[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:36

@tine: eerst maar even uitrusten jij! frustrerend als je meer wilt dan je kunt :j De bak is in elk geval weer opgeruimd!

zie leuke foto's voorbij komen :D

@biancacoo: en ik maar denken dat het iets was van die bruiningspray, maar dat heet airtan geloof ik... := Leuke hobby, ziet er prachtig uit! Je krijgt vast foto's genoeg en ik heb nog maar weinig menfoto's...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:38

Afbeelding
Nog een van mijn vorige paard
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:41

Wat een lief hoofd trouwens Tallechie...

Vervelend Tine... hier waait het niet, wel een druilerige regen....hoop vanmiddag nog even op Bente te kunnen zitten.
Even vraag voor de lange manen paarden....
Doen jullie daar nog iets 'aparts' mee? Heb je hem/haar ingevlochten in de wei of is alles gewoon los? Bente heeft prachtige dikke manen en ze golven ook een beetje, vind zoals het nu is (het is nu 2 handen lang zeg maar) best leuk en ik denk eraan het gewoon te laten groeien omdat het zo mooi dik is.
Als je dan invlecht voor wedstrijd, Tine want jij doet knotten met die lange manen, hoe krijg je die knotten er dan in? Vouw je het een paar keer dubbel of zoiets of rol je het op en steek je het door met touw?
Bij mijn dravertje had ik de manen ook lang, die vlocht ik af en toe even in, ook met rijden anders zaten die manen steeds in de weg. Maar voor de rest deed ik er weinig aan eigenlijk.
Bij Snuit doe ik er verder ook niets aan, die heeft ook prachtige lange manen. Af en toe knip ik de puntjes een beetje bij.
Alwyn's manen zijn veel zachter, echt zo zijdeachtig en die worden niet zo lang of knappen af of zoiets bij een bepaalde lengte.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-07-11 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:41

goedemorgen

ik ga mee met de samenvatting van tine

@ bianca van het weekend is ook de marathon van lonneker hier wat foto's voor je
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:43

Bij de stalpaarden die lange manen hebben zitten allemaal hengstenvlechten in. Bij de friezen meerdere dunnere vlechten.

Toen veale zijn manen langer had vlechte ik met naald en draad. Dit doet Tine ook. Hier maakt ze dan roosjes van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:47

Doen ze dan elastiekjes onderin de manen van die invlechtelastiekjes of speciale?

Citaat:
Maisie kwam met een leuke link over een oefenwedstrijdje, heb maar meteen meer info opgevraagd, die wil ik ook wel meerijden haha. *gaaf misschien start ik dan wel tegen snuit *

@Lacuna, had ik overheen gelezen, dat zou leuk zijn zeg :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:49

tine vlecht gewoon met gewone elastiekjes maar ze vlecht de draad mee, maar misschien kan ze het beter zelf uitleggen

ik ben bezig met studieontwijkend gedrag

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:03

@ vhu wij hebben bij de paarden een hengstenvlecht tijdens de wedstrijden en eigenlijk ook op stal maar bij 2 van de paarden blijven de vlechten niet zitten omdat ze vrij dikke maar korte manen hebben maar bij uzma heb ik er altijd een hengste vlecht in omdat die de manen tot over de schouder heeft

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:07

Goedemorgen & mooie foto's allemaal.

Ik wil over een paar jaar oefenmarathons doen met ze. Maar dan zal der wel een andere kar moeten komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:08

Ik toiletteer naar de rasstandaard. Dus met manen los :).
Soms vlecht ik wel de voorpluk het eerste stukje in en doe de rest in een staartje zodat het hoofdstel beter past.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:26

ha. mooie foto's !! dank jullie, ga er alvast wat printen..
die 1e van lanouska,....die zou ik dan wel in z'n geheel willen proberen....
zou dat gaan lukken ?? weet niet, lastig met die koets !! en menners, maar wel een uitdaging, komende maanden/jaren lekker oefenmateriaal.
Prinsjeh, mag ook een hoofd of bewegingsfoto zijn hoor, paarden die bokken of steigeren zijn ook welkom !!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:28

Zei je steigeren?
Mijn doetje kan ook op 2 benen staan :D.
Afbeelding

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:29

Jeah... ik mag op gesprek komen voor stage dus net even oppas voor Daan geregeld. De 25e mag ik op gesprek komen, hopelijk wordt het wat want wil nu wel weer wat gaan doen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:32

@ bianca probeer maar een eind weg.. als je tevreden bent willen we natuurlijk wel graag het resultaat zien en anders moet je maar even op me hyves kijken zijn een heleboel leuke foto's op mag je allemaal gebruiken/proberen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:45

Super Tallechie!

