[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

Sjonniej

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:54

Heck; Interessante vraag. Betere vraag zou zijn als je de verhouding gaat bekijken, aangezien de meeste menners toch samen rijden. En het zou nog interessanter worden als je gaat kijken naar de concentratie van de menner. Je hebt inderdaad een punt; Als ik alleen ben, ben ik minder afgeleid. Maar als het goed is let de menner nog steeds op zijn paard en is de groom daarna pas aan de beurt om mee te praten. Ik praat zelf daardoor nog al eens in etappe's. Omdat ik tussendoor mijn pony even moet corrigeren. En gelukkig kan ik meer dingen tegelijk; pony in de gaten houden, omgeving in de gaten houden en luisteren naar mijn groom. Maar het komt inderdaad vaak voor dat menner en groom gezellig zitten te kletsen en daardoor vergeten op pony en omgeving te letten.

Iemand anders opperde nog het voorbeeld van de trekker. Heel goed. Hoe lief, braaf je pony ook is, die autobestuurder heb je niet in de hand. Gelukkig zie ik in mijn regio dan ook weinig menners alleen (Westland).

Zwaarte van je wagen heeft niet zoveel met veiligheid te maken. Kwaliteit is belangrijker. En ook lichte wagens kunnen veel kwaliteit hebben. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik zelf mijn wagen niet kan meenemen zeg. Gelukkig lopen de wagens hier gesmeerd en neem ik ze zo overal mee naar toe. Arm paard als ik hem al niet vooruit krijg en hij moet er dan dressuuroefeningen mee lopen in het gras/zand.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:00

Kwalitatief moet de wagen uiteraard ook in orde zijn, maar met een lichte wagen even in de greppel, heb je toch meer kans om te kiepen, volgens mij. Mijn eigen wagen (Leon) is echt stabiel.

Mijn wagen loopt ook heel goed en kan ik zeker verplaatsen, maar echt geen kilometers, en heuvels moet ik ook niet teveel tegenkomen, tja Zuid-Limburg. Desondanks blijft wagen toch echt wel staan of wordt opgehaald...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:06

Ik weet uit ervaring dat je met een zware wagen en personen erop in de greppel ook niet veel te vertellen hebt.
Ik rij liever met onze lichte wagen dan met een zware wagen die niet rolt..
Zelfs onze oude 2span wagen rolt zo licht dat je hem zelf mee kunt nemen, het gaat niet om gewicht maar om het lichte rollen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:09

@Echwel: tuurlijk moet hij goed rollen, maar hier in Zuid-Limburg rollen de wagens ook gemakkelijker bergaf dan bergop Knipoog

Ik heb dus zelf in mijn uppie eens een greppeltje meegenomen, eigen schuld, maar vond de wagen waar ik op zat toch wel erg instabiel.
Op mijn zwaardere wagen voel ik me toch een stuk zekerder.

Gelukkig heb ik via bokt wss wel een ervaren groom gevonden die met mij mee gaat met tweespan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:06

Sjonniej schreef:
jesito schreef:
Al eens gedacht over karren waar maar 1 persoon op kan?

Ja, maar alles wat te koop is, is niet persé goed.
Denk ook eens aan bandages, luchtzuigbanden, kluisterbanden, sommige bitten, slechte zadels...

ik zat ook op een kar voor 1 persoon, pony klapte om wagen ging mee, mijn god wat was ik blij dat iemand op de fiets mee was, zij is als de wiederweerga op der hoofd gaan zitten (was een lichte dravers sulky (trainings wagen), ik snel tuig losgehaald en af gehaald pony is opgestaan gelukkig zonder kleerscheuren. Heel mijn boom was verbogen dat wel.

edit: er waren te veel risco's op verwonding als ze was opgestaan (daarom heb ik gezegt dat ze op haar hoofd/hals moest gaan zitten)

Met mijn oude 2 span, ze gingen aan de kletter en verdomd hard ik kreeg ze niet meer terug... groom achterop super gewerkt om de wagen in balans te houden, heb ze uit eindelijk in een mesthoop kunnen sturen, groom eraf en beide dieren beetgepakt en gekalmeerd. Ze heeft me geholpen ze achteruit der uit te krijgen goed gelukt.

en dit zijn nog maar 2 voorbeelden...

