[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:42

VHU hier gaat dat ook zo met het mennen, Wieneke en Billy lopen naast Chicko lekker stabiel. In een tempo en goed luisterend. Chicko daarentegen probeert vanalles, soms gaat hij vanuit draf stil staan en laat zich meeslepen door maatje of hij gaat heel hard rennen. Zet ik Billy en wieneke naast elkaar dan is het een redelijk stabiel span, alleen gunt Billy zich dan wat meer vrijheden. Ik vind het altijd leuk om de verschillende reacties te zien.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 11:16

goedemorgen

2 span rijden. wij dachten ook dat we ze goed aan het lopen hadden maar gister bij gerard leijten toch nog de leidsels aan het vergespen geweest en ook bij arjan toch de kinketting wat strakker gedaan. dus zo zie je maar je bent en blijft altijd aan het prutsen

@ vhu nu je weet hoe je niet wilt eindigen kun je de volgende x er meteen aan denken om snuit in de leidsel terug te gespen van het begin af aan.

bianca kan dat geheim heel goed bewaren, maar heb de eerste foto's al gezien en die zien er toch mooi uit *\o/*
Laatst bijgewerkt door lanouska op 29-01-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:16

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:13

@Dennis: bedankt voor de link, hier geen klagen over mijn bitjes, maar ik zag wel wat interessants dat ik wel eens wil uitproberen.
Wil verder graag een Fleck, maar moet eens goed kijken naar de lengte.
Heb nu een veel te lange zweep, namelijk en veel te zwaar, krijg ik echt niet lang gehouden.
Iemand een tip?
Moet ik straks maar even gaan meten welke maat handig zou zijn voor de pony's qua zweep.

Ik heb bijgelezen, maar het gaat hier zo hard, ben nogal druk :o .
Zag nog heel leuke foto's van Daan en Janouk is bezig met een mooie rit samen met haar man.
Wat Snuitje-frustraties, ach is ook allemaal niet zo gemakkelijk, zeker niet met zo'n pittige ventjes.
Nog even een knuffel voor Tine :(:) , helaas weet ik maar al te goed hoe het is.

Zo, ga weer verder op kantoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:21

@Avaluna ik heb met de pony's een 1.40 fleck, en bij Bente een 1.60. Vind het hele fijne zwepen (vrijwel) nooit (meer) last van mijn handen. BIj de tweewieler had ik een 1.20 Ideal bamboe, ook heel fijn (eigenlijk nog fijner, want lichter maar vind hem net te flexibel voor vanaf de wagen).
@Lanouska ik zal moeten leren anticiperen op wat ze doen en wanneer ik moet besluiten welke terug te gespen, oftewel ik moet leren hoe met een tweespan met karakter om te gaan =:) We hebben nu alle variaties gehad als startpunt maar ze zijn nogal veranderlijk along the way :=
@Sonjim zo is het maar net!

Zo huis opgeruimd, alles gedweild en gedaan, zoonlief in de extra kleding dus bestemd tegen :brr: we zijn er dus helemaal klaar voor: op naar stal =:)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:33

Dennis ben ben benieuwd lijkt me wel een fijn bitje.

Welke ga jij proberen avaluna?

Veel plezier bij de paarden VHU. Het zal wel koud zijn maar verder heerlijk weer om te rijden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:49

Tallechie wat is Daan alweer groot geworden! Hij ziet er echt uit als een gelukkig ventje!

Pff ik heb nog 2 examens te gaan (dinsdag informatica en donderdag Frans), ben ik vannacht toch niet ziek geworden -O- Plots verschrikkelijke keelpijn en heel erg pijn op mijn rug (ter hoogte van de schouderbladen), dus die pijn wijst echt op een luchtweginfectie. Daarbij staat mijn hoofd echt op ontploffen, dus studeren is nu echt geen pretje! Langs de andere kant kan ik van geluk spreken dat ik nu pas ziek word want mijn ouders hadden het vorige week, en dat zou pas een ramp geweest zijn voor mij (toen moesten de examens nog beginnen)

