[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:03

obelix schreef:
:wave:

Hoi allemaal,

Mag ik me bij jullie aansluiten ? :D :)

Natuurlijk :j , wel fijn als je je even voor wil stellen en waarmee je ment of wilt gaan mennen.

Peer, ik heb een jaar of 24 geleden mijn koetsiersbewijs gehaald, maar 20 jaar geleden laten verlopen. Ik vind dat je 10 x meer hebt aan wekelijks menles als aan het koetsiersbewijs.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:12

Akshay, is het gelukt met je schaaphoes?

Biancacoo, dat is wel heel vroeg wakker.

Baudyh, de avond was dus niks nieuws. Jammer. Veel plezier vanmiddag.

Avaluna, leuk een voorstelling van je dochter.

_Dingetje_, nog wat kunnen doen met Pown? Veel succes zondag.

Maisie, ook veel succes zondag.

PeerAppel, ik heb geen koetsiersbewijs.

Tine10, :(:)

Ipsilonka, doorgeslapen wat niet de bedoeling was.

Ollie1, bah niet fijn als je helemaal nat bent geregend. Naar huis is dan nog niet eens zo heel erg maar als je naar je werk natregent dan moet je nog de hele dag in die kleffe kleding zitten.

Janouk, 3x is wel heel erg!! Lekker in een warm badje.

Degene die zondag met mij en Bubbles mee zou gaan heeft afgemeld omdat ze niet lekker is -O- Kijken of ik nog iemand anders kan regelen en anders ga ik gewoon alleen denk ik.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:28

Mooie samenvatting Claud, sluit ik me mooi bij aan. Je ging toch met een tweespan op pad? Zou ik niet zonder groom doen (met enkelspan trouwens ook niet, maar goed...)
Gem: ik was toch heel blij met het koetsiersbewijs hoor. Ik wist niets van mennen, was alleen maar ruiter. Heb heel veel geleerd bij de lessen voor het koetsiersbewijs. Dat had ik echt niet geleerd in een verenigingsmenles. Ik weet niet hoe de lessen bij jullie zijn, maar ik heb bij 2 verenigingen menles gehad (of nu nog bij 1), maar daar ben je toch met andere dingen bezig dan je met koetsiersbewijs leert.

Nu eten aan het koken: saucijsjes, aardappels en sperziebonen. En dan hopelijk heel vroeg naar bed en eens een keer echt slapen. Mens wordt er niet vrolijker op als hij een week slecht slaapt. Ook niet leuk voor hubby als die vanavond weer thuis komt.

lanouska

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:39

@ obelix

natuurlijk mag je mee kletsen.. stuur nog snel even een stukje over je zelf en pony naar mij toe met foto's dan kun je nog in de OP die ik aan het openen ben.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:39

Nee, enkelspan met een pony van met 1 meter :-)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:21

Lanous al eindje op weg met de OP? :D

Peer; hier geen koetsiersbewijs en slechts 1 keer les gehad. Wel een ervaren paard voor de kar met een goed karakter, dat scheelt heel veel denk ik.

Claud; met die van ons gaan we ook rustig alleen op pad, maar dan hoeven we ook maar 1 weg over te steken en dan zitten we in verkeersvrij bos. Hoewel ik het op zich wel fijner vind als er iemand bij is om te groomen voor de je-weet-maar-nooit-situaties... Maar ook met grooms gebeuren helaas soms gruwelijke ongelukken.

Nog 8 pagina's mensen... wanneer had jij ook alweer tijd Lanous? Moeten we al 'sprintje' trekken in het topic of juist rustig aan doen???

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:37

Tine, hier hebben wij altijd menles "in de praktijk", tenzij je op het niveau bent dat je meer ambities hebt dan alleen veilig recreatief rijden. De lessen worden hier in het bos gegeven, waarbij je goed leert sturen, en van lieverlee pak je steeds meer stukjes dorp mee om je veilig, maar nog steeds dressuurmatig correct zonder dat het op z'n Achenbach's hoeft, door het verkeer heen te loodsen.
Met Ster heb ik wel eens gevraagd om een lesje "Grote Gevaarlijke Kruispunten en Rotondes, met vooral Veel Eng Groot Verkeer". Dus een route waar veel vrachtwagens, tractors en lijnbussen rijden.
Ik heb hier 100 x meer geleerd als in het koetsiersbewijs.
Okee... zaken als Hoe Smeer Ik de Draaikrans, en wat is een Collinge-Patent-as en de diverse Antieke Rijtuigen die ik uitsluitend glimmend in musea zie en op shows tijdens demonstraties, leer je tijdens je koetsiersbewijs....