Mijn punt is in al die jaren dat ik men heb ik veel meegemaakt. Met jonge net beleerde beesten en met oude rotten in het vak. Het is en blijft een dier. Je kunt niet 100% vertrouwen op je pony, en veel mensen mennen alleen lees ik. Ik hoop gewoon dat ze nooit in een situatie als de mijne komen. Want geloof me je bent zo blij met een goede groom en weer zoals vele zeggen.. je kunt ze zelf opleiden... beter moeite doen maar goed voorbereid de weg op gaan. Dan dat het dadelijk helemaal mis gaat. Op dit moment men ik ook bij niet meer, ik vind het heel jammer maar bij mij komt het omdat ik een 2span wagen heb en 2 spantuig en maar 1 paard.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:15

ALs ik alleen ga heb ik wel een telefoon bij me en goed materiaal. Door de maat van mijn pony is het allemaal makkelijker, ik geef ook toe met een haf niet alleen op weg te gaan, maar met de shet wel. Simpelweg omdat ik nu gerust naast hem loop met een touwtje aan het kopstuk, zonder menner op de kar. Dus ik ben dan mijn eigen groom.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:09

Ik vind alleen mennen gevaarlijk.
Mijn pony is braaf, ik tuig haar alleen op, ik span haar alleen in en ik ga alleen op pad. Maar, er kan altijd iets gebeuren. als er echt iets gebeurd, kan ik enkel op mijzelf en op mijn nuchter verstand rekenen en hopen op een goede afloop. Zoals eerder reeds gezegd, het is vooral na het voorval dat je een 2de persoon nodig hebt. Ik kan haar rustig alleen in en uitspannen, maar als zij in paniek is, vrees ik er voor dat het mij lukt.
Waarom ik toch alleen men? Omdat ik amper 1 maal in de maand er aan toe kom om haar in te spannen, ik pas op het laatste moment kan beslissen of ik ga rijden. Vooral om praktische redenen dus.
Ik ben me wel bewust van de gevaren en het risico dat ik loop. Ik houd het dus op bekende paden, geen te verre afstanden, mobiel en mes in mijn jaszak, halster en touw mee in de kar. Ook neem ik het slot voor mijn koets mee.
Als er iets gebeurt gaat de kar er zo snel mogelijk vanaf (alleen of met de hulp van een voorbijganger), koets op slot en te voet naar huis.

Tip voor de mensen met dure karren die ze niet zomaar willen laten staan: koop een motoslot en neem dit mee. Er is altijd wel een boom of lantaarnpaal in de buurt waar je je koets aan vast kan maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:58

Snowgirl38 schreef:
SuSEQ schreef:
Ik ben een dik jaar geleden ook gecrasht met paard en tweewieler en was wel alleen. Het gebeurde niet zo heel ver van huis, dus heb ik de kar en enkele kapotte tuigonderdelen achtergelaten en ben met het paard naar huis gelangelijnd. Als je zoiets alleen tegenkomt, laat je ijzer- en lederwerk achter en ga je verder met je paard/pony.

Groeten, SuSEQ

Nou als zoiets een aantal kilometer van je stal gebeurt weet ik niet zo zeker of kar en lederwerk er nog steeds gelegen zou hebben hoor als je het later op zou kunnen halen.En ik vind 5500 euro erg veel geld om zomaar ergens te laten liggen.

