[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:35

Super leuk stukje Tine! En zo'n prachtige foto, erg mooi!
PeerAppel geeft niet hoor.

Zo hier lekkere pizza's laten bezorgen en nu onderuit StudioSport :7

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:47

Wij hebben pizza gehaald (wordt hier niet bezorgd). Heel slecht, maar wel makkelijk.

Biancacoo

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:56

Leuk verslag Tine, met mooie foto !!
hier bami opgewarmd..was wel zelfgemaakte bami..smullen dus..met groente loempia'tje uit de oven !

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:08

Hier heeft de frietpan aangestaan :9

Gefeliciteerd tine met de mooie uitslagen en de geslaagde wedstrijd.

Eagle weer mee op training wel fijn!

VHU lekkere rit gedaan en voor de bui binnen.

Janouk als inval dressuurpony.

Biancailona leuke foto!

Vandaag gereden met 3 2-spannen en 1 handpony en 1 onder het zadel. 14km in 1 uur en 45 min.
Lekker gereden zonder regen maar was wel fris op de kar.

Ben nu gaar dus lekker op de bank en op tijd naar bed!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:03

tine10 schreef:
Hier wordt niet op de kar of op de pony gezeten zonder zadel. Niet door zoonlief, maar ook niet door mij. Ongeluk zit in zo'n klein hoekje. Braafste paard kan een foutje maken, er kan iets met het materiaal gebeuren, enz. En kinderen die net met de voeten aan de grond zitten, vallen er heel snel af.

Ik vind het niet prettig zitten, met zadel op de kar. Ik kan nergens tegenaan drijven en het remt zo verdomd lastig :D _O- . Solly, geintje Y;( .

Maar uhmmm, zullen we die caps-discussies in het vervolg achterwege laten :) ? Iedereen doet waar hij / zij zich het prettigst of het meest veilig bij voelt. Caps zijn niet verplicht, behalve dáár waar cap-plicht geldt en zolang er tijdens dressuurwedstrijden met hoed gereden mag worden, zie ik niet in waarom iemand buiten de ring opeens een cap op zou moeten.
En zoals ik tijdens mijn laatste buitenrit ohz ondervond: caps zorgen echt niet altijd voor een veilige rit of veilig gevoel. Ik heb mijn laatste cap met veel zorg uitgezocht, uitgebreid mijn kop geschud, ondersteboven, headbangen.... ja, zag er heul raar uit in die winkel :D . En toch blijkt de cap te kiepen tijdens het rijden. Veilig? Mwahhh.... :n .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:10

krijg een beetje kippenvel van het verzoek discussies achterwege te laten..

zullen we 't dan ook niet meer hebben over paard binnen of buiten? iedereen kiest immers waar hij/zij zelf...

met andere woorden, een mening geven mag toch. En dat kan toch ook gewoon. Het wordt toch uitermate netjes gebracht etc? :?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:15

Hahahaha ik zie je al headbangen Gem _O-
Maisie bedankt voor de mooie samenvatting, ik sluit me er geheel bij aan. En fijn gereden, altijd goed! Was idd niet warm vandaag, dus brrr als je stilzit op de kar.
Het cap-op verhaal is inderdaad ieders eigen keus. Moet eerlijk bekennen dat ik nooit een cap op had op de kar, alleen in de vaardigheid omdat het verplicht is. Als ik op het paard zit wel áltijd! Heb destijds ook een goeie, fijnzittende cap gekocht en daarbij gezworen em altijd op te hebben. En daar hou ik me aan, hoe lief en braaf ze ook zijn. M'n cap en ik zijn de beste vrienden nu!

Ik heb me vandaag ook buiten gewaagd. Bakira even flink gelongeerd, in de hagel potverdorie! Daarna voor het eerst oh zadel gesprongen met Jort. Hij heeft een jaar terug wel eens los gesprongen als voorbereiding op de HK, maar daarna nooit weer. Laatst al eens balkjes gelopen, zo braaf.
Dus nu m'n springinstructeur opgetrommeld en een hindernisje neergezet. Hij moest even de slag te pakken krijgen maar daarna zaten er superfijne sprongetjes bij. Het is ook zo'n toffe pony <3
Bewijs! Helaas in onze prutbak, maarja tis niet anders... gelukkig issie niet glad of zwaar, alleen vre-se-lijk nat...

