[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:53

Zadelpasser is een tijdje terug langs geweest. Heeft oude vulling eruit gehaald. Bleek allegaardje van wel 3 verschillende soorten materiaal. Helemaal opnieuw gevuld met wol nu. Ligt perfect nu (ook door de groei van Sam). Over een tijdje controle en eventueel bijvullen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:03

Nou, bloedonderzoek van Amerigo is terug. Hij heeft PPID, dus me nu daar maar eens in gaan verdiepen. Voor degenen die het iets zegt, zijn waarde was 73,5%. Hij heeft niet echt heel veel klachten eigenlijk. Is wat sloom (maar ja, is nooit heel vlot geweest), heeft snel diarree, heeft vulling boven ogen en op billen (maar ribben zijn goed te voelen), nooit hoefbevangen geweest, wel snel dikke vacht maar geen krullen.

Nou ja, maar eens erover gaan lezen en medicijnen zijn besteld. Iemand hier ervaring ermee? Kan ik hem wel gewoon in de sport blijven houden of moet hij met pensioen?

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:11

PPID is cushing een voedingsgerelateerde ziekte. Speciaal voer en medicijnen doen veel. verder weet ik er helaas ook niet alles van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:12

Het is iets neurologisch ben ik inmiddels achter. De hypofyse maakt er een rommeltje van.
Nu snel met Sam naar les

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:18

Zo zie je maar dat het goed is toch te testen, jeetje... maar is het idd niet iets cushing gerelateerd en is er niet goed mee te leven, had Image dat ook niet?
Lijkt me dat DA je de juiste info kan geven Tine?

Citaat:
We hebben 2,5 uur gereden waarvan een half uurtje rust, dus we kunnen concluderen dat Moos het Mendurance-schema klasse 1 prima aankan.

Leuk hoor als je volgend jaar wilt starten. Of ze het goed aankunnen ligt ook sterk aan ondergrond en het weer e.d. half uurtje rust tussendoor doe je bij mendurance nooit, dus dat is toch wel even anders.
Maar super goed op weg, leuk!

Zo even bij Ber kijken. Nu eerst Gretha uitlaten want die loopt te snuffelen moet dan snel ingrijpen :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:57

Cushing is PPID inderdaad. En uit alles wat ik nu lees, is er goed mee te leven. Wel dure medicijnen, maar goed, als het helpt. Hij lijkt het ook niet in ernstige mate te hebben, tenminste qua klachten. Maar verklaart wel waarom hij de laatste tijd het minder voor elkaar krijgt, terwijl hij wel goed zijn best doet

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:08

Schijnt dat een heel groot percentage van de paarden boven de 15 positief op cushing test, waarbij een groot deel geen klachten heeft/lijkt te hebben. Ooit eens in verdiept, maar is niet allemaal meer blijven hangen.
Vhu druk met Verbouwing en Gretha.

Lieve vriendin is hier het voer in porties aan het verdelen; is hier schepje zus en zo; dus nogal arbeidsintensief; hahaha; nou hoeft manlief maar in te gooien!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:14

Kijk daar heb je wat aan!
Vandaag Ber gelongeerd en wat met haar gewandeld. Blijft toch apart dier. Boer kwam langs met enorme tractor met kuilbalen. Totaal geen probleem ze wandelt er bij wijze van spreke nog net niet in. Staat tractor vervolgens geparkeerd langs de bak, grote paniek :wow: :roll:

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:49

gekke Ber
tine: mijn Welsh(voor Sunrise) kreeg cushing en daarna hoefbevangen en kon niet meer overeind komen,helaas moeten laten inslapen, maar dat was meer dan 15 jaar geleden,toen was er weinig over.
hier nu gevalletje verkoudheid,niest me rot en hoofd vol....geeft weer leuke acties : nadat ik jane voor het eerst met tuig op had gelongeerd(broek was wel spannend) haar staart in de antiklitspray gespoten athans...dat dacht ik tot het aardig begon te schuimen met uitborstelen.....oeps was de zadelzeepspray :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:03

Goede actie, monique, hahaha schone staart

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:04

Goedemorgen.. :+ HT....haha....zadelzeepspray nog eruit kunnen krijgen ?...lekker schone staart !!
Tine, A met PPID, hij hoeft er idd weinig tot geen last van te krijgen..hoop het in ieder geval.

oh...water voor :9k is klaar....
tot laterrrrrr..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:48

Goedemorgen! Iedereen fijne dag!

