[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:55

VHU :(:) kun je nog gebruiken denk ik zo !! wel gefeliciteerd met je nieuwe snuit-wagen !!
Lacuna :(:) :(:) Ik zat met tranen je verhaal over regina te lezen !! veel sterkte met het verlies !!
wat ontzettend geweldig dat het veulen door de andere merrie opgenomen is !! wat een geluk dat die merrie dat doet ! super, maar wel een zware klap voor de eigenaresse en jou !! sterkte hoor !

Tallechie, leuk als je instructrice goed op Vaele kan rijden, maar het is jou paard, als ik jou was, zou ik zonder stress en druk proberen een echt fijne combi samen te worden, je zult het zelf moeten doen, grote stap voor je denk ik...
ik heb ook altijd les gegeven, het is makkelijk voor een instructrice om op een paard te stappen en te laten zien; kijk, Je paard kan het best !! maar het is veel knapper als die instructrice de eigenaar/ruiter er zelf op laat zitten en die erdoor heen praat, en zo lesgeeft dat je het zelf oplost !!
Dat moet ook het doel zijn van een instructeur, zo lesgeven dat de leerling het zelf kan !!
Je moet zelf kiezen, maar ik vind het erg als je geld uitgeeft en alsnog geen fijne ontspannen combinatie word, misschien duurd dat voor jou idee langer, maar leg je de lat niet TE hoog voor jezelf, begin bij het begin, en dat is vertrouwen in elkaar hebben in iedere situatie ! ook buiten die bak !
Succes !!

Avaluna :(:) voor je dikke blauwe ei !! balen zeg.

Gisterenavond les gehad..met shetlander, nou dat doe ik niet nog eens, missy is heel braaf hoor, ze doet alles wat je zegt, maar...haar achterbeentjes zijn gewoon niet zo sterk, en ik vind het niet eerlijk, dus stop ermee !
Zal zodra Melody weer "beter" is het mennen weer op pakken denk ik zo..
Ga zo zoontje naar school bregen en werken, groetjes....

Lacuna

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:59

Ja, VHU toen we daar ook stonden moest ik ook heel erg aan jou denken. Ik weet nog dat ik heel de weg door het voorraampje in de trailer heb gekeken; ze zal toch nog wel staan? en dat ik heel opgelucht was dat ze inderdaad nog stond toen we aankwamen en met wat stemaanmoediging zelf de trailer af kwam.
Heb zelf gelukkig wel wat afstand ervan kunnen nemen. Vind het verschrikkelijk, maar je kunt niet blijven hangen. Daar heeft mn SH niets aan, en ons veulentje ook niet.
Vond het heel fijn dat ik helder bleef, ik kon blijven nadenken en doen wat nodig was. Natuurlijk ook met tranen bij de laatste kusjes en knuffels voor Regientje, bedoel ik werkte 4x per week met haar en dat schept toch een band. Geloof wel dat als het Sunny was geweest dat je me dan helemaal weg had kunnen dragen.
Nja, vanmiddag weer veulentje knuffelen en de andere merrie en haar veulentje natuurlijk ook.

Even nog over die losse evenaar, ik heb het ook nog nooit in werking gezien hoor, maar het lijkt me dat 1 van je paarden (de vlotste) dan verder naar voren staat en je andere (luiere) paard dan dichter op de wagen en dat ze dan wel allebei trekken.
Maar dan heb je met je tweespanleidsel toch geen contact meer met het paard wat verder naar achteren staat?

groetjes, lacuna

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:07

goeiemorgen,

vhu dat is zwaar inderdaad, als zoiets zo snel weer voorbij komt...
leuk dat je een nieuwe wagen hebt, veel plezier ermee!

wat naar dat je man daar zit zeg...
ook dat nog...

tallechie zet de instructrice aan het werk!

biancacoo les met shetje gehad, leuk maar niet sterk genoeg...
kan me voorstellen dat dat niet zo fijn voelt dan...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:21

En een goedemorgen!
Nou we zouden met groom met de pony's en 't peerd aan de slag maar we hebben net maar afgezegd want jeetje zeg, dit is geen leuk mendagje vandaag met dat weer :7 Moet nog dingen voor mijn werk doen, dat doe ik vandaag dan maar :list:

