[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:39

Tja het zijn gelukkig 5-en.... heb er hier een die regelmatig 1-en haalde dat is dan eigenlijk na 2x een 1 gewoon bijna onhaalbaar om recht te trekken ^)
Zit nu op het MBO het lijkt nu goed te gaan maar durf dat onderhand nauwelijks hardop meer te zeggen >;) :=
Hoe gaat het met jouw zoon op de middelbare school Biancacoo?

Bij Bente reed ik met een slagriem, bij Ollie heb ik er ook wel eens een touwtje om gedaan want die kon ook behoorlijk bokken :+ Slagriem moet niet te strak hoor anders gaat het lamoen wippen, zoals het bij Gem zit zit het keurig. Als ze een flinke bok geven voelen ze dat op hun kruis en dat is blijkbaar niet zo prettig. Dan bljiven ze in ieder geval niet doorbokken. En praktisch gezien lijkt het erop dat ze dan hun been niet over het lamoen kunnen krijgen maar goed, dat weet je maar nooit. Bente wist wel op een gegeven moment precies hoe ze kon springen om net niet die slagriem te gespannen te krijgen. Erg irritant. En daar schrok ze soms ook weer van, ook irritant. Werd er destijds bloednerveus van.
Ollie ging gewoon na een of twee keer bokken heel boos kijken en liep dan gewoon door :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:06

Nou, die bijlesmevrouw is geweldig. Nu al vielen heel veel dingen op zijn plaats. Echt super fijn.

Is er iemand hier bekend met stevia en ppid? Kan dat samen?

Nou, ik ga eens lekker wandelen met de honden en daarna met Thor, het lijkt eindelijk weer eens een droge dag te worden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:27

Fijn Tine.
Onze zoon heeft een aantal jaar bijles wiskunde gehad en ik denk dat vrijwel alles wat hij op het gebied van wiskunde heeft geleerd hij van die jongen heeft geleerd. School was nogal .... >;) ^) :n :x op dat gebied....

Stevia en PPID geen idee sorry :o

Nou Jenn heeft een hele flinke spoelworm infectie en dus resistent tegen ivermectine / praziquentel. Kreeg van de week een helder moment en dacht zal eens een andere werkzame stof proberen. Gisteren er maar een Equest (zit moxidectine in) in gedaan en jawel hoor, bleh. Spoelworm vind je dus niet altijd in mestonderzoek (want dat was schoon) maar wat er nu in haar box lag was verre van schoon. Getver heb het nooit zo heftig gezien -O- ^) maar goed aan de andere kant blij dat er nu dus wel iets aanwijsbaars is waardoor ze wat 'dunnig' is.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:22

Fijn dat je de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebt voor het feit dat ze dikker kan vhu
Ik ontworm standaard met equest in najaar ( pramox)

Maak me een beetje zorgen om Ted. Gisteren avond wilde hij niet eten. Beetje krabben in de stal. Niet echt koliek maar ook niet fit. Toch maar Colosan gegeven. Om 01.00 uur weer ff wezen kijken. Stond hij rustig te slapen maar geen mest. Vanmorgen lag hij
Lekker maar geen mest. Temp was 35,8
Dus echt wel te laag. Hij heeft de laatste tijd jeuk dus wil hem eigenlijk geen deken op
Doen. Nu net 36,4 dus het word al iets hoger. Heel eind gewandeld. ( ik een stukje( griep, ppff) en gerrit een stuk verder) maar nog altijd geen mest. Toch maar ff de DA gebed. Die komt straks

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:28

O jeetje Baudy, dat klinkt niet fijn. Hopelijk komt de da zo en weet je meer. Heel veel sterkte
Fijn vhu dat je een mogelijke oorzaak hebt gevonden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:01

VHU dan zie je maar weer dat jij jouw eigen paard toch het beste kent.
Baudyh ik ga duimen voor Ted!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:17

ach die arme ted :(:) hoop dat hij snel mest en zich weer lekker voelt en jullie sterkte met de griep!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:17

