[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:48

jullie zijn wat mij betreft welkom :D
houden jullie die witte van mij bij met die korte pootjes?? 8-) :D

ik kan simpelweg thuis de bossen niet in, omdat we ze niet hebben... :+
we hebben wel duin en strand, dat is super onder het zadel, maar aangespannen heb je er niks aan, want je mag er niet in en het is veel te zwaar...

paar plaatjes van toen we vertrokken vanmorgen...
Afbeelding

Afbeelding

klaar voor de start!
Afbeelding

en daar gaan we, richting bos!
Afbeelding

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:50

Pff wat is het toch verschrikkelijk om te wachten op iemands dood ;(
Mijn oma(83) is al jaren ernstig ziek, ze heeft kanker met uitzaaiingen over heel haar lichaam. De tumor is momenteel 9 cm en zit tegen haar blaas. 4 jaar geleden moest ze een zware operatie ondergaan(alles wat weggehaald kon worden, moest eruit), er was 12% kans op overleven, en ze heeft het gehaald. Volgens de dokters had te toen eigenlijk al dood moeten zijn. Heel de familie heeft toen afscheid van haar genomen voor de operatie, echt een verschrikkelijk moment om mee te maken.

Ondertussen een komen en gaan naar het ziekenhuis, en vorig jaar werd het weer erger. Ze kreeg erge bloedingen van onder, een maandverband of zelfs pamper hielpen niets. Volgens de dokters zou het niet lang meer duren, de nieren zouden snel gaan uitvallen ofwel zou haar hart het begeven.
Nu is ze al enorm afgezwakt, de chemo heeft haar werkelijk kapot gemaakt. Ze moet bloedverdunners nemen voor haar hart, maar die stimuleren die bloedingen weer... Vorige week heeft ze 9 zakjes bloed moeten bijkrijgen, zo erg was het.
Zaterdag is ze naar huis mogen komen, maar vanmorgen was ze aan het huilen omdat het niet meer ging. Ambulance weer gebeld...
Nu blijkt ze de ziekenhuisbacterie te hebben en ligt ze op een isolatiekamer. Wij(kleinkinderen) mogen haar niet bezoeken, enkel de kinderen mogen helemaal ingepakt bij haar. Vind het verschrikkelijk.
Ik had mij er 4 jaar geleden al bij neergelegd dat het niet meer lang zou duren, maar nu duurt het wel echt lang. Steeds die telefoon krijgen van "Oma ligt weer in het ziekenhuis" doet me al niet veel meer. Ze is altijd een heel sterke vrouw geweest, maar nu heeft ze er echt genoeg van. Ze begint de moed echt te verliezen. Het erge vind ik ook dat mijn opa steeds herhaalt tegen mijn oma: "Als jij gaat, zeg maar tegen hen hierboven maar dat ze mij ook komen halen, want zonder jou heeft mijn leven geen zin meer." Het is verschrikkelijk dat hij zoiets zegt, mijn oma vindt dit ook helemaal niet fijn om te horen...

Ik heb mijn 4 grootouders nog, mijn oma die ziek is, is 83 jaar, haar man is 86, en de andere 2 grootouders zijn ook in de 80 jaar. Binnen dit en 5 jaar kan het dus zijn dat ik niemand meer heb van mijn grootouders ;(

Sorry voor mijn ego-post, maar moest het even kwijt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:11

@SL wat naar voor je en voor je oma :(:) je opa weet zich natuurlijk geen raad als je oma overlijdt, oudere mensen zijn vaak al zo lang samen. Kan alleen maar zeggen sterkte ermee, je kunt eigenlijk in zo'n situatie niets doen. Heeft je opa nog broers of zussen?

Het bord trouwens, is dat er geen ruiters/amazones mogen rijden. Zegt niets over aangespannen. Maar in Nederland is het zo dat aanspanningen officieel alleen op de weg mogen (gewone weg, dus niet fietspad) en over menpaden, niet eens over ruiterpaden.

@Naaltje: mooi opleiding, wat vervelend dat het zo loopt.
Nouvel is volgens mij op vakantie op de Veluwe? Ziet er echt wel heel mooi uit hoor en je kijkt ook zo vrolijk, echt genieten.