Dat afstand houden en nuchter reageren is mooi Lacuna dat je dat hebt /had, is voor SH ook heel fijn, anders kun je helemaal niets meer. Moet zeggen dat me dat ook aardig goed lukt als er andere mensen bij zijn maar in mijn eentje schiet het af en toe de emotionele kant op. Nu gaat het weer beter dan gisteren hoor :D

Biancocoo verwoordt heel mooi wat het doel van een instructrice zou moeten zijn :j wat jammer dat het niet goed voelt met Missy, je bent er wel eerlijk in naar de pony, dat vind ik knap van je. Als het zo voelt, moet je het ook niet doen.

Mbt die losse evenaar, de evenaar staat niet in een vaste stand, dat is een beetje de 'clou' van het verhaal. Dus als de snelle pony harder wil trekken dan de slomere, krijg die meer ruimte naar voren, komt de slomere korter in de strengen, waardoor hij wel mee moet trekken, dus die evenaar corrigeert eigenlijk in de strengen. Je ziet de strengen dan ook niet / minder slap staan bij de slomere pony. Dat zorgt er bij Snuitje voor dat hij niet het idee heeft dat hij alles moet doen (want Alwyn moet toch mee blijven trekken / meer dan wanneer hij zich gewoon terug laat vallen, want dan moet Snuit alles doen), met als gevolg dat die rustiger blijft, dan kan Alwyn het ook beter bijbenen en krijgt hij ook dekans om mee te trekken. En dus is alles na een kwartiertje rustiger en al meer in evenwicht dan bij een gewone constructie. Als je daarbij zelf ook nog goed eraan blijft, dus dat je goed in de gaten houdt dat de ene wat rustiger moet zijn en de ander vlotter voor zijn/haar doen, krijg je het al met al eerder voor elkaar, tenminste zo werkte dat bij mij.

Ik heb Snuit omdat hij wat langer als pony is en wat langer in de hals ook wat langer in het leidsel staan, dus +1 op het normaalgat. En Alwyn dus -1. Als ze zich normaal gedragen, heb ik ze dan netjes naast elkaar. Maar als hij enorm gaat trekken klopt dieverhouding niet meer, zou ik ze alebei in het normaalgat moeten hebben of zelfs andersom. Maar ja, ik kan moeilijk elke 10 minuten gaan vergespen (moet zeggen dat ik dat Peter op de wagen wel zie doen, die blijft gewoon zitten en gespt zijn leidsels anders, maar dat lukt mij echt nog niet := ).

Vind het jammer dat we vandaag niet kunnen gaan want had wel zin om ze weer even naast elkaar te zetten. Tweespan is echt weer heel anders dan enkelspan en erg leuk om te doen voor de afwisseling.

Zo zeg het is hier echt bagger-bagger weer :\

Oja, iemand nog behoefte aan een super fijne tweewieler voor A/B'tjes, ik heb die van mij te koop ivm aanschaf nieuwe wagentje (die iets boven budget is ... :oo )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:38

Ik heb van iemand een pb gehad die veale misschien wil rijden. Zodra meer over bekend is meld ik het wel. Dan kost het me in ieder geval niet ontzettend veel geld.

Het probleem is dat ik er veale nog niet helemaal door heen krijg. Hij weet dondersgoed als ik er op zit en ik pak hem dan net niet genoeg door. Dus ik zou het wel fijn vinden dat hij 1 x in de week en misschien vaker even wordt doorgereden. daar wordt hij ook weer soepeler van voor de wagen en stap ik waarschijnlijk ook makkelijker op ohz.

Bianca wij moeten inderdaad één team worden, maar ik krijg hem dus alleen nog niet voor elkaar en dan wordt hij wat stijf/hangerig. Ik merk als hij even 1 x in de week door wordt gereden ik er ook makkelijker op weg kan rijden.

VHU fijn dat het bij je man rustig is.Altijd spannend.

