we een clinic "jurering van authentiek gerij" georganiseerd en hadden we de Hoofdstad Aanspanning met klassieke rijtuigen in de ring.
Voor dit jaar zijn we bezig met een clinic met een recreatie-rijtuig en een authentieke aanspanning. Wat is het verschil qua rijden? Waarom zou je kiezen voor een authentieke aanspanning?
Ik ben met je eens dat het authentiek een plaats verdient op het evenement. Al is het maar een kleine groep die zich ermee bezig houdt, een heel veel grotere groep vindt het wel mooi om te zien waaronder ondergetekende.
Mocht je ideeën hebben, hoor ik het graag. Dan gaan wij wel uitzoeken of het haalbaar is.

Oh ja, ik las eerder iets over de klassementsrit door Den Bosch. Die is nooit door Paard & Koets georganiseerd, dat werd gedaan door een plaatselijke menvereniging. We kunnen ze eens polsen, maar momenteel worden er veel klassementsritten afgelast en november is qua weersomstandigheden niet de meest prettige maand om erop uit te trekken.

Groet,
Marleen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:13

PaardenKoets schreef:
@Amable
Er stonden voorgaande jaren veel van die onderwerpen op het programma. Dat zal ook dit jaar het geval zijn.
Jij gaf een paar jaar geleden een hele leuke clinic vrijheidsdressuur. Dat is zelfs voor mensen die zelf niets hebben of doen met vrijheidsdressuur leuk om naar te kijken omdat het kwalitatief goed was. Dussss...........:-) (ik heb je telefoonnummer nog)
Groet,
Marleen

Voel je vrij om het te gebruiken :D Overigens niet nu, ik heb proefondervindelijk ontdekt dat telefoons niet tegen paardenvoeten kunnen :n Maar ik vind het altijd een erg leuk evenement dus ben er graag bij! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:13

Authentiek gerij vind ik idd ook erg interessant, wil later graag een mooie wagen erbij voor dressuur/vaardigheid :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:19

Meer actie en meer informatie over het trainen van het aangespannen paard.
Ik heb 3 jaar terug een demo gereden met minipaarden, dat werd super ontvangen maar het was puur scheuren en er kwam verder niets van informatie bij. Ik zou het ook leuk vinden om meer te laten zien, niet alleen barrelen maar bijv een marathonhindernis of een vaardigheid. Lijkt me sowieso leuk om het publiek er meer bij te betrekken want eigenlijk is het alleen kijken. Ik zou het leuk vinden om een keer achterop bij iemand te staan of meer te "voelen".
Vind wel dat de nadruk op het mennen gelegd moet worden, al die rassen bij elkaar is natuurlijk super leuk maar de meeste dieren zijn ohz getraind en laten niets voor de wagen zien. Als een demo goed in elkaar zit zoals iets van Amable dan is het leuk om ernaar te kijken maar van mij hoeft een dressuurdemo ohz niet zo nodig.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:44

PaardenKoets schreef:
@Albert
Klassiek gerij.........ik heb de vraag al eerder gesteld: wat dan precies? Het probleem is dat mensen met authentieke rijtuigen veel werk hebben om zich mooi te presenteren. Maar als dat is voor 15 minuten in de ring dan wordt er nogal veel van ze gevraagd. Bovendien.....alleen rondjes rijden is niet interessant voor het publiek.
Vorig jaar hebben we een clinic "jurering van authentiek gerij" georganiseerd en hadden we de Hoofdstad Aanspanning met klassieke rijtuigen in de ring.
Voor dit jaar zijn we bezig met een clinic met een recreatie-rijtuig en een authentieke aanspanning. Wat is het verschil qua rijden? Waarom zou je kiezen voor een authentieke aanspanning?
Ik ben met je eens dat het authentiek een plaats verdient op het evenement. Al is het maar een kleine groep die zich ermee bezig houdt, een heel veel grotere groep vindt het wel mooi om te zien waaronder ondergetekende.
Mocht je ideeën hebben, hoor ik het graag. Dan gaan wij wel uitzoeken of het haalbaar is.

