[AR] Is bitloos mennen mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:10

xSlvna schreef:
Ik reed zelf met pelham (dubbele teugel) én hackamore tegelijk, zowel bit (enkelgebroken) als hefboom (ketting) als hackamore.
Later toen ze de hackamore goed accepteerde en we met de kaptoom gingen trainen combineerde ik deze twee met een dubbel gebroken bit. Ik heb zeker een jaar met 3 teugels gereden, waarom dan niet mennen met twee?

Het is maar net wat voor bitloze optoming je wilt gebruiken, mijn voorkeur gaat uit naar een kaptoom in combinatie met een hackamore, hiermee heb je, als je paard het accepteerd, áltijd de macht op het moment dat je die nodig hebt.

Maar je kunt geen hackamore combineren met een menbit, mogelijke combinaties zijn:
- Kaptoom + hackamore
- Kaptoom + (men)bit
- Simpel bit + kaptoom
- Simpel bit + hackamore

Ik zou persoonlijk altijd voor kaptoom + hackamore gaan (stuur + rem apart).

Oké gaaf, mijn hersenspinsel kan dus.
Leuk om te weten!
Dankje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:11

Tot nu toe is mennen met bit niet veilig gebleken; genoeg berichten te vinden van op hol geslagen paarden voor de kar mét bit. Mennen zónder bit is ook geen garantie, maar wel een verbetering voor het paard.

Wij mennen met een haflinger, bitloos en oogkleploos, toen hij nog met bit gemend werd, was hij heel onrustig en gespannen, bit eruit -> verbetering, later zijn ook nog de oogkleppen eraf gegaan. :j We konden dit ook bevestigen met een hartslagmeter. Hartslag lag beduidend lager bij het mennen zonder bit.

Opvallend detail; het menhoofdstel mét bit, draaide hij zijn hoofd voor weg, hoofdstel zónder bit, steekt hij zelf (!) zijn neus in als je er mee aankomt!

Op de website in mijn onderschrift zijn foto's te vinden van de Haf voor de wagen, zonder bit.

Afbeelding

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:12

Sardis schreef:
rakmon123 schreef:
ik vind dat bitloos mennen zelfs beter is voor het paard. want kijk maar eens het filmpje op youtube: de werking van het bit deel 1.
er is geen deel 2 maar kijk die A.U.B. en ik ben het er mee eens dat je met bit meer te vertellen hebt maar, ik vind bitloos (zonder bit) toch fijner voor het paard. (ik rij zelf ook bitloos) /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Alsjeblieft zeg, zo'n filmpje op Youtube waar niet eens provisorisch onderzoek naar is gedaan is meteen de waarheid?
Als jij als een debiel aan dat bitloze hoofdstel zit te trekken doet dat ook pijn hoor. Even als bij het bit. De ruiter heeft het allemaal zelf in de hand. Het is natuurlijk wel zo dat bv een stang vele malen meer druk geeft dan bv een watertrensje.
Ik zou voortaan niet meteen zo'n kort door de bocht getrokken conclusie trekken zonder bewijs.

Bitloos mennen vind ik overgens best kunnen mits het paard goed op stem commando's gemend kan worden.

Kind is 12 en dit topic 3 jaar oud... :')

Revanches

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:24

Oud topic hier een slotje.