Ik denk dat SuSEQ het zó bedoeld, dat als je moet kiezen, het paard toch belangrijker is, om die eerst naar huis te brengen en te verzorgen e.d. dan je wagen, tuig en ander materiaal.
Tuurlijk; als mij zoiets overkomt probeer ik zeker te regelen dat al het materiaal zo snel mogelijk in veiligheid wordt gebracht; desnoods komt iemand dat ophalen met auto oid.
Maar mocht ik in mijn eentje zijn of samen met groom; paard moet naar huis en geen mogelijkheid om wagen+tuig mee te nemen, dan kies ik toch voor het paard....

Edit: verkeerd gequote; aangepast

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:01

Inderdaad Joyce, alleen ik zou dan wel bellen en iemand de kar op laten halen en dan wachten tot die er zijn. maar dat geldt ook als je onder het zadel wat gebeurt. Ooit ben ik met paard en al tegen de vlakte gegaan, dikke enkel en niet kunnen lopen. Ik had iemand bij me op de fiets, die mijn paard na deze gebeurtnis niet gehouden kreeg, dus ik heb mijn ouders gebeld en gewacht, mijn moeder het paard en ik in de auto. Paarden zijn gevaarlijk, maar overal is een oplossing voor.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:09

Ik ken mijn pony's door en door, maar als ik met mijn 4wieler de weg uit ga heb ik altijd iemand mee, hetzij een 'krachtig' iemand als een mindere (lees 'volwassen' persoon of een jong meisje)

Met mijn sulky ga ik (lekker) alleen weg.

En met mijn tweespan peins ik er niet over om een jong grietje mee te nemen. Vandaar dat ik nog niet de weg uit ben geweest met het 2span Clown

Als mn sulky even weg is en er is verder niemand om me heen, dan ga ik wel longeren..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:29

sonjim schreef:
Inderdaad Joyce, alleen ik zou dan wel bellen en iemand de kar op laten halen en dan wachten tot die er zijn. maar dat geldt ook als je onder het zadel wat gebeurt. Ooit ben ik met paard en al tegen de vlakte gegaan, dikke enkel en niet kunnen lopen. Ik had iemand bij me op de fiets, die mijn paard na deze gebeurtnis niet gehouden kreeg, dus ik heb mijn ouders gebeld en gewacht, mijn moeder het paard en ik in de auto. Paarden zijn gevaarlijk, maar overal is een oplossing voor.

Persoonlijk heb ik dat dus in die ene situatie vorig jaar níet gedaan; de wagen stond redelijk dicht bij huis, pony had tuig nog op liggen maar heeft een heel stuk in paniek afgelegd met een stuiterend lamoen en verdraaide leidsels om haar benen; haar pezen waren bijna door en beest was echt totaal in paniek en helemaal van de wereld, zeg maar.

Ik heb de wagen met zweep op dat veldje gelaten; het werd inmiddels donker en pony moest zo snel mogelijk naar stal. Lamoen losgemaakt v/d pony maar die was zodanig toegetakeld (terwijl het een oersterk, zeer zwaar lamoen was!) dat die niet meer aan de wagen gemaakt kon worden. Wagen moest dus met aanhanger opgehaald worden, en degene die als enige over aanhanger beschikt, was nog weg tot in iedergeval die avond 22.00 uur.
Ik heb er voor gekozen de wagen achter te laten, en de pony zsm naar de wei tebrengen voor naverzorging en het bellen van de DA. Die wagen kon me op dat moment létterlijk gestolen worden; het was zelfs mijn wagen niet, en juist díe wagen was de reden van dat ongeluk...

Ik denk dat je dat ook per situatie moet bekijken; als je pony nog in zodanige conditie is dat je nog wel even 10 min./kwartiertje kan wachten op iemand die je spul komt ophalen, had ik dat vast ook wel gedaan. Echter als het echt op dat moment er om spant, om de gezondheid van je paard, kies ik toch nog steeds voor m'n paard.
Die wagen en al het andere spul zal me op dat moment worst wezen eerlijk gezegd Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:31

Silenkai schreef:
Ik ken mijn pony's door en door, maar als ik met mijn 4wieler de weg uit ga heb ik altijd iemand mee, hetzij een 'krachtig' iemand als een mindere (lees 'volwassen' persoon of een jong meisje)

Met mijn sulky ga ik (lekker) alleen weg.

En met mijn tweespan peins ik er niet over om een jong grietje mee te nemen. Vandaar dat ik nog niet de weg uit ben geweest met het 2span Clown

Als mn sulky even weg is en er is verder niemand om me heen, dan ga ik wel longeren..

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor; maar mag ik vragen waarom je de beslissing om alleen of met 'groom' op pad te gaan, laat afhangen van welke wagen (2wieler/4wieler) je mee gaat rijden?

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:43

Weet iemand hoe het zit als je zonder groom aan het mennen ben en je maakt schade of je die dan via het menbewijs kan verhalen, want volgens mij leer je bij het menbewijs om altijd een groom bij je te hebben?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:35

Het grappige is dat ik in de 10 jaar dat ik nu men, 4 keer problemen heb gehad met de boel aan kletter cq in de sloot cq omslaan met de koets en al die keren had ik toevallig iemand mee. Ik neem nooit geen risico's als ik alleen rij, dus geen flinke galop of snelle wendingen. Ik ben altijd voor 100% met mijn span bezig en merk direkt alle veranderingen.
Natuurlijk heb ik wel eens situaties onderweg gehad wat gewoon lastiger is om alleen om te lossen maar wat mij wel gelukt is (misschien door geluk of omdat ik onderweg al heel veel situaties in gedachte/theorie heb doorgenomen in mijn hoofd) zoals een span met een afgegooid hoofdstel of een been over de langboom. Ik heb wel gemerkt dat je als mens in zo'n situatie enorm sterk kan zijn. Zo heb ik wel eens alleen een enkelspan uitgespannen waarbij de kar bijna in de sloot viel en een pony weer over de langboom getilt met zijn achterbeen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:43

Snowgirl38 schreef:
Weet iemand hoe het zit als je zonder groom aan het mennen ben en je maakt schade of je die dan via het menbewijs kan verhalen, want volgens mij leer je bij het menbewijs om altijd een groom bij je te hebben?

Als 't goed is ben je daarnaast altijd goed WA-verzekerd, en de meeste verzekeringen doen daar echt niet moeilijk over, tenminste, mijn ongeluk is toen ook gewoon vergoed (pony heeft toen voor meer dan €2000,= schade veroorzaakt aan een geparkeerde auto, kar was niet van ons en pony is officieel niet van mij).

Hoe het officieel zit met de verzekering van het menbewijs weet ik niet, al lijkt het me sterk dat zij het niet zouden vergoeden, en de gewone WA-verzekering meestal wel....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:26

JoyCiej007 schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor; maar mag ik vragen waarom je de beslissing om alleen of met 'groom' op pad te gaan, laat afhangen van welke wagen (2wieler/4wieler) je mee gaat rijden?

Je had het wel niet tegen mij, maar ik reageer toch omdat ik dat ook een beetje doe. In mijn geval ben ik met de sulky een stuk flexibeler, kan zoiezo makkelijker uitwijken of keren op een smalle weg en ik sta als het nodig is vanaf de bok zo voor mijn pony zonder dat ik ergens controle verlies. Met mijn vierwieler is dat allemaal net wat moeilijker, kan gaan scharen heeft meer ruimte nodig om te draaien en ik moet er echt vanaf "klimmen" om bij mijn pony te komen. Allemaal kleine dingen die het risico toch weer wat vergroten. Maar voor mij spelen er nog veel meer dingen mee hoor.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:37

Helaas is mijn groom niet altijd beschikbaar. Meestal men ik dan gewoon in de wei of ik ga een rondje 4 x links zodat ik geen weg over hoef oid. dan zeg in ook altijd tegen mijn stalbaas waar ik heen ga. mocht ik dan er veel te lang over doen dan komt hij wel kijken waar ik blijf. gelukkig is mijn superfjord ook 100% verkeersmak Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:03

