[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:04

Wat heerlijk Janouk! Genieten <3 mijn oudje kreeg op z'n 24e een peesblessure dus hij ging per direct met pensioen. Als het goed zou herstellen, zou het te zwaar zijn om op die leeftijd weer opnieuw te beginnen met rijden dachten we. Paard dacht daar anders over en liep uiteindelijk beter dan ooit te voren, zijn toen zelfs nog een aantal keer een niveau hoger gestart. Hoe vaak ik toen wel niet met tranen van blijdschap in het zadel heb gezeten :o

Reina, mooie wagen zeg! :) Lijkt me perfect voor wat je plannen zijn toch?

Fijn dat het trailer laden goed ging Tine. Volgens mij heb je echt een gouden pony aan Thor!

Zazoe heeft even 3 weken vakantie gehad, af en toe even aan de longe. Hij is meteen 50 kilo aangekomen lijkt het wel :+ was m'n motivatie echt kwijt. Gaat niet zo lekker met mij dus af en toe is het lastig om aan de slag te gaan. Dat het mennen met Zazoe zo goed ging, motiveerde me heel erg; dan was ik weer blij dus mocht de andere pony ook even aan de bak en zo kreeg ik toch alles voor elkaar op de dag. Daarom vind ik het ook 10x zo poedersuiker dat het fout is gegaan met Zazoe en was ik even overal klaar mee.
Gelukkig nu weer wat motivatie gevonden dus de dikke mag weer aan de slag. Span hem van de week weer in en stap dan een stukje door de straat, kijken hoe dat gaat. Moet alleen bredere burrys / lamoen halen, even kijken of ik die ergens goedkoop kan vinden. Dan lekker met een instructie / goed ervaren iemand aan de slag en alles rustig oppakken.

Heeft iemand leuke ideeën voor een schriktraining? Zazoe kan soms enorm spanning opbouwen bij gekke geluiden van achteren, bv het getik van ijzer tegen elkaar of het gerammel van het tuig. Uiteraard aan de longe of aan de hand oefenen, niet ingespannen. Had al het idee om belletjes aan z'n broek te hangen en misschien blikken met steentjes achter hem te hangen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:35

Ik heb ooit een lamoen door een koetsenbouwer laten verbreden naar wens :j
Een kennis van mij longeerd jonge ponys met plastic linten aan het schoffie,steeds een stukje langer plastic

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:41

Allemaal de beste wensen hier.
Net terug uit zuid lapland met m'n gezin en honden.
Genoten, maar nu kapotttt
Ga morgen bijlezen..
Sorry tot laterrrrr.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:25

Wat een supergave vakantie Biancacoo!!!! Foto's!!!!!!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:49

wouw lapland lijkt me een super mooi land.

Gisteren een heerlijke les gereden.
Puck blijft een grote reuze kleuter ondanks ze al 10 is haha
Maar ze liep lekker kan nog niet echt zeggen dat ik verschil voelde omdat ze nu onder het zadel loopt maar dat komt wel.

CZ ik heb gelukkig een handige man die zelf het lamoen aanpast waar nodig.
Er vast wel iemand in de buurt die handig is en je kan helpen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:48

Niet normaal. Ik lijk verdorie wel een penny-meisje. Maar ik ben zooooo blij met mijn nieuwe vriendje. Vandaag weer lekker bezig geweest met loswerken a la Emiel Voest en daarna nog even over het plastic zeil heen. En afgesloten met oefenen van het trailerladen. Wat een dappere pown
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:51

:D =:) := >;) hahaa Penny

Zo fijn te lezen dat je een nieuw vriendje heb

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:51

heerlijk toch lekker van genieten *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:22

Heerlijk toch <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:11

Ik heb mijn hoofdstelletje binnen waarmee ik ook aan de hand kan gaan werken dus Jenn kan ook weer meer aan de slag :)
Maak me wel wat zorgen dat ze toch wat dun blijft. Nu zou je denken dat is toch mooi maar ze is wel een tinker, alle andere tinkers op stal zijn ronder.... je ziet de ribben niet, voelt ze een beetje en ze glimt, ze is alert en eet goed maar op een of andere manier eet ze gewoon ook niet zoveel of zo. Nu staat in haar paspoort wel dat ze type 'grai' is dat is een wat sportievere tinker zeg maar maar zou dat dan dat sportievere zijn?
Laat ze wel even nakijken als DA binnenkort komt enten maar denk dat die er ook niet veel aan kan zien, want ze ziet er op zich prima uit alleen niet zo 'tinkerachtig'.... qua type (wel qua beharing, maar niet qua kilo's).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:27

Ik zou me geen zorgen maken. Ze ziet er super uit,is fit. De meeste tinkers zijn gewoon veel te dik

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:36

En veel van dat type paarden zwaren pas later uit hoor tot een jaar of 8. Zou me geen zorgen maken hoor.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:19

Tine is lekker Penny.

VHU je zou er een wormenkuur kunnen in doen, heb je dat uitgesloten.

Biancacoo veel sneeuw gehad? het is zo'n end rijden die kant uit, snap dat je kapot bent.

