[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:50

en nog meer leuke foto's geplaatst terwijl ik aan het typen was hihi, en iedereen gefeliciteerd met de behaalde punten op wedstrijden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:01

Iedereen gefeliciteerd met de mooie punten, jeetje Tine wat zat je weer hoog zeg die ene proef echt knap hoor!

@Napie zie bij de shetlanders bij Freddy en Alwyn op de wei dat die echt een veel stuggere dikkere zomervacht hebben dan die drie van mij. Ook Simba, onze ukkepuk, heeft een veel zachtere en dunnere zomervacht. Hij zweet dus ook met mennen helemaal niet, alleen onder zijn tuigje. De shetlanders stonden ook te zweten op de wei. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten wat je daaraan zou moeten doen. Maar als scheren zou helpen (anders alleen borst/halsstreek?) zou ik dat zeker doen.

Alwyn heeft halstertje maat pony en die is hem nog te groot. Ik vond zo'n veulenhalster wel wat ver gaan voor hem :+ is het helemaal zo'n miepie. In mijn topic (zie onderschrift) zie je hem met dat halstertje staan. Het hoofdstelletje dat hij heeft is maat shetland. Is ook veel te groot, zoveel mogelijk gaatjes bijgeprikt en dat gaat nu net (dwz heb ik net op maat kunnen krijgen).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:39

L_Rivaldo schreef:
Ik heb toch een wagen gezien op internet je kreeg al het spul erbij voor t/m het 4 span te rijden hihi.. helaas was de wagen 1.20 breed maar die man vertelde dat je iets met nylonringen kon doen? Wie weet daar meer over?

Iedereen gefeliciteerd met de punten.. tine je weet het toch maar mooi elke keer te doen he :D

Mijn wagen van Amerigo is maar 1.15. Volgens mijn instructeur kan ik dit verbreden naar 1.25 door iets met ringen bij de assen. Weet nog niet precies hoe en wat, maar ik hoef geen nieuwe wagen te kopen. Het gaat pas over paar jaar in, dus ik wil eerst maar eens kijken of ik met pony door ga met wedstrijdrijden. Maar het schijnt dus vrij simpel verbreed te kunnen. Je moet natuurlijk wel naar de rest van de kar kijken, of hij stabiel genoeg is. Mijn ponykar is superstabiel, dus dan moet dit gewoon zo kunnen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:44

bedankt :).. ik denk dat ik gewoon naar een wagen moet kijken die 1.25 breed is. Maar deze wagen die ik zag zat je mooi laag en merk met mijn concourswagen dat ik hoger zitten ipv bij mijn sulky niet super fijn vind ;)

Vond nog een leuke foto, die ik zelf ook nog niet gezien had van tum voor het eerst in het tuigje :D
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:46

eveline met haar leuke spannetje <3

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:05

dankjewel jelle :D

hoe ist nou met Mick?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:17

Ja goed hoor, hij staat weer gezellig hier! Hij mag ook gelukkig het land op, wel schraal dus het land is in 2en gedeelt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:33

VHU met mendurance plannen en eventueel een nieuwe pony(maar dat laatste had ik al eerder gehoord ;) )

@ Buckje: leuk hoor! Wij zijn gisteren ook een ijsje gaan eten onderweg, heerlijk :Y) En al zeker geweldig als je pony een half uur lang stil blijft staan en geen poot verzet :D (wist trouwens niet dat Romeo dat kon, meestal is het een getrippel tot en met :o Vrijdag was de eerste keer dat het mij opviel, met de kindjes op en af te laden. Gisteren en vandaag bleef hij ook netjes stil staan, zalig!)

@ Tine: mooie resultaten én complimentjes van de jury. Gefeliciteerd!

@ Evelli: ook jij een dikke proficiat!

Napie heeft ook een rondje gereden, maar pony's hebben een shetlanderzomervacht. Ik heb geen idee hoe ze er geschoren uit zouden zien...