Lief he als die kinderen zo lekker bezig zijn met zo'n pony. Vanmiddag ook weer genoten, Han en 2 dochtertjes van een vriendin van mij mee naar de pony's. Uitgebreid alles gepoetst, Sim voor de sulky, rondje door het dorp (ik ernaast hoor, Sim a/d lijn). Alle drie hebben ze stuk gemend (op hun manier dan :+ ). Sim is dan zo super. Han is nu dan 8, de meiden 8 en 10 jaar. Zijn pony's gewend van de manege. En ze vonden die van ons natuurlijk zo lief (bijten niet en komen gezellig bij je staan, doen ze op de manege niet) <3 Han haalt Sim en Freddy ook gewoon uit de wei hoor, kan ook al zelf optuigen (ik kijk natuurlijk alles na enz). Alwyn laat zich nog niet zo makkelijk pakken / het halster omdoen bij kinderen, is hij net te schrikkerig voor. Maar als hij het halster omheeft kunnen ze hem ook gewoon meenemen.

Alwyn vanochtend weer eens gedaan samen met groom Tamara en hij deed het zo goed <3 Nu echt een soort van ritje gemaakt, ook stukken gedraafd voor de wagen. Hij vond het eerst wat moeilijk merkte je, je ziet hem dan echt 'trekken' en zijn best doen. En na een paar keer aandraven snapte hij het, liep lekker te briesen. Erg leuk. Han was voor het eerst mee op de wagen, hij vond het gelukkig ook leuk. Dus een echte mendag gehad!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:21

SanderLotte: sterkte.
Vhu: klinkt als een erg geslaagde dag!!

Buckje

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:42

Sander_Lotte, zulke ego posten mogen altijd hoor vind ik! Vreselijk,. heel veel sterkte!

Nouvel, ik vind jou paard toch wel zo machtig mooi dier... helemaal mijn type.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:50

SL, sterkte, dat is inderdaad erg naar...

vhu, veluwe inderdaad! ;)
klinkt als een geslaagde dag bij jou!

buck, dank je!

pff, we hebben echt geluk gehad met rijden, vanaf vanmiddag regent het flink...
paardje tot 7u nog in de wei gestaan, maar ze vond er nog weinig aan, dus lekker naar binnen en droog dekentje op...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:01

Erg veel sterke Lotte! Doet me denken aan een keer dat ik ook zoiets op tv zag. Mensen die elke keer afscheid namen van elkaar, maar dat de oma het toch steeds weer volhield. Het word steeds moeilijker. nog keertje erg veel sterkte!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:32

sterkte SL...
kl*te situaties... Ik ben mijn grootouders kwijt..
van vaders kant 2 oma's en 1 opa
en van moeders kant zijn ge-emigreerd.. geen contact meer..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:36

S_L, wat klote zeg!
sterkte ermee meid.

Evelli, dat is balen zeg dat je nou zo'n beestje in je weiland erbij hebt.

VHU, wat een stoere foto!

Nouvel, je witte spookkie staat er weer leuk voor!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:46

@ Sander lotte, ik kan me zo goed voorstellen dat je dit op een gegeven moment niet meer trekt.

veel sterkte ermee. Ik snap wat je bedoelt, ik had ook een tante van 87, die is vorig jaar overleden, nu heb ik nog een tante van 95, 92 en opa en oma van 87 en 83.
LEuk dat ze oud worden inderdaad, maar straks gaan ze allemaal kort achterelkaar..

Sterkte ermee!!

@ witte spookje wat een gave combi.

Ik ben gister met mijn smurf het strand op geweest met de wagen, was een beetje zwaar erg rul zand.

Vandaag maar even wat relaxte beweging geven want ze was aardig moe haha

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:53

lotte: sterkte met je oma.
gisteren maar opgezadeld en een bosritje gemaakt, sunrise is wel wat fatsig geworden,voel nog mijn liezen!
helaas hadden ze geen graasmasker in haar maat...(komt pas over 2 weken binnen) op zoek naar een andere.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:06

't Is hier nat, koud en winderig }> geen echt meivakantiegevoel zo. Zit moed te verzamelen om boodschappen te doen, daarna even langs poowns voeren / stalletjes doen.

