[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:30

*gaat weer heel erg op handen zitten*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:52

Bij ons is het toch zeker geen regel dat de afstand tussen de pionnen te wijd staat. Met een meetstok is dat toch prima te regelen. natuurlijk komt bij het wisselen wel eens voor dat een poortje vergeten is van de 20 hindernissen, maar het is mij nog nooit opgevallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:53

Gem schreef:

klinkt toch wel heel pijnlijk, Gem :D :D :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:56

Te wijd is het zelden. Maar te smal volgens mij best vaak. Heb het thuis is nagebouwd en erdoor gereden en dan had ik toch echt (behoorlijk) meer ruimte dan vaak het geval is op een wedstrijd. Dus ik vraag me dan af of de parcourshulpen bijvoorbeeld meten tussen het staande deel van de kegels ipv de rand.

En met een meetstok zou het goed te regelen moeten zijn, maar ja, zoals ik al schreef het is mensenwerk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:56

Gem schreef:

Waarom? Stel ik nu zon gekke vraag dan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:00

tine10 schreef:
Te wijd is het zelden. Maar te smal volgens mij best vaak. Heb het thuis is nagebouwd en erdoor gereden en dan had ik toch echt (behoorlijk) meer ruimte dan vaak het geval is op een wedstrijd. Dus ik vraag me dan af of de parcourshulpen bijvoorbeeld meten tussen het staande deel van de kegels ipv de rand.

En met een meetstok zou het goed te regelen moeten zijn, maar ja, zoals ik al schreef het is mensenwerk.

Niet mijn ervaring: hier zijn de parcoursbouwers en parcoursen hulpen heel nauwgezet. :D
hier is 1.49m echter 1.49m: Gelukkig maar, want op snelheid is 20 cm al smal genoeg soms.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:06

Vandaar dus ook mijn vraag Janouk. Want soms pas ik er met de kar nauwelijks door. Ik wilde graag weten of anderen ook zulke ervaringen hebben. Nu is de ene parcourshulp waarschijnlijk ook wat nauwkeuriger dan de andere, maar soms heb ik het gevoel maar 5 cm aan beide kanten te hebben. Dat is niet heel veel zeg maar.

Vandaar ook dat ik het thuis maar eens ben gaan nameten. En toen kwam ik er dus achter dat ik vaak een te smal parcours moet rijden. Ik wil er tijdens een wedstrijd niet over gaan zeuren, maar ik wilde controleren of mijn gevoel klopte dat het te smal was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:11

Anke schreef:
Valt me ook op dat er een Bproef rijden die zeker M aan kunnen.

Tja dat kan he? Ik rij in principe mijn klasse vol. Ik vind het niet nodig om met 5 (B) of 10 wp al over te gaan. Ik heb mijn paard voor het leven, dus waarom zou ik haast maken. En dan kan het dus zijn dat we inderdaad al klaar zijn voor een hogere klasse maar nog niet gaan. Het moet pas bij 20 (b) of 30.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:16

tine10 schreef:
Vandaar dus ook mijn vraag Janouk. Want soms pas ik er met de kar nauwelijks door. Ik wilde graag weten of anderen ook zulke ervaringen hebben. Nu is de ene parcourshulp waarschijnlijk ook wat nauwkeuriger dan de andere, maar soms heb ik het gevoel maar 5 cm aan beide kanten te hebben. Dat is niet heel veel zeg maar.

Vandaar ook dat ik het thuis maar eens ben gaan nameten. En toen kwam ik er dus achter dat ik vaak een te smal parcours moet rijden. Ik wil er tijdens een wedstrijd niet over gaan zeuren, maar ik wilde controleren of mijn gevoel klopte dat het te smal was.