Eveline post ook nog eens iets :D Dressuur verbeteren in het weiland, pff dat zou ik ook moeten doen...Helaas vind ik nergens een weiland, overal staat het gras super hoog en heb ik ruzie met de boer als ik dat plat rij (weiland dient om te hooien), dus ik kan pas vanaf augustus-september terug op dat weiland rijden. Ik heb nog niet echt een plaats gevonden waar ik dressuur kan rijden, dus moet ik mezelf tevreden stellen met ritjes in het bos. Daar ben ik ook wel al blij mee hoor, ik ben al blij dat ik Romeo kan inspannen! In het bos probeer ik ook wel altijd met de correcte aanleuning te rijden en Romeo moet altijd recht lopen (ik merk dat als iemand anders met hem ment, dat Romeo zijn hoofd naar links hangt, dus die doen het niet op de juiste manier), en de bochten probeer ik altijd netjes en correct te doen. Meer dressuur zit er voorlopig helaas nog niet in... :(

Ook bobomelo die nog even gedag komt zeggen :+ Leuke dag gehad met Anneloes, en een fijne ervaring!

Nog wat over het verbreden van een wagen, en Mick die gelukkig weer het land op mag. *\o/*

Ik ben vandaag weeral gaan rijden, Romeo moet het toch een beetje gewoon worden om meerdere dagen achter elkaar te rijden... Dit keer wou mijn nicht eens mee. Weer een ritje van 14 km gereden op 2 uurtjes tijd, Romeo deed het weer goed. Hij heeft wel snel de neiging om te vertragen terwijl hij helemaal niet moe is. Ik had me voorgenomen om het volgende te doen: als ik merk dat hij vertraagt, "Romeo, dóórgaan" zeggen, luistert hij niet van de eerste keer, zeg ik hetzelfde tegelijkertijd met een tik met de zweep. Het probleem is nu dat ik het 20 keer op een minuut moet doen (op bepaalde momenten, niet de hele rit), dat is gewoon om grijs haar van te krijgen! Hem een tempo lager laten lopen gaat niet, want dan zijn we aan het stappen! Het niet 20 keer op een minuut zeggen (op zo een moment dat hij vervelend doet) gaat ook niet want dan gaat hij gewoon stilstaan als ik niets zeg. (even vermelden dat hij niet 2 uur lang zo doet hé, dat kan in het begin 10 minuutjes zijn en na een half uur of langer weer eens zo 10 of 20 minuutjes, maar hij hoort dit gewoonweg niet te doen)
Maar ik voel me zo een strenge zeur die niets anders doet dan grommelen. Iemand die weet wat ik hier tegen kan doen?
(een vriend van me zegt dat dit vanzelf over gaat, gewoon veel rijden, maar ik weet het niet...)

De DA heeft me eens aangeraden (hij zei dit zonder reden) om Romeo geen haver te voederen, omdat Romeo van nature al een te "felle" pony is. Hij heeft nog nooit haver gekregen, maar als ik hem zo bezig zie, is het misschien toch een idee om eens te proberen. Of beter niet?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:43

@S_L lekker dat je weer een stuk hebt kunnen mennen. Denk echt dat het een kwestie is van wennen. Zou hem geen haver gaan geven, laat ik het zo zeggen, bij de paarden werkte dat als een soort rode lap, zou het echt niet aan mijn pony's geven. Vooral ook omdat je zegt dat het niet constant is dat hij afzakt, hij heeft zo zijn momenten. Als je wat wilt bijvoeren zou ik eerder dan aan een of twee handjes bix extra denken. Zo nu moet ik echt naar bed zeg :Z

Oja, die nieuwe pony plannen, kan maar zo zijn dat dat een jaar of jaaaaren duurt hoor. Ben niet zo snel :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:30

:wave:
mooie fotos gezien, mooie punten, en mooie ritjes! :D

ik heb gisteren valkerij-beurs gehad. Mooie hobby :j Wil me er wel verder in verdiepen :)
En ik heb gisteren mezelf een mooie hoed cadeau gedaan :D Ipv die petjes die ik normaal draag :D
vind 'm echt stoer en je voelt hem dus echt niet zitten :D (staan..)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:13

Goedemorgen

Ik lees regelmatig mee. Zowel in dit topic als in het oude. In het oude heb ik ook een paar keer gereageerd. Maar ik zal mij nog maar eens voorstellen.

Mijn naam is Jolanda. Ik rij zelf enkelspan paard. Voornamelijk recreatief met af en toe een oefenwedstrijdje of in de winter een aantal indoorwedstrijdjes.
Hieronder een aantal foto's van het oefenen eind mei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:14

Leuk, naaltje! We willen foto zien! (van jou met hoed dus he...)