Zijn hier nog mensen die zo snel ziek worden?
Bij mij is het verschrikkelijk, vorig jaar ben ik op hetzelfde tijdstip ziek geweest, maar toen was het erger dan nu. Had een kinderziekte (wat zelden voorkomt bij volwassenen), ik ben toen niet mee op reis kunnen gaan (een week naar Praag met de school) en ik heb een examen gemist.
Het jaar ervoor heb ik een volledige examenperiode gemist door de Mexicaanse griep, toen lag ik een week in quarantaine in het ziekenhuis en daarna een maand thuis afgezonderd. (aan mijn deur lagen van die mondmaskers, zonder dat mochten ze mijn slaapkamer niet binnen... dan voel je je pas een buitenaards wezen!)
Mijn ouders lachen hier echt mee, dat ik altijd die uitzonderlijke ziektes krijg, maar het is echt niet leuk om zo snel ziek te worden! -O-

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:04

Vervelend S_L!! Ik ben haast nooit ziek. Mijn man wordt altijd snel verkouden. Dan is er 's ochtends nog niks aan de hand en 's middags is hij enorm verkouden. Hopelijk ben je op tijd opgeknapt voor je examens!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:38

Ik heb een goedkoop, lekker licht telescoop-zweepje, een Whip & Go. Fijn klein wanneer hij in de zweepkoker staat, maar helaas kun je hem alleen helemaal uitschuiven. En ik had hem eigenlijk een maatje langer moeten kiezen, denk ik.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:00

:wave:
Helemaal bijgelezen, maar erg veel om te reageren
Las wel dat Tine nog een :(:) kan gebruiken

En verder over zwepen en 2spannen : de lol en de uitdaging ervan :D

Wij een bamboe Fleck zweep omdat ik m zo leuk nostalgisch vond, maar helaas in praktijk redelijk zwaar... Op flanders horse expo in maart ff naar iets anders kijken is de bedoeling...
En nav 'zware' zweep vraag ik mij gelijk af of alle menners hier Achenbach mennen en is dit verplicht op dressuur/vaardigheidswedstrijden??? En over groeten: heb toevallig vorig jaar reglementen vertaald naar makkelijke regels voor leden van onze vereniging: daarin staat "neigen" (ipv ooit knikken met hoofd)

*gaat verder met ziek zijn (keelpijn hoera... Eindelijk stil hier in huis)*

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:47

beloofde "nieuwe-kast" foto

ik zal van dichterbij nog overnieuw maken, want die ware zo donker geworden.

maar alvast deze :) het mentuig hangt dus links naast de plankjes :))
westernzadel eronder.

Afbeelding

en hier foto's van vandaag, met de onderleggers ( :o was daar ook al kei-lang foto van verschuldigd hier)

heb lekker gesleept met flinke band in zn weitje, alle drollen uit elkaar enzo..
vandaar het knuppeltje eraan.

AfbeeldingAfbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:11

Alle zieken even een :(:) Achenbach is niet verplicht, heb ik altijd begrepen.

@Bicci ziet er echt opgeruimd uit zeg :j en prachtige onderleggers, past mooi bij je tuig. Wat voor merk is jouw tuig trouwens, vind het er mooi uitzien *D

@Maisie je had gelijk het was echt zooooo :brr: had er toen ik net op het paard zat gewoon last van, moest zelf echt even warmdraven / galopperen :+ Bente was trouwens ongelovelijk vrolijk, heb haar eerst maar laten uitspringen aan de longe zo die sprong weer een gat in de lucht maar daarna erg fijn gedressuurd, wijken gaat nu toch al best wel goed en kon zowaar stukken lekker doorzitten (betekent dat ze haar rug goed gebruikt want als ze dat niet doet stuiter ik er zo'n beetje af }:0 ). Even kijken waar / wanneer we echt gaan starten want zoals ze nu loopt kan het onderhand wel :D

Nog rondje gestapt buiten en toen was ik zo koud :brr: moest echt bijkomen in de kantine. Dus niet meer gemend, vond het gewoon te naar buiten, leek ook wel of het echt steeds kouder werd.... Instructeur nog gevraagd om raad voor boze Snuit en volgens hem zijn ze gewoon af en toe zo, typische Welshes. Nu goed opgelost en volgende keer weer beter. Vooral niet toegeven en gewoon rustig zo doorgaan. Nou dat doen we dan maar :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:14

Oef veel geschreven :-)

Leuke filmpjes van Buck gezien, rechtershet had er zin in :-) en praat tegen zichzelf hahahah grapje hoor

Tine; :(:)

VHU heerlijk in bos gegaloppeerd en met tweespan gemend
En.......volgende keer weer fris opnieuw beginnen joh ! Hij heeft z'n zin niet gekregen dus in feite "goed" afgesloten (tenminste, zo zie ik het hoor)....