Ik heb voor de rest wel bijgelezen maar moet daan uit bed halen. En krijg zo visite

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:48

Tallechie, dan sluit ik me aan bij wat Biancacoo zegt. Ik kan me wel voorstellen dat je de eerste keer op wedstrijd vraagt of je instructrice hem wil rijden; desnoods enkel het losrijterrein en dan weer naar huis. Dan heb je zelf ff een beeld van hoe hij zich gedraagt en kun je voor jezelf bepalen of je dat al ziet zitten of eerst thuis verder wil oefenen. :)

Wow, vergespen vanaf de bok, haha ik ben al blij als ik op de bok kan blijven zitten zonder rare fratsen uit te halen :P

Biancacoo, heeft missy dan iets aan haar achterbeentjes waardoor ze het werk niet aankan, of is het een kwestie van kilometers in de benen krijgen en conditie opbouwen?

VHU, ja maar in mn eentje (of bij mn eigen paardjes) mag ik het ook van mezelf. Bedoel, dan heeft niemand er last van, dan hoeft er niets gedaan te worden, das gewoon even voor mezelf. Je moet het toch kwijt, het heeft geen zin dat ik het ergens diep weg ga stoppen en straks over een jaar niet met Regina's eerste dochter kan werken omdat ik het nog zo moeilijk heb met de dood van Gien zelf.

Tis inderdaad echt baggerweer, brrr...
Ik ga op zoek naar een goede waxjas en waterdichte schoenen, en dan ga ik toch ff met paardlief de hort op.

Groetjes, lacuna

EDIT
Sorry tallechie, ik had je berichtje nog niet gezien.
Maar wat voor hulp biedt jouw instructrice je dan om dat probleem op te lossen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:02

Als iemand Veale erbij kan rijden is natuurlijk super fijn Tallechie. Maar als je ervoor moet gaan betalen .... Veale blijft voelen dat jij er op zit hoor, zo slim zijn ze wel ;) Fijn een bijrijder is natuurlijk super, maar eigenlijk zou dan een bijrijder als je het over geld hebt wat aan jou moeten betalen, voor gebruik van je paard. Zo is het een beetje andersom. Natuurlijk ben je blij als iemand je paard goed rijdt, maar die ander mag ook blij zijn dat hij op zo'n paard mag rijden. Toch? Of gewoon 'voor niets', maar niet dat jij ook nog weer een keer geld kwijt bent. Kijk als het een professioneel iemand is (jouw instructrice) is het natuurlijk anders maar de vraag is of jij daar inderdaad wat aan hebt (wat Biancocoo ook al zegt) of dat je ook prima met een leuke bijrijder een eind vooruit kunt. Of dat je het gewoon zo laat, volgens mij gaat het prima met jullie, dat rijden heeft tijd nodig Tallechie dat heb je niet in een paar weken voor elkaar :7

Nu heb ik persoonlijk vrijwel alleen maar vervelende ervaringen met bijrijders dus ben nogal eueueu....sceptisch. En ik heb twee keer professionele 'bijrijders' gehad, nou dat was helemaal niets! De een sloeg mijn paard op haar hoofd omdat ze een beetje springerig was (wat ik altijd oploste met rust en weer terug naar de basis, maar deze mevrouw dacht haar wel even te 'breken' , ze moest maar luisteren, na ja wat een onzin op die manier, die heb ik er dus afgeplukt en is er nooit meer opgekomen _-:( ), de andere heeft het paard bijna aan gort gereden want die hing er een slof aan en ging zo diep en laag rijden plus trekken dat het paard een fikse spierblessure opliep en zelfs kreupel ging lopen. Dus dat was na 3 maanden ook afgelopen.