Welkom aan alle nieuwe mensen!
Hele leuke foto's voorbij zien komen :)
Verder nog gelezen over een vertragende pony. Tis inderdaad even niet anders, maar heel consequent zijn en streng doorzetten. Sun heeft er ook een houtje van (voornamelijk bij het vertrek van stal, terwijl we op de laatste kilometer een extra turbo hebben...)
Doet hij het op je ritten dan voornamelijk als je wegrijd van de weg die terug naar stal zou leiden?

Citaat:
@ Lacuna: leuk dat je een vierwieler mag lenen van iemand! Ik ben wel benieuwd hoe je het vindt ;) Ik vraag me wel een beetje af wat nu werkelijk fijner is om mee te rijden, een twee- of een vierwieler. Hierbij weggelaten dus de voor- en nadelen ivm dat je al dan niet alleen kan gaan rijden, dat je je kinderen mee kan nemen op de wagen, dat je een picknickmand kan meenemen,... Dus enkel de rij-ervaring voor de menner.

Oh het is zeker niet de eerste keer dat ik met een vierwieler zal rijden hoor. Heb zelf ook jaren een concourswagen gehad. Grote voordeel is inderdaad wel dat je gewoon comfortabeler zit, maar de twee grote nadelen (waardoor ik hem ook verkocht heb) zijn a) ik had voor mijn gevoel veel minder contact met de pony. Met een tweewieler voel ik de pony gewoon veel beter aan, en b) hij is te groot, ik kan hem nergens mee naar toe nemen. Ik heb maar een piepklein trailertje, daar past de pony net in, en de kar moet in 3 delen achterin mijn auto. :)
Misschien dat er tzt als ik een E-rijbewijs en een grotere trailer heb, nog eens een vierwieler komt.

Vandaag oppakken waar ik zaterdag ben gebleven. Zaterdag heel mn tuig uit elkaar gehaald en uitgebreid schoongemaakt, maar tussendoor met mn moeder naar de rommelmarkt gegaan. Nu moet het dus nog ingevet worden, dus dat gaan we vanmiddag maar doen. (We moeten er donderdag natuurlijk wel spik-en-span bij lopen ;) )
En verder duik ik weer fijn in de boeken vandaag...

Groetjes, Lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 07-06-10 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:17

foto van mij met hoed komt nog ;) moet nog eventjes supernetjes erbij lopen :))
Afbeelding dit is de hoed iig :D
mooi detail, vader-groom heeft exact dezelfde _O- :P

leerze lacuun.. Ik moe ook nog veel doen vandaag, maar zo eerrst eventjes naar Roosendaal :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:09

Nee geen fotos, batterij was leeg.
Geloof wel dat mijn vaardigheid op film staat, maar dat moet ik thuis eventjes kijken

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:40

Welkom Poeltje en Bora! Poeltje, jij bent daar echt wel met je kont in de boter gevallen! Die Saffier ziet er ook superleuk uit!
Bora, ook jij leuk paardje hoor!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:46

Welkom bora, leuke aanspanning.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:47

Trage pony's mmh Jelle heeft dat ook een beetje, in tweespan loopt hij trouwens wel vlot. Het is gewoon zijn karakter, in het land issie ook lui :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:55

@ Naaltje: leuke hoed :+

@ bora: welkom ;)

@ Lacuna: Romeo heeft niet een bepaald moment om te vertragen, hij kiest er zelf gewoon zijn momenten uit. Ik neem ook altijd een andere weg, dus Romeo weet niet of we naar huis aan het gaan zijn of niet. Soms denk ik: "zou hij nu echt moe zijn?" maar dan 5 minuten laten zitten we in rengalop...terwijl ik hem enkel het commando "galop" geef met de toelating om sneller te gaan, geen zweepgebruik hierbij.
En zoals ik in mijn vorige post zei, ik voel mij zo een dierenbeul als ik hem blijf aansporen met de zweep. |( Maar als ik niets doe (of enkel op de stem), dan staan we stil...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:13

Rivaldo is alleen traag op het moment uit de wei halen en poetsen en optuigen. Wanneer hij voor de kar gezet wordt gaat die knop om :P.. haha PONYPOWER :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:13

Pff ik weet hoe irritant het is.. ik heb liever een pony die ik moet inhouden dan eentje die ik vooruit moet meppen.