Biancacoo druk aan het brushen en trailer waarschijnlijk verkocht, iets voor een lach maar ook een traan :(:)

Whahahah Gem stond bijna in haar onderbroek door het longeren :D

Lanouska geshopt en schoenen gescoord !

Daan van Tallechie oefent voor wasmandvulling :D

Eefielover toch maar op landje gaan rijden want was toch al verziekt door quads ;)

Maisie praat ook over schuimen. God, ik las laatst weer ergens een theorie van iemand dat het juist verzet zou zijn. Nou geloof ik dat niet maar zo verschillen de meningen overal over

Janouk is rondje op de hei aan het rijden. Zal erg koud zijn vrees ik net vandaag, lekker oostenwindje....

Sander Lotte nog 2 tentamens. Wanneer ga je naar NZ ?

Bicci, je tuig enzo past mooi bij z'n vlekken qua kleur :D

Prinsje ziekjes, beterschap meis !

Ik had gisteren teveel gedaan en heb de hele nacht lopen duizelen in m'n hoofd, bij elke beweging ongelooflijk duizelig.
Nu zei de chirurg van de week dat dat al wel stuk minder had moeten zijn, morgen denk maar ff checken bij huisarts.....

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:17

Ja het was echt koude he !! heb ook maar een klein rondje gedaan met ferro.

En de andere 2 hebben even mogen stuiteren op de wei.

Achenbach is niet verplicht en ik gebruik het ook niet (zou niet eens meer weten hoe het moet)

Bicci mooie tuig onderleggers !! En je kast is gaaf geworden.

IM rustig aan he !!

PrinsjeH is ook al ziekjes. Heerst ook wel een beetje met dit weer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:27

@ IngridM: Mijn vlucht is op 31 maart, op 2 april zal ik landen in NZ. Op 18 juni ben ik dan weer terug in het belgenland :)
Vervelend dat je nog zo duizelig bent, doe maar rustig aan!

@ PrinsjeH: ook ziek? Welkom in de club!

@ VHU: het is inderdaad erg koud buiten! Zonet even Romeo gaan binnen halen, jeetje zeg wat was dat koud!! Ik ben maar 10 minuutjes buiten geweest, maar ik voelde mijn vingers haast niet meer! Ik vraag me af wat ik volgende week ga doen, dan gaat het tot -11 :brr:
Wat betreft boze Snuit, Romeo durft dat ook weleens te doen. Wat doet Snuit precies als hij boos is?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:31

Ik sluit me aan bij de mooie samenvatting van Ingrid.

Ik rij al 10 jaar met Achenbach, maar ben het nu langzaam aan het afbouwen. Voor het mennen met 1 hand en buiten gebruik ik het nog wel, maar in de dressuur hou ik mijn leidsels net als onder het zadel. Komt net wat vriendelijker binnen, wat vooral bij pony erg nauw komt.

Heb hier bijna hele dag op bed gelegen, had nu de kans om te rusten, morgen moet ik er weer gewoon zijn voor kind en dieren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:51

@IM ach wat zonde nu.... dus niet naar de pony's geweest begrijp ik?

@S_L Snuit gaat springen voor de wagen, wil niet meer stappen of normaal draven, wordt dan of keihard in zijn mond of gaat erachter lopen / probeert zijn tong er over te gooien of soms geen idee waar hij dan mee bezig is :roll: , gaat vaak schudden met zijn hoofd en doet net alsof hij achtervolgd wordt en naar de groom doet hij net alsof hij zwaar mishandeld wordt.... hij lijkt dan wel compleet gestoord :? .... de basis van rijden met Snuit is dat ik gewoon niets moet toelaten wat hij verzint. Dus als hij uit zichzelf overgang maakt, vooral naar harder <<) , of voorwaarts bij halthouden, mag dat niet, hij moet het op mijn aangeven doen (geldt dus ook voor draven en bijv steeds ietsje pietsje harder gaan := ). Geef ik hem 2, 3x zijn zin, krijg ik het de andere keer dubbel op mijn dak. Hij probeert me gewoon eens in de zoveel tijd uit maar de andere keren (het merendeel gelukkig) is hij echt een hele fijne pony.

Ik dacht dus voordat ik bij deze stal stond, dat het aan mij lag dat hij zo deed. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn....het is gewoon geen makkelijke pony. Ik leer er wel heel veel van en meestal is hij gewoon echt wel heel tof hoor :D

Vandaag heb ik hem dus even gepoetst en met hem gewandeld en hij was heel rustig en erg lief (hij wist het gewoon 't is zo'n slimmie :+ ). Rattan stond er ook zo heerlijk schijnheilig bij hahaha.

@Tine fijn dat je wat rust hebt kunnen pakken....

Men hier ook Achenbach, kan het niet anders :o? , heb het zo geleerd en dat blijft er gewoon inzitten...

Nou ga het eten maken :Y)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:00

Ingrid. mooooie samenvatting, doe rustig aan zelf he ?! niet overhaasten of overbelasten..
Ik heb wel bijgelezen maar even geen tijd ivm eten koken e.d.
Dennis bitje besteld..
Hier een dubbel gevoel idd bij verkoop van de trailer..maar ja..life goes on !!
Van de zomer kijken hoe melody het doet, ze loopt nu best goed, dus misschien kan ze nog wel rijpony worden, ze is 140, dus mooi maatje dacht ik zo.
Bicci, wat een gave onderleggers en een super opgeruimde kast ! perfect.
Beterschap aan ieder die het nodig heeft. :j

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:05

Zo wij zijn weer thuis.
Waanzinnig mooie rit gereden. _/-\o_ Op de Kroondomeinen van T Loo, daar waar Her Royal Badness thuis hoort.
Hele mooie brede paden, niet te zacht, waardoor de koets gemakkelijk rolde.
Totaal 18,3 km gereden, 2uur 23 minuten met een tempo van 8,3 km per uur. Mooi tempo zo na de winter. En toen nog een paar vlokken sneeuw, wat wil je nog meer?! Zo stil als het daar is. Vertrokken bij Vierhouten/Gortel naar Elspeet dan richting Apeldoorn en weer terug naar VIerhouten. Alles dwars door de bossen en langs heidevelden. Het enige zwijntje dat ik heb gezien, zat naast me op de bok.haha

Het is alleen jammer dat wij zo ver moeten rijden met de auto voor we er zijn (3 uur heen en weer), maar het was meer dan de moeite waard.

En wij hadden het niet koud. haha als je eenmaal met sneeuwscooter in Finland in de winter over de bevroren meren heb geblazen met minus 37 graden celcius, dan valt minus 3 wel mee hoor.
Ik had thermo ondergoed aan onder mijn skibroek en moonboots aan. Ik had wel een gezichtsmasker opgedaan; haha nu mag dat nog,straks vast verboden met de nieuwe anti boerka wet.

Voor diegene die een gezichtsmasker niet kennen
http://www.facemask.nl/ maar dan gewoon in het zwart hoor. Zonder is in FInland s winters niet buiten te skieën. En hier was het lekker op de koets.
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-01-12 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:06

@Ingrid en Tine: :(:) :(:) :(:)

Hier wel Achenbach, heb net gemend, het begon zelfs een beetje te sneeuwen en idd erg koud.
Was wel goed te doen op de wei.
Ik had alleen heel veel last van mijn linkerhand, meteen al in het begin, zweep vasthouden, rechts uiteraard ;) blijft ook lastig, moet echt een lichte zweep en een stuk korter, verder ging het wel lekker, hoop het nu even bij te kunnen houden.