Maar 't kan vast ook wel goed gaan :o

Nou ik ga verder met een errrrrug saai schema :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:28

lacuna: ja, missy staat echt niet mooi recht op haar beentjes, lijkt wel zo als ze stilstaat, maar ze zet haar achterbeentje neer, en dan draaid ze haar kogels en hielen naar buiten, terwijl ze ze neergezet heeft...met beide achterbenen.
zolang je rechtuit rijdt niet veel anders als wanneer ze in de weide loopt, maar zodra je volte's en wendingen gaat rijden word het zwaar, zakt ze erdoor heen, en met een beetje pech, zoals gisterenavond maken ze zelfs zo af en toe een krakend geluid in haar spronggewricht....
en van voren is ze wat franse stand...
ben inmiddels een 3 weken weer met haar begonnen rustig aan eerst rustig in de bermen langs de weg rechtuit, in de hoop dat ze minder last van haar beentjes zou hebben omdat ze een jaar ouder is, maar merk duidelijk dat het in de bak toch voor haar te zwaar is..
Ik vind dat niet eerlijk, ze loopt zich finaal kapot voor me, als ik door zou gaan, en het is wel de bedoeling dat ons zoontje die zo vreselijk gek met haar is, gewoon lekker plezier met haar kan blijven houden, en dat zij gezond blijft, dat is belangrijker voor me, het is zo'n brave pony, dat is goud waard, een echte kinderpony is ze geworden, dus daar blijft het dan maar bij.

Vergespen vanaf de bok, is ideaal, dat kon ik ook, was ook nodig bij de mini's de ene was echt een tovenaartje...( lees: etter )
ik had ook een evenaar aan de wagen, vond dat super !! zo moesten ze altijd beide wel blijven meewerken, werkte echt fijn !
en dan leidsels idd wel eens vergespen, super.

Verder rustig hier, heb een berg werk, maar ben alleen op kantoor.....lekker rustig, heeeeerlijk !!! _/-\o_

het is hier nu droog.
Melody is gisteren binnendoor bekapt met haar achterbenen, dat bekappen liet ze braaf toe, maar met de box in lopen was ze echt AU !!! vanmorgen lekker naar buiten en ze stapte lekker ruim, in een drafje die ze in het land deed wel onregelmatig, maar goed, eerst maar eens 4 maanden verder zijn !! nooit gedacht dat ik zou wensen dat die tijd al om zou zijn... :o

goed, ik ga ook verder met mijn saaaie dagje !!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:29

Kom ik ook nog eens piepen!
@ Lacuna: Jeetje zeg, wat verschrikkelijk van die merrie! Gelukkig wilde die andere merrie zich over het veulen ontfermen, arm dingetje :(:)

@ VHU: hoe zit het nu eigenlijk met Alwyn? Het kan zijn dat je het reeds gezegd hebt en ik er gewoon over gelezen heb, maar ik ben er wel benieuwd naar :o Ik lees dat je Alwyn en Snuit naast elkaar wou zetten voor de wagen, dus ik ga er vanuit dat hij toch niet verkocht is?

Mijn vriend is gisteren voor een week naar Frankrijk vertrokken met een paar vrienden. Ze gaan daar om te fietsen en om de Tour de France te zien. Ik ben blij dat hij is gegaan, want hij kijkt er al zo lang naar uit. Langs de andere kant vind ik het ook niet leuk om hem te missen. In de vier jaar tijd dat we samen zijn, zijn we nog nooit apart op vakantie geweest, dus het is wel wennen. :o Maarja, wielrennen is niets voor mij, dus had ik daar ook niets te zoeken... :Y)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:32

Wat een bagger weer zeg !!!!

VHU gefeliciteerd met je nieuwe wagen! En ik snap dat je vandaag een dagje overslaat. Die

Biancoo jammer dat het niets was met de shet maar dan heb je toch
geprobeerd.
Tallechie bijrijder kan handig zijn als je zelf ook maar blijft rijden. Er voor betalen
zou ik ook niet snel voor kiezen.

Nou gisteren uitslag van het bloed van Ferro gehad. Gelukkig geen schokkende zaken. Paar dingetjes
ligt verhoogd waaronder zijn lever. Maar wat eigenlijk het ergste is zijn zijn spieren. Hij heeft een lichte vorm van spierbevanggenheid. Ik begreep dat ik dan vitamine E kan bijvoeren? of heeft iemand nog andere ideeen? En ik zal iets anders moeten gaan trainen. Hij heeft nu ook pijnstillers om te kijken
of hij dan beter gaat lopen.

