[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:05

Melanie5 schreef:
Ik denk dat je pony wel aangeeft of hij het kan. Krachttrainig dmv veel overgangen aan de longe werkt ook heel goed. Daar krijgen ze een sterke achterhand van.
Mijn kar weegt 185 kilo. Op zich best zwaar. Merk dat Damon bij heuveltjes er wel echt aan moet trekkenen dat doet hij liever niet, hij is lui.
Mijn oude shet was een echte krachtpatser. Zij trok echt alles, als het zwaar was, dan gooide ze haar hele gewicht erin om te trekken.

Nu lijkt (voor zover je dat kunt beoordelen op een foto) jouw Damon groter dan mijn ukkie (1.14, ca 200 kg). En hij kan de kar ook wel trekken, maar dressuurmatig ook nog iets goeds neerzetten is een heel ander iets natuurlijk. En het verklaart ook waarom hij na een hobbel zo reageert, dan krijgt hij al dat gewicht te verwerken.

sumic

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:07

220 kg is echt wel zwaar inderdaad voor zo'n uk. Mijn wagen weegt 230 kg en dat is perfect voor het span, maar voor enkelspan dressuurmatig niet te doen. daarom heb ik er een concourswagentje bij om enkelspan te kunnen rijden. Hoop dat je een oplossing vindt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:48

jeetje tine dat is wel echt heel erg balen ja! :oo

@milanka; training met bandje? Doe dat met dids ook wel eens, maar meestal kun je aan hem wel zien wanneer het genoeg is, dan gaat hij in het tuig duiken, en achter z'n bitje kruipen :)
daarna stap ik nog een groot stuk uit zonder band/gewicht erachter :) liefst op 't harde :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:54

Goeiemiddag! :wave:

Nog gefeliciteerd Napie! Fijne verjaardag gehad?

L_R: Wat een mooie foto’s zeg!

Dennis schreef:
2e in het nationaal kampioenschap dekhengsten in het tuig :D. Marengo ging super, ging echt zitten en liet zich goed zien. Mocht samen met nummer 1 overrijden. Mensen stonden op de tributen te kappen en te juichen en dat was helaas even te veel voor hem, kreeg hem niet fijn in het ritme en sprong een paar keer aan in galop. Hij was wel enorm close met nr 1 :).
Vorig jaar nog ruim achter aan, nu liepen er echt super pony's (oa een oud kampioen!) mee en deed hij het dus geweldig.

Wat super, Dennis! Gefeliciteerd ermee, snap dat je blij bent :D

_Patrick_ schreef:
Heb bijgelezen maar geen zin om te reageren, heb een dipje

:(:)

Maisie schreef:
Nou ik heb finale gereden. Met mijn welsh A tegen een welsh b 2 welsh cobs en 3 d pony's.
Het ging echt super en ferro had er zin in!! Ben gewoon 3e geworden met 2 d pony's voor me.
Vind ik toch wel een beetje knap. Heb 7 zakken strokorrels gewonnen. O ja en ook nog een zak wortels.

Wat super, Maisie! Gefeliciteerd! Op de foto’s is goed te zien dat hij er zin aan had, hihi.

Naaltje schreef:
zo, ik ben net terug van stal :) lekker beetje gekletst.
Er is weer nieuw pensionklant/paard bij :)
een Shire-veulen. Die staat nu bij de volwassen shire in de wei. Wat een kolos zeg! Hij moet nog 1 worden en is al groter dan diddle _O-
Dids even gelongeerd, dwz -> zonder lijn, want dat vasthouden ging niet best. Maar hij was happy :):)

Leuk! Shires zijn machtige beesten. Fijn dat Dids happy was. Hoe is het verder met jou?

tine10 schreef:
Bij de vaardigheid was de bodem (andere hal) nog slechter. Na hindernis 1 raakte pony echt stuurloos (paniek ivm hobbels), ipv naar hindernis 2 ging ik totaal andere kant op (volgens Eric had ik zweep moeten gebruiken, maar ik dacht dat dat bij angst alleen maar averechts zou werken). Dus extra volte gemaakt. Ik ging ervan uit dat dit gold als een weigering, en dat ik ver over tijd heen zou zijn, maar ging nu puur op pony leren dat het niet eng was. Veel gekke slingers gemaakt, maar toch alle ballen laten liggen. Ik groet dus netjes af. Blijk ik foutloos en binnen de tijd (weigering is alleen als hij voor hindernis echt stilstaat of achterwaarts gaat) en mocht ik barrage rijden. Ik was echt heel erg verbaasd :oo en dat was een rare ronde. Maar goed, barrage 1 bal en een 1e prijs.