Ik zou het met de parcoursbouwer bespreken ter plekke voor je de ring in gaat. Even samen nameten als je dat gevoel heb.
Als een hindernis naar ons idee te wijd of te smal staat, vragen wij ook of het nagemeten kan worden. Met zijn allen komen we er wel. Foutje kan altijd gemaakt worden. Is ook niet erg.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:20

Gem schreef:

Waarom? Dat typt zo moeilijk :D

Met Hanna ben ik, zodra ik de punten had, over gegaan. Dit ivm haar leeftijd, vorig jaar voor het laatst gestart en toen was ze 20.
Dexter is nog maar 5. In de B na 5 wp over gegaan (mocht al direct L starten maar wou van voren af aan beginnen) maar dat was meer omdat ik de B niks aan vond :o We hebben nu 7 wp in de L maar ik ben niet van plan om bij 10 over te gaan. Hoop nog heel erg lang plezier van hem te hebben en heb er geen problemen mee om hem als bijv. 10 jarige 'pas' Z te kunnen starten. Vind het ook zonde om dan zo snel over te gaan, ook al zou ik met hem straks ook nog dubbelspan (en tandem? :+ ) met hem kunnen starten. Het is niet alleen het doel wat je dan al hebt gehaald, je belast een jonge pony dan (geestelijk en lichamelijk) ook best veel is mijn mening.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:34

janouk schreef:
tine10 schreef:

Niet mijn ervaring: hier zijn de parcoursbouwers en parcoursen hulpen heel nauwgezet. :D
hier is 1.49m echter 1.49m: Gelukkig maar, want op snelheid is 20 cm al smal genoeg soms.

Ik heb ook nooit het idee dat het verschilt

ja bij de Blesruiters want daar start ik het clubkampioenschap M en officieel L , dus in de L vind ik het lekker breed staan!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:39

Ik ben tot nu toe wel snel over gegaan. Met mijn huidige pony's ook. Maar die gaat zo belachelijk snel dat ik nu serieus aan het overwegen ben haar te verkopen omdat zich nu de juiste persoon zich gemeld heeft (terwijl ze helemaal niet te koop staat). In de competitie hier in NH is ze in de dressuur en vaardigheid kampioen geworden terwijl de eerste wedstrijd van de competitie pas haar eerste wedstrijd in het M was. Als ik zo door rij mag ze als ze 6 is met pensioen omdat we ZZ zijn :') (train hooguit 2x per week max een half uurtje, dus overbelasten gebeurd ook niet zo snel).
Ik heb nog genoeg 'reserve' pony's staan om mee verder te kunnen, dus verveel me voorlopig niet. M'n andere kleuter loopt 'pas' L, die heeft meer tijd nodig en die krijgt hij ook absoluut. Maar moet echt oppassen dat ik niet te hard ga. Anders heb ik straks echt weinig meer te doen ;).

Letsdunit

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:28

Ik hoef het niet in mijn hoofd te halen om te snel te willen, mijn ponies hebben ruim de tijd nodig te leren en te verwerken. Zo zijn ze gek op vaardigheid maar heb ik daarna dagen nodig om ze daarna weer een beetje rustig te laten lopen. Ik heb ook geen haast wil ze niet verkopen en heb lol met ze, wedstrijdje is leuk maar er is nog zoveel leuks daarbuiten.

Vrijdagavond voor het eerst met mijn fries starten, heb voor de lol een gratis startpas aangevraagd misschien start ik 1x of als het leuk is een keertje vaker, ik zie wel.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:54

Ik ga zaterdag voor het eerst naar een KNHS wedstrijd Hobby klasse met mijn jonge pony van 5 jaar. eens zien of hij zijn concentratie kan houden 2 proefjes .

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:56

@Tine ik let altijd goed op als er omgebouwd wordt (vaak mag je dan al rondstappen in de baan, omdat je met een vrijwillige startvolgorde jezelf moet melden bij de jury). Soms vraag ik ook of ze poort X al hebben gehad (zeker als ik na een sulky moet, pas ik gewoon niet door zo'n poort). Wat mij wel opvalt: gister reed ik op het zand en ik heb 2x een poort verschoven zonder de bal te laten vallen. Deze wordt dan niet gecorrigeerd. Soms ziet de jury dat en attenderen ze de parcoursbouwer daarop, maar vaak heeft de volgende combinatie mazzel.

