[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:04

Vroeger was er dus onderscheid voor pony's < 1,17 maar in de praktijk bleek dus dat dat gewoon niet werkte vandaar dat die regel weer is afgeschaft.
Want het werd toch samengevoegd omdat je nooit genoeg menners met die maat pony had.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:48

xElienx schreef:
het blijkt wel weer dat zweepgebruik toch niet streng genoeg bestraft wordt, zoals eerder vermeld.

Dat is jouw ervaring en misschien inderdaad een punt van verbetering.
Maar lost dit het hele probleem meteen op?? Wat zie jij dan als oplossing??

xElienx

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 23:00

zoals ik al eerder bescheef is een zweep een dwangmiddel. als de pony's op zijn en de menner is net iets te fanatiek, wordt hier snel na gegrepen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:01

Sjonniej schreef:
Wat zie jij dan als oplossing??

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:09

Wat heeft zweepgebruik nu te maken met de afschaffing van kleine pony's? Ik probeer ' t allemaal te volgen, maar ' t groeit me een beetje boven m' n pet :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:20

Ja, ik ben na 6 pagina's ook een beetje :Z de draad kwijt... :+

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 23:23

Sjonniej schreef:
Sjonniej schreef:
Wat zie jij dan als oplossing??

:z

mijn mening is duidelijk .

graag de mening van andere.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:15

Jouw mening is inmiddels wel duidelijk, en ook de mening van de anderen hier.
Grof weg: de mensen met kleinere pony's zijn tegen het mogelijk invoeren van een minimale stokmaat, de anderen kunnen zich wel vinden in zo'n invoering, aangezien in de praktijk vaak blijkt dat kleinere pony's moeite hebben met de SGW.

Gevolg van dit laatste is oa. jouw genoemde overmatig zweepgebruik en pony's die door hun iets te fanatieke eigenaren boven hun kunnen moeten presteren.

Wat door een aantal hier dan wordt gevraagd is hoe JIJ dit zou oplossen. Hoe moet een SGW er uitzien wil die toegankelijk zijn voor kleintjes?
Gezien het plan van de KNHS is de SGW dat namelijk op dit moment niet.........

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:31

Om welke maat gaat het nu eigenlijk, ik kom de maat 1.08 tegen, maar ook 1.18, dat schept verwarring, aangezien we bij de ene maat wel mee mogen doen en bij de hogere maat niet....
Hoe doen ze dat met degene die nu al klasse 3, of ondertussen klase 4 rijden met kleintjes, die hebben zich toch wel bewezen?

Wij rijden met een groom van 45 kilo, als ze het al haalt, dat vind ik een vereiste, nadeel is weer wel, dat ze flink moet sleuren in de bochten om de kar mee om te gooien.
Als menner houd jezelf je spul in de gaten, juiste training, pony;s geschoren ivm oververhitting, veel kilometers maken en de juiste planning.
Mijn man was vorig jaar ook wat enthousiast van start gegaan,1e jaar, hoop indrukken, dit jaar is er een betere planning, met de nodige rust tussendoor, als je feeling met je span hebt, doe je dit vanzelf,jammer genoeg is daar geen controle op.
Hoe het anders zou moeten, geen idee, maar zoals overal, moeten de goede onder de slechte lijden....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:11

Had het al een keer vermeld
2 en 4 span 1.08 enkel en tandem 1.20..
Zo is het nu fei en waarschijnlijk gaat de knhs gewoon de fei volgen..
Beginnend in klasse 4 en daarna ook wrs 123

Daarbij heb ik ooit een discussie gehad met een 4 span rijder die het onredelijk vond dat je met 4 span meer stalling aan de wagen moest betalen
Hem heb ik toen geantwoord niemand staat met een pistool op je hoofd je te dwingen dat je 4 span moet rijden het is je eigen keuze..
NIemand dwingt iemand met een pistool om met mini's te rijden het is jullie eigen keuze en ook de consequenties die daaraan verbonden zijn

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:39

Ik ga even mijn mening laten horen. Ik heb meerdere seizoenen met een dubbelspan van 1.04m gestart en heb ook altijd netjes mijn puntjes gereden. Ik hoop dat ik iets wijs te melden heb.

