[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:58

whahaha Janouk, geweldig, en zelfs poetspulletjes in het paars, dat is inderdaad wel heeeel penny :j :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:59

hoi hoi allemaal...
Tallechie moooooie samenvatting.
Janouk mooooooie set !! ik hou van paars !
Gem geen internet gehad...balen...
De bak strooien heb ik nooit gedaan, ben veel te bang dat de paarden er van gaan likken, en ik vind het ook volkomen overbodig in een bak...het is maar een heel korte periode per jaar....wij gaven de paardjes gewoon wintervrij....of gingen op buitenrit lekker stappen voor een kort ritje, heerlijk !
Tallechie sterkte met Daan !!! :(:) die kun je wel gebruiken ik weet niet wat er speelt, maar hoef ook niet alles te weten *D
SL succes met het examen....of ben je al klaar, hoe ging het ??
Zoontje krijgt een vriendje te spelen, voor een uur ofzo, dan moet ik nog boodschappen doen ....
bleh....ik moet het huishouden doen en nog iets uitzoeken...dus telefoontjes plegen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:03

Gem: 2 dagen geen internet, dat is afkicken zeg, oei.
Janouk: staat leuk
Ingrid: deze import Groninger klaagt niet hoor. Het is wel koud, maar prachtig blauwe lucht en zon.
Avaluna: ik maak de voeten niet schoon na het rijden. Dat zou betekenen dat de zadelplaats/poetsplaats nat wordt en dus een ijsbaan. Dan ben ik verder van huis. Heb het voorgaande jaren ook niet gedaan en smid heeft nooit problemen aan de hoeven gezien, dus zal wel meevallen. Ik vet ook niet in ofzo.
Tallechie: wat leuk dat je zus nu ook een pony heeft. Dat vraagt wel om een foto. En Daan aan het kruipen, tja, eerst wil je dat ze verder komen in ontwikkeling en als het dan zover is.... Wacht maar tot hij gaat lopen :D Ik zou ook wel naar marathontraining willen, maar veeeeeeeeel te ver weg. Ik wilde dit jaar oefenmarathon gaan proberen, maar er blijft alleen Schildwolde over. Zou dat voor mij geschikt zijn? Zuidlaarderveen staat niet meer op de kalender ;(

Nou, ben toch maar met paarden aan de slag gegaan. Bak ligt gunstig, staat een haag omheen en bijna hele bak in de zon vanmorgen, dus toch maar Thabor gelongeerd en daarna Rembrand gemend. Ik ga nu eerst slapen en dan straks Amerigo nog mennen. Daarna weer met zout aan de slag en bak slepen, zodat hij het morgen ook weer doet.

Edit: vorig jaar had ik toch echt dan een anderhalve maand niet kunnen trainen. En nu is het ook zeker 2 weken vorst. Daarvoor al de natte ellende, dan zou je hele winterperiode niet kunnen trainen.... dus ik strooi wel. Wel zo min mogelijk, maar ik wil nu wel de boel weer oppakken. Buitenrijden is hier weinig mogelijk, zeker met pony gewoon niet. Ze staan hier niet in de bak buiten, dus van likken heb ik geen last. En anders zullen ze daar toch wel snel mee stoppen lijkt me, is niet echt lekker.

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:16

tine10 zuidlaarderveen staat nooit op de kalender volgens mij. Vorig jaar ben ik er voor gevraagd. Moet je bettepet even pb-en, zij weet de datum denk ik wel.

Schildwolde weet ik niet of die geschikt voor je is. Toen ik hem reed moesten we bij een kanaal langs. Als je dat geen probleem vindt kan het wel.

Ik wil wel graag heen, maar ja iemand moet mijn kar mee nemen,

Gelukkig heb ik een binnenbak, maar die was vorig jaar ook iets bevroren. Ik train momenteel ook niet zo veel, omdat ik het gewoon druk heb met andere dingen en mijn lichaam momenteel ook niet mee werkt.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:24

zoooo...weer thuisss..
brrr, was koud hoor,
heb eerst geholpen met de andere paardjes buiten doen en ongeveer de helft vd stallen gedaan.
toen breezer gelongeerd in de buitenbak, die was heerlijk los hoor.
niet hard of wat ook.
zomaar 20minuutjes denk, want was voor de lol,
met deze kou kan ik hem natuurlijk niet laten zweten, want wie zonder deken buiten lopt,
moet droog en op adem zijn :))

toen een poging gedaan hem te poetsen, maar die is gewoon tijdelijk vos,
krijg hem niet meer wit nu.
in t voorjaar leker wassen...

en hoe is het hier intussen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:01

zo...een hele boel pagina"s door gelezen...
over menzwepen,ponys/paarden inpakken en zorgen dat je geen diepvries konijnen,cavia:s en kippen krijgt. :j
maar nu even een vraagje aan jullie ;
hoe zwaar is jullie marathonwagen voor enkelspan ?
wanneer word het echt te zwaar voor een welsh van 124cm?
ik vind het zo moeilijk, sun loopt nu lekker (licht) voor de concourswagen, maar wil ook wel eens een bosrit maken zonder afgeschoten _O- te worden door hobbels enz (en geen lekke banden krijgen door fijne bandjes) O:)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:15

In de bak liggen 2 zaken strooizout over de hoefslagen en je ziet wel degelijk verschil; de hoefslagen zijn mooi los en rul, het midden is hard. Maar gisterenavond nog gevlakt; dus de paarden lopen al de hele dag buiten te scharrelen in de zon.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:19

@HT: ik moet het mijn man even vragen hoeveel de wagens precies wegen, maar ik heb een Van der Mee concourswagen en die is heel licht en kun je ook mee naar buiten en eens een boomworteltje of zo mee pakken :D .
Heb ook een marathon-/recratiewagen van Leon en die doet het op vlak terrein ook prima enkelspan, maar heb ik zelf voornamelijk voor tweespan.

@Tine: bedankt voor je antwoord, ik kijk dan gewoon even wat de voetjes doen.

Nou, paard heeft al ongeveer 7 jaar pauze en pony's werken hier ook niet zo hard en ben dus net begonnen mijn zwarte pony op te pakken met heel veel plezier, kan natuurlijk zeggen, ach die pauze kan er nog wel bij, maar dan is er gewoon altijd wel iets.
Ik heb ze nu eindelijk aan huis staan en krijg het eindelijk allemaal een beetje geregeld en wil gewoon met ze aan de gang blijven.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:25

avaluna: alvast bedankt voor het vragen,mijn concourswagen mag blijven voor de dressuur,maar wil een wagen erbij om het bos in te gaan en eventueel vaardigheid(wat dat mag niet met de concourswagen)
weet nog niet of ik met tiamo en sun straks 2span wil rijden(ze vinden elkaar niet zo lief) :n anders daar ook mee rekening houden.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:35

Ik heb ook een lichte wagen, oud model, weet niet precies hoeveel deze weegt, maar Alwyn krijgt hem met gemak vooruit.

Ik zal me even gaan klaar maken en de kou trotseren

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:08

pffff, he he, zucht, steun, kreun...

ik ga al 2 dagen niet vrijwillig op de fiets naar het werk, enkele reis 12 km dus per dag 24 km. maar goed auto is stuk en staat bij de garage dus ja je moet wat he. maar het is *piep* koud op de fiets om s'ochtends 7 uur

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:20

Lanouska: auto alweer stuk? Was toch een nieuwe? Althans voor jou nieuw? Dapper op de fiets
HT: ik heb heel lang gezocht naar een wagentje voor Amerigo (Welsh , 1.14) die ook licht was. Dat viel niet mee. Ik dacht er een gekocht te hebben van 125 kg, maar na 2 jaar ploeteren toch maar eens gewogen, bleek bijna 220 kg te zijn. Helaas staat dit model nog steeds op internet, zijnde 125 kg. Maar dat is het dus absoluut niet. Heb nu een wagen via Maurits Immink (bij Amsterdam) Cavalier Pinto en deze weegt 145 kg. Dit gaat gelukkig goed. Ik heb 1.25 spoorbreedte. Hij was er ook nog smaller en die was 125 kg.

Avaluna: inderdaad, er is altijd wel weer een reden te bedenken om ze zomer, herfst, winter of wat voor stop dan ook te geven. Ik wil ook gewoon door.

Bicci: je kan hem wel laten zweten hoor, maar hij moet wel weer heel goed op adem zijn en goed uitgestapt. Hoeft niet eens helemaal droog zeggen ze, als de ondervacht maar droog is. (maar ik doe liever wel eerst helemaal droog :o )

Tallechie: ik rij liever niet langs een kanaal, daarom wil ik ook niet mendurance in Onstwedde meedoen. Ik zal Bettepet pb sturen.

Nou, werd net wakker gebeld door bezorgdienst. Ga dus maar met pony aan de slag nu, van slapen komt niets meer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:34

Karretjes mijn ervaring is ook dat ze al gauw zwaarder zijn dan men zegt. Wij hebben hier een hele toffe marathonwagen staan die 145 kg zou wegen maar echt veel te zwaar is voor de ukken zelfs in tweespan. Nu heb ik een wagen die rond de 80 kg zit en dat is ook enkelspan goed te doen.

Mijn pony's hebben sneeuwvrij. Wieneke eet slecht en zaterdag komt de smoelsmid voor haar de sneeuw is te weinig om te sleeen en te veel om te mennen. Longeren vin dik te koud.

Tine lekker aan de slag met de paarden.

Lanouska onvrijwillig fietsen dat is heel vervelend en vooral ook erg koud.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:51

Dank jullie wel voor diegenen die me succes wensten! :+ Ik ben net terug van mijn examen. De kans zit er wel in dat ik geslaagd ben, maarja je weet het natuurlijk nooit als iets niet is wat de docent had willen zien. :D

@ happytime: mijn wagen is 165 kg, en dat is al behoorlijk. Ikzelf weeg 70 kg en soms heb ik ook een groom bij die iets meer dan 100 kg weegt, dus dan wordt het al behoorlijk zwaar. Ik zou zeker niet zwaarder gaan, het moet aangenaam blijven voor ponybeest hé...
Maar Romeo is dus 1.25m en hij durft in het bos weleens 32km/uur halen, dus het is niet dat hij de wagen te zwaar vindt :D

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 16:53

als het goed is morgen niet meer fietsen want auto staat weer voor de deur *\o/*
was iets met de zekeringen bij de accu die verroest/ geoxideerd waren en die dus vals contact pakte en waardoor die dus niet wou starten. nou vanavond voor de zekerheid nog maar een x starten en dan duimen dat ie dat morgen weer doet +:)+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:55

@ lanouska: goed nieuws! Ik hoop met je mee dat hij het morgen gewoon weer doet ;)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:04

ik ook heel erg want het was koud !!!! op de fiets. moest me op het werk nog omkleden en benen waren gewoon vuur rood van de kou.

en dan krijg je een smsje van harry. 'ik ben ook op de fiets hoor' ja verdorie 500 meter en geen 12 km -:(-

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:35

hihi....arme lanouska...12 km op de fiets is niet niks zeg !!! petje af voor jou !!
ik moet er niet aan denken..ik hoop dat je auto het blijft doen !! en dat het idd zo iets simpels was, dat zou fijn zijn !!

gewicht van wagens valt vaak tegen.....maar ik vind de rolweerstand ook zeker zo belangrijk ! :j hoe kleiner de wielen hoe hoger de rolweerstand.
mijn wijkmans marathonwagen woog 260 kg, en die trok ik soepeltjes en makkelijk vooruit, zelfs op zandbodem, een zelfde gewicht wagen van een ander merk die trek ik bijna niet van zijn plek af..dus het is niet enkel het gewicht wat een probleem bij wagens is.

brrr koud hierrrr....ik ga nog even de mest uit de stallen halen, en dan kan de oude sok weer naar binnen met melody. :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:58

Nog niet bijgelezen.

Gisteren menles was koud.bbrrr.Mar een thermo lange onderbroek is top.Ze hebben me allemaal uitgelachen om mijn caphoes.Meisje op bokt maakt die dingen.Maar oh wat head ik een lekkere warme nek en oren......

Vanmiddag een ruitersportzaak even gesponsort.Nieuwe pikeur jas voor de helft van de prijs en een nieuw vest.Een eskadron halster voor dalerboy,nieuw bitje.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:04

@Lanouska: dat is goed nieuws *\o/*

@Baudy: lekker geshopt!

@Sonjim: welke smoelensmid komt er bij jou?

Hier een rustig avondje, hoeven niet meer weg, want helaas geen paardrijles voor dochterlief :(:) , even rustig aan, morgen wel maar even naar voltige, dat ze iig even haar eigen onderdelen van de nieuwe kür kan doen, teamsport is toch wat anders, natuurlijk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:30

Janouk: jij gebruikt strooizout. Rij je het daarna nog uit, of laat je het gewoon liggen? Ik gebruik al jaren veevoederzout. Dat strooit veel fijner vind ik en het is iets minder troep voor je bodem

Avaluna: Is voltige niet te vermoeiend voor dochter? Wel knap dat jullie zo doorzetten!

Baudy: lekker geshopt

Bianca: inderdaad, rolweerstand speelt ook grote rol. Ik heb trouwens wel bij wagentje van pony dat hij nu veel zwaarder loopt dan toen ik hem kocht. Snap niet waar dat in zit. Iemand een idee hoe ik dat weer beter kan krijgen?

Lanouska: fijn dat je auto het weer doet. Want met die kou is 12 km wel heul veul.

SL: wanneer krijg je bericht of je geslaagd bent? Ik vind het wel een verschil of een pony de wagen door het bos moet trekken of dressuurmatig ermee moet lopen. In het bos redde pony zich nog wel met de vorige kar, maar dressuurmatig absoluut niet, was alleen maar aan het trekken.

Sonjim: smoelsmid moet ik ook maar eens bellen. Thabor verliest af en toe proppen hooi. Hij zal wel aan het wisselen zijn denk ik, hij wordt in mei 5.

Traktor doet het niet meer ;( , dus kan bak niet slepen. Straks als zoon op bed ligt nog maar eens intelligent naar gaan staren. :+ Moet ook de stallen nog uitmesten en hooi in de netten proppen, maar zoonlief is wat hangerig en vroeg of ik naar binnen kwam. Straks dus maar weer verder. Ik vind het altijd fijn als ik alles voor het donker zoveel mogelijk klaar heb, maar goed, is niet anders.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:41

Hallo allemaal

Heb tijdens werken af en toe bijgelezen, maar ik weet niet meer terug te vertellen wat er allemaal voorbij is gekomen vandaag, twas weer een hoop!

S_L fijn dat je een goed gevoel hebt over je examen!
Tine tractor stuk.
Lanouska auto weer gemaakt, als ik jou was zou ik vanavond niet even starten en weer uitzetten, dikke kans met de kou dat je hem dan leegtrekt en dattie morgen niet starten. Dus als je wilt starten vanavond, dan even wat kilometers ermee maken zodat de accu bijgeladen wordt.
Janouk heeft een heel mooi penny setje!
Avaluna hoe is het nu met dochter? Ik doe ook nooit wat aan de hoeven met winterweer/pekel.
PrinsjeH nog ziek?
Ponies van Sonjim sneeuwvrij.
Bicci heeft bruine stippel ipv wit.

En ik vergeet weer een hoop. Sorry dat is niet expres en zeker niet persoonlijk!

Hier lekker dagje gewerkt. Nu koken en zo nog naar stal om te rijden, brrrr.... Gwin krijgt vanavond een dekentje extra erbij.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:03

tine10 schreef:
Lanouska: auto alweer stuk? Was toch een nieuwe? Althans voor jou nieuw? Dapper op de fiets
HT: ik heb heel lang gezocht naar een wagentje voor Amerigo (Welsh , 1.14) die ook licht was. Dat viel niet mee. Ik dacht er een gekocht te hebben van 125 kg, maar na 2 jaar ploeteren toch maar eens gewogen, bleek bijna 220 kg te zijn. Helaas staat dit model nog steeds op internet, zijnde 125 kg. Maar dat is het dus absoluut niet. Heb nu een wagen via Maurits Immink (bij Amsterdam) Cavalier Pinto en deze weegt 145 kg. Dit gaat gelukkig goed. Ik heb 1.25 spoorbreedte. Hij was er ook nog smaller en die was 125 kg.

Avaluna: inderdaad, er is altijd wel weer een reden te bedenken om ze zomer, herfst, winter of wat voor stop dan ook te geven. Ik wil ook gewoon door.

Bicci: je kan hem wel laten zweten hoor, maar hij moet wel weer heel goed op adem zijn en goed uitgestapt. Hoeft niet eens helemaal droog zeggen ze, als de ondervacht maar droog is. (maar ik doe liever wel eerst helemaal droog :o )

Tallechie: ik rij liever niet langs een kanaal, daarom wil ik ook niet mendurance in Onstwedde meedoen. Ik zal Bettepet pb sturen.

Nou, werd net wakker gebeld door bezorgdienst. Ga dus maar met pony aan de slag nu, van slapen komt niets meer.

mijn idee, lekker droog trg de wei in..
en och..dat gure windje vond ik toch wel sneu,
klopt trouwens wel, nat mag wel, als het maar koud nat is en niet meer warm..
maar denk nee, met dit windje....doen we lekker een beetje dollen aan die lijn en verder niks,
leker ge-tut verder :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:31

Toen ik schildwolde reed moest je langs kanalen, dat is dus niks voor jou.

Ik ben na 20 min les gestopt, bevroren benen en handen. Instructeur heeft nog wel even gemend.
Alwyn maar laten staan.

Nu even opwarmen, eten en dan weer aan de studie

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:34

@ tine: 15 februari krijg ik mijn punten, ik ben eens benieuwd:D Donderdag eindelijk mijn laatste examen!
Het is inderdaad een verschil, bos of dressuur in een piste. Nu, de bossen zijn hier wel niet overal aangenaam om te rijden, er zijn stukken bij dat echt enorm zwaar zijn. Maar als Romeo na enkele uren crossen door de bossen nog 32 km/uur haalt zonder iemand te achtervolgen, vind ik dat wel al knap.
De ondergrond is dus een verschil, maar ook de conditie van de pony, dat is zelfs zeer belangrijk. Vorig jaar had Romeo wel moeite met de menles (dressuur + vaardigheid), dit jaar vindt hij er niets aan. Vorige week liep hij het vaardigheidparcours 3 keer in rengalop na een uur intensief les. :Y)

Trouwens, alles voor het donker klaar hebben is inderdaad leuk, maar dat doel hou ik voor in de zomer :Y) Nu is het veel te snel weer donker! :o

@ Frensie: die deken extra is geen slecht idee! Heb gehoord dat een van de volgende dagen de MAX temperatuur overdag -4 is en dat het tot -12 gaat. Tot volgende week woensdag voorspellen ze hier niets meer boven het vriespunt. :brr:

@ baudyh: laat anderen maar lachen, zolang jij het maar warm hebt! :+

@ lanouska: 12 km is inderdaad niet niks! En al helemaal niet met die kou!