Joyce in die situatie en een pony die zorg nodig heeft zou ik ook het sprotje laten staan of het paard parkeren op het dichtsbijzijnde grasveldje, of bij mensen aan bellen en dan de da daar laten komen en dan de pony per trailer vervoeren, alles afhankelijk van de situatie. Maar als de pony verder redelijk goed lijkt, lekker even wachten op hulp en dan terug.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:10

Napie schreef:
Het grappige is dat ik in de 10 jaar dat ik nu men, 4 keer problemen heb gehad met de boel aan kletter cq in de sloot cq omslaan met de koets en al die keren had ik toevallig iemand mee. Ik neem nooit geen risico's als ik alleen rij, dus geen flinke galop of snelle wendingen. Ik ben altijd voor 100% met mijn span bezig en merk direkt alle veranderingen.

De keren dat wij gekkigheid gehad hebben, was er ook altijd een groom bij. Gelukkig maar. De keer dat mijn snelsluiting van de streng kapot sprong en tegen mijn pony zijn been klapte, was ik toch erg blij dat mijn groom naast me zat, de leidsels 1 meter voor mij vast kon pakken (want als je met al je kracht je pony moet tegenhouden, heb je geen mogelijkheid je leidsels te verpakken) en pony met 1 sprong weer stilstond. Maar al die gekkigheidjes die we gehad hebben, waren allemaal zonder extra risico's gebeurd; tijdens een normale draf over straat of tijdens dressuur trainen. Dus dat je geen extra risico's neemt, wil ook niet zeggen dat je er daardoor goed vanaf komt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:14

sonjim schreef:
Joyce in die situatie en een pony die zorg nodig heeft zou ik ook het sprotje laten staan of het paard parkeren op het dichtsbijzijnde grasveldje, of bij mensen aan bellen en dan de da daar laten komen en dan de pony per trailer vervoeren, alles afhankelijk van de situatie. Maar als de pony verder redelijk goed lijkt, lekker even wachten op hulp en dan terug.

sorry; sprotje? Is dat 'goedemoggel' taal of.......... wat bedoel je er mee? Vork

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:51

zootje, kar tuig en dergelijke is dialect sorry.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:49

sonjim schreef:
zootje, kar tuig en dergelijke is dialect sorry.

ROFL Hahaha, dank voor de uitleg. Weer wat geleerd Schijnheilig

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:16

ik heb n shet voor de kar maar ja die zijn ook sterk altijd een geremde kar nemen dus en ik wil liever dat er iemand bij is alleen rijden doe ik wel soms maar meestal loop mn zusje ofzo er bij gewoon die is niet bepaald bang maar om max(de shet) te kalmeren en te vangen die gaat meteen eten als ie los is dus nooit een probleem ik geef wel n voorbeeld hoe het was gegaan:

bv:

ik reed op een klein grasveldje modiel in mn zak wou afdraaien naar het volgende veldje ooohhhneee een hek staat aan de andere kant dus max help gooit mij eraf en wat doet ie gaat eten geeft geen aandacht meer aan het hek alleen aan het gras dus niet zon probleem voor mij maar met n kar heb ik altijd wel iemad om mee te gaan want zo lang heb ik mn nog niet dus mn zusje :ik wil ooook meeeeee!:P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:24

snap je zelf wel wat je schrijft?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

Ik men ook vaak alleen, anders kan er niemand mee en kan ik dus nooit mennen, rijden, in de bak of buiten doe ik ook alleen. Er is nog nooit wat gebeurt, het is misschien niet altijd even handig, maar het ligt er ook aan hoe betrouwbaar je paard is. ik ben zelf 14 en ga ook altijd met mijn tinker ruin van 6 opstap. heb hem ook zelf beleerd dus heb wel een sterke band met hem.
verder: ga niet gelijk de weg op met een kar. oefen eerst in een bak of wei.