Ook was ik een beetje aan het nadenken over mijn bit. Rijd hem nu met een dubbelgebroken bustrens.
Nu heeft hij af en toe kneuzingen aan zijn lip zeg maar en af en toe (alleen als het er heel heftig aan toe gaant) bloed in zijn mond. Dat heb ik nu 2x gehad en vind ik natuurlijk helemaal niets. Nu zat ik te denken
aan een ongebroken trens en dan eventueel van kunststof en in kneveltrens vorm. Iemand van jullie
ervaring met zo'n bit?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:37

Hier flinke storm, weet ook nog niet of ik wat met dochter en de pony ga doen...

@SL: :(:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:38

@Biancao: jammer dat het niet gaat :(:) , kan me voorstellen dat je de kalender wel vooruit zou willen kijken :(:)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:48

Bianca wat jammer van missy maar haar gezondheid gaat natuurlijk voor.
SL houden van is ook loslaten en soms is het goed om ze gewoon te laten gaan. Ik vond het in het begin ook niet leuk als hij met vrienden alleen op vakantie ging, want hun gingen naar een huisje en alleen maar bier drinken, maar je krijgt alleen maar gezeur. Ik laat hem nu met een gerust hard weggaan, hij komt wel weer terug. En hij gaat nu eigenlijk nooit meer, vindt er niks meer aan.

Ik wil er eigenlijk ook niet voor betalen, geld groeit mij ook niet op mijn rug. Ze komt zaterdag wel even om hem te rijden, maar ga dan maar overleggen dat we het 1x in de week bij de les houden.
Het is wel zo, dat heb ik gemerkt met mijn andere bijrijdster, dat wanneer hij goed wordt gereden hij bij mij het ook beter op pakt. Wordt vervolgd dus.

Visite is net weg. Zo even een broodje eten en dan maar weer aan de studie. Examendatum komt aardig dicht bij

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:50

@Tallechie, grappig was bij mijn man ook zo hoor. Die ging 'vroeger' ook weekenden weg met vrienden, of een weekje wintersporten. Zaten ze met z'n allen in zo'n berghut beetje te bieren & boeren :+ bij wijze van dan (of letterlijk, sommige dingen wil je niet weten }:0 ). Maar dat houdt vanzelf wel op. Net als bij paarden: als je ze wat meer loslaat komen ze vanzelf wel weer terug :j

@Maisie naar van de lichte spierbevangenheid maar dat is iets wat zich heel langzaam kan opbouwen en wat hij ook al heel lang kan hebben hoor. En het is heel moeilijk te herkennen, vooral als het zo langzaam opbouwt. Heb het wel eens gehad bij paar verschillende paarden (verschillende redenen, o.a. erge kou op de spieren, maar ook blijkbaar net te heftige training of overtrainen....ook een waarvan ik het gewoon niet snapte), een paard bleef er wat gevoelig op. Die hebben we eerst helemaal van het krachtvoer afgezet, alleen droog hooi, week of vier en dan weer bloed prikken, kijken of waardes anders / beter waren. Dat was toen gelukkig zo. Paard stond voor de rest op stal / paar uurtjes in paddock trouwens, niet op gras. Toen ook pas weer wat lichtjes mee gaan werken (was nog onder het zadel, dus dan ga je gewoon half uurtje stappen elke dag zeg maar). Toen had je nog geen aangepast voer voor paarden met spierproblemen (is er nu wel van Pavo volgens mij) dus dan was het advies heel voorzichtig op te trainen en selenium en magnesium/calcium bij te voeren. Dat hebben we toen gedaan en dat ging goed. Als ik weer het idee had dat ze weer wat stijfjes werd wat paar keer is gebeurd dan weer bloed prikken, bleek nog 2x dat het toch weer te hoog was, zelfde weer gedaan en rustig opbouwen. Paard is uiteindelijk (bij iemand anders niet bij mij :o ) zelfs internationaal gaan springen, dus het is wel goedgekomen :D