Allereerst: De dressuur. Elien, jouw pony heeft inderdaad prachtige gangen maar van een uitgestrekte draf is geen sprake. Het is zo dat jij in de klasse 2, 3 verschillende soorten draf moet laten zien, in de klasse 3 komt er daar nog 1 bij. Ik heb tot in den treure getraint en geoefend en ze deden het echt geweldig. Er was zeker een verruiming van 3 cm te zien! Waar gaat dit over? Sorry maar een shet is leuk in de klasse 1 om mee te starten maar ga alsjeblieft niet denken dat je net zo veel kan als met een grotere en lenigere pony. De shetmenners roepen allemaal dat ze zoveel kunnen zeker omdat ze zo klein zijn, ben ik het helemaal mee eens. MAAR, het blijven toch kleine, forse diertjes die niet zoveel aanleg hebben voor dressuur bijvoorbeeld. (nu zeg ik iets spannends maar ik hoop dat jullie inzien dat ik het hierbij niet over de kwaliteiten van jou shet, maar van de shet in het algemeen heb).
Net zo met buiging, stelling etc. Door die dikke nekjes kun je minder mooie buiging laten zien. Waar een ander op afgerekend wordt, wordt bij jou gezegd 'ach het is een shet, hij kan niet beter doe maar een 6 of een 7 dan'. Niet eerlijk!

Vaardigheid: Zie ik geen reden om de shetten eruit te halen. Als mensen maar niet gaan zeuren dat de pootjes korter zijn en dus meer tijd willen.

Marathon: Wederom, leuk in klasse 1 maar ga alsjeblieft niet proberen om hoger te komen. Ja, je kan de marathon winnen (meerdere keren gedaan, ja ook in klasse 2) maar hou de wedstrijd eerlijk en hou de klasse 3 voor de betere rijders.

Mijn conclusie: Klasse 1, de beginnersklasse heb ik geen problemen met shetten maar bespaar jezelf en je pony's een hoop gezeur en koop iets groters. Ik denk dat de kwaliteit van de shet enorm overschat wordt en dat de knhs daarin wil ingrijpen, jammer voor de shetrijders maar ergens wel te begrijpen.

Even voor de goede orde: Mijn streven toen ik met de shetten begon was 1 winstpunt in klasse 2 en dan is het genoeg. Die klasse 2 kwam wat eerder dan gepland, dus ik heb daar ook meerdere winstpunten behaald. Inmiddels had ik wel door dat klasse 2 gewoon best pittig is met die kleine frummels. (ondanks 5 dagen training per week)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:43

mammaslamma schreef:
Wij rijden met een groom van 45 kilo, als ze het al haalt, dat vind ik een vereiste, nadeel is weer wel, dat ze flink moet sleuren in de bochten om de kar mee om te gooien.

Wederom een prima argument om de regel door te voeren. Een groom van 45 kg is in mijn ogen levensgevaarlijk en onverantwoord. Sorry...

xElienx schreef:
zoals ik al eerder bescheef is een zweep een dwangmiddel. als de pony's op zijn en de menner is net iets te fanatiek, wordt hier snel na gegrepen

Ook weer een argument waar ik weinig mee kan. Ik had 1 pony en die reageerde alsof hij zelf 10 enorme petsen kreeg als ik de zweep aanleg op mijn andere pony. Ik hoefde dus niet eens zichbaar te meppen om die pony naar voren te slaan. Touwtje tegen hem aan laten waaien was meer dan genoeg en gaf zeker evenveel reactie als dat ik een ander 3 knallen zou geven. Bij mij is niets zichtbaar behalve het effect voor mij.
Je zweep is een hulpmiddel en het enige wat je kan doen is hopen dat ieder met verstand rijdt. Hoe jij je zweep gebruikt is afhankelijk van zoveel factoren en het is ontzettend moeilijk te beoordelen voor een jurylid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:07

Echwel schreef:
NIemand dwingt iemand met een pistool om met mini's te rijden het is jullie eigen keuze en ook de consequenties die daaraan verbonden zijn

Niet helemaal mee eens. De keuze om met mini's te rijden is gemaakt door mensen toen de regels nog mini's toestonden. Nu de regels veranderen, vind ik niet dat je mensen voor een voldongen feit kan stellen. Er is heel wat jaren training, fokken, kosten tuig/koets, etc. in gaan zitten met de mini's.
Ik zou dan wel voorstander zijn van een overgangsregeling met een soort 'uitstervingsbeleid'. Alleen nog deelname voor bestaande spannen/startkaarten met mini's en geen nieuwe startkaarten meer uitgeven aan mini's. Zodat de mensen hun investeringen niet voor niets zijn geweest en zij met het huidige span kunnen blijven deelnemen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:13

Janouk, prima argument maar als je niet in staat bent je aan te passen moet je niet starten. Denk even aan overgang van klasse 2 naar klasse 3. Op een gegeven moment moet je. Dan moet je wagen ineens aan een hoop eisen gaan voldoen. Voor mij betekende dat een nieuwe wagen kopen.

