dat is inderdaad schrikken zeg! kan me voorstellen dat zowel jij als je pony daar even goed van onder de indruk zijn... ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt! maar je zegt dat je aan de binnenkant zat, dan zat je toch goed? juist als je in een wending aan de buitenkant staat/zit ga je eerder om...
verder ging het over stoppen en ophoudingen geloof ik... ik rijd zowel op m'n stem als op teugelhulp en rem altijd in overgangen terug, en bij stil staan houd ik ook de rem erop, omdat mijn paard heel veel moeite heeft met stil staan... als ik echt flink terug moet ik tempo werk ik met duidelijke ophoudingen op m'n leidsel en steeds weer loshouden en opnieuw aanhouden, dat werkt veel beter dan 'blijven trekken'...
Hoe je een pony die ophoudingen leert en het verschil tussen de halve en de hele, door de stemcommando's die je erbij gebruikt, ho is bij mij ho ook aan de hand of met longeren, dus die kennen ze al, en met wandelen en longeren gebruik ik ook het zinnetje let op, soms met erachter waarvoor, en dat gebruik ik voor de wagen ook in combi met de teugelhulp. Mijn merrie heeft hier geen moeite mee gehad en Chicko gaat dat ook goed oppakken denk ik aangezien die los al luistert, naar de commando's.
Wanneer zouden jullie met wat beginnen bij een bijna 3 jarige. Chicko wordt in augustus 3 nu wandelen we af en toe en doen wat loswerken in de wei. Hij wil echter meer merk ik. Ik was zelf aan het denken om langzaam te gaan fietsen en meer wandelen met hem en hem dan aan het bitje te laten wennen zonder het bit te gebruiken. En wat wandelen aan dubbele lijnen op halster en later met bitje en tuig. Uiteraard niet iedere dag en rustig beginnen met alleen wandelen en loswerken en dan als hij goed loopt over straat het bitje onder het halster, dan ook gaan fietsen voor de conditie en zo verder, zodat ik in het najaar een paard met conditie kan beleren voor de kar. Of toch nu wachten en vanaf augustus pas oppakken.
VanHuisUit
Geplaatst: 13-05-10 15:37
@Sonjim, als je gewoon af en toe wat met hem doet kan volgens mij totaal geen kwaad. Volgens mij maakt het niets uit of je nu 2 maanden eerder of later begint (maar ik ben een beetje een boerin hoor wat dat betreft ) Vwb elke dag even voor de wagen, dat lukt ons met Alwyn niet en ik vraag me ook af of dat nu veel uitmaakt met beleren. Geloof zelf meer in afwisseling. Maar goed, dat is ook maar een mening hoor
Vwb ophoudingen enz doe ik ook heel veel / vrijwel alles met stem en ondersteun wat met leidselhulpen, afhankelijk van wat er moet gebeuren. Gaat eigenlijk automatisch, kan het niet goed omschrijven. Vind het grote verschil met aangespannen rijden dat je veel meer 'los' moet durven laten, niet dat je de leidsels letterlijk los gooit, maar dat je als je halthoudt, gewoon een tempo rijdt etc van die 'dansende leidsels' hebt, dan voel je heel weinig in je handen en loopt dat paard gewoon / of staat gewoon stil. Tenminste, zo zou dat moeten, het is nog een heel gedoe om het zo rustig en relaxed te krijgen. Vind het wel super als dat zo gaat, die momenten dat dat lukt heb ik echt het idee dat ik 'echt' aan het mennen ben. Net zo'n gevoel als onder het zadel als je paard helemaal mooi in aanleuning door de baan danst
Vandaag met de paarden van de stalhouderij naar het strand geweest! Was zo ontzettend leuk! Ik kon gelukkig met Nolanda want moet eerlijk zeggen dat ik met mijn blessures enz geen held meer ben, maar Nolanda vertrouw ik ondertussen wel. De golven waren nogal heftig, echt over mijn schoenen / langs de buik van de paarden op een gegeven moment.
sander_lotte
Geplaatst: 13-05-10 16:14
@ b485: Het is bij ons geen vreemd terrein, tenzij er waarschijnlijk wel onbekende wegjes in het traject zitten, maar we zitten in de buurt. Ik ben gewoon zenuwachtig omdat er gemakkelijk honderd paarden meedoen, en Romeo heeft nog nooit tussen andere paarden gelopen. Ik weet dus ook niet hoe hij gaat reageren... Zal afwachten zijn, zondag weet ik het
@ sonjim: ja ik denk ook dat ik het altijd zal blijven moeten doen met stemcommando bij de leidselhulp, normaalgezien snapt hij over een paar jaar wel wat ik allemaal bedoel Ik weet niet wanneer Romeo precies 3 is geworden, ik weet enkel 2006. Als veulen, jaarling en tweejarige heb ik heel veel aan de hand gewandeld met hem, zodat hij aan alles gewoon zou zijn. Eind 2008 ben ik begonnen met wat te longeren, hem het principe aanleren (enkel halster om en enkele longe). In april 2009 zijn we begonnen met hem te longeren met het tuig aan (schoftje en de broek), toen hij dat gewoon was, hebben we hem wat laten slepen. In juni 2009 heeft hij dan voor het eerst voor de koets gestaan, we deden toen ongeveer 2/3 keer in de week een kwartiertje stapwerk over verharde weg. Daarna beetje bij beetje opbouwen en veel kilometers maken in het bos, nog geen wendingen of dressuurmatig rijden, losse leidsels zodat hij lekker zelfstandig kon lopen.
@ VHU: dat lijkt me ook geweldig om naar het strand te gaan! Helaas woon ik op een paar uurtjes rijden van het strand, en zonder jeep & trailer is het best moeilijk om tot daar te gaan
Ik ben net terug van het ritje met Romeo. Het was HEERLIJK!!! Meisje dat met me was meegegaan is geweldig meegevallen! Meestal vertrekt Romeo heel zenuwachtig en paniekerig, dus ik waarschuwde het meisje dat ze op tijd weg moest springen omdat Romeo in galop vertrekt.(nadat hij eerst achteruit gegaan was en opzij gesprongen e.d...) Stonden we klaar, ik gaf het commando om te stappen, en Romeo vertrok als de rust zelve in een lekker stapje. Meisje keek zo van " Vreemde galop " We hebben 20,5 km gereden (langste ooit was 13 km) op 3 uur tijd. Romeo was erg suf, dus we zijn amper boven 10 km/uur gekomen, maar dat vond ik niet erg. Ik wou een record aantal kilometers maken, en dat is me gelukt. Romeo was bij aankomst helemaal niet moe, dat is imo dus uitstekend Ik was erg trots op mijn ventje En die snelheid komt er later nog wel in, daar maak ik me geen zorgen over. Mijn groom viel ontzettend goed mee, ik heb haar een groot deel van de rit laten mennen (ze had het nog nooit gedaan maar is erg geïnteresseerd), we hebben heel veel gelachen. Ik sta er nog steeds versteld van hoe rustig Romeo vertrok. Als hij zondag ook zo rustig vertrekt, ligt het aan het meisje en zal ze wel vaker mee MOETEN
VanHuisUit
Geplaatst: 13-05-10 16:38
@S_L, wat heerlijk zeg zo'n goede rit! Super. En dan nog lekker fris na 20 km en een leuke groom. Wat wil een mens nog meer
Oja, vwb galop voor de wagen, haha, dat doet Sim zo af en toe uit enthousiasme maar ik ga dan alleen rechtuit want durf geen bochten te nemen op het gras en dan ook nog met sulky erachter. Lijkt me een soort katapult effect Met menlessen gebeurt het wel eens per ongeluk, als ze ergens van schrikken of ze moeten ergens perse langs. Dan probeer ik ze zsm weer in een rustige draf te krijgen. Soms maakt mijn instructeur ze helemaal vrolijk en dan moet ik weer proberen er rust in te krijgen, ook erg leuke oefening En met Alwyn ben ik blij dat hij net in een rustig drafje gaat
Maar het lijkt me echt geen pretje om te gaan, denk dat je er goed aan hebt gedaan zsm weer in te spannen en dan weer wat Marianne ook zei ff stapje terug.
Nouvel
Geplaatst: 13-05-10 17:06
VHU, lekker zo'n strandrit!
SL, klinkt goed, je rit! fijn dat 'ie zo braaf was!
sonjim, met bijna 3 kun je best rustig wat gaan doen, als het maar niet te vaak en te lang is, zodat ze het zowel geestelijk als lichamelijk goed aan blijven kunnen...
Zo, wij zijn vanmorgen ook weer lekker op de pad geweest! Was fris, maar droog, bospaden waren nog wel flink nat, dus het was wel wat zwaarder dan van de week... maar ze sjouwde lekker door, dus heerlijk gereden! Zo'n 2u op pad geweest en ruim 17 km afgelegd, dus voor ons doen nog aardig rondje gemaakt!
Daarna was alles sponzen en afspuiten, want alles zat onder een dikke laag bagger!
lekker hoor die ritjes zo te horen.. kan niet wachten tot ik mijn strengen binnen heb... miss dat uitwaaien op de kar wel heel erg.. Soms kom je thuis en dan heb je gewoon teveel aan je hoofd.. dan ga ik even lekker een paar uurtjes het park in en heb ik altijd echt het gevoel dat ik weer opgefrist ben
Vandaag les gegeven.. meisje ging perongelijk in galop , ze vond het zo leuk dat ze daarna zowat de hele les met rivaldo door de bak vloog in galop.. hihi echt zo leuk om te zien dat die kindjes het zo leuk kunnen doen met rivaldo
Bestaan er eigelijk stallen waar je je paard kan stallen die vooral veel in de mensport doen? Ik zou het namelijk wel erg leuk vinden om over een jaar ofzo op een stal te staan waar de fassiliteiten gewoon lekker zijn om te mennen en te lessen.
Wouw jelle wat een knapperd is het toch.. ik keek opeens naar boven en had echt zo van wie is dat? Die wil ik wel naast riv hebben .. toen zag ik dat het mick pas was
Wat eng dat je omgegaan ben met een kar, lijkt me scary, gelukkig nog niet meegemaakt Knap dat je gelijk weer ingespannen hebt!!
Ik heb vandaag met mijn fjord ook langste rit ooit gedaan, ongeveer 26 km.net 2 uur over gereden ongeveer, of iets minder nog Heel veel draven en lekker doorstappen. Hij is ook voor het eerst nageeflijk gaan lopen voor de wagen, wat een machtig gevoel is dat :D Ik heb altijd het idee gehad dat hij eigenlijk te vroeg klaar is met werken, dus dat hij nog meer moet om losser te worden,. nou vandaag gezien dat dit echt zo is. Meneer begon na 20 km echt te lopen, onwijs :D
Daarna nog even met de pony een rondje van zo'n 10 km gedaan, vond ik wel weer mooi voor vandaag :D
Mooie mick, misschien past chicko er mooi naast, hihi.
wieneke kan ook goed galoperen voor de kar, maar dat heeft wel even geduurd. Als ik dressuurmatig wil rijden met haar wordt ze heet heter heetst en rent ze in volle galop een volte van 8 meter, wel kicken maar ik heb dan inderdaad wel eens de gedachte niet dat we dadelijk omkiepen.
arme rivaldo,. ben bang dat hij het dan niet langer vol houd dan een meter om zo te lopen hihi .. ach we kunnen altijd nog tandam
Vandaag had ik weer even mijn momentje met rivaldo toen de 2 meiden weg waren.. wat een stel zijn die 2 zeg.. gingen ze samen op rivaldo zonder zadel uitstappen.. wat denk je letten die kibbelaartjes niet op en rijden ze zo in de longeerruimte van iemand in.. gelukkig in stap.. pony schrok van die lijn opeens boven zijn hoofd en draaide snel om en ging draven.. ik ving er net een op en duwde die terug.. maar na 2 pasjes lagen ze boven op elkaar zand te happen.. en wat waren die meiden aan het lachen zeg .. heerlijke kinderen!
L_Rivaldo
Geplaatst: 13-05-10 18:40
yuri doe jij sharon niet toevallig weg naar een heel heel heel goed huisje (al zeg ik het zelf ) ze zou goed passen naast rivaldo in het span komen hihi Bruikleen mag ook hoor
Buckje
Geplaatst: 13-05-10 18:45
Zet Lizzy naast Rivaldo, kleurt wel vos en wit. Moet je alleen nog ff 2 jaartjes wachten.
Laatst bijgewerkt door Buckje op 13-05-10 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt
tine10
Geplaatst: 13-05-10 18:46
Er is hier weer veel gebeurd. Las omgeslagen kar. Erg vervelend, maar heel goed dat je gelijk weer verder bent gegaan. Niet gaan twijfelen of dit wel je sport is. Denk wel beter om met groom op pad/thuis te gaan rijden. Al is het maar voor je eigen gevoel. Heb je direct hulp bij de hand. Zeker als je pony het zo goed oppakt, gewoon lekker doorgaan.
Vandaag wedstrijd gehad met Amerigo. Ik was heel tevreden, moet natuurlijk nog beter, hij vindt die hobbelende kar toch wel erg spannend (bij binnenwedstrijdjes werd ik 1e, nu kom ik niet eens in de buurt). Maar ik beschouw de wedstrijden buiten nu gewoon als goede leerschool. Dan wordt het straks binnen alleen nog maar makkelijker . Had voor eerste proef 180 en voor 2e 174. Terwijl 2e volgens mij beter ging. Nou ja, geeft ook niet, anders gaan we veel te hard.
Bij de vaardigheid had ik 3 ballen, maar bleek achteraf dat ik M parcours had gereden ipv L. Ze hebben me gewoon 5 cm te weinig gegeven. Dus eigenlijk gewoon heel knap M parcours gereden. Eerste bal die eraf ging kwam omdat vlak ervoor een kuil zat, dus kar kwam in op pony, tja, dan gaat hij even in de paniek, zie hem dan maar netjes tussen 2 pilonnen door te rijden. Weer een leerzame dag. Wel heeeeeeeeel erg koud, en de prijsuitreiking (en de coupons) lieten eindeloos op zich wachten.
lieselotte, op het zand/gras oftewel zachte ondergrond merk je ook helemaal niets meer, alleen op de straat nog wel maar het gaat wel steeds beter gelukkig nu.
leuke verslagen, een boel ritjes vandaag mooie fotos!
wij zijn ook weggeweest van 9 tot zo'n half 11 geloof ik MET nieuwe bitje, en hij was zó fijn te rijden! Of het kwam door de les van lacuna (die mij leerde dids recht te laten lopen) of door t bitje, of door beide
Ook nog lekker in galop door plassen gecrosst, en door een bosje gereden waar ze met honden pakwerk aan het doen waren, en daar werd dus geschoten dids de koele kikker kijkt daar niet van op
En mijn auto.. Die is naakt.. Had er bloemenstickers op.. En die zijn er állemaal af