Bitjes zie ik Peter altijd erg mee goochelen. Hij werkt dan met zeempjes eromheen als ze zo gevoelig zijn. Of met dubbel gebroken trensjes. Ook wel met dat je het bit wat hoger ophangt in de mond met soort ophoudtouwtje, ik zag in die link van finntack dat ze ook gewoon verkrijgbaar zijn als uitrusting, vanuit de drafsport.
http://www.finntack.com/images/products/13750.jpg
Dan lift je het via de bitringen.
Dan drukt het bit niet continue op de lagen.
Het vervelende is als ze zo gevoelig zijn gaan ze er ook 'doorheen', dus dan gaan ze door de pijn heen en dan krijg je bloed in de mond want dan hou je er eigenlijk niets meer aan / worden ze voor je gevoel heel hard, ik heb datzelfde met Snuit hoor, die is ook heel moeilijk goed in zijn mond te houden. En hij bijt zich soms op zijn lip als hij boos wordt plus dat ik soms ook wel eens bloed in zijn mond heb gehad.
Dus ben zelf ook aan het zoeken.
Heb nu bij Snuit postbitje erin, dus nog vriendelijker dan B stangetje en dan met pompwerking. Weet nog niet wat ik ervan vind, enige keer dat hij ermee liep was dus in tweespan. En soms is het de ene dag ook weer anders dan de andere dag |o :? Helemaal zonder hefboomwerking werkt niet, trensje ook niet, met tongboog wordt hij pas echt hyper van (logisch, drukt dan meer op de lagen) dus hier ook een zoektocht :7

@S_L Alwyn is verkocht aan Tallechie. Ze komt hem volgende week ophalen. Maar ik hou hem natuurlijk wel aan de gang. En de laatste keer dus in tweespan met Snuit gezet. Was wel weer leuk (maar ook moeilijk :+ ).

Nou ik heb een saai stuk af, nu nog de andere. Moet eigenlijk ook nog naar Leiden, maar jeetje het is zulk slecht weer. Denk echt dat ik maar binnenblijf, dan morgen maar even op en neer :9k

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:55

Maisie fijn dat je weet wat er met ferro aan de hand is. Ik heb daar geen ervaring mee net zoals met bitten dus kan je niet verder helpen.

En inderdaad nog een weekje wachten voordat ik de lange reis weer ga wagen :-)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:57

@ avaluna: hier nog geen storm, wel voortdurend zachte regenbuien.

@ tallechie: inderdaad, daarom laat ik hem ook gaan. Het zou maar laf van me zijn als ik hem niet liet gaan. Hij fietst zo graag, iedere dag ligt hij voor de tv naar de Tour de France te kijken, dus ik gun hem dat plezier echt wel. Het enige wat me bang maakt is dat hij het geweldig vindt om tegen 70 km/uur een berg af te scheuren. Hij stuurt me wel regelmatig een berichtje, dus ik ben wel enigszins gerust :)

@ Maisie: ik kan je geen raad geven, ik heb geen ervaring met bevangenheid. Hopelijk knapt hij snel weer op!

@ VHU: ah ok :Y) Omdat ik even niet actief ben geweest, dacht ik dat ik misschien iets gemist had... Het is uiteraard te begrijpen dat je hem aan de gang houdt, anders zou hij wel wat lang stil staan. :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:06

't Maakt Alwyn niet zoveel uit hoor, maar 't is meer voor mijn eigen idee :+
Zou me daar ook wel bezorgd over maken S_L, maar ja, als ze willen doen ze het toch. Zo houdt manlief enorm van hard autorijden met zijn geweldige Alfa }:0 tja, mannen :roll:

Wat voor tips had de DA Maisie? Er zijn wel allerlei voeders tegenwoordig met allerlei extra's vit E, selenium, magnesium e.d. maar ja de vraag is maar net wat past het beste bij Ferro en de manier van trainen/huisvesting e.d.
Dat paard met die terugkerende problemen, die uiteindelijk weer helemaal goed werd had echt heel veel werk nodig. Beste werkte bij haar uiteindelijk (na al die opbouw / terugval etc) 's ochtends in de stapmolen, programma draf/stap van drie kwartier, 's middags spring/dressuurtraining en dan 's avonds paar uurtjes op paddock. Maar die had paar keer per dag dus een training nodig ipv een keer per dag. En eigenlijk ook geen echte rustdagen (heel vermoeiend zo'n paard :+ ).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:33

@ vhu bedankt voor je ervaring.

Van het krachtvoer