:evaw:

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:17

Ik weet redelijk veel van ppid. Image heeft dat de laatste jaren van haar leven gehad. Er is hier op bokt ook een topic met veel info. De prascend is echt een super middel. Image knapte heel snel op. Wel de dosis heel langzaam opvoeren. De veeartsen starten soms met 1 tablet voor meteen, maar daar worden ze redelijk beroerd van. Beginnen met een kwart en dan langzaam opvoeren naar de dosis die is voorgeschreven. Dat is veel fijner voor je paard. Ik schat zo in dat Amerigo op een half tablet gaat.
Ze vinden het een smerig tablet. Het is nog een hele kunst om het elke dag binnen te krijgen. In een stukje krentenbol lukte hier het best. In ieder geval in iets droogs verstoppen, want in een appel of zo wordt het bitter door het vocht. In ieder geval niet in het eten verstoppen, anders stoppen ze met eten. Je zou toch denken dat ze zoiets wat smakelijker maken voor paarden omdat ze het er de rest van hun leven moeten krijgen.
Koop een grote verpakking dat is teruggerekend per dag goedkoper en als ooit overblijft kon ik het terugverkopen aan veearts (gesloten verpakking)
Als je vragen hebt, hoor ik het wel

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:17

Goedemiddag inmiddels
Wat een regen. Uiteraard stonden de paarden vanmorgen helemaal achterin van de 4 ha, dus ik heb mijn lichaamsbeweging alweer gehad. Amerigo ook maar meegenomen naar de binnenbak, zodat ik voor de les met Sam hem nog even kon mennen. Zo handig dat ze met 1 wagen doen. Ben zo blij met dat extra lamoen *\o/*

Janouk, dat topic had ik al gevonden, en al soort van doorgespit (maar 450 paginas is veeeeeeeeeeeeeeeeeeel) maar toch bedankt!! En bedankt voor de tip ivm het voer mengen met medicijn. Ik hoop dat ik het snel kan ophalen (moest besteld worden). Hoor in ieder geval veel positieve geluiden over de werking ervarn.

Oeps, zadelzeep in de staart. Zal wel lekker ruiken hahah

Fijne dag verder

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:01

BIj Image merkte ik snel verbetering: ze werd veel fitter, plaste minder, had een minder harde manenkam, minder gevoelig voor hoefbevangenheid, vacht werd mooier, geen bolling meer boven de ogen: heel snel zag je dat veranderen. Dat vond ik opvallend.

Het kostte ons wel een krentenbol per dag voor Image, want anders at ze het niet. Ook nog een tijdje in een stuk ontbijtkoek gedaan, dat vond ze ook prima.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:07

Gelukkig is Amerigo nu (nog..) een heel makkelijke eter. Als het om Rembrand zou gaan, zou ik echt een probleem hebben, hij is altijd al een moeilijke eter geweest.

Fysio is weer geweest voor Sam. Heb groen licht om tijd en intensiteit wat uit te bouwen. Ze reageerde heel iets op de rug, maar heeft wsl met hengstigheid te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:39

Dat ze nog hengstig is Tine. Die dames van mij tonen (vrijwel) niets meer. Nu is Ollie nooit echt dat je het ziet, ja heeeeeel zelden als ze op wedstrijd een knappe arabische hengst ontmoet (ze heeft zo haar voorkeuren). Ber was laatste keer maar klein beetje hengstig laatste keer paar weken terug.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:46

Ik vind het wel een gedoe hoor zo'n merrie. Vroeger heb ik wel merries gereden, maar daar merkte je echt helemaal niets aan. Nu is het niet zo dat Sam heel vervelend doet, maar afgelopen zondag bij het losrijden voor de wedstrijd toch ineens reageren op beenhulp. Hadden we eerder nog niet gehad. Wel dat ze vaak ging piesen, maar dat is nu dan weer niet.

