[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unofficial79

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:49

Ik heb er mijn twijfels over de oxer. Het is een sulky voor een leuke prijs, maar bij nadere inspectie vandaag is er toch met die van mij wel wat meer aan de hand. En eigenlijk vind ik het dan zonde om er nu weer flink wat in te investeren voor nieuwe wielen. De "originele wielen" zijn al 130 euro per stuk zag ik net. Beter kwaliteit wielen zijn ook kostbaar. En ik vind het eigenlijk het niet waard om er weer een klap geld in te investeren. Kan ik dat beter gebruiken,voor een andere van betere kwaliteit.
Iemand nog suggesties of ervaringen met andere sulky's?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:04

unofficial79 schreef:
Ik heb er mijn twijfels over de oxer. Het is een sulky voor een leuke prijs, maar bij nadere inspectie vandaag is er toch met die van mij wel wat meer aan de hand. En eigenlijk vind ik het dan zonde om er nu weer flink wat in te investeren voor nieuwe wielen. De "originele wielen" zijn al 130 euro per stuk zag ik net. Beter kwaliteit wielen zijn ook kostbaar. En ik vind het eigenlijk het niet waard om er weer een klap geld in te investeren. Kan ik dat beter gebruiken,voor een andere van betere kwaliteit.
Iemand nog suggesties of ervaringen met andere sulky's?

Dat had ik dus ook met mn oxer toen ik er aan begon zag ik wel een hoop wat eraan mankeerde.
Toch opgeknapt en verkocht omdat ik er geen pony meer voor had.
Maar heeft meer geld gekost als opgeleverd maar was wel een leuk project.

Maar geef je gelijk dat je verder gaat kijken alleen in die maat verder geen tips voor je.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:45

Hallo, ik wil graag ver in de toekomst eens een sulky kopen voor mijn mini shetlander, maar naar welk merk moet ik dan gaan kijken en maakt ongeremd/geremd ook uit? Ik wil wel mendurance met hem gaan doen, maar ook dat is voorlopig nog toekomst muziek. Mijn shetlander staat ongeveer 86 cm hoog( ik vermoed dat hij zelfs kleiner is dan dat) en heeft een mini mini tuig aan, ik moet dus wel een sulky hebben die echt door een kleintje getrokken kan worden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:37

Hca sulky, mooi licht en goed geveerd. Ongeremd is prima :) zon licht wagentje trekken ze toch zo door de rem heen..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:01

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:30

Heeft iemand ervaring met de trainingswagens van HCA? Ook met grotere pony ervoor?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:29

@Fennadev,
Ik heb deze sulky zelf tweedehands overgekocht, ik rijd recreatief wat varieert van een flinke rit door het bos, van dressuuroefeningen op de wei, of vaardigheid met pionnetjes oefenen. Ik heb nooit met een HCA gereden maar kan me wel voorstellen dat deze stabieler zit :) Ik vind de cavalettie voor recreatief een fijne sulky, heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Als je echt wedstrijden wil starten zou ik persoonlijk kijken naar een sulky met betere kwaliteit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:15

Mij lijkt juist de hca niet goed zitten voor mij persoonlijk, ik heb nogal korte benen dus ben bang dat die beugels voor mijn voeten te ver zullen zitten en ook lijkt mij dat die zitjes harder zijn dan zo´n zacht leren bankje en dan hebben ik toch echt liever een zacht bankje als ik wel mendurance ga starten. Er zit dus geen vering op de cavaletti?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:31

Voetsteunen kan je aanpassen. Ik ben helemaal blij met mijn HCA, maar kon niet zitten op de HCA van een vriendin omdat mijn pootjes veel te kort zijn. Ik heb er ook een stoeltje op ipv een panzitting, dus ook geen zere billen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:36

Ja, ik ga ook sowieso voor een stoeltje dan als ik wel een hca neem, maar het is niet dat ik nu meteen begin met een sulky, moet Alex eerst maar weer eens voor mijn eigen karretje kunnen zetten. Maar als ik een hca zou nemen, welke maat is dan aan te raden voor een shet van ongeveer 86 cm?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:51

Fennadev schreef:
Mij lijkt juist de hca niet goed zitten voor mij persoonlijk, ik heb nogal korte benen dus ben bang dat die beugels voor mijn voeten te ver zullen zitten en ook lijkt mij dat die zitjes harder zijn dan zo´n zacht leren bankje en dan hebben ik toch echt liever een zacht bankje als ik wel mendurance ga starten. Er zit dus geen vering op de cavaletti?

Wat is kort?
Ik ben ook niet lang maar heb nog 6cm over kwa naar achter schuiven van mn voet steunen.
Heb ook een stoeltje.
Hca zou je op 16 inch uitkomen

Zou meer kijken naar welke wagen t beste in balans te krijgen is voor je paardje.
En welke niet onder je kont vandaan roesten want dat is echt zonde van je geld.