Lui ombouwwerk komt ook wel een enkele keer voor: rijden een aantal met 151/150/152cm als spoorbreedte, dan starten die 3 combinaties gewoon in hetzelfde parcours. Ik snap dat die ene centimeter niet veel lijkt uit te maken, maar we hebben allemaal wel eens zo'n mazzel bal gehad die wel bleef liggen en dan is die ene centimeter een hoop waard ;) Tjah en het scheelt ook of er mensen parcours aanpassen die snappen wat vaardigheid rijden is of in ieder geval vooraf goed gebriefd zijn. Dan gaat het sneller / professioneler. Het is bijvoorbeeld slim om standaard een bepaalde hoek van de baan om te laten bouwen door 1 persoon - zo wordt er nooit een poort vergeten.

Gister voor het eerst sinds mei een dressuur en vaardigheidwedstrijd gereden (de tweede keer M dressuur). Het trainingswerk van de afgelopen maanden werd beloond: 182 en 183 punten. Er zijn nog genoeg verbeterpunten (de middengangen kwamen er niet uit), maar op een aantal punten hield ik nu genoeg over. Sam is in ieder geval netjes laag gebleven in de proef (wel af en toe te lang, maar in ieder geval niet meer zijn onderhals erop zetten en dwars door een hulp lopen). Dus het is fijn dat we deze stap alvast gemaakt hebben! Hoogtepuntje was een 9 voor het hals strekken in de eerste proef. *\o/* Mijn eerste negen ooit! Hij daalde ook supermooi in met de juiste stelling/buiging en aanleuning plus constant tempo. Beetje jammer dat ik bij het volgende onderdeel alweer een 4 aan mijn broek had :P

Foto van het losrijden

Vaardigheid was ik teveel aan het nadenken en miste ik mijn onbevangenheid (probeer die knop maar weer eens om te zetten in je hoofd...). Tijdfouten en een bal in de eerste omloop (Sam pakte bit en besloot gelijk poort 1 te pletten |o ), tweede omloop alle ballen laten liggen, maar ook tijdfouten maar minder dan ronde 1 dus toch nog een winstpuntje. Dat brengt de stand nu op DR M+2 en VH M+7.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:59

Top! Puntjes in de M erbij, gefeliciteerd!

Poortjes.. naar mijn idee altijd te smal. En tijd terug echt te smal, toen hadden ze foutje met de meetstok.

Ach onder het zadel is het ook wel gezellig hoor, ligt ook aan wedstrijden waar je heen gaat.
Wij hebben wel eens zelfs een hele pony uitgeleend.
(was 4-tal rijden en er was een 4 tal met kreupele pony.. (onofficieel deden ze dat die dag erbij), dus tja.. gewoon paard uitgeleend :+ , was wel een fjordenwedstrijd moet ik bekennen)

Mennen vind ik wel onderling veel gemoedelijker en paarden groot of klein worden meer gewaardeerd.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:49

Wij hebben een probleempje en komen er niet helemaal uit, hebben met de organisatie van het Noordelijk kampioenschap gemaild hierover, maar krijgen als antwoord dat ze in de reglementen gaan kijken, dit was zaterdag, ondertussen is het maandagavond en er is nog niets gebeurd.
Nu weet ik niet of we recht van spreken hebben dus even jullie mening.
Wij doen mee aan het noordelijk kampioenschap met een dubbelspan pony's in de L dressuur, bij de KNHS staat dat er geadviseerd wordt om de L, M, Z en ZZ dubbelspannen pony's (paarden hetzelfde verhaal) in handicap te laten verrijden, omdat er van deze klassen in totaal drie afgevaardigd worden naar de hippiade, dus er moet een klassement gemaakt worden van deze klassen om de beste drie naar de hippiade te kunnen sturen.
Nu volgt de organisatie dat advies niet op, ze hebben B en L dubbelspannen in 1 rubriek en M, Z en ZZ dubbelspannen in 1 rubriek, paarden en pony's door elkaar, (voor de paarden geldt trouwens hetzelfde.)
Nu worden deze rubrieken in verschillende ringen verreden, dus ook verschillende jury's. volgens mij kan er dan geen goed/geldig klassement worden opgemaakt, of zie ik het nu verkeerd.
Je zult in de ene ring maar twee strenge jury's hebben en bij de andere groep in de andere ring een sinterklaas jury, kun je nog kampioen worden van je rubriek, maar niet naar Ermelo mogen.
Dan nog de vraag: als ik gelijk heb hoe pak je dit nu aan dan, mailen naar de organisatie heb ik al gedaan, maar er gebeurt (tot nu toe) niets,startlijsten blijven (tot nu toe) het zelfde, moet ik dan wachten tot op de wedstrijd en een officieel bezwaar indienen (maar dan wordt het een lange dag) of zijn er andere wegen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:10