Volgende pony toch maar weer een ruin, zoveel makkelijker ;-). Maar ze is wel heel erg lief <3 Vandaag ook weer heel fijn gemend met haar, dan is het zo jammer dat de tijd zo snel gaat. Maar goed, we mogen weer wat langer en meer draven, dus als het zo door blijft gaan, kan ik straks toch weer serieuze dingen gaan oefenen. Heb geen last van angst meer dus dat is wel heel fijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:57

Is per merrie gewoon heel erg verschillend. Ollie merk je niets aan. Ber is in het voorjaar een drama. Heb eigenlijk altijd merries en vrijwel nooit dat het lastig is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:00

Hallo allemaal.. :wave:
Tine heeft met Sam merrie perikelen :+ ....maakte mij niet uit merrie ruin of hengst..ze hebben allemaal hun geweldige en minder leuke kanten...ow nee...t'zijn net mensen.. :roll: :roll: :roll: :roll:

vanmorgen open ochtend op school van zoonlief....
het begon erg leuk..halverwege bleek een jongmens nog steeds die vervelende pester...oh nee..niet zo aardig zeg maar... -:(- verpest-je-dag-jong _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( ...maar de hele klas nam het op, en eindigde de open ochtend gelukkig weer redelijk leuk....... ^) ik heb me er niet mee bemoeid..heel moeilijk,...maar juf moet het regelen !

het zonnetje schijnt hier nu,...middagje rustig aan..vanavond seminair van bekende musher, wel zin in !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:21

Ow, Bianca, dat klinkt niet leuk. En moeilijk om dan je mond te houden en te wachten tot juf iets doet.
Wel fijn dat de hele klas meewerkte

Gitaarles van zoon ging niet door, dus hij is nu lekker aan het spelen in het hooi met een vriendje. Hoefsmid komt zo voor beide pony's Alletwee rammelende ijzers. Eigenlijk zou hij maandag pas komen, maar omdat Sam zaterdag wedstrijd heeft, heb ik dat toch liever voor elkaar. Gelukkig kon hij eerder komen. Daarna mag zoonlief weer even mennen met Amerigo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:05

Leuk idee zo'n open ochtend. Vond het ook soms tenenkrommend bij zoonlief maar meestal vinden de kinderen het erg leuk als ouders eens komen kijken dus ook wij hebben dat trouw gedaan :+
Nu met het VO is dat allemaal erg anders.

Heb me tot doel gesteld elke dag in ieder geval paar dozen in te pakken, dus steeds meer dozen en steeds legere kasten :7 en nog steeds aan het uitsorteren en weggooien. Eigenlijk zou je vaker moeten verhuizen, hou je ook minder zooi. Manlief komt er wel achter dat de meeste zooi van hem is :P

Vanochtend Ber gepoetst en beetje gefreestyled. Daarna gingen ze het land op. Ze stond er nog geen 3 minuten in en ze stortte zich in het modderstuk. Toen had ik een bonte pony :+ Langzamerhand zoekt ze de groep meer op. Wat me ongelofelijk verbaasd is dat ze totaal niet mept of gilt. Ze krijgt zelf ook helemaal geen klappen. Is meestal toch anders als ze in bestaande groep komen. Maar gelukkig nu niet. Ze ziet er ook gewoon erg gelukkig uit, rustig oog, soepel lijf (ondanks die springpartij van zaterdag).
Met Ollie gaat het prima, die heeft gisteren haar eerste buitenritje gehad met verzorger. Die speelt ondertussen de baas over het (veel grotere) paard van verzorger :') Piet gedraagt zich ook.
Het is een hele zorg minder, heb echt tijd over (naja, die besteed ik dan aan het verhuizen). En zo fijn voor ze dat ze 's nachts in lekker stalletje staan in het stro, niet meer in die bagger en regen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:45

Idd het is voor de kids gewoon leuk, onze zoon keek er erg naar uit, en mijn man, kon even komen, tussen zijn werk door, dat was een leuke verassing voor zoon natuurlijk.
Fijn dat Ber het zo goed doet in de kudde ! En Ollie en Piet ook op hun plekje en al gesetteld ! is wel fijn nu, dan kun je met een gerust hart aan andere dingen werken komende periode, geeft een boel rust.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:18

Goedemorgen

Fijne dag allemaal

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:49

Net terug van de stoffenwinkel. Heb heel mooi lapje gevonden om een rijjasje voor zoonlief te maken. Gaat nog wel veel bloed, zweet en tranen kosten vrees ik. Heb ik in zeker 14 jaar geen colbert meer gemaakt, en dat vond ik toch wel een van de moeilijkste dingen om te maken. Maar goed, we gaan het maar eens proberen en zien hoever we komen.