Ik rij veel (schijn)overgangen, en steeds een ander rondje. En ja ik blijf gewoon aantikken, reageert hij niet op stem? Goed, dan een (flinke) tik. Dat kriebelen met de zweep doe ik niet, gewoon een goede tik is veel duidelijker. Vaak is na 1 tik de boodschap wel duidelijk voor hem :P
Die luie staat de rest van de dag in het land en dat ene uurtje dat ik wil mennen, nou hij doet het maar gewoon zoals ik het wil. Beest heeft verder een luizenleventje dus hij moet niet zeuren :+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:27

Buck is ook niet de vlotste en eigenlijk kan ik daar niet zo goed ik houd van temprament voor de wagen Jack was echt de ideale menpony... Maar helaas is hij niet meer. Buck heeft zo weer zijn andere dingen hij is geweldig en zou hier ook nooit weg gaan om deze reden maar een ander misch wel.. :o Om die reden heb ik ook wel een andere pony bij die ik straks kan mennen. :)
Wij rijden ook veel overgangen en ik houd hem goed naar voren, moet wel vaak bijtikken en dat is voor mij niet echt een aaitje maar echt een flinke tik + het comando erbij gezien hij vaak snel terug zakt hij begint wel echt beter te lopen bij mij. Maar zodra ik een ander op het karretje zet dan is het weer terug bij af ze rijden hem niet zoals ze hem moeten rijden omdat hij je anders in de zei neemt en liever niets doet. Om die redenen laat ik ook steeds minder mensen met hem aan de gang. :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:29

@ Laura: die ponypower moet er bij Romeo nog wat meer in komen :+

@ Jelleee: ja ik heb ook véél liever eentje die ik moet inhouden dan eentje die ik vooruit moet meppen!
Kriebelen met de zweep doe ik ook niet, ik geef het commando om door te gaan, luistert hij niet, krijgt hij een mep met de zweep.(een mep die je als mens liever niet krijgt :Y) ) Soms heeft hij momenten dat hij dan vooruit schiet (5 meter ver) en dan vertraagt hij weer. Dat is gewoon om grijs haar van te krijgen! -:(-
Ik voel me echt een slecht baasje als ik bedenk hoe vaak ik hem moet meppen. Maar ik denk wel dat ik rechtvaardig ben, ik zal nooit gewoon plots meppen, ik geef altijd eerst commando met de stem en als hij hier niet op reageert, krijgt hij een tik.

@ Buckje: ik zou Romeo ook nooit wegdoen om deze reden, daarvoor is hij te geweldig :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:29

Ik wou gisteren een rustig rondje mennen ivm de warmte. Hoe meer ik ze wou inhouden hoe heter ze werden. Ze kregen het uiteindelijk alleen maar warm van dat gehuppel. Ik heb toen de ronde maar wat ingekort (ook voor de hond die mee was en uiteindelijk meer aan het draven was als gepland)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:39

Welkom Bora.

Hier geen slome pony of paard. Eerder (pony) iets te. Is erg gevoelig in de mond, dus moet super voorzichtig rijden.

Vanmorgen Amerigo weer voor de kar gehad. Ging redelijk, maar ik ben nog lang niet tevreden. Er moet nog heel erg veel verbeterd worden voor we over kunnen naar de L. Ben heel benieuwd hoe hij het komend weekend op de wedstrijd in Blijham gaat doen.

Rembrand mag vanavond naar verenigingsles. Moeten we nog even goed oefenen voor zaterdag (2e keer starten in M1)

Quincy loopt nog steeds hetzelfde, schiet niet op dus. Morgenavond komt de fysio weer, hopelijk gaat het dan weer wat beter.

Had dit weekend ook nog een zieke hond, maar die lijkt gelukkig weer opgeknapt. Geeft wel een hoop zorgen hoor, als het beestenspul niet helemaal gezond is.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:44

Rivaldo was voor de wagen eerst ook wat slomer, maar vaker voor de wagen zetten en mijn harde stem opzetten hielp goed haha :P.. (ik heb een aardige harde stem, hoor ietsje minder vandaar) rivaldo reageert daar goed op hihi :P Bij tum moet ik nog even rustig aan doen daarmee, want hij is wat gevoeliger :).. ook weer een leermoment voor mij :D

Tine sterkte met Quincy, gelukkig is je hondje al weer opgeknapt.