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:17

Vanmiddag een fijne bosrit met de wagen gemaakt met Moos en stalgenootje M. :) . Dressuurmatig klopte er niet zo heel veel van: wel rond, maar niet de gewenste lichte aanleuning, maar heeeeeerlijk gereden +:)+ . En Moos is toch best wel bomproof: we moesten naast De Stratenmakers op stal inspannen, die druk aan het flexen waren, straatstenen zagen en zand aanstampen met de trilmachine. Het boeide hem weinig :7 .
In het bos wel veel blubber op de paden, dus Moos moest af en toe wel even trekken. Over een droog pad zijn eerste galopje gemaakt voor de koets. Per ongeluk (had verruimen van de draf moeten worden), maar ik heb hem eens een stukje laten gaan. Keurige galopwissels in de bochten en een grote galopsprong over een waterplas. Blijft een springpaard :D .
Daarna de Anda ingespannen en op het dressuurveld gaan trainen. M heeft de laatste tijd weinig koets-uren op de teller gemaakt, en de Anda krijgt dus een buikje. Maar hij was goed bezig, dus misschien heeft de rust hem wel goed gedaan.

Aks: ik vind het steeds zo'n herhaling van zetten, die cap-discussie is hier al zo vaak langs gekomen. Ik zou het niet leuk vinden als mensen geen foto's meer plaatsen omdat ze geen zin hebben in commentaar op (afwezigheid van) die cap :) .
(Maar goed, zo belanden we in een discussie over een discussie, dus ik stop hiermee :D :') )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:22

Ik vind dat iedereen mag zeggen wat hij zij wil zeggen hoor mits met enig respect gebracht . We hebben toch altijd discussies die altijd terugkomen, deken op/af, cap op/af, wagen groot/klein, tuig zwart/bruin, pony te groot of te klein voor in span, pony of paard, binnen of buiten, wedstrijd of recreatie, veel slaap of weinig, rood of bruin, bontje of andere onderlegger, veilig of niet veilig, wel of niet rijden of longeren, wel of niet mennen in de regen, in de zomer, in de kou, in de sneeuw.
Daar is het een forum voor hoor :+
Daarom l*llen we ook zoveel :P

En je kan zeggen wat je wilt, cap op is veiliger dan af :P :+ :P
En Gem ook wij zien jou oooooooooit met cap op hahaha.
Fijn dat je lekker hebt gereden met Moos buiten, heerlijk is dat he. En dappere poown over hindernisje, stoer ding 8-)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:49

Zoo wat zijn jullie snel gegaan vandaag! Bedankt voor alle succeswensen. Die hebben geholpen hoor :Y) In de eerste proef 205,5 punten en een tweede prijs en in de tweede proef 206 punten en de eerste prijs. *\o/* Mijn vader en Ab hadden maar 1 puntje nodig, nou dat werden er dus vier :P Met de opmerking van de jury dat hij nu echt naar de M moest :P (dat jurylid komen we wel vaker tegen op wedstrijden). Wel twee keer een fikse hagelbui op ons dak gehad. Ik word wel een beetje moe van die plensbuien als ik op wedstrijd ben zeg :( Het was wel binnen inrijden trouwens, maar die buien waren dus precies op het moment dat paard en spullen de vrachtwagen af en op moesten. (Zie hier een fotootje van het losrijden - had geen goede camera bij me dus telefoon foto geworden. Ab had vandaag voor het eerst zijn KWPN muts op :D )

Anyway Ab gaat nu op winterstop qua wedstrijden. Dus hoef voorlopig niet meer te groomen op wedstrijd. Deze winter lekker galop oefenen en verzamelde draf en dan volgend jaar outdoor seizoen de M in. :D

Verder over de cap discussie. Ik snap dat als je hier wat langer zit het vermoeiend kan zijn als dezelfde discussies terugkomen waar je uitkomt bij "iedereen doet waar ie zich prettig bij voelt", maar kan mij ook vinden in VHU's punt dat iedereen op een forum (een forum is nu eenmaal een discussieplek) mag zeggen wat zij/hij wil als dat respectvol gebeurt. :)

Ik snap dat de moeders met jongere kids inderdaad een cap als voorzorgsmaatregel nemen (ivm hobbels etc en dat ze zich niet klem kunnen zetten). Ik heb eigenlijk altijd thuis met een petje opgereden, nooit met cap. Geen idee waarom. Zelfs toen ik net begon en ik naast mijn vader op de bok de tuiger in handen kreeg. Zodra ik buiten mijn eigen bak ben zit de cap trouwens op mijn hoofd vastgeplakt :+ Nu het kouder wordt pak ik mijn cap er wel bij (ook door de harde wind is Sam wat huppelig + hij staat minder vaak voor de wagen en dan mis je toch ritme) daarnaast is dat ding ook lekker warm op je hoofd met dit weer :P Maar wat ook al gezegd wordt, waarom mogen menners in de dressuur met een hoed op? Je werkt nog steeds met hetzelfde vluchtdier. Al kom je dan ook uit bij de huifkarren in Drenthe bv. die kunnen ook aan de kletter gaan, net als de gouden koets (daar staan zelfs 8 vluchtdieren voor en als die hard willen dan helpt dat mannetje er naast ook niet meer). Zie je W.A. en Maxima al met bodyprotectors en caps de koets in gaan? :P Het blijft een superlastige kwestie. Dus vooral doen waar je je het prettigst bij voelt. (Ik vraag mij trouwens ook af of wedstrijdmenners bewuster zijn van capgebruik dan recreanten, omdat het reglement de cap af en toe vereist).

Vind het trouwens wel een mooie trend onder het zadel dat de topruiters af en toe ook kiezen voor een cap i.p.v. een hoedje op de belangrijke wedstrijden. Het is niet zo dat zij omdat ze topruiters zijn op een magische manier nooit meer van hun paard kunnen afdonderen.

@Tine leuke foto bij het artikel. En wat een grote wedstrijd zeg. Pff wat zal je het er druk mee hebben gehad. Hebben jullie meerdere binnenbakken liggen dat jullie zoveel combinaties op een dag kunnen verwerken?
@PeerAppel ja dat is onze eigen bak. We hebben 4 paarden thuis (naja no.4 is een pony ;)). Tien jaar geleden speciaal voor verhuisd om de boel bij huis te hebben. Die dompelpomp moeten we er wel helemaal zelf inzetten hoor. Lekker heen en weer sleep klusje en het is ter ondersteuning van de drainering. Vanochtend stond de boel weer onder water, jammer genoeg. Dus helaas niet met Sam kunnen trainen.

Edit: nog even een capklaagdingetje hoor O:) Ik stond laatst in een ruitersportzaak en ik vind dat er veel caps zijn die nogal een eventing look hebben (kunststof/ventileergaten etc.). Een mooie dressuurcap (iets klassieker: suede of leer look) is toch wat lastiger te vinden. Zeker in mijn maat (60) ik zag een hele leuke Harry's Horse cap - leer look en strass steentjes - en dan gaan ze maar tot maat 59 |o En 400 euro aan een cap uitgeven gaat mij echt een beetje te ver.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:30

Marjola: super gedaan. En nu voorbereiden voor de M.

Wij hebben twee rijhallen van 20x40, waarbij het schot verplaatst kan worden, zodat er 20x60 (en een restbakje van 20x20) ontstaat. Daarnaast een inrijhal van ca 20x40. Alle hallen zijn met elkaar in open verbinding, dus je kunt alles zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 07:53

Afbeelding

Overleg op hoog niveau tussen ruiter, paard en groom.
Is weer eens iets anders: normaal ben ik groom en zit ik achterop de koets, nu is Paul groom en staat hij langs de kant.

@tine wat een leuke foto bij het verslag in de krant. *-:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:09

Mooie foto janouk!
Marjola, gefeliciteerd voor resultaten van je vader en ab !

Ik droeg bij de men vereniging en thuis altijd cap, en werden er altijd flauwe grapjes gemaakt.
was niet leuk.........maar ik deed hem toch op, voelde ik me veilig bij.
Heb nu een ski-helm voor het honden trainen. Gaat soms toch ook best hard bijna 30 km per uur,, mijn karretje kan ook omslaan in de bochten als ik niet goed hang, koetsier en groom tegelijkertijd.

Royal, gave pony !

Vandaag is sint maarten.

Fijne dag allemaal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:29

Goedemorgen.

Mooie foto Janouk.
Bianca: met ski helm bij hondentraining. Lijkt me verstandig, gaat knoerthard.

Hier weer prutnacht gehad helaas. Hopelijk valt er iets met de paarden te doen, bakken staan zo vol met water. -O-

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:32

Cap ja ik draag hem alleen als het moet. Tijdens de les en op wedstrijd. Thuis nooit.
Ik vind dat discussies over wat dan ook altijd moet kunnen. Als je niet wil praat je niet mee.

Iedereen gefeliciteerd met zijn punten. En ja als je 205,5 punten rijd ben je echt toe aan een klasse hoger hoor.

Gisteren hebben we onze Irola weggebracht naar haar nieuwe eigenaar. Nooit leuk maar ze heeft een mooi plekje gekregen. In Friesland met een fries als maatje. Nu zijn alle veulens die verkocht waren weg. Onze huidige paardenstapel blijft voor de winter. 5 fokmerries waarvan 4 drachtig. Ikke en Iantha de veulens van dit jaar. Db en zelko en ted en Bennie de shet. 11 mooi aantal.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:55

11 paarden ik vind het nogal wat hoor hihi.

Ik draag altijd mijn cap, hij hangt aan mijn tuigkarretje dus waarom niet?

Iedereen is druk geweest, ik heb gister lekker gewerkt en ben vandaag vrij. Dus net wakker :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:00

Nou dat is zeker mooi aantal 11 paarden :7 vond Irola een prachtige veulen, al jullie veulens trouwens :+ maar die Irola, wat een benen en hoofdje zeg schitterend *D zou mooi zijn als ze in de sport komt.

En je hebt er volgens mij mooi weer bij Ips {:}

Zo richting school, wil eigenlijk weer eens proberen met de trein, maar nu al eigenlijk geen zin in :o alleen in de trein kan ik wat lezen in de auto niet.... moet erg veel lezen de komende dagen (scripties) en dan is elk uurtje meegenomen. Moet me er soms doorheen worstelen door al die teksten en als ik dan toch niets anders kan scheelt het toch weer.

Oftewel: ik geef mezelf een schop onder mijn kont en ga naar het station :evaw:

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:23

Vhu, wellicht helemaal niet zo'n gek idee..de trein, maar wel veel succes !!
Baudyh, ik zag de foto op fb van irola, geweldig mooi veulen !
11 paarden op stal, een hele klus om alles bij te houden en aandacht te geven, veulens voor volgend seizoen op komst, altijd leuk !!
Ips lekker vrij en net wakker ! geniet van je vrije dag ! hoe gaat het met je kat, die was toch door de hond gebeten ?
die van ons gaat al weer beter op zijn pootje staan.

Tine succes met de zeepaardentraining dan...en probeer je af en toe even wat extra rust tussendoor te nemen?..als is het maar 5 minuten echt niets doen....ik kwam erachter dat als ik even moest rusten ik stiekem toch iets deed....schijnt echt belangrijk te zijn bij chronische pijn en slaapproblemen om echt even alleen 5 minuten te nemen om alleen thee te drinken..niet lezen..niet op de pc, niet nagels knippen, niet neuspeuteren :roll: ..alleen thee drinken..het helpt echt..ook niet duimen draaien..
hoop dat je dat kunt, ik kan erg moeilijk even helemaal stil zitten..maar het is idd wel meer uitrustend als toch stiekem wel iets doen.. :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:32

11 paarden, jemig ik vind 3 paarden al een opgave

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:37

janouk schreef:
11 paarden, jemig ik vind 3 paarden al een opgave

Ik ook :o

Klopt Bianca, neem tussendoor (of probeer het althans ;-) ) steeds even korte pauze om glas water te drinken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:02

Ik vind 3 ook wel zat haha. Poes gaat iets beter, hij kan weer zelf op het aanrecht komen. Maar krijgt nog wel pijnstiller en ik hou hem binnen zodat hij niks overbelast. Maar hij doet verder nog niet veel. Wel lief dat je aan m denkt!
VHU succes op school!
Hebben jullie dat ook als je een dag vrij hebt dat je zoveel wil doen.... En er geen zak uit je handen komt. Ik wil gewoon teveel en dan weet ik niet waar te beginnen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:16

Ips, heel herkenbaar....
ben nu thuismoeder...en moet van alles....wil van alles...mag nu niets ivm revalidatie...
moet de dag goed inplannen..
Ben eerst klaarover op school geweest..toen verplicht zitten..zweeds nieuwe hoofdstuk doornemen en gesprek luisteren.
Airbrushwerkje afgelakt...
man uit gezwaaid...die had nacht coordinatie dienst dus mocht even uitslapen..jaja..er werd vannacht op de perrons van NS gestrooid !!
en nu..op de pc, en ga zo naar buiten, hondjes laten ravotten, kennels schoon maken..en dan een half uur zitten wasopvouwen..en half uurtje tv kijken...tot zoontje op ga halen van school..

lijstje maken ips,....dat helpt !!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:31

Ik heb in elk geval wat aan de wedstrijd van 8 december gedaan en afspraak gemaakt voor komende donderdag om foto's te maken van mijn Pablo. Blegh ik haat langdurig kreupele paarden (helemaal nu hij met rechts eigenlijk slechter loopt als met links terwijl dat zijn slechte been is)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:26

Arme Pablo.....dat zijn inderdaad vreselijk nare dingen..ik duim voor je dat het goed komt..maar als het zo lang duurd.....zijn echt geen positieve berichten.... :(:) :(:) :(:) :(:)
spannend dus donderdag.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:05

Mmm, spat kan lang duren. Steffi had het over 1,5 jaar. Maar misschien is links nu vergroeid en doet rechts nu?