[AR] Welk enkelspan tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:38

Ga ook eens bij andere adressen informeren. Als iemand een keer een slechte ervaring heeft gehad met een bepaald merk, dan zijn ze er vaak levenslang negatief over. Terwijl het altijd een keertje fout kan gaan, maar dat geldt voor elk merk.
Ga inderdaad niet alleen in een winkel informeren maar vooral ook eens bij de menners en trainers zelf, dat zijn de mensen die praktijkervaring hebben met de tuigen.
Maar nogmaals, ik denk zelf dat je met Zilco, Ideal en IR gewoon een goed tuig koopt.
Ik weet niet of je er veel haast mee hebt, maar half november is er Paard & Koets in Den Bosch, daar staan ook diverse tuigenmakers/-leveranciers. Misschien kun je daar de kwaliteit zelf met je eigen ogen en handen vergelijken.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 31-08-09 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:39

hafjelinger schreef:
He sander_lotte, wij hebben wel ervaring met IR. Een zeer fijn tuig!! In het borststuk en de strengen zit nylon, dus extra sterk. Alees is ook heel mooi onderlegt. Wel hebben we er leren teugels bij gekocht, want er zxitten van die standaard linnen bij en die vind ik niet fijn.

Bedankt voor je post! Leuk om te horen dat je zo tevreden bent van je tuig! Heb je het al lang?
Dat de leidsels niet zo fijn zijn, zou goed uitkomen, ik heb namelijk pas nieuwe leidsels gekocht(die wat bij mijn tweedehands tuig zaten waren veel te kort, ik moest bijna boven Romeo zijn achterste gaan hangen :+ )

@ happytime: dat is misschien inderdaad wel iets voor mij :+ Maar dat zou het extra moeilijk maken, gezien ik niet zo gemakkelijk kan beslissen :o

hafjelinger

Re: Welk enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:44

Eh, ong. een maand of 3. Pasvorm is ook goed. We twijfelde of ze cob of pony nodig had, maar Peer (onze ruitersportzaak) is zo vriendelijk om even het pony tweespan tuigen te komen passen en die paste, behalve het hoofdstel, dat werd cobmaat. Echt een goed tuig!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:02

ik ga ook overal informeren op paard en koets, en ondertussen ff doorsparen, ik ben ook best wel zo"n twijfelaar...maar....als ik iets echt mooi vind.(hoop dan op een beursaanbieding ;) )
en met de clinics enz.kan ik mooi kijken waar iedereen zo"n beetje mee rijd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:32

@ hafjelinger: ik had bij onze ruitersportzaak ook gevraagd wat ik moest doen als het niet zou passen, ze zeiden ook dat het perfect mogelijk is om het tuig in te ruilen.
Moest je in de loop van het jaar negatieve dingetjes ondervinden aan het tuig(of positieve dingen die je niet verwacht had ;) ), mag je het altijd even vermelden in het topic. Pb's zijn ook altijd welkom!

Deze winter ga ik menlessen volgen met Romeo. Ik ga ook eens vragen aan mijn men-instructeur wat hem het beste lijkt, en ik ga bij de mede-deelnemers ook informeren. De mensen waar ik rij, zeggen van Ideal dat dat het beste van het beste is. Ze zeiden bijvoorbeeld over hun tuig: "Het is een heel fijn en degelijk tuig. Het is natuurlijk geen Ideal, maar wij zijn heel tevreden van dat van ons." Ik veronderstel dat ze IR niet kennen, dus daar zullen ze dan ook geen oordeel over kunnen vellen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:05

hier rijden er veel met ideal heb er ook weinig op aan te merken.

Vond eerst picasso wel gaaf maar na het in het echt gezien te hebben en wat ervaringen gehoord
te hebben ben ik echt blij dat ik het niet gekocht heb !!

Vorige week nog bij iemand gestaan die met zilco rijdt die ik wil kopen en even gevoeld en gekeken
en haar ervaring gevraagd. Daar heb je veel aan vind ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:07

robin_hood schreef:
Firma v.d Heuvel en firma van Rijs zijn 2 zeer goed bekend staande tuigenmakers in Nederland.

V.d. Heuvel maakt toch echt wel rijtuigen... ;)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:10

Och ja, natuurlijk.
v.d. Heuvel is rijtuigbouwer die tevens Ideal tuigen verkoopt, LOL.
Van Rijs is tuigenmaker die zelf tuigen op maat maakt maar tevens Ideal tuigen verkoopt.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:38

sander_lotte schreef:
De mensen waar ik rij, zeggen van Ideal dat dat het beste van het beste is. Ze zeiden bijvoorbeeld over hun tuig: "Het is een heel fijn en degelijk tuig. Het is natuurlijk geen Ideal, maar wij zijn heel tevreden van dat van ons."