Had mijn pony's / paarden als ze te dik dreigden te worden op het land gewoon via stripbegrazing op de wei staan. Elke zoveel dagen een stripje erbij (afzetten met paaltjes / stroomdraad). Hoef je niet te rommelen met maskers / geen halsters om in de wei en kunnen ze toch de hele dag lekker buiten. Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij een van mijn shetlanders een keer zo'n graasmasker heb geprobeerd maar dat was een ramp ze was zo ongelovelijk chagarijnig en boos dat ik haar na een week maar heb bevrijd :+

We hebben nu natuurlijk de luxe van een goede paddock en het gras doet het toch niet op het land dus helaas geen zorgen over strips of maskers. Ben wel benieuwd hoe het gaat als Fred en Alwyn op de zomerwei komen ... :Y) }:0 dit systeem hebben we voor het eerst dit jaar dus we zullen zien.

@SL probeer te genieten van je koetsenrit dit weekend! Zou je oma echt leuk voor je vinden dus ik hoop dat je je zinnen een beetje kunt verzetten, sterkte meid.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:13

@SL: dat is gewoon vreselijk en zo dubbel, wachten op iemands dood is onnatuurlijk, maar ook een verlossing, breekt je helemaal op als het zo'n lange lijdensweg is :(:)

Ik lees braaf mee, hoor :o

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:35

@ SL heel veel sterkte er mee!!
Ik ben al lang grootouderloos. Heb er ook maar 1 gekend..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:48

komt even om de hoek kijken :wave:

SL: Sterkte ermee!
VHU: fijne dag zo te horen
Nouvel: Mooie foto's

Gisteren rivaldo in de regen laten rennen in de bak, daarna sprongetje erbij gezet.
Hij sprong erg leuk. Toch weer even hard aan de slag geweest!

Jaja we gaan rustig kijken welke endurance rit we gaan rijden. (ohz)
We gaan dan met een fries, fjord, nrps en kwpner :D.. en Rivaldo :P
We denken dat we maar een vrachtwagen ofzo moeten huren hihi

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:50

SL, sterkte met je oma
Tallechie, beterschap.

Wat mennen betrefd zit ik in een mooi gebied, 500 meter naar rechts vanuit de wei en ik zit in een heide gebied, met menroutes en zo'n 500 meter naar links zit ik in het boerenveld, met allemaal veldwegen waarover je uren kunt mennen, zonder veel straat tegen te komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:58

sonjim schreef:
SL, sterkte met je oma
Tallechie, beterschap.

Wat mennen betrefd zit ik in een mooi gebied, 500 meter naar rechts vanuit de wei en ik zit in een heide gebied, met menroutes en zo'n 500 meter naar links zit ik in het boerenveld, met allemaal veldwegen waarover je uren kunt mennen, zonder veel straat tegen te komen.

Oooooooit pak ik het hele spul in en kom ik bij jou op menvakantie :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:15

Vanmorgen in stromende regen en winterse temperaturen eerst pony gelongeerd, daarna paard gereden. Heb de kar al schoongemaakt, alhoewel je daar waarschijnlijk morgen niets meer van ziet. Zal wel vreselijke blubberbende worden. Ben benieuwd of Amerigo de kar er uberhaupt door/over krijgt. Maar goed, niets aan te doen, we gaan het gewoon proberen.

Voor wat betreft het buitenrijden: dan mis ik mijn oude woonplaats wel heel erg (Ede, Gelderland), maar goed, we wonen hier verder wel prachtig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:26

Allemaal erg bedankt. Avaluna je hebt wel gelijk, het is verschrikkelijk, maar voor haar is het sowieso beter als ze gaat. Ze begint enorm af te takelen, is niet fijn om te zien. Ze was altijd enorm optimistisch, en nu zegt ze dat het allemaal niet meer hoeft. Ze heeft 5 achterkleinkinderen mogen krijgen, 6e is op komst, haar jongste kleinkind is 18 geworden, er zijn miljoenen mensen die dat niet mogen meemaken.
Het is erg moeilijk, maar ik heb mij er wel al een beetje bij neergelegd. Mijn oma is het zelf moe aan het worden, en ik wil niet dat ze zo afziet. Die laatste chemosessies zijn haar heel zwaar gevallen en dan komt die ziekenhuisbacterie er nog eens bij...
Ik kan niet precies zeggen wat dat is, maar ik heb al vaker gehoord dat het voor bejaarden meestal fataal is. Toen ik de mexicaanse griep had, moest ik ook naar huis zodra het mogelijk was (na 1 week dus), omdat het fataal zou kunnen aflopen als ik de ziekenhuisbacterie zou krijgen.
Dus bij een vrouw wiens hart al erg zwak is en haar hele lichaam vol kanker zit, lijkt het mij zeker gevaarlijk.