**probeert uit laat maar zitten het is toch slecht weer stand te komen (als je hier kon kijken: zoonlief achter de t.v., poezels op kussentjes, hond languit, ik met koffie en laptop, huis .... een beetje een zooi :o ) **

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:48

Leuke foto's allemaal!

Ik heb Fifi 'r manen bijna altijd in lange vlechten, een stuk of 5, met een elastiekje onder aan.
Voor wedstrijden maak ik een hengstenvlecht.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:50

Hier net zo alleen is mijn huis al opgeruimd, toch een voordeel om er al om half 7 af te zijn. Maar daan ligt te slapen, de hond ligt te slapen, de kat is buiten en ik ben nog steeds studie ontwijkend bezig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:52

ik heb nog niet veel bijzonders gedaan, was voor mijn doen vrij laat uit bed en ben net even bakkie wezen doen bij m'n moeder...

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:58

@biancacoo: ga m'n best doen met camera :D Har is gevlekt en staat vaak wel leuk op foto :+

@alle luiwammessen hier :+ haha, geniet ervan!
Hier op tijd opgestaan, al gestofzuigd, vaatwasser ingeruimd, laten draaien en uitgeruimd, plantjes water gegeven, wasje gedraaid en in droger gemikt, inmiddels één maand aan declaraties in declaratiesoftware getikt, al telefonisch overleg met een zorgvezekeraar gehad... en nog steeds in pyama :o

Hoeveel regen zit er nog in de wolken? |o

>;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:04

@ VHU: heb ze hier nu allemaal met lange manen (nou ja, die van Thabor zijn nog in de groei). In de wei en als ik ga rijden staan ze gewoon met losse manen. Als ik op wedstrijd ga, was ik de manen. Dan verdeel ik ze in 9 gelijke plukken (doe ik met de manenkam, ik heb de juiste breedte met een elastiekje in het kammetje aangegeven). Deze plukken vlecht ik, onderaan zet ik dat vast met een (invlecht)elastiekje (in mijn geval met witte elastiekjes).
Dan gebruik ik naald en draad. In de draad leg ik een knoopje, dan steek ik de naald door het strakke elastiek heen. Dan steek ik de naald zo dicht mogelijk op de hals door de vlecht heen. Als je de draad aantrekt krijg je dan een dubbelgevouwen vlecht. Omdat de manen hier erg lang zijn red ik het niet met nog een keer dubbelvouwen, dus rol ik ze op. Dan ga ik met naald en draad een flink aantal keren (omdat manen erg dik zijn, zijn het zware knotten, die moeten wel goed blijven zitten als ze gaan werken) door de dikke knot heen. Restje van je draad (= trouwens speciaal pektouw) knip je zo dicht mogelijk bij de knot af.

Als het mooi weer is, gaan ze gewoon weer de wei in. Bij slecht weer krijgen ze of een regendeken met hals op of ze gaan op stal (afhankelijk van hoe laat ik moet starten) Ik probeer zo laat mogelijk te wassen en vlechten, dus kan ook zijn dat ze gelijk de trailer opgaan.

Ik heb een keer (ohz) 2 dagen achtereen wedstrijd gehad. Ook de 2e dag zaten de knotten nog goed vast.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders moet je het even laten weten.

Ik deed eerst een hengstenvlecht, maar dat ziet er (in ieder geval bij een KWPN-er en Welsh) erg penny uit. Werd ook niet gewaardeerd door de jury (ohz). Als Rembrand een tijdje had gelopen, zaten er toch van die rare slingers in, vandaar dat ik ben overgestapt naar de (dikke) knotten. Omdat Rembrand grof gebouwd is, kan hij die dikke knotten goed hebben. Amerigo heeft veel dunnere manen, dus daar minder dikke knotten (in verhouding dan he), maar ook hier zegt iedereen dat het er erg netjes uitziet.