Wellicht is dit te combineren met een mooi rassendefile van het Gelders Paard (met zowel de klassiekere, als moderne Types Gelders Paard), waarin wordt ingegaan op de verschillende gebruiksdoelen van verschillende wagens en tuigen, maar ook op het diverse gebruiksdoel van het Gelders Paard (door de week voor de ploeg, zondag uitgedost voor de wagen naar de kerk, maar ook op dressuur/spring-wedstrijd met de kinderen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:14

MariekeA schreef:
Wellicht is dit te combineren met een mooi rassendefile van het Gelders Paard (met zowel de klassiekere, als moderne Types Gelders Paard), waarin wordt ingegaan op de verschillende gebruiksdoelen van verschillende wagens en tuigen, maar ook op het diverse gebruiksdoel van het Gelders Paard (door de week voor de ploeg, zondag uitgedost voor de wagen naar de kerk, maar ook op dressuur/spring-wedstrijd met de kinderen)

Supergoed idee.
En dit is samen met het promotieteam Gelders Paard en regio Gelders Paard goed te realiseren.
Misschien ook een competitie menwedstrijd van Regio Gelders Paard
Dressuurwedstrijd regio Gelders Paard.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:36

Dan word het wel erg veel Gelders paard of niet ? :)) :D Dan zou ik het combineren met een paar stamboeken meer,zodat je ook verschillen kunt zien.
Maar dat idee is al geopperd in dit topic ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:48

ruitje schreef:
Ik vraag mij dit af he, omdat ik zelf toch opzoek ben naar manieren om mijn eigen sport wat meer te promoten.
Zouden jullie het leuk vinden om daar ook iets van Drafsport te zien? Het is aangespannen, maar wel een compleet andere tak van sport natuurlijk.

Dravers laten racen kan niet echt denk ik, ik weet niet hoe de piste's eruit zien? Maar met minidraverijen( echte competitie's met shetlanders) kunnen we een heel eind komen denk ik.

Jullie mening graag :)

vind ik zelf wel een goeie en idd wat vertellen over b.v de uitrustig tijdens een draverij en waar wat voor dient b.v de opzet teugel enzo. :j hoe naar een draverij toe getraind word en wel meer van dat soort weetjes..

ik wil eigenlijk alles weten wat ook maar met mennen te maken heb.
b.v ook hoe je kan zien of je tuig niet goed zit enzo omdat hier in ook nog wel eens foutjes worden gemaakt. of mensen die kennis opkomen doen zeg maar een nep paard eens leren optuigen.
hoe begin je b.v met trainen dus lange lijnen werk, longeren, bandje trekken wanneer je b.v de sulky erachter hangt etc etc
ik wil er graag heen omdat ik graag kennis wil opdoen van de mensport omdat ik heel graag met mijn pony wil gaan mennen en hem wil gaan beleren.

dit wil ik wel doen natuurlijk met mensen die er verstand van hebben :j

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:54

Wij zijn nu bezig om met de Belgische TREC vereniging te kijken of we gezamelijk een (of meer) clinic kunnen doen met gereden TREC en aangespannen TREC daarin verwerkt.
Voor het opstarten van de aangespannen TREC werken we nauw samen met de Belgische vereniging, dus dat moet wel goed kunnen komen.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:09

Ik ben vorig jaar geweest, maar ik vond het zwaar tegenvallen.
Eigenlijk kwam dat vooral omdat een hoop dingen die ik wilde zien uitvielen of ineens verschoven waren.