@ VHU: Mijn opa heeft nog een broer, zijn vrouw is vorig jaar overleden(zelf is hij ook niet meer goed op de been), hun zussen zijn allemaal gestorven. Mijn zinnen verzetten zondag zal wel lukken(als mijn oma haar toestand blijft zoals nu ofwel beter wordt), als ik bij paarden ben, ben ik gelukkig. Bijna niemand in mijn omgeving weet dat het zo erg is met mijn oma, dus niemand praat erover. Zo is het voor mij ook gemakkelijker om er niet aan te denken. Waarschijnlijk gaat het nu goed met me tot het moment aanbreekt, ik kan écht niet tegen begrafenissen, dus ik probeer er niet aan te denken hoeveel er nog moeten komen.
VHU klinkt wel als een leuk dagje met Sim! Daar kijk ik ook zo ongelofelijk naar uit, om met mijn kindje(s) op pad te gaan met Romeo. Zal nog wel even duren voordat we aan kindjes gaan beginnen, maar ik kijk er wel erg naar uit! <3

Ivm het verkeersbord, ik weet niet hoe dat zit in België met aanspanningen, ik heb hier nog nooit een verkeersbord gezien voor aanspanningen... :?

Vandaag las ik in de krant: Een jong koppel van hier in de buurt ging vrijdagochtend werken en lieten hun hondje(een Weimaraner) van 8 maanden gewoon buiten in de tuin lopen. Om 4 uur in de namiddag kwam de vrouw thuis en het hondje was verdwenen. De omheining was geforceerd, dus het hondje was meegenomen. Het koppel had de politie gecontacteerd en ze waren dierenasielen in de buurt afgegaan. Zaterdagochtend kreeg het koppel telefoon van het dierenasiel in genk: brandweermannen hebben het hondje gevonden, het koppel moest onmiddellijk naar het asiel gaan. Bleek dus dat iemand de hond had meegenomen, 2 rioolroosters (30 kg) aan de halsband gebonden en de hond in het kanaal gegooid.
Pff de tranen sprongen me in de ogen, wie doet nu zoiets?!?! Ik ken het koppel of de hond niet, maar ik heb gehuild als een klein kind.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:37

dat is echt verschrikkelijk zeg, arm dier!!!!
Waarom doet iemand zoiets.
Zou het dier misshcien heel de middag hebben liggen blaffen, dat mensen het zo zat geworden zijn en zoiets bedacht hebben?

Ongelofelijk en de daders vinden ze natuurlijk nooit :'(

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:42

S_L veel sterkte. Denk maar dat je blij moet zijn dat je al je grootouders nog zo goed gekend heb. Ik zwat nog in de pampers toen er 2 overleden. De derde is gegaan toen ik aan het puberen was en de 4de heb ik weinig tot geen contact mee.

Hoe kunnen ze het de beestjes aandoen.

verkeersborden: in België ben je als ruiter, begeleider of als menner een bestuurder. Volgens de verkeerscode mag je dus enkel op de straat rijden. In het bos bij ons zie ik ook borden staan (verboden voor ruiters, fietsers maar meestal toegestaan voor wandelaars). Als menner mag je hier volgens mij niet op: gelijkgesteld met een ruiter (beiden bestuurder). Maar ik veeg er mijn g a t aan. Zelfs toen ik onder het zadel door deze bossen scheurde reed ik ook op de "verboden" paden. Heb in die 15 jaar nog nooit een boswachter gezien. Heb maar 1 keer een klacht gehad, en dat was van een wandelaar die zijn hond los lopen had (wat dus ook niet mag). Ik blijf wel respectvol: neem enkel grote paden (zogenaamde brandwegen), benader voetgangers (tegemoetkomend) in stap, steek voetgangers in een sukkeldrafje voorbij, voor wandelaars met honden ga ik vaak zelfs stilstaan (dan kan zowel pony als hond even rustig kijken). op drukke dagen vermijd ik meestal wel het bos (als het halve land besloten heeft om te gaan wandelen).