Bah naar Baudyh.... :(:) je ouwetje is toch je alles :(:)

Ik had ontwormd met Equimax in het najaar en Eraquel in het voorjaar. Zit ivermectine en praxiquantel in. Maar blijkbaar werkt dat dus niet tegen spoelworm (trouwens niet resistent of zoiets maar ze gaan er gewoon niet van dood >;) ). En spoelworm schijnt niet altijd eitjes af te scheiden want had ook mestonderzoek laten doen. Die Equest Pramox is inderdaad met als basis moxidectine of zoiets ben ff exacte naam kwijt maar dat werkt wel tegen spoelworm. Wist het wel van Panacur, dat werkt ook heel goed tegen spoelworm Ollie had toen ik haar net had ook een flinke infectie. Maar bij Ollie bleek het uit het mestonderzoek bij Jenn dus niet. En toen gaf de DA Panacur. Ben er best van geschrokken want spoelwormen zijn echt geen pretje en bij koliek door wormen is er vaak sprake van spoelworm. Maar goed nu weet ik het gelukkig. Voelde me best schuldig en stom toen ik gisteren die ellende in haar mest zag -O- dier zal maar koliek krijgen en op de operatietafel belanden en je ziet dat er allemaal spoelwormen inzitten zou het mezelf nooit vergeven :n

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:27

VHU fijn dat je verder gezocht heb met die middelen. Heb mijn jongste telg ook ontwormd van het weekend en daar kwam toch nog veel bloedworm uit (was 5 wkn voor aankoop ontwormd met equest volgens verkoper). Mest onderzoek doe ik niet aan, ontworm in voor en najaar, en als ze besmet blijken te zijn een jaar lang met regelmaat en diverse middelen. maar die rode zijn bij mijn mafje resistent tegen ivemectine.

Baudyh hoe gaat het met Ted? en sterkte met de griep.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:56

Baudyh... ohjee..ouwe Ted,... hoop dat het goed met hem gaat.. sterkte in ieder geval, en beterschap met je griep.
Vhu,.. goed dat je een keer equest hebt gebruikt, hopelijk knapt ze nu snel op !
Zoon gaat supergoed op school... met 2 vingers in z'n neus zeg maar.... :j **\O/** wel heul erg fijn !

Verder...nog niet helemaal bijgelezen..sorry....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:28

Vanmiddag om 13 uur was de DA er. Pijnstillers en laxeermiddel er in en afwachten maar. Zijn temperatuur was juist te laag. 35 graden ( het lag niet aan de meter) na hem een deken op te hebben gedaan werd het gelukkig 37 Gr.
Hij knapte echt op. Helemaal geen ziekte beeld. At zijn ruwvoer weer maar steeds geen poep. Die kan je er dan wel uitkijken. Maar yes net was er poep. Hoe blij kan je zijn. Pppfff

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:13

Wat kan een mens dan blij zijn.
Jij kan heerlijk slapen vannacht
Hier vanmorgen alles geent,ontwormd(dierenarts maar laten doen bij de kleintjes want ze in de houtgreep houden en spuit in het bekkie is toch een dingetje)
Julia is altijd een drama...bit erin en dan spuit erachter want deze dame houd haar mond zo dicht en schut alleen maar.maar ook weer gelukt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:29

Tijdens wormeneirentellen workshop geleerd dat je tegen spoelwormen het beste een middel kan kiezen met Pyrantel of fenbendazol.
Ivermectine of moxidectine werkt onvoldoende tegen spoelwormen.

Leesvoer
https://www.paardenarts.nl/wormen-bij-paarden/

Let er op dat Pyrantel inwerkt op het zenuwcentrum van de spoelworm en de wormen dus helemaal stijf worden. Bij kleine darmstelsels kan dat erg gevaarlijk zijn. Fenbendazol werkt op het spijsverteringsstelsel, hierdoor sterven de wormen gelijkmatiger af en worden ze niet stijf

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:51

O wat fijn Baudy!!! Hoe kwam het dat hij zo'n lage temperatuur had?
Janouk, interessant!!