Ik had misschien ook teveel en te strak gepland, maar als je ruim op tijd klaar zit voor de westernshow omdat je zus die wil zien, (en je hebt haar die concessie gedaan opdat ze je naar de brabanthallen rijd :P) en vervolgens krijg je voor de 3e keer de tinker en de clown te zien, dan ga je je wel enigszins ergeren. Even voor de duidelijkheid: er was niks mis met de tinker en de clown, dat was ook een leuke show. Maar het is zoals Nathalietje zegt: je wilt zoveel mogelijk zien en leren op zo'n dag, zeker als beginnend menner. Zo vond ik het echt heel jammer dat de clinic in- en uitspannen niet doorging. Juist deze leek me leuk om te volgen aangezien koetsiersbewijs alweer een paar maanden geleden was.
Ik wou ook echt veel te veel zien, dus ik was me steeds van piste naar piste aan het wurmen :')

Nog een kritiekpuntje: het was mij niet geheel duidelijk wát nou precies welke piste was. Dan was er een clinic in piste 4 volgens het programma, terwijl je geen idee had welk afgezet stuk nou eigenlijk piste 4 was.

Wat ik wél heel leuk vond waren de meeste clinics en shows zelf. Vooral de clinic massage, de clinic spelen met je paard, de scurry en de presentatie van het shetlandpony stamboek.

Citaat:
*Clinic & demo rechtrichten van het menpaard vanaf de bok.
*Clinic & demo longeren van een menpaard gericht op mensport/ tuigsport (Enkele longe).
*Clinic & demo Lange lijnen werk (Dubbele longe).
*Clinic Proef gericht mennen.
*Clinic vaardigheid en marathon (waar let ik op bij het trainen voor een marathon).
*Clinic & demo ringsteken.
*Clinic & demo Bitloos mennen.
*Clinic & demo verschillende soorten aanspanningen (enkelspan, dubbelspan, vierspan, tandem, randem en troika)
*Clinic & demo verschillende takken van mensport (Scurry, mendurance, tuigsport etc.)
*Competitie best gaand menpaard (van verschillende rassen).
*Competitie schoonste geheel (mooiste aanspanning)
*Welke hoogte kar is geschikt voor welk type paard.
*Probeer een aanspanning (Zelf ervaren hoe het is om te mennen).
*Clinic (Lezing) Onderhoud van de menkar.

2 ringen gebruiken voor de shows, clinic's & demo's zodat er een goede inrij-ring is.

Maar als jullie deze dingen erdoorheen kunnen krijgen, dan wil ik dit jaar misschien wel weer een poging wagen. :P Vooral een beetje inzicht in de techniek of het onderhoud van de menwagen lijkt me idd interessant.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:16

t enige wat ik totaal niet hoef te zien...is paarden onder het zadel :o daarvoor ga ik wel naar jumping amsterdam of gewoon naar de manege...
als jij paard en koets organiseert moet t wel te maken hebben met mennen en alle onderdelen die daarin vallen qua mennen en dat zijn volgens mij toch een hoop.

mensen komen naar zoiets toe omdat ze verwachten dingen te kunnen leren, om van op te steken, ideeën op te doen. etc

hoop ook wel wat te leren over b.v de drafsport :j misschien ook wel iets als een rondje in duo sulky meerijden ofzo op een gewoon drafje om het ook eens te kunnen "ervaren"

ik hoef b.v geen dressuur of vrijheidsdressuur te zien etc dit zie je al genoeg op o.a horse event enzo.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 31-05-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:17

tenzij: Hoe het menpaard verbeteren ohz..... dat vind ik dan weer wel interesant omdat er genoeg mensen zijn die het paard zowel voor de wagen als ohz hebben

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:28

obelix schreef:
Dan word het wel erg veel Gelders paard of niet ? :)) :D Dan zou ik het combineren met een paar stamboeken meer,zodat je ook verschillen kunt zien.
Maar dat idee is al geopperd in dit topic ;)

:D

Ja, als je aan mij vraagt wat ik wil zien :D

Op de dag van het levende erfgoed wordt het ook gecombineerd met andere rassen/types. Dus daar zijn de contacten ook zo gelegt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:35

stef schreef:
tenzij: Hoe het menpaard verbeteren ohz..... dat vind ik dan weer wel interesant omdat er genoeg mensen zijn die het paard zowel voor de wagen als ohz hebben

En op deze manier ook laten zien dat een paard echt niet bot of een schillenkar paard word als hij voor de wagen gereden word.
Dat aangespannen rijden ook heel positief kan werken op onder het zadel rijden.