Voorpluk vlecht ik ook, vind ik er toch verzorgder uitzien. Die doe ik niet met naald en draad. Rembrand vindt de voorpluk niet leuk als ik die vlecht en om dan met naald en draad zo dicht bij ogen te zitten, vind ik niet prettig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:27

Ik heb weer alles braafjes bijgelezen :Y)
Mooie foto's zien passeren, leuke steigerfoto ook :D
@ Rhine: ik zou gewoon zonder handschoenen gaan hoor zoals iedereen hier al zei. Als je commentaar krijgt, leg je het gewoon uit en dan zullen ze het wel begrijpen.
@ tallechie: lijkt me vervelend, die korte nachten. Maar voor je kind heb je best wel veel over denk ik. Dat zou voor mij echt geen reden zijn om niet aan kinderen te beginnen :D

Overmorgen komt mijn vriend weer naar huis *\o/* Hij heeft daar ontzettend mooi weer, ik ben zo jaloers op hem! Hier alleen nog maar wolken en regen gezien :(

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:35

Tallechie heeft genoten van Veale die heel goed door de water plassen ging. Super zeg!

Tine haar zoon is van de pony afgevallen. Gelukkig viel het mee.

Rhine kan niet met handschoenen rijden. Bij oefenwedstrijden lijkt me dat niet zo’n probleem.
Mocht je ooit officieell gaan rijden, kun je altijd even informeren bij de KNHS.

Lacuna, wat een leuke foto. Paraplu heb ik dit weekend erg gemist, hihi.

Zal zo even wat foto's op gaan zoeken.

Hier ook afgelopen weekend wedstrijd gehad, wat een baggerweer. Vrijdag prachtig mooi met verkennen en zaterdag heeft het non stop geregend. Wel een fijne marathon gereden, maar door gladheid wat dingetjes geraakt. Bij de waterbak had ik tijdens het verkennen gezegd tegen mezelf dat ik goed door moest rijden en niet de kort, anders kwam het niet goed. Dit nam ik in het parcour iets te letterlijk dat ik langs de start finish half de bosjes in ging. Uiteindelijk wist ik het nog wel te corrigeren en viel de tijd ook nog wel mee. :)) Ben weer eerste geworden, dus misschien word ik dit seizoen wel kampioen :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:45

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:53

tine10 schreef:
@Naaltje: fijne vakantie. Leuke foto's! Wel jammer dat je hem nu op zo'n volle wei moet zetten, terwijl het lijnen juist zo goed ging. Kon je niet met iemand regelen dat hij steeds een klein stukje erbij kon krijgen?

:j
Hij was al een maand bezig met zulk ''vol'' gras eten voor we weggingen. Hij had nu alleen even een wat grotere portie gekregen. Waarom? Mijn ouders kwamen 1x in de 3 dagen kijken. En ik wilde niet iemand anders ermee nog opzadelen. Dus hij heeft deze weide gekregen, én elke 3 dagen nog een stukje erbij met even hoog gras. 't gras was uitgebloeid, en stug, dus erg lekker paardenvoer op zich. En ik heb liever dat ik hem straks opnieuw op dieet moet mikken, dan dat ik straks ga kijken en een gratenpakhuisje zie staan :) (ben nog niet geweest :)) )

@tine; leuke grasmaaifotos!
een asmirofoto, knap beestje :D

@VHU; :') Dat ziet eruit :)) maar zal nu wel al weg zijn geloof ik. ;) fijn te lezen dat je met bente aan de gang wil en durft! :)
Oh, lees nu dat je je er niet best door voelt :(:) met hersenpuddingkjes voorzichtig zijn hoor!
weinig hersens om te schudden typ je, joh, des te meer plek hebben ze om te schudden he :+

Welkom Corien!