Het beste van het beste is iets handgemaakt van topkwaliteit leder, à la Van der Wiel of Van Rijs om er 2 te noemen. Maar die kwaliteit kost geld (ok, bij vdw betaal je wel wat voor de naam) en dat groeit nu eenmaal niet aan de bomen. Ideal en vergelijkbare tuigen zijn goed en voldoen zeker voor de recreatieve rijder, aan een fractie van de prijs van wat handgemaakt spul kost.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:07

@SuSEQ: ja dat begrijp ik. Ik weet uiteraard dat ik het beste van het beste niet kan betalen, maar ik hoef dat ook niet. Het enige dat ik wil is een goed tuig dat lang meegaat.

Hoe zit het bij Ideal en IR eigenlijk bij temperatuurverschillen? Kan het daar tegen?(dan bedoel ik vooral erg lage temperaturen van in de winter)

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:14

Ik heb even de discussie doorgelezen. Je hebt ook tuigen van BR en van Premiere. Qua prijs zullen de verschillende merken elkaar niet ontlopen, je hebt bij ieder merk duure en goedkope tuigen.
Het ligt er inderdaad aan wat je ermee wilt.
Ik hoor ook veel negativiteit over ideaal tuigen, maar wij hebben verschillende tuigen ook van ideaal en daar rijden we al jaren mee, met verschillende paarden, maar die blijven toch wel goed. Ook wij hebben wel eens een stiksel los, maar dat laten we dan weer maken.
Zilco gaat een actie starten waarbij je tuigen mag uit proberen, dat kan je bij je dealer na vragen.
Wij verkopen oa ook Zilco, en om eens te kijken hoe dat bevalt, rijden we nu met ons tweespan met een Zilco tuig. en we vinden het wel handig dat we het gewoon kunnen afspoelen en weg hangen, zonder te hoeven vetten.
Het slimst is inderdaad op paard en koets eens goed rond te vragen en te kijken.
dan kan je alles een beetje vergelijken.
Ik weet niet waar jij woont, wij passen tuigen bij paarden en pony's, je kan dan langs komen met je paard of pony, en woon je in de buurt, kom ik gewoon langs.
Misschien kan je aan de winkel in je buurt of die mogelijkheid er ook is, net zoals met zadels passen.
In ieder geval succes met je zoektocht :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:57

@kiss: bedankt voor je post. Ik ga inderdaad eens rondvragen bij kennissen. Zoals al eerder vermeld is, begint de mencursus binnenkort(in het najaar), dus dan kan ik aan de deelnemers(de leden van onze club) en aan de instructeur eens vragen.

Ik woon dus nog steeds in Genk ;) (Belgisch Limburg), ik veronderstel dat dit een heel eind van jou is.(gezien ik vierpolders niet ken)

Ik weet niet of de mogelijkheid er is in onze winkel om te passen, maar moest het tuig niet passen, laten ze me er zeker niet mee zitten. Ze hebben me al verzekerd dat het tuig kan ingeruild worden(indien het tuig ook zo aangepast kan worden zonder te ruilen, doen ze dat ook)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:04

Topic doorgespit maar heb toch nog vraagjes.

Ik lees dat de pasvorm van Ideal erg ruim is?
Is dit ook bij de full tuigen zo?
Ik denk zelf aan een webtech, vind het een erg mooi tuig, zijn er nog vergelijkbare andere??
Weet iemand of er een bijpassend (dus ook bruin onderlegt) hooffdstel bij te krijgen is?

En leidsels??Leer, katoen of welke zijn het prettigste??

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:32

Vrijwel alle merken leveren gangbare confectie maten en zijn gemaakt op gemiddelde. Tussen maten bestaan niet tenzij het maatwerk is, dit brengt uiteraard een prijs kaartje met zich mee. De meeste confectie tuigen komen uit India (ook Ideal) om tussen maten te produceren en in voorraad te gaan nemen zal niet snel gebeuren omdat er naar verwachting te weinig omloop snelheid zal zijn dus te lang op de plank ligt dit kost dan teveel voor de leverancier.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:59

De pasvorm van Ideal is niet ruim maar juist erg smal. Wij hebben laatst een Luxe marathon-tuig gekocht, maat full, voor onze niet zo grote maar wel vrij ronde tinker. Het schoftje past dus voor geen meter, de boom is veel te krap. Maar waarschijnlijk zal ie op een dunner paard wel passen, niet te zware kwpn of nrps denk ik.

Webtech mooi, tja, smaken verschillen blijkbaar hahaha. Ik heb wel eens gehoord dat het gaat rafelen na verloop van tijd. Als je een kunststoftuig wilt dan zou ik doorsparen voor Zilco.