Ik heb overigens geen ervaring met een shet voor de cavalettie.(kwa balans)
Wel een oxer van hetzelfde materiaal en was niet te spreken over het materiaal ondanks dat hij altijd droog binnen heeft gestaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:10

Balans daar weet ik echt niks van, ben maar een leek op het gebied van menwagens en sulky's. Ik heb nu ook iets wat niet echt een menwagen is, ik heb zo'n boerenwagen met een laadbak alleen dan in het klein natuurlijk. Nee, ben niet op zoek naar een roestbak, dat zou idd zonde zijn van m'n geld, aangezien ik mijn wagen in een open hok heb staan.
Dit is mijn wagen, zeer oude foto(4/5 jaar geleden), ik weet dat staart over de broek moet en niet andersom, deze wagen is ook ongeremd:
http://i.imgur.com/Xd20Crl.jpg

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:38

Misschien een optie om beide wagens te testen? Rij je alleen of vaak samen? Ik heb de keuze voor cavalettie gemaakt omdat ik altijd samen rijd. Maar nu ik de cavalettie heb snap ik wel dat de meerderheid kiest voor HCA. Op de cavalettie zit wel gewoon vering hoor ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:41

Cavaletti heeft toch alleen een klein veertje onder de zitting?
HCA heeft schokbrekers, en een rubbere 'punt' onder de zitting die ook nog veert, dus die is veel meer geveerd.

Voor mij nooit meer een cavaletti, dan zijn er wel andere opties met een bankje.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:43

Ja klopt Dennis

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:23

Ik heb altijd iemand bij mij als ik rijd. Ik zou niet alleen durven gaan op het moment. Met de hca zou ik niet met nog iemand kunnen rijden, maar ik denk dat ik tegen die tijd wel alleen durf, wandel nu ook alleen aan de lange lijnen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:53

Mijn rug en kont gingen echt stuk van de cavalerie. Totaal geen vering. Telkens die klappen in je rug.. Nee bedankt! Hca zit heerlijk hoor! Alleen 1 knie van mij vindt het niet zo fijn maar verder.. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:08

Ik zweer bij mijn HCA ook in de mendurance. Ik heb ook andere sulky's kunnen rijden maar deze vind ik nog het fijnste....qua gewicht, comfort en gemak. Ook voor de pony zeer comfortabel. Ik heb jaren met een HCA marathonwagen gereden en zit op de sulky net zo lekker

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 00:20

Ik heb vroeger de cavalettie gehad en heb nu een hca. Op de cavalettie altijd last van mijn rug en met de hca niet. Ook vinden mijn billen de hca fijner dan de cavalettie.

Met een mini-shet kan je de cavalettie alleen in balans krijgen als je de korte lamoen stokken erbij koopt, zoals hij standaard is is hij niet in balans te krijgen.

De cavalettie roest sneller dan de hca, maar daar is de prijs ook naar.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:50

Ik wil voor mijn shet een sulky kopen. Wat raden jullie aan? Wel iets met een bankje aangezien ik niet alleen het bos in ga. M'n budget is 800 euro voor de sulky en het tuig. Evt kan het wel wat meer maar dan zal ik langer moeten sparen. Het is voor een shet van 80 cm.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:07

Zijn er hier mensen met ervaring van de cavalier rainbow sulky?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:19

Ik lees al even mee. Ik was van plan de roze cavaletti van horseshop te kopen. Maar door dit topic aan het twijfelen geraakt.
De pony is 1.01m en net "beleerd", doet het wel enorm braaf! (heeft in een verleden denk ik eerder voor de kar gelopen)

Doeleinden mennen: Recreatief, moet iig 2 personen op kunnen zodat ik met mijn dochter of mijn vriendin op pad kan. Hoofdzakelijk asfalt wegen. En beweging/training conditie op de renbaan (vlak).
Makkelijk te stallen, liefst 2 wieler, liefst 1 waar ik zelf (vrij handig) aan kan sleutelen indien nodig.
Budget: zo laag mogelijk,maar veiligheid voorop

zit ik goed met mijn idee of is het beter voor wat anders te gaan?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:56

Wij hadden ook een cavaletti gekocht met verlengde bomen voor welsjes van ± 1.18. Dus de "gok" maar genomen. Na veel wikken en wegen en overleg met verkoper.
Na een hoop gezeik (wel netjes opgelost uiteindelijk) met ontbrekende onderdelen ding in mekaar gezet en er zelf nog het nodige aan verbeterd cq verstevigd. pony ervoor na een half rondje door de bak zijn we al gestopt. Wat een eng fragiel wiebel dingetje, ik had gelijk het gevoel als ik hier mee doorrij verongeluk ik met ze. :o
Terwijl ik op een zelfde wagentje had proef gereden met een kleine shet ervoor, helemaal super voelde.
Ze zijn echt alleen geschikt voor de kleine pony`s en niet voor de wels atjes is mijn ervaring.
We kregen m niet echt fijn stabiel en de grotere bomen zijn niet in verhouding tot de wagen en de hoogte van de pony, beetje lastig uit te leggen.
Ik rij maar af en toe enkelspan maar voor 99% meerspan en vandaar de gok genomen om een goedkopere versie te proberen. Hier hadden we op voorhand rekening mee gehouden en het verlies geslikt. Als je het niet probeert kom je er niet achter en wie weet loop ik ooit eens tegen de juiste aan. Wagentje was binnen een week weer verkocht :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:58

sneppie schreef:
Terwijl ik op een zelfde wagentje had proef gereden met een kleine shet ervoor, helemaal super voelde.
Ze zijn echt alleen geschikt voor de kleine pony`s en niet voor de wels atjes is mijn ervaring.

Wij hebben een redelijk dikke shet van 1.01m (zie profiel)
zou dat dan wel prettig zijn denk je?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:09

Ojajoh schreef:
sneppie schreef:

Wij hebben een redelijk dikke shet van 1.01m (zie profiel)
zou dat dan wel prettig zijn denk je?

Een Shet van dat formaat kan prima voor de cavalettie :)

Ik vraag me af, heb ik voor een mini van 85 cm kortere lamoenstokken nodig dan degene die standaard bij de cavalettie zitten?
Laatst bijgewerkt door Pacific op 28-07-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt