[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crazymel

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:19

:wave:

gave fotos rood <3
pluis fotos :D

he aks ook nog op een roze wolk van gisteren!! nogsteeds super trots op beestjes!!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:56

Allemaal roze wolken hier, :+
Lanouska, mooie foto's.
Did's met winterhaar, gaaf
Mick met pluis, hoop dat je kunt verzetten.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:12

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:14

zag een schaap voorbij komen :+

stippelmans is ook al hard opweg naar bolletje wollie..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:30

Wat een heerlijke pluis <3 onze Fredje was ook altijd een enorme pluis en volgens zijn huidige bazinnetje is hij nu al een soort geexplodeerde pony met enorm veel haar :+ hij ziet er niet uit hahaha.

Die Fjorden hebben soort superhaar, en als ze toch 24/7 buitenstaan is dat toch een mooie natuurlijke deken. Bij de endurance de 27e wil ik Bente wel race-streep doen, ik vind koelen met koudere temperaturen heel moeilijk en ben dan bang voor de spieren, als ze 'kaal' is kan ik dekens erover heen doen en goed uitstappen is ze gewoon droog in een keer, vind ik makkelijker te 'regelen'. Maar kan me goed voorstellen dat als je ze 24/7 buiten hebt zoals Crazymel dan ook, dat je niet gaat scheren. Aan de andere kant, ik had Snuitje ook geschoren, 2 winters in race streep model en die stond gewoon zonder deken buiten, de 1e winter met 15 of 20 graden vorst in de sneeuw 8-) geen probleem als ze maar genoeg ruwvoer hebben. Door die race streep hield hij zich toch goed warm, maar die zones waar het meeste zweet kwam met werken haal ik dan het haar vanaf. Vandaag en gisteren dus ook goed opgelet waar meeste zweet zit bij Bente. Dat is gewoon haar hals en onder het zadel, dat maak ik dus zo'n beetje kaal zo ongeveer <<) voor de rest houdt ze keurig haar wintervachtje.

Zoiets wordt het dan en dan iets minder ver op de buik en wat hoger (dus hele hals). Maar achterhand/benen dus nog gewoon met haar, hoofd scheer ik ook nooit, stop bij kaaklijn.
http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Scheren ... atroon.jpg

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:35

hier nooit geschoren...
misschien nu met het mennen eens over denken qua race streep, dan heb je dus niet dat deken-gedoe als ik t goed begrijp...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:47

Dat kan betekenen geen deken gedoe. Hoeft niet. Ik ben absoluut geen deken type maar die tuttebel van mij krijgt het gewoon echt koud en valt giga in plus wordt er gewoon naar van als het kouder wordt :(:) Snoetekop was bikkeltje die gewoon vrolijk buiten stond in de sneeuw en kou met zijn geschoren lijfje 8-)

Afbeelding
Bente dus hier met in totaal 350 grams of zoiets op zich (ik werk met laagjes, dus weet niet precies hoeveel erop zat, het waren drie dekens)
En Snuitje dus blij in z'n blootje en dekenmodel geschoren.
Hier zie je goed hoe Snuitje was geschoren...typische actie van Snuit trouwens dit _O-
Afbeelding

Bente was vorig jaar zo, wist niet dat ik er een foto van had, was ik vergeten maar ik zie hem nu staan. Iets 'kleiner' geschoren dan die uit de Wiki...
maar je ziet het maar slecht omdat ze zo donker is...
Afbeelding
Hals en borst dus.

Overigens Snuitje vorig jaar wel 4x geschoren Bente 3x geloof ik ....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:55

hmm....
dan probeer ik t toch maar niet uit, hihi
zonder t scheren gaat t al 10jr goed.
doen wel gewoon rustig als het erg koud word, haha

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:59

halsje er uit zou idd ook nog wel kunnen, heb zon dieren tondeuse die je ook op meer mm kunt zetten ipv kaal kaal :+

van de week met wish pluis ook 13,5 km in gem 14 km/h gedaan, en ze zweten wel kreeg zweet deken tijdens het eten en daarna terug de wei in ging ook goed :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:06

@Bicci als het goed is gewoon zo laten :7
@Crazymel ik scheer ook met een tondeuse, en dan 3 mm kopstukje erop of de 6 mm, anders durf ik het niet goed ^) met dat stukje erop kan ik nergens in terechtkomen, is super simpel scheren. Vroegah, als ik heel paard moest scheren deed ik het wel grotendeels met 'echt' scheerapparaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:07

:wave:

jullie zijn al goed op weg naar het nieuwe topic! :D

Ik scheer Fifi elke winter, die krijgt een enorme vacht en zweet ontzettend snel en veel...
ik krijg haar gewoon niet fatsoenlijk meer droog, en dan blijft ze vies en plakkerig... :r

Ze zit nu ook alweer zo dik in het haar dat ik denk toch eind van de maand alweer voor kaal ga, nu met die hoge temp heb je er toch de meeste last van...
Dekens heeft ze sowieso altijd op, met een wit paard is dat altijd fijn... :D
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 15-10-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:09

eigelijk wel he vhu-tje,
heb wel een deken voor als ie keer echt kei bezweet is en t waait erg bevoorbeeld,
met halve hals, kan die lekker rustig afkoelen en opdrogen eronder...en dan weer zonder :))

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:10

Wie had nou die mendekens van Ideal, zo'n fleece en regendeken? Ben benieuwd hoe ze bevallen en of ze ruim vallen of gewoon.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:19

ik heb er eentje gehad, een van de eerste, die zat niet fijn weet ik nog, heb ik gauw weer weg gedaan...

ik heb er nu eentje van Dominick en die is echt super, heb er al zoveel plezier van gehad in de winter! :j
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 15-10-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:21

ah, thanx voor de tip!

enneh... zag net jouw post... haha, eind vd middag is niet meer gelukt denk ik :+

_O- (sorry, heb m'n lolbroek aangetrokken :)) )

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:22

grapjurk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:24

:= _O- _O- _O-
dat was een bizarre vertyping... :D
whahaha!

dit is mijn dekentje trouwens
Afbeelding

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:29

Nou, ik zal m'n humorhoedje en grapjasje ook weer uitdoen :D

Mooi dekentje, valt lekker over de billen, beetje lengte. Is deze wol voor warm te houden of ook waterdicht???

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:38

@ smickey je kan ook gewoon een onder het zadel uitrijdeken gebruiken.

Afbeelding

Ik heb trouwens die van ideal. Die ligt op mijn pony's ook prima heb maat pony.
Heb er ook 1 die is gevoerd met hele hals die heb ik gewonnen maar zou eigenlijk
niet weten wanneer ik die zou moeten gebruiken.

Scheren doe ik elk jaar 2 tot 3x. Heb vroeger koeien en schapen geschoren dus paard is dan niet
zo moeilijk. Robijn heeft ook een vacht echt niet normaal.Zie het nu gewoon al weer groeien.
En ze geven voor zaterdag 20 graden af dus dan is het wel fijn dat het er af is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:38

Omdat ik zo'n tuttebel paard heb houdt ze haar haar dus op haar kont :7 hoeft er ook geen dekentje overheen. Ze vond haar vliegendeken al bijzonder spannend :oo

Moet wel zeggen deze winter toen het zo vreuselijk koud was had ik wel zoiets van zal ik er met onder het zadel rijden (mennen doe je dan toch niet meer, ik niet in ieder geval) een dekentje op leggen want oooooh wat was het koud :brr: als ik deze foto zie krijg ik het weer koud! Maar toch niet gedaan, bang voor springende Bente dan maar beetje koude Bente :7
Afbeelding

Ik wil geen winter -:(-

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:41

@Maisie: daar heb je wel een punt ja! Hoe doe je dat met die zwilwratten, kun je daar goed omheen of hou je dan plukjes over die je met schaar eraf haalt? Juist in die kootjes vooral bij achterbenen heeft hij zo enorme flossen haar. En ik vermoed dat hij z'n flanken niet zo leuk zal vinden :+ Doe je de buik ook helemaal?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:48

scheer tot net boven de knie. Zwilvratten daar scheer ik zo goed mogelijk omheen blijft altijd wel een plukje staan.
Buik doe ik ook helemaal. Gebied rond hun piemel daar blijft meestal wel een beetje staan want dan worden ze een
beetje kriebelig. Maar tussen de achterbenen gaat ook en ik doe ook 1x heel het hoofd scheren.

Afbeelding
Robijn vorig jaar. Achterbenen nu iets lager geschoren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:53

Da's lekker kaal :7 Snuitje vond het piemelgebied ook verboden terrein ~~}> :+
Ik hou dat hele been erin, grens is hoe de spier loopt. Vetlokken/te veel haar bij benen knip ik er gewoon af. Vind het mooier als ze niet van die enorme lokken hebben :o Zowel Bente als Blondie hebben sokken, maar dan van die ielige sokken niet mooie 'tinker' sokken zeg maar, dan haal ik het er liever af. Echt de benen opscheren (dus van onder af aan) doe ik nooit. Vind dat gewoon niet zo mooi :o

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:08

wat een leuke modelletjes allemaal,het eerste jaar had ik bij sun de benen erin gelaten,zag er echt niet uit met 4 wollige benen in een andere kleur eronder(benen rood-achtig en lijf oker geel)
nu gewoon helemaal behalve het hoofd,daar ga ik tot de bakstukken.
sun loopt in een loopstal en die bepaalt zelf of ze het warm of koud gaat krijgen in de winter :brr: (ik scheer wel de benen van boven naar onder om ze ietsje langer te houden)
heb zelf wollen-mendeken idee van het blad mensport-mendeken fijne dekens :j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 02:29

Hier mendekens (wol) en regendeken (compleet) van Ideal en die passen hier prima.
Scheren doe ik "helemaal", maar met beenwarmers en hoofdje, dus alles wat buiten de deken met halsstuk valt is ongeschoren.
Bevalt hier ook prima.