En welke leidsels, ja dat is heel persoonlijk. Ideaal heeft antislipleidsels, die voldoen op zich, hoewel ik ze in combinatie met handschoenen erg stroef vindt. Ze gaan ook minder lang mee dan leer, op een gegeven moment slijt de antisliplaag weg. Leer is weer gladder. Ik heb laatst een paar leren leidsels van Van der Wiel in handen gehad, okee die zijn net zo duur als een compleet Idealtuig, maar het gevoel is fantastisch!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:33

Ik rijd met een vander Wiel combi tuig, maar sinds een jaar of 2 hangen de leidsels werkloos in de tuigenkast, omdat ik toch met antislip leidsels ben gaan rijden in combinatie met antislip menhandschoenen van Letty. dat bevalt mij prima!
(Deze antislip leidsels gaan halverwege over in leer dus het gedeelte over de rug van het paard naar het bit is van leer).

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:47

Tsja, zoveel mensen zoveel wensen heh ;-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:44

ik heb ook antislip leidsels op zich niets mis mee. En ook lederen leidsels gemaakt door onze tuigmaker wel iets duurder (100 euro) maar echt super van kwaliteit.

ideal webtech heb ik ook is op zich een goed tuig maar blijft niet zo mooi als een leren of kunststof tuig. Ideal heeft hier wel losse hoofdstellen bij bruin onderlegd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:09

Ik ben vandaag een standje tegengekomen op het Belgisch Kampioenschap mennen,
waar ze koetsen verkochten, maar ook tuigen van Zilco en Kieffer. Uiteraard was ik even gaan informeren :o

Ik denk toch dat het een Zilco tuig gaat worden hoor!
Die prijzen vallen ontzettend goed mee! Er was een tuig van 450 euro (Tedman Tedex), en de Zilco Classic was 895 euro. Dat vind ik nog goed gaan(zeker als ik hoor dat het héél lang meegaat)
Het onderhoudsgemak is ook enorm handig. Alle onderdelen zijn ook apart verkrijgbaar, ook heel handig.
Die mensen hebben hun gegevens gegeven (adres, website), en ze zeiden dat ik gerust mocht langsgaan met Romeo, en dan zouden we een tuigje kunnen samenstellen(gezien ze twijfelden tussen shet of pony).

Wat zijn jullie meningen hierover?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:44

Zilco is top :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:57

is dat van kanora koetsen oid ??

Ja zilco is goed. Ik zou dan wel voor de kunststof versie gaan en niet voor de nylon.

Ben er zelf ook voor aan het sparen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:38

Inderdaad Maisie, het is van Koetsen Kanora. (www.koetsenkanora.tk)
Het zijn geen nylon tuigen, maar biothane, de zilco classic toch.
Ik vroeg welke maat ik nodig zou hebben voor Romeo, en ze twijfelden toch erg. Daarom zeiden ze dat ik gerust eens kon langsgaan met Romeo, zodat we alles konden passen, en eventueel combineren tussen shet en pony.

Eerlijk gezegd had ik nog niet naar de prijzen van Zilco gekeken(ik dacht dat dit véél te duur ging zijn), maar het valt eigenlijk best wel mee. Uiteraard ben je snel 900 euro kwijt, maar deel dit eens door het aantal jaren dat je ermee verder kan?
De eigenaar van mijn vz-paarden is nu al ruim 15 jaar aan het mennen, en hij is nog steeds met zijn eerste tuig bezig(wat er nog steeds uitstekend uitziet) Hij heeft geen zilco tuig, maar het is wel kunststof zoals zilco.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:02

de tedex is de nylon versie voor zover ik weet. Ik denk dat je pony moet hebben aangezien er hier meerdere zijn op bokt waarbij de shet maat niet eens bij de shetten past.

Zelf heb ik ook een shetr tuig gezien maar daar krijg ik ferro nooit van zn leven ingepropt. Maar daar gaan passen is idd handig. Ik twijfel of ik dat ook ga doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:08

Tedex is inderdaad een nylon variant. Persoonlijk vind ik dat echt niet mooi. De zilco shetland is niet te combineren met onderdelen van zilco classic pony, in ieder geval niet in de tweespan variant. Ik had alleen ponymaat borststukken nodig bij mijn zilco shetland SL. Nu moest ik een compleet nieuw tuig aanschaffen in ponymaat maar die kost dan twee keer zo veel (dan ben ik 2000 euro kwijt ipv 1100, dat is nogal wat voor iets te korte borststukken)
Ik hoop morgen de Imperial Riding kunststof binnen te krijgen. Die is ook in maat shet verkrijgbaar maar ook bij IR zijn de borstbladen in maat shet te kort dus die heb ik in maat pony besteld. Dan betaal ik maar 100 euro meer omdat ik een maatje groter neem.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:24

Ja de Tedex is inderdaad de nylon versie, maar die ben ik niet van plan om te nemen. Die vond ik eerlijk gezegd ook niet zo mooi.
Wat al dan niet te combineren valt, weet ik zelf niet, maar die mensen weten dat uiteraard wel.
Om niet te kunnen voorhebben wat jij aan de hand had, is het makkelijker om gewoon daar te gaan passen. Zij stellen dan iets samen wat past op je pony, dan kan het niet missen.