Hier is gister de osto voor de pony's geweest. Mafje zat aardig met stres (kudde uitbreiding) en had last van z'n spieren, was onderuitgegaan met Lau wegjagen en ja sjitters draaien sneller en dat ging niet bij hem. Ook de shetten behandeld dus ze hebben vrij deze week. Komt mooi uit heb visite dit weekend.
Nou vanmiddag nog een rondje met de stofdoek en morgen met de stofzuigen dan kan de visite komen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:42

Vandaag is de zadelpasser geweest en morgen kan ik mijn zadel (wat ik eerst ga lenen/huren, wil niet weer dezelfde ellende als met de afgelopen 4 zadels) ophalen. Heb ook gelijk les afgesproken. Spannend.
Morgen komt de osteopaat en daarna kunnen we hopelijk los.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:17

Zou fijn zijn Tine!

Wormkuur heeft ze al gehad, tandarts is ook al langsgeweest.
Ik heb nu senior priores gekocht even wat extra's kijken hoe ze daar op reageert. Heb gewoon het idee dat ze te weinig ruwvoer binnenkrijgt. Zou er graag net wat meer vlees op hebben.
Maar het klopt de meeste tinkers / sobere rassen zijn gewoon moddervet. Als je er dan een hebt die 'normaal' lijkt dat dan al snel te dun.

Vandaag geoefend met het zeil. Er overheen lopen en het meeslepen. Eroverheen was geen probleem (het werd natuurlijk wel eerst uitgebreid besnuffeld, erin gebeten en erop getikt met haar hoeven zo schattig), meeslepen achter haar aan vond ze beetje raar (om willen draaien om te kijken wat het is).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:23

Helaas toch nog geen zadel. Wordt nu opgestuurd. Osteopaat is geweest en heeft wel wat onderhoudsdingetjes gevonden. Dus even paar dagen rustig aan. Rocky was helemaal goed en hoefde niet behandeld. Amerigo is weer aan kaak geholpen in de hoop dat hij ooit weer hooi kan eten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:55

Jammer maar gelukkig dus wel een alternatief +:)+
Zie net in je onderschrift Amerigo ondertussen 26. Dat is een mooie leeftijd. Eet hij nu helemaal geen hooi?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:59

Hij kauwt 3x, spuugt het uit en neemt volgende pluk. Kost zo veel hooi en dus erg veel afval. Hij krijgt ruwvoer in andere vorm, want dat moet hij wel krijgen.is nu al 2 of 3 jaar zo.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:32

Ach opa amerigo,hoop nu beter met hem
Vhu.wees blij met een slanke dame,de meeste die ik ken zijn dik,spuiten water ipv mest of zijn tegen bevangenheid aan.al wat verder met tuigpassen enz?
Hier jane en juul weer langzaam aan de longe,heerlijk vinden ze het,zo leuk als ze graag werken voor je

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:22

Kan iemand mij meer informatie geven over een slagriem?
Krijg online alleen verkoop sites gevonden zonder duidelijke informatie. Het ziet eruit als iets wat je makkelijk zelf kan maken met spullen die je al hebt liggen.
Iemand die mij kan uitleggen hoe het vast moet, hoe ik het zelf kan maken of een foto van iemand die het gebruikt? :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:46

Gaat van ene kant lamoen over de lende naar andere kant lamoen,kan gewoon met halstertouw,als ze gaan bokken minder kans dat het been over lamoen komt .
Zelf heb ik het nooit hoeven gebruiken maar wel vaak gezien in werking

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:02

Gewoon met een touwtje

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 00:21

Mijn Ted ook 29 kan ook al jaren geen hooi meer eten. Laatst met de tandarts weer 2 kiezen er uit.
Maar met hartog senior care gaat het prima.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:11

Ah het leek via een plaatje op internet dat het ver naar achter moest, bijna aan de staartriem.
Moet wel redelijk strak getrokken zitten denk ik? Werkt het tegen hetbokken zelf of alleen het voorkomen van een been over de lamoen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:42

Ik heb geen verstand van slagriemen, dus kan je niet helpen, maar de foto van Gem ziet er duidelijk uit. en simpel.

Pff, vannacht haast niet geslapen. Ben zo'n muts geworden, lag me zorgen te maken om Thor. Die had gisteren ineens een dicht rechteroog. Kwam helder vocht uit, niet dik, iets warmer. Dus dierenarts gebeld, maar die zei dat ik even moest afwachten. Als er geen pus uitkwam of niet dik, kwam het vast wel goed. Nou, dat was gelukkig ook zo, vanmorgen weer gewoon 2 open ogen, maar ik was zooo bang dat het mis zou gaan.

Vanmorgen flink bezig geweest met huishouden en zo maar even proberen wat slaap in te halen. Vanmiddag dan nog even proefje oefenen met zoonlief en hij krijgt vandaag voor het eerst bijles voor wiskunde. Ben niet zo te spreken over zijn leerkracht en die lijkt hem ook niet te willen helpen dus dan maar dit proberen. Hij heeft nu al 4 onvoldoendes. Leerkracht zegt dan doodleuk: ik geef al 20 jaar les en in al die jaren worden er op de eerste hoofdstukken onvoldoendes gescoord. (op natuurlijk die enkeling na). Maar als dat al 20 jaar is, dan gaat er toch iets mis bij de uitleg als het gros onvoldoendes haalt (en de onvoldoendes van zoonlief zijn dan nog redelijk. 5-en. Veel hebben 1 of 2-en.....)

Nou ja, hopelijk gaat het helpen

Fijne dag allemaal