@biancacoo; loopoor.. jak, dat heb ik als kind ook een paar keer gehad. Weet nog dat ik daar heel erg van schrok zelf :=

kinketting, ik doe 'm eigenlijk elke keer opnieuw op gevoel vast, zal dus per keer wel schakeltjes verschillen. :))

Biancacoo schreef:
Sorry ik ga nog alles bijlezen vanavond maar hier even de uitslag van melody:

melody heeft spat in gevorderd stadium aan haar linkerachterspronggewricht, het is al aardig aan elkaar aan het groeien daar in het spronggewricht.
Prognose is zeer positief, 5 a 6 maanden lekker paard zijn in de weide, alles doen waar ze zelf zin in heeft, en dan kijken hoe ze vordert.
als het eenmaal allemaal aan elkaar gegroeid is, zal ze weer 100% menpony kunnen zijn !!

het verklaart veel problemen als moeite met wegstappen, telgangen...dribbelen in stap.... scheeflopen, alles eigenlijk.

Helaas dus een lange periode niet meer mennen,....hoe ga ik dat volhouden ???
Maar voor een paar maanden wil ik er geen pony bij kopen.

goed nieuws, en minder nieuws tegelijk. Maar gelukkig komt het goed!
menloze tijd volhouden.. Je mag hier keertje met dids komen mennen? := :(:)

hele mooie robijnfotos!! :)

jeetje, Harley heeft zich misdragen voor de kar. Maar onder begeleiding van Peter komt dat vast helemaal goed! :) Je mag met Dids ook een keer komen mennen he! :) Dat kun je, weet ik zeker! :)

Nouvel schreef:
:wave:

sorry, ik ben niet helemaal bijgelezen, maar ik ga nu weer proberen het beter bij te houden!

we hebben nogal een hectische tijd achter de rug, mijn schoonvader was erg ziek en is 1,5 week geleden overleden...

gecondoleerd Nouvel.. :(:)

jeetje tine! wat een #^%%@ gelukkig valt het met manlief mee, en lijkt thabor ook (in deze post) het vertrouwen niet geheel kwijt te zijn :(:)

Lacuun; meis ik had je al gesmst :(:) dikke knuff voor jou. En zogauw je Ush weer bij jou thuis hebt kom ik keertje knuffen en thee-en ;)

ik zie jullie allemaal over slecht weer enzo :=
en ik heb m'n knollie nog niet gezien :o maak me zorgen nu :') _O-
nog 1 was, en dan ga ik naar m'n ouders om daar te drogen, dan langs dids om te kroelen. En dan morgen iets doen met 'm :)

Tallechie, gefeliciteerd!!!! :D

hee VHU, je mag m'n bloem ook wel een keer proberen bij bente als je wil? :) bloemhack van marylot. Zelf vind ik hem erg fijn omdat hij eventueel ook wat strenger kan dan sidepull :)

nog gefeliciteerd PrinsjeH!

@magicmist; welcome back! :))

mooie foto dennis!!! :D

eh, fotos voor te airbrushen, weetniet of een langharige fjord voldoet? anders moet je 't maar zeggen ;)

nou! volgende post gaat over de vakantie ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:57

OLA! :))
Ik ben terug van 1 week Normandie en 1 week Spanje :)
Normandie was vooral een educatieve vakantie, er is daar in WOII veel gevochten natuurlijk, en daar hebben we musea en bunkers etc van bezocht. Indrukwekkend!
Vrijdags zijn we bij Mont Saint Michel aangekomen, een dorpje op een rots, wat bij hoogtij eigenlijk alleen varend te bereiken is (oke nu door een verhoogde asfaltweg :P ) was sprookjesachtig! :D
Zaterdags gaan rijden richting Spanje, via Oradour Sur Glane, een dorpje wat in WOII door de Duitsers compleet is uitgemoord, ruines staan er nog, was érg indrukwekkend. En zondag de reis voltooid door aan te komen in St Antoni de Cologne in Spanje :)
Gisteren om 10:00 gaan rijden vanuit daar. En om iets voor half 4 vanochtend (3:20 ofzo) trokken we de deur hier achter ons dicht.
En nu is het grote puinruimen begonnen, er staat nog een was aan, ik ga daarna bij m'n ouders drogen, slaapzak naar de stomerij brengen, Daarna Dids eventjes kroelen en checken. En dan vanavond lekker bankhangen met m'n kereltje :)

:evaw: *gaat stofzuigen enzo*