Wilde eigenlijk manlief pizza laten halen, maar dochterlief is in slaap gevallen vanmiddag, die is al een paar weken aan het kwakkelen :? . Maar nog even lekker laten slapen, dan, ik heb nog genoeg te doen op kantoor.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:12

dankjewel VHU :)
komt uit duitsland...het tuig dan he :)
de onderleggers heeft een bokster gemaakt :))

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:14

dankjewel allemaal :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:26

@Bicci: jij bent lekker vlijtig geweest met je stippel!

@Janouk: hahaha, doe mij maar de Hannibal,,,slurp, Clarice"""'
Ik had zo'n soort bivakmutsje voor onder de skihelm.
Fijn dat jullie zo lekker hebben kunnen rijden.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:41

Gaat weer snel hier, IM heeft super samengevat: 10 met een griffel voor jou ;-)

Ik kon in reglementen ook al niets vinden (over Achenbachverplichting bedoel ik) maar er was een gesprek over gaande op stal, vandaar dat ik het me afvroeg... Dank allemaal...
Ik vind Achenbach eerlijk gezegd beetje moeilijk :o Gewoon rechtdoor is goed te doen, maar Mick gaat toch snel 'zwabberen', kennelijk omdat ik dan met handje toch iets beweeg... Ik houd nu idd leidsels ook net als bij ohz rijden, dat voelt het meest vertrouwd en dan komt hij ook wat makkelijker 'aan het bit'...

Janouk superrit gemaakt, mooi gebied uitgekozen voor koninklijk paard ;-)
IM moet even stapje terugdoen om duizelingen te voorkomen... :(:)
Tine is even dagje wat uitgerust, hopelijk kun je er deze week weer tegenaan
SL voor jou komen spannende tijden nu heeeeel dichtbij, supergaaf hoor, ga je een NZ topic bijhouden voor ons???
oja, en ik zag nog een superkast van Bic langskomen +:)+

*gaat hoestend verder bankhangen met koortsige wangen* ^)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:54

Janouk lijkt mij wel ideaal zo'n masker, hoewel ik denk dat een sjaal vandaag ook gescheeld had en mijn dikkere handschoenen aan mijn handen ipv in mijn bankje onder de bok. oeps. Vandaag een flinke ronde met Wieneke geweest, op de heenweg dochterlief opgehaald thuis met de kar, en toen dwars door het veld, ik had koude handen dus heeft uk gemend en heb ik mijn handen in mijn zakken gedaan. Wieneke eet slecht (langzaam vooral) en mij is een paar keer opgevallen dat ze toch wel heftig zweet, terwijl ze het minste haar heeft van alle paarden, de da twijfelde over spierproblemen, maar als ik haar zie lopen voor de kar denk ik dat het wel meevalt. tandarts toch maar even bellen.

prinsje ik rij achenbach, en merk dat ik ga zwabberen als ik men zoals je rijdt, maar moet het van lesjuf wel doen als ik dressuur oefen, met 2 handen mennen bedoel ik dan.

Voor iedereen die wil lachen: http://www.youtube.com/watch?v=SdfQJ3n0_rY

Bicci mooie kast en mooi tuig en mooie stippel natuurlijk.

Ingrid dikke knuffel en ik hoop dat je je snel beter voelt.

alle andere zieken ook beterschap.

Biancoo lastig maar ook fijn dat je trailer verkocht is.

VHU moeilijk zo'n wisselend paard maar inderdaad wel leerzaam, dat heb ik met mijn 4 pony's al zouden ze allemaal altijd het zelfde zijn dan zijn het nog 4 verschillende, maar de enige stabiele is wieneke, is met haar bijna 7 jaar ook de oudste. Als ik nog maar een mocht hebben zou zij ook blijven omdat het gewoon iedere dag een fijne menpony is, terwijl ik bij Chicko de ene dag denk dat hij alleen geschikt is voor salami, en de andere dag loopt hij super. Billy wordt denk ik een 2e wieneke en Candy weet ik niet, ik denk een 2e wieneke maar dan formaat buffel, ze is nu groter dan Billy en 2 keer zo breed, ze is echt mijn grootste en breedste pony, overigens wel gelijk aan die van mij pa en ma, dus ook dat kan een leuk tweespan worden.