Wat een prutweer zeg -O- Ik wilde vandaag weer verder met grondwerken met Thor, maar alles staat blank, dus ik denk dat hij maar een vrije dag krijgt (dat worden dan waarschijnlijk 3 vrije dagen achter elkaar ivm werken). Het is niet anders. Dit is niet grappig.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:09

Misschien ie een idee om eens een meeting te organiseren voor dit topic. Ergens centraal.
Dan kan ik mijn microscoop meenemen en laten zien hoe je wormen eieren telt e wat uitleg geven., als jullie dat interessant vinden.
Kleine workshops haha baudyh kan vast wat over voer vertellen etc. En Biancacoo over de honden Training. En...... . Haha ik loop over......

Ik zou het best leuk vinden jullie een keer live te ontmoeten. High tea erbij....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:24

janouk schreef:
Misschien ie een idee om eens een meeting te organiseren voor dit topic. Ergens centraal.
Dan kan ik mijn microscoop meenemen en laten zien hoe je wormen eieren telt e wat uitleg geven., als jullie dat interessant vinden.
Kleine workshops haha baudyh kan vast wat over voer vertellen etc. En Biancacoo over de honden Training. En...... . Haha ik loop over......

Ik zou het best leuk vinden jullie een keer live te ontmoeten. High tea erbij....

Leuk idee +:)+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:34

Lijkt me zeker erg leuk!!!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:08

tine10 schreef:
O wat fijn Baudy!!! Hoe kwam het dat hij zo'n lage temperatuur had?

Volgens de DA had hij door het ziek zijn te weinig kracht om zichzelf warm te houden. Heel raar. Thermometer zegt 35 graden. Ongevoerde regendeken op. Half uur later 37.1

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:09

Goed plan Janouk!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:02

janouk schreef:

Wij kennen elkaar al (en 'ken' VHU, HT, wie nog meer?) Maar leuk idee :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:33

Heb ook een paar mensen eens of vaker irl ontmoet maar idee is zeker leuk!
Panacur is op basis van Fenbendazol. Die krijgt ze nu na overleg met DA over een week of 8.
Maar Panacur werkt dan weer niet op een aantal andere wormen. Als je niet weet wat het is, omdat er geen eitjes zijn maar je vermoed wel besmetting, is het het beste of Equest (moxidectine met praziquental) of Equimax (ivermectine met praziquental) te gebruiken heb ik begrepen want dan heb je de meeste 'schietkans'. Zo heb ik althans van mijn DA begrepen.

Pffff opluchting Baudyh. Maar nog niet 100% gewone mest dus. Lastig hoor. Is ook zo'n lastig jaargetijde nu. Zowel voor mens als dier. Bleh.

Zit te wachten op monteur voor vaatwasser. Hoop dat het ding nog te reanimeren is :+

Wat super Biancacoo dat zoonlief zo goed gaat _/-\o_

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:41

Janouk leuk idee. High tea helemaal (heb een engelse tic). Niet te ver (iets met boot). En als tinkertje wil kunnen we samen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:48

Leuk Janouk! Ik heb jou, vhu en gem wel irl eens of vaker ontmoet, maar de rest volgens mij niet. En high tea is altijd gezellig O:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:51

High tea bij iemand en dan allemaal dingetjes zelf maken en meenemen?
**gezellig heb er nu al zin in**

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:57

VanHuisUit schreef:
High tea bij iemand en dan allemaal dingetjes zelf maken en meenemen?
**gezellig heb er nu al zin in**

Dan is Limburg heul niet handig :+ .

Tuurlijk, Ipsie heb ik uiteraard al vaker gezien!