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:50

De op? Die moet nog gemaakt worden :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:52

volgens mij word dat maandag voor het nieuwe topic..en dat lijkt me prima..haha..
maar ben wel heel benieuwd naar de OP !!

Welkom nieuweling !

verder..butdag....maandag naar HA voor lichaamspijntjes enzo..maar zal denk ik niet serieus genomen worden..want onze arts vraagt dan..en wat wil je dat ik voor je doe ??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:12

Hier ook ernstig natgeregend tijdens fietsen met Wis langs de plas. Maar was ook wel heerlijk gewoon na drukke werkdag lekker fris naar buiten. Kan daar wel van genieten hoor. Geen mens te zien, rust om me heen, heerlijk. Wel dan zsm natte spullen uit en lekker op de bank kruipen, met pizza en patat, erg fout :)

Ollie liep vandaag weer als een zonnetje met longeren dus zal dinsdag denk ik toch last hebben gehad van spierpijn of wat kou op de spieren. Ben erg blij dat ik haar gisteren heb geschoren en onder lekkere deken heb gezet want jeetje zeg het is opeens echt fris geworden.

Tja met alleen mennen ... met Ollie ging ik de 3e keer al alleen op pad :o tja ik vertrouwde haar gewoon plus dat bij mijn vorige stal ik (vrijwel) alles over fiets/ruiterpaden kon doen. Maar koos dan wel tijdstippen uit dat er gewoon heel weinig kans was op dingen die je niet wil tegenkomen. Alhoewel vissers met van die paraplu's ook tot spannende situaties kunnen leiden := met Bente (nieuwe topicmensen, dat was mijn vorige paardje) zou ik dat echt nooit hebben gedaan, met Snuitje (een van onze vorige pony's) ging ik ook heel vaak in mijn eentje mennen ondanks dat ik toch een paar heel vervelende situaties had meegemaakt deed ik dat toch. Totdat ik een keer echt op hol ben gegaan / of nogal flink doorgestuiterd zeg maar dat ik het echt eng vond. Toen durfde ik niet meer alleen.
Maar als het niet hoeft, dan liever niet hoor.
Alternatief wat ook goed kan vind ik dan is iemand op paard mee en jij dan op de wagen. Heb ik ook wel gedaan, vind ik zelf ook wel goed voelen.
Wat gezegd wordt, in dat geval toen bij Snuitje had groom denk ik ook niet zoveel kunnen uitrichten. Maar bij Bente heeft groom heel vaak de situatie gered, bij haar kon ik echt niet zonder groom op pad.

Zondag oefenen met vaardigheid en marathon hindernissen, heb er echt zin in :D

Vandaag ook toch wel geschrokken van een bericht over een mede-endurance-rijdster die afgelopen week is overleden. Zo jong nog is ze uit het leven gestapt. Ik kende haar niet goed, kwam haar wel eens tegen, vorig jaar nog ritje gereden samen met haar pony en Bente, nog paar keer gesproken bij vrijwilligen, maar jeetje zeg het zet je wel met beide voeten op de grond.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:36

En wat zeg ik......ik wil geen zwart tuig en wat koop ik......zwart tuig. haha
Ik heb gekozen voor imperial riding flex tuig. Zwart dus en leer. Vind leer toch mooier. En dit tuig stond me aan alleen de zwart met bruin onderlegt vond ik het bruin niet mooi. Dus toch maar gewoon zwart.
Hij komt hem woensdag passen. Want ik geloof nooit dat hij alles in de maat full heeft. Moet vast ook wat cob zijn. Dat is net als bij ideal. Hij mixt het gewoon bij elkaar.
Afbeelding
voorbeeld plaatje.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:52

mooi tuig!

@VHU :(:)
En wat jij zegt wel mee eens wbt groom. Het moet goed voelen :) Ik ben daar ook maar op over gegaan. Voelt het goed zonder groom het bos in te gaan, dan doe ik dat. Voelt het niet goed, dan niet :)
Vaak maakt dat gevoel toch de rit :)

Schaaphoesjes is gelukt. Ik ga een foto uploaden :)
Vandaag hele dag gewerkt, mijn voeten zijn vreselijk kapot, 3 ontstoken tenen (rood, gezwollen, pijnlijk, kloppen... :? ) en een fikse blaar door kapotte voering werkschoen. *zucht*
Máár! Na 't werk door naar stal, ondanks de mega bui die eraan kwam Dids toch lekker ingespannen en 't bos in.
Gróóóte dank aan biancacoo! :* menschort is echt briljant! Niets te lijden gehad dus, en vooral heerlijk genoten! :+:
en net visite gehad, een vriend van me langsgeweest. Nu dus net even ''vrij'' en bankhangen. Love it :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:02

Mooi tuig hoor
Ik men ook alleen,vertrouw sun ook 100% ,met menles knoopte ik de leidsels op en sun liep mee om pionnetjes op te ruimen...instructie : dat je dat durft....je had schillenboer moeten worden +:)+
Alle moed aan het verzamelen,tomtom van mijn broer geleend en zondag de 2welshmeisjes ophalen,word een hele opgave voor me,want autorijden kost zoveel energie....en dan nog met trailer erachter....pffff
Nieuwe mensen hier,gezellig....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:05

Even :wave: en :evaw: , m.b.t. koetsiersbewijs, dat schijnt wel heel erg te verschillen, ik vond het echt supertop, heb heel wat uren kunnen rijden, heel veel geleerd en ik vond het ook nog eens heel erg gezellig :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:10

succes met ponies ophalen happytime!

Hier geen koetsiersbewijs :) Wel theorie gelezen, en durf van mezelf te zeggen dat ik zeker mijn verantwoordelijkheid in het verkeer en ten aanzien van paard africhting neem :)

Afbeelding
't schaap met zijn schaapjes!
Ze blijven mooi hangen in de strengophouders, waardoor ze exact op de goede plek hangen :)
Kijk het zoetje nou kijken :+:

Afbeelding
Na gedane arbeid :))

Afbeelding
En een prachtige groene onderwegfoto :') Telefoon flitste, maar mijn telefoonhoesje is groen :+

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:25

ik men ook alleen,
vind het alleen vreselijk saai in mn uppie op de kar.
op 1 of andere manier is erop zitten dan leuker? gezelliger?

gelukkig heb ik regelmatig luitjes die een rondritje wel leuk vinden,
dan men nog alleen, want dit zijn zeker geen groom-materiaal, maar is wel veel gezelliger.
en manlief natuurlijk, dies dan wel weer groom-materiaal :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:32

Mellow foto Aks! En fijn dat de hoesjes werken! En kijk hem lief staan <3

Heb heel veel gehad aan koetsiersbewijs, wist echt nada de noppes van mennen en heb gewoon zo'n twee jaar uiteindelijk rondgelopen op drukke stalhouderij. Enkelspan en tweespan koetsiersbewijs gedaan en heel veel gegroomd in drukke situaties. Heb ik nu nog wat aan aan wat ik toen heb geleerd.
Dus kan dat elke beginneling, in ieder geval bij dat bedrijf van harte aanraden. Je leert vooral rijden in verkeer, is gewoon anders dan in de dressuurbaan. Dat je overzicht hebt op de situatie en vooruit kijkt en anticipeert.
Zal misschien ook wel per bedrijf/situatie anders zijn, maar http://www.stalhouderijhanemaaijer.nl is dus prima.
Vergeet bijv nooit dat we met een rondrit middenin Den Haag in een popconcert terechtkwamen hahaha.... en maar stoer doorsturen :+ als jij als menner weet wat je doet, doen je paarden het ook. Tja bleek gewoon wel zo te zijn...

Fijn dat je tuig besteld is Baudyh. En toch zwart :P

@Biancailona neem aan dat je de eerste paar keer toch niet in je eentje op pad gaat / aan de slag.... de rustigste paarden kunnen je grootste vijand zijn...

@HT spannend... morgen is het gelukkig beter weer dan vandaag, sterkte!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:36

@bic; ik heb vandaag op de wagen, omdat het zo heerlijk rustig was in het bos, voor het eerst ook heerlijk een half uur niks hoeven zeggen. Vond het heérlijk en heb ook nog zitten denken ''gut, dit is voor het eerst dat ik hetzelfde gevoel heb als wanneer ik erop zit''.
@VHU; of de hoesjes ook werken moet zich uitwijzen, hopelijk groeien de kale plekken terug aan.. Anders heb ik een paard met hap uit wintervacht :=

Nog een weekje werken met dids, en daarna krijgt hij een week vakantie ivm osteopaat. Kan niet wachten, ik denk dat het Dids een hoop zou helpen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:41

Ik ga nu met Det ook op het drukste monent alleen weg. Afgelopen zondag ook tijdens openingstijden van de forten. Boeit me niks.
Mooi tuig Baudyh! Ik zou mijn tuig graag met een andere singel en dan in het zwart. Zucht droom verder!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:41

Wat heerlijk Aks.

Geen idee wat osteo van Ollie gaat vinden. Ze was ontzettend scheef en stijf toen ik haar overnam in januari. Langzamerhand met trainen gaat het steeds beter. Dus of het puur spierkwestie is wat over paar maandjes wellicht helemaal is opgelost door gerichte training of toch iets in gewrichten... ben benieuwd. Of misschien helpt wat osteo-werk gewoon in ieder geval het proces wat te versnellen.
Ze kan nu bijv gewoon links- en rechts aanspringen in galop. Kon ze eerst totaal niet, ze galoppeerde totaal niet, later wel maar nooit rechts aanspringen, ook niet los of aan de longe of uit zichzelf in de wei, sprong ze altijd links aan of overkruist, nooit rechts. Nu doet ze dat wel, sinds een week of 6.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:57

Aks heeft kermitdekikkerdeken pas maar op dat bicci hem niet inpikt
Menbewijs....nooit zelf gehaald,ik stond als 'anti menner' op een menstal en hielp altijd mee met menlessen voor menbewijs,maar met sun kreeg ik wel de smaak te pakken en mijn 1ste jurylid was....die eigenaar van die stal...die wist niet wat hij zag....mij op de bok :9

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:59

Hier ook geen koetsiersbewijs. Ik vond niet dat het dingen toevoegde met wat ik al wist.
Ik weet hoe ik me in het verkeer moet gedragen. Ik ga nooit alleen op pad. Met mijn pony wel maar nu met paard niet. Maar er zit ook veel verschil in die twee.

Ik heb vanmiddag mooi ons nog enigste veulen naar binnen gehaald. Gerrit vond het niet nodig maar ze stond helemaal met bolle rug in die zeik regen. Dat vind ik toch zielig. Nu staat ze lekker met mams in het stro. Toch beter hoor.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 06:39

Lekker dan he baudyh. Langs de a9 hier staan ook een stel paarden nog buiten. Halve weiland onder water geen plek om te schuilen, ik snap dat niet...
Vhu ik laat voor det meestal 2x per jaar de osteo komen. Ze knapt er altijd wel van op,maar ze zit weleens vast op de lendenen. Dat komt omdat dat stuk bij haar vrij lang en recht is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:04

Vhu...wat een naar bericht van die endurance rijdster....vreselijk, zet je idd wel aan het denken.
:(:)
Goedemorgen verder..

Mijn zoontje en ik zijn al uur op, hondjes soep gegeven...over een uur even korte training doen.
Even genieten !

Fijne dag en succes voor wedstrijdgangers.
Tine ik hoop dat je wat geslapen hebt....succes met pony en zoon.
Mooie foto's aks, en mooi tuig dat imperial, fijn dat het aangemeten word.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:33

Ik heb mijn ruiterbewijs en mijn eenspan, tweespan en vierspanbewijs. Paul heeft koetsiersbewijs enkelspan.

Gisterenavond menles, nu om 9.00 u dressuurles onder het zadel met de haflinger en dan bixiewedstrijd met de fjord. Mijn nichtje gaat een klasse hoger starten, a dressuur. Zo lief inclusief cavaletti lopen.