B doet niet eens mee voor de Hippiade, dus rare samenvoeging.
Van de regels daarover weet ik verder niets.
Logischer is dan L en M, Z en ZZ samen.
Pony's en paarden samenen kan eventueel wel, echter lijkt me dan wel dezelfde ring.
Impuls/Hobby en B kunnen ze samenvoegen.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:16

@Grainey, ik zou vooraf contact opnemen met de KNHS en daarmee niet te wachten tot tijdens of na de wedstrijd. Naar mijn idee moeten deze rubrieken (behalve de B) bij dezelfde jury gereden worden anders kunnen er appels met peren vergeleken worden.....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:11

Eens met Ollie, maar ik zou bellen naar de KNHS en met hen afspreken dat je een mail ter bevestiging stuurt. Anders loop je het risico van "mail niet gelezen ivm op vakantie" , waardoor er niet op tijd actie ondernomen kan worden. Zou niet moeten kunnen, maar toch dat risico even uitsluiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:42

Ik hang nu met knhs aan telefoon, want hele kampioenschapsreglement mennen (ohz wel) staat niet op site. Paarden en ponys mogen voor zover ik weet niet bij elkaar, maar voor ik commentaar ga leveren wil ik dat wel in reglementen terugvinden. ARjen Coppoolse is blijkbaar met vakantie en zijn vervanging kan het blijkbaar niet vinden, hang al tijdje in de wacht.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:53

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:07

Volgens mij moet het destbetreffende district die reglementen opstellen, heb heeeeel lang geleden ooit eens zo'n kampioensreglement gezien (nou ja dat waren een paar regeltjes), daarna nooit weer gezien.
Heb nu een persoon gemaild die in de evenementencommissie zit die de selectie gaat regelen hier in Noord, misschien is zo'n kampioenschapsreglement ook een leuke taak voor zo'n evenementencommissie.
KNHS duuuuuuurt altijd zolang, vooral in vakantietijd, stuur het liefst dan nog een email, heb al zo vaak in de wacht gestaan, waarbij dan opeens de verbinding werd verbroken en dan weer van voren of aan, wordt daar nooit vrolijk van.
Dank je tine10 voor je inspanningen om het wel te proberen, heel dapper.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:20

Paarden/ponies mogen voor de prijsuitreiking volgens mij bij een beperkt aantal starts samengevoegd worden. In het geval van het DK zijn er genoeg paarden / ponies om een apart klassement uit te schrijven. Het viel mij ook al op dat er veeeeeel L starts waren, totdat ik enkele paardennamen tussen de ponies herkende.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:59

Het gaat niet om de prijsuitreiking, het gaat om de tickets voor de hippiade. Het is wel fijn dat je dan de rubrieken die de tickets moeten verdelen (3 in het geval van de dubbelspannen pony's) laat beoordelen door dezelfde jury's. Zou hetzelfde idee zijn als je de L rubriek doormidden deelt en de helft in een andere ring zet, krijg je hetzelfde idee.
Ik heb net afgelopen weekend een echte sinterklaasjury meegemaakt, beetje apart gevoel, maar je zal het maar treffen op een kampioenschap dat hij de rubriek in de andere ring mag jureren, als jij hem in je ring hebt is het natuurlijk boffen.
Vrees trouwens dat het een kampioenschap L paarden/pony's (net zoals in de andere klassen) wordt, niet gesplitst zoals anders, daar is namelijk de indeling van de dubbelspannen ook op gebasseerd en zo staat het ook op startlijsten, een kampioen per rubriek, dus paard en pony gecombineerd.
Staat ook nergens dat het niet mag, als je de tickets voor de hippiade maar goed verdeeld en dat kan dan natuurlijk altijd, dat is niet zo moeilijk.