Het uitstervingsbeleid vind ik wel een goed idee!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:13

Janouk stel dat je een haflinger koopt en die groeit toevallig net boven ponymaat, dan moet je dus ook de consequentie aanvaarden
Daarbij is degeen die hier het hardst er tegeningaat iemand die geen startkaart heeft, dus nooit een officiele wedstrijd gereden.
En dan bedoel ik dat je ook niet gaat klagen over het feit dat je de trajecten in paardentijd moet doen.
Als je dan denkt dat het niet eerlijk is tegenover je paard moet je een andere kopen

Ik heb het van de zomer nog gezien iemand met een 4span nou ik denk dat ze de 80cm net haalden als het al zo was
Trajecten vroegen ze of ze die echt moesten rijden want dat werd zo zwaar, nee hindernissen was geen probleem
Jeetje en dat traject ging over het asfalt niet eens over zandpaden....

Daarbij Elien rij je toch al speciale shettenwedstrijden, en uit veel blijkt dat daar de regels met betrekking tot het welzijn van de dieren niet wordt gehandhaaft, dus jouw keuze om dat te doen
Wij rijden zelf bv geen indoors, ik vind het nou niet bep paardvriendelijk, dus ik kies ervoor om het niet te doen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:47

xElienx schreef:
mijn mening is duidelijk
graag de mening van andere.

Jouw mening is duidelijk, maar je hebt nog nérgens een betere oplossing genoemd! Tenzij je natuurlijk fan bent van de struisvogelpolitiek en net doet alsof er niets aan de hand is, dan is er ook geen oplossing nodig en is het gewoon een kwestie van wachten tot de dierenbescherming ingrijpt en we allemaal onze sport vaarwel kunnen zwaaien.

mammaslamma schreef:

Het is als menner de kunst om de bochten wijd genoeg uit te rijden ;) Mijn groom heeft niet eens de tijd en mogelijkheid om de kar om te springen, tenzij hij het risico wil nemen van de kar op zijn kant trekken. (maar dat even los van het mini verhaal :) )

mammaslamma schreef:
Als menner houd jezelf je spul in de gaten, juiste training, pony;s geschoren ivm oververhitting, veel kilometers maken en de juiste planning.
Mijn man was vorig jaar ook wat enthousiast van start gegaan,1e jaar, hoop indrukken, dit jaar is er een betere planning, met de nodige rust tussendoor, als je feeling met je span hebt, doe je dit vanzelf,jammer genoeg is daar geen controle op.

Dit is nu eenmaal niet te controleren. Je kunt niet iedere menner thuis volgen.

mammaslamma schreef:
Hoe het anders zou moeten, geen idee, maar zoals overal, moeten de goede onder de slechte lijden....

Dat is een beetje het punt en eigenlijk ook een soort feit wat je bij elke nieuwe regel aantreft. Er zijn altijd mensen die eronder lijden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:50

laura2span schreef:
mammaslamma schreef:

Wederom een prima argument om de regel door te voeren. Een groom van 45 kg is in mijn ogen levensgevaarlijk en onverantwoord. Sorry...

Welja, verzin er nog maar een reden bij, heb je liever een groom van 85 kilo achterop?"
Gelukkig is deze groom in de groei, dus die kilo's gaan er wel komen, en voor ons geen probleem , onze pony's mogen gewoon starten.....