Ik merk in de omgeving dat daar nog altijd een soort taboe op heerst. Een rijpaard kan niet voor de kar, krijg ie een harde bek van etc etc.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:21

Ik men en ik rij ohz M1 dressuur met winstpunten. Merk het toch echt wel dat je dus idd sterker/minder soepel in het mondje word als ik haar wat meer heb gement, als dat ik dat niet doe, dus echt een taboe, nee maar ik merk het wel als ik zowel actief men als rijd.
Maar dat los ik op door gewoon 1 a 2 weken voor wedstrijd bijv ff niet te mennen en alleen te rijden.
Maar echt zo dat ik haar niet meer kan rijden, nee, ze moet gewoon nog leren wat soepeler voor de wagen te zijn, die denkt soms dat ze niet kan buigen door het lamoen, terwijl dat gewoon kan, maar gaat steeds beter.

Maar het helpt wel in zekere zin erg voor de achterhand versterken, dat is super. :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:39

Cowgirl schreef:
Clinic's/Demo's waarbij het publiek meer betrokken is. Haal eens iemand uit het publiek die mag mennen (1 span, 2 span, 4 span).
Of dat mensen zich daarvoor kunnen in schrijven.

Even iets van pagina 1 gequote.

Vroeger als klein meisje keek ik bij ons in het dorp altijd erg graag naar het ringsteken met het aangespannen paard, en droomde dat ik dat ook eens mocht doen :z .
Wellicht is het leuk om de eerder gesuggereerde klassiek gerij / défilé met authentieke rijtuigen te combineren met een ringsteek wedstrijd, waarbij kinderen uit het publiek (tegen een bepaald bedrag, te schenken aan een goed doel?) mogen steken. Dan combineer je "rondjes rijden en veel info" met een leuk evenement.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:09

gut jah. Ringsteken. Goed idee.

PaardenKoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:04

Ringsteken met authentiek gerij in combinatie met deelname van kinderen vind ik een erg leuk idee!!!

Inmiddels liggen er een aantal items vast, waaronder een clinic over rechtrichten vanaf de bok, over werken aan de lange teugel en over lengte-buiging.
De clinics in- en uitspannen zullen weer plaatsvinden, en de bezoekers krijgen de mogelijkheid (op gezette tijden) zelf te mennen.

De programmering wordt wat anders van opzet: elk "men-showblok" in de hoofdpiste duurt circa anderhalf uur. In die anderhalf uur draait het dus om de mensport, met als uitgangspunt dat de menner telkens tenminste anderhalf uur lang datgene in de piste te zien krijgt dat zijn/haar interesse heeft.

Ik zal op bokt blijven lezen, om te zien of ik hier (via dit, of een ander topic) nog meer suggesties/ideeën aangereikt krijg.

Tot dusver allemaal hartelijk bedankt!

groet,
Marleen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:53

Ik heb gehoord dat Antoine de Bodt komt les geven aan menners op P&K.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:14

ja volgens mij is dat de clinic rechtrichten voor de wagen toch?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:11

Lijkt me goed dat de basis bij het mennen ligt. Ook vind ik dat een clinic gever die vaker demo's geeft zelf vernieuwend moet zijn. Wij hebben bijv diverse clinics op diverse evenementen gegeven maar we proberen er altijd iets nieuws van t maken. Element er aan toe te voegen of de opzet te veranderen. Ik denk dat dat ook belangrijk is anders hebben mensen het al gauw 'gezien'.

Ik denk idd dat er meer spektakel mag zijn, de pony vierspannen marathon bijv geeft een goede sfeer. Spanning, sensatie!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:46

En hoe gaat het nu dan verder met het feit wat aangehaald werd dat je op Vrijdag evenveel betaald als op Zaterdag en Zondag, maar veel en veel minder aan programma hebt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:35

Cowgirl schreef:
Ik heb gehoord dat Antoine de Bodt komt les geven aan menners op P&K.

Echt, serieus?
Vreselijk.

Ik ken wat mensen die zo rijden. Echt vreslijk om naar te kijken. (Mijn mening dan he)