Hé, beetje positief over jezelf hé! Je hebt die eerste plaats vast en zeker verdiend. Proficiat. :D

Citaat:
Dan de 10 meest bekeken topics op Bokt uit 2010. Daaruit blijkt vooral dat veulens altijd garant staan voor heel veel views. Maar liefst drie delen van het dikke buiken topic, het topic waarin iedereen die een veulen verwacht welkom is om nieuws, tips, trucs en natuurlijk foto’s te delen. Naast de veulens blijken ook de SGW-Bokkers en de Bokkers die liever áchter het paard zitten hoog te scoren:
91121 keer bekeken: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2
85467 keer bekeken: [SGW] [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!
82561 keer bekeken: [KS-ITP] Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst
81157 keer bekeken: [KS] [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3
78653 keer bekeken: [KS-ITP] Tweeling in aantocht
72283 keer bekeken: [MH] [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!
64721 keer bekeken: [AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2
63885 keer bekeken: [VVDD] Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers, is overleden
61805 keer bekeken: [EV] Tentenkamp 2010
61222 keer bekeken: [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Jeeej, leuk zo’n statje! Ben wel heel benieuwd naar de meelezers. Of kijken wij zelf zo vaak? :o

Tallechie, netjes van je winstpunt. Je moet maar zo zien, je leert van iedere wedstrijd, dus ook van deze! Gewoon lekker dooroefenen en dan komt het zeker goed.

Vreemd van het gewicht van je kar, Tine. Maar even uitzoeken hoe het zit.

Wij hebben zaterdag ook wedstrijd gehad in Leusden. Saffier deed goed zijn best en het eerste rondje waren we foutloos.
Daarna speel uw spel (niet mijn sterkste punt), reed er helaas een vogeltje vanaf waardoor ik 600 punten misliep.
Uiteindelijk net niet in de finale, maar eerlijk gezegd vond ik dat niet heel erg. Heb het de laatste week heel erg in mijn rug en was verder erg tevreden over hoe Saffier liep.

Daarna heb achterop gestaan bij tandem. Eigenaar was wat laat met sturen hier en daar, dus had een fulltime job achterop.
Met tandem zijn we eerste geworden!

@Naaltje: Ga je nu even wat PB's doorsturen. Moet je maar even zien wat je ermee kunt. :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:29

Even voor de openingspost.

Heb de volgende stukjes:

Tallechie
Dennis
Patrick
L_Rivaldo
Evelinee_
Tine10
VHU
Nouvel
Happytime
Lacuna
Sumic
Maisie
IT
Naaltje
Sander_Lotte
Joram
b485
Buckje
Flaver
Sonjim
Millanka
Jelleee

En de overige en nieuwe bokkers staan er ook in

Wimmus
Melanie5
Evelli

Mocht je er niet instaan, PB me dan even.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:25

hallo,
hier een meelezer. Ik ben Lia uit zeeuws-vlaanderen. ik men recreatief met mijn twee groninger merries en ga dit voorjaar de cursus tweespan doen. ik vind het leuk om jullie belevenissen te lezen en steek er hier en daar ook nog wat van op en natuurlijk zijn de foto's ook altijd erg leuk.
groetjes Lia

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:15

Wat leuk dat er nu meelezers posten :list:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:21

:D
geruststellend he tine ;)
dan hebben wij dat iig niet met ons klubje gedaan, zo'n statje :P want het is wel echt vaak bekeken :=

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:23

Meelezers, leuk! :):)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:25

meekletsers nog leuker :D

@poeltje; pbs ontvangen :j
kan alleen geen afb kijken hier ;) ik doe m'n best het vanavond niet te vergeten :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:43

Is goed hoor, Naaltje :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:53

Leuk als we inderdaad de meelezers leren kennen :D
Nou Tine, dat is knap balen van je wagen maar aan de andere kant is het dus niet 'de schuld' van Amerigo dat hij het af en toe niet trekt. Alwyn zou dat ook niet kunnen hoor, 220 kg. Mijn wagen is 165 en dat is nu echt maximaal voor het mooi zou het een lichtere wagen moeten zijn maar ik merk nu al wel dat het al veel beter gaat dan een half jaartje terug.

@Milanka, ik zou niet direct te veel oefenen gaan op het zwaarder leren trekken. Eerst op voorwaarts en lol in het lopen voor het wagentje. Dat beter leren trekken komt dan vanzelf wel. Je moet het in ieder geval echt voorzichtig opbouwen want anders krijgen ze een 'beurse borst' en dat doet gewoon zeer. Dan willen ze echt niet meer trekken of gaan kreupelen. Vandaar dat ik zou zeggen, lekker voor 't wagentje en goed letten op wat je pony aangeeft.

Vanochtend/middag naar Rizanta geweest. Eerst gelongeerd...en ze was nogal vrolijk. Sta ik toch wel te schutteren hoor, ik durf dan haast niet :o en dan blijkt het weer zo'n braaf paard te zijn want ze heeft echt geen stap verkeerd gezet. Gelukkig gaf dat me toch vertrouwen en uiteindelijk weer lekker aan het galopperen geweest. Dan laat ik mezelf los, durf ik weer te rijden en is er met mij niets meer aan de hand en gaat ze echt lekker lopen. In draf vind ik het veel moeilijker te rijden omdat ik dan moeilijker mijn evenwicht kan houden als ze een tussensprintje maakt. Met galop kan je lekker zitten en rij ik haar er dan gewoon onder. Pfff maar goed weer een stap genomen en ze is goed aan het werk geweest.