Dit jaar ergens gaan we verhuizen. We gaan dan naar een prachtige streek met oneindig veel velden. Ik kan er uren tussen de velden doorrijden, alleen alle wegen tussen de velden zijn verhard. maar daar zullen we ook wel aan wennen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:51

In NL ben je als ruiter/menner ook een bestuurder en mag je enkel op de weg rijden. Officieel.
Ruiterpaden en menpaden zijn er wel.

Echter is het gevaarlijk om op de meeste wegen te rijden en kan je jezelf en de medeweggebruiker in gevaarbrengen -> artikel 5.
Met het oog op artikel 5 kan je daarom soms beter voor het fietspad kiezen.
Ik rij eigenlijk altijd op het fietspad, ook veel stukken op de weg. Maar probeer zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Blijf netjes rechts, geef voetgangers en fietsers voorrang, ruim de mest op (als ze mest onderweg, eigenlijk nooit) ben vriendelijke en beleefd en begroet iedereen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:13

he bah SL wat kunnen mensen toch nare dingen doen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:14

@ Yuri: dat zei mijn moeder ook, dat de pup te luidruchtig was en mensen het zat waren. Maar dan nog, zoiets doe je gewoon niet. Als je de hond dood wil, vergiftig hem dan door chocolade of rattenvergif te geven, maar rioolroosters aan hem hangen en hem laten verdrinken :( Natuurlijk heeft niemand het recht om een dier te vermoorden, maar op zo een gruwelijke manier!
Bij dat artikel van de pup stond nog een artikel van een kat die een kogel door de kop heeft gehad. Baasjes vonden bloedsporen die richting kattenluikje gingen, lag de kat helemaal bebloed binnen. Beestje is geopereerd, oog weggehaald maar de kogel laten zitten om complicaties te voorkomen.
Verschrikkelijk hoe mensen dieren zo kunnen behandelen!
Ookal haat je die mensen verschrikkelijk hard, zoiets gun je niemand! Het ergste vind ik inderdaad zoals jij zegt, de daders vinden ze toch nooit. Helaas gaat het er nooit aan toe gelijk op tv, daar vinden ze de daders onmiddellijk!

@ b485: Ja ik denk ook dat ruiters en menners in België gelijkgesteld worden, maar mijn vriend beweerde van niet. Volgens mij mogen wij wel in de bossen rijden hoor, er hangen ook vele plaatjes dat ruiters er wel mogen rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die plaatjes ook 'nooit zie', de kans dat we een boswachter tegenkomen is miniem. Trouwens, als je hier in België eentje tegenkomt en die spreekt je aan, kom je er wel vanaf door heel verbaasd te reageren en je uitbundig te excuseren dat je het echt niet wist. :o
Ik heb ook wel heel veel respect voor anderen: voetgangers benader ik in stap en steek in een rustig drafje voorbij, ruiters waarvan het paard schrik hebben voor de wagen help ik ook (ik ga stilstaan en vraag mijn groom om de ruiter te gaan helpen om het paard langs mijn wagen te leiden), op wandelaars met honden let ik extra goed, je weet maar nooit als de hond plots onder de wagen springt(meestal lopen honden los in het bos), ik blijf dan dus netjes stappen. Ik begroet ook iedereen vriendelijk, heb nog nooit last gehad van iemand en ook geen klachten.
B485 waar woon jij trouwens?(zie dat je ook in Belgisch Limburg woont)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:35

SL: ik heb dat gehad tijdens me wedstrijd hier in het amsterdamse bos.. een herder wilde rivaldo's achterbenen pakken en op dat moment reed ik hem over/tegenaan met mijn wiel. Dat was eigelijk mijn geluk omdat hij hem echt wouw pakken. We moesten een wegtraject rijden van de marathon en je wilt niet weten hoeveel honden ik daar tegen kwam (was een zondag en super mooi weer :P)