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:56

ik ben het er echt niet mee eens..
die kleine ponytjes die niet bereden kunnen worden en toch graag willen werken daar is dit echt een goede en leuke oplossing voor..
ze hebben er zoveel plezier in en dan zou dit niet meer kunnen??
en waarom zouden de grotere pony's dit nog wel mogen zijn pony's onder de 1,18 minder ofzo? een paard blijft een paard en is er niet minder om omdat hij wat kleiner is, deze beestjes vinden het ontzettend leuk om te werken...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:02

Jordy het zou fijn zijn als je het hele topic doorleest dan lees je ook over de eisen van maten en dan gefundeert uit eigen ervaring antwoorden

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:02

Om verwarring te voorkomen, het gaat om de maten 1.08 en kleiner voor 2-4 span, en 1.20 en kleiner voor tandem, er duiken steeds andere maten op, dus ales boven de 1.08 en 1.20(zie indeling) mogen gewoon starten.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:17

Mammaslamma, het was absoluut geen aanval en ik geloof best dat jullie weten waar je mee bezig bent maar en beginner met een goede zweep en een lichte groom komt toch makkelijk in de problemen. Een lichte groom heeft toch veel minder te vertellen achterop de koets dan een zwaardere. Ik vind het een groot risico om met zo'n lichte groom te rijden en wel degelijk een goed argument tegen de shetrijders.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:28

Omdat wij onze pony's graag zo makkelijk mogelijk door de hindernissen rijden, hebben we het belang van gewicht voorrang gegeven, mijn man zit al aan de 90 kilo, daar nog een zware groom bij, dat is onverantwoord, onze groom staat haar mannetje, is lang en tot op heden, geen problemen.

Als de grooms zich hier aandienen in rijen van 3, ga je wrs anders kijken, maar we zijn super blij dat ze dit allemaal mag doen, ik heb ze om zien slaan met grote volwassen kerels erop, dus ook geen garantie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:32

Citaat:
ik heb ze om zien slaan met grote volwassen kerels erop, dus ook geen garantie.

Ik ook puur omdat het zeker met een 4 span vaak topzwaar wordt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:13

Ik heb wel steeds meegelezen en geef ook maar eens mijn reaktie

Als ik het hier zo zie ligt het probleem vooral in de beoordeling dressuur. Kan ik prima in mee komen hoewel ik me dan afvraag waarom deze wijziging er alleen is voor de SGMW en niet voor dressuurproeven. Als kleine pony rijder weet je dat je in de nadeel bent in de dressuur. Ook al zie ik wel goede stelling vanaf de bok, vanaf de zijkant lijkt het soms nergens op. Dat merk je dan wel in de punten. In de hindernissen vraag ik me af hoeveel zwaarder het is voor die kleintjes in vergelijking met grote paarden. De wendingen zijn veel technischer voor een groot paard. Zo'n kleintje merkt soms niet eens dat hij een wending door gaat. Bruggen en heuvels vormen wel eens een probleem, net als waterbakken.

Het wegtraject zie ik geen probleem in. Ik rij veel ritten met paarden ed en over het algemeen rennen de shetten altijd voorop en moeten we meestal inhouden voor de andere.

Ik persoonlijk heb me voorgenomen om mij meer te richten op de mendurance. Ik merk wel dat nu ik hier meer op train (conditietraining in gelijkmatig tempo zonder al te veel explosies in kracht en snelheid) het voor mijn shetten zwaarder is een SGMW te lopen. Op het laatst moet ik ze echt motiveren terwijl ze amper de helft aan afstand van een mendurance hebben gelopen.

Ook vind ik het jammer voor de shetlander in het algemeen. Dressuur onder de man is maar t/m L, de marathons vallen uit, straks komen we shetten alleen nog maar als grasmaaier tegen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:25

Napie schreef:
Als ik het hier zo zie ligt het probleem vooral in de beoordeling dressuur.

Dan heb je het toch verkeerd gezien, al wordt dit wel als argument genoemd. Maar hoofdoorzaak is; Dierenwelzijn!

Napie schreef:
Ook vind ik het jammer voor de shetlander in het algemeen. Dressuur onder de man is maar t/m L, de marathons vallen uit, straks komen we shetten alleen nog maar als grasmaaier tegen.

Maar denk nu eens heel eerlijk en objectief na; Is een shetlander een sportpony? Ik snap dat dat moeilijk is als je helemaal gek bent van shetlanders, en dat jullie allemaal willen bewijzen dat een shet meer waard is dan een grasmaaier. Maar uiteindelijk heeft hij niet het atletisch vermogen van een sportpony. Er zullen er vast een paar zijn die net zo lenig zijn als mijn D-pony, maar over het algemeen zijn ze dat niet. Is het dan wel eerlijk om van dit slag pony's te verwachten dat ze dezelfde prestaties leveren als sportpony's? Met een grote kans op overvraging, waarbij het dierenwelzijn in het geding komt?