Citaat:
Gisteren wezen kijken in Deurne bij de indoorkampioenschappen
Daar reed mijn stalhouder ook, was heel goed gegaan zei hij (finaleplaats, welke plaats uiteindelijk weet ik niet).

Rizanta is zaterdag in tuig geweest en ging heel goed, volgens Peter (=stalhouder/instructeur) reageerde ze heel normaal alsof ze het altijd al had gedaan. Woensdag gaat hij haar nog eens tuig opleggen en sleepje e.d. en dan donderdag gaan we haar, als het woensdag goed ging, gezamenlijk voor de wagen zetten :D

Nou ik moet verder met mijn werk }:0

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:54

lekker VHU! :D
super dat ze zich zo netjes houdt :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:25

Naaltje schreef:
:D
geruststellend he tine ;)
dan hebben wij dat iig niet met ons klubje gedaan, zo'n statje :P want het is wel echt vaak bekeken :=

Nou, :o :o . moet toch wel bekennen dat ik vaak even kijk :o

Super VHU dat Rizanta zo lekker gaat.

Ik ga zo proberen Rembrand te vangen, mag hij mee naar les. Zal wel lekker gaan. NOT. Maar goed, heeft ie weer beweging en hopelijk krijg ik hem in stap beetje soepel, zodat het zaterdag met mennen ook weer ergens op lijkt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:36

Ik weet niet wat mijn karren wegen ik denk 100 en 160-220. Waar kun je ze laten wegen?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:57

:o
Ik ben ook nog steeds meelezer... zal ik me dan ook maar weer melden hier??

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:05

haha wat grappig al die meelezers!

Je hebt echt een te gekke welsh voor de kar royaltjuh! Hoe gaat het mennen met hem?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:09

Helaas zijn veel wagendealers zo hier nog zo'n verhaal.. Ik heb toen ook een kar gekocht bij Hagedoorn-linde deze man zei dat deze kar rond de 80kg zat en garandeerde dat hij zeker niet boven de 100 kg zat! Zelfde stond op de site. Echter had ik de kar gekocht eenmaal thuis pony ervoor wou hem niet trekken, wij gebeld ja me pony zou ziek zijn. :+ wij naar de weegschaal ding woog gewoon 133 kg!!!!! En die man beweerde toen ineens natuurlijk dat ie niet gezegt had dat de kar zo woog. :=

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:10

hier nog een meelezer

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:10

Flaver schreef:
Ik weet niet wat mijn karren wegen ik denk 100 en 160-220. Waar kun je ze laten wegen?

Agrarische unie

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:15

Tine, wat een rare weegmethode inderdaad.
zoals jij het hebt gewogen zou toch juist het goede gewicht moeten zijn.

Tallechie, doe jij inderdaad maar eens een beetje rustig aan hihi

Naaltje, als ik jou was en als het aan het einde van de week nog niet beter gaat met je arm zou ik voor de zekerheid nog even je huisarts bellen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:16

ok, nu ga ik een vraag stellen.
misschien een hele domme maar ik doe het toch.
Hoe strak doen jullie de buitensingel?
en kan het zijn dat wobbe daardoor misschien iets minder hard loopt omdat de buitensingel te strak zit? (en misschien ook wel de binnensingel?)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:19

Ik heb de buitensingel niet zo heel strak. Ligt aan je kar. Een twee wieler doe ik strakker omdat de bomen anders gaan klapperen. Bij mijn eigen kar (4 wiel) heb ik hem niet zo heel strak.

Wat betreft gewicht. Wat is nou het ideale gewicht voor een kar? Mijne weegt 185 kilo, ik 65 kilo, dys dat is 250 kilo. Pony is 280 kilo, dus moet makkelijk kunnen. Regel is altijd 3x pony gewicht op harde weg, 2x op gras en 1x op zand. Ik houd zelf maximaal 2 maal aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:22

hoe strak de buitensingel...
zo strak dat de lichtogen niet ''plat'' getrokken worden door de buitensingel
maar wel licht aansluitend :)

@IT; dat ga ik inderdaad maar doen :) Al denk ik dat het wel mee gaat vallen hoor :) (of heet dat hopen? :P )

ik ga zo een aantal sollicitatiebrieven in elkaar schroeven :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:34

ik heb namelijk het idee dat mijn buitensingel misschien wel te strak zit.
geen idee of hij daardoor misschien wat minder graag 'hard' wil.
Maar durf hem niet zo goed een gaatje losser te doen omdat ik bang ben dat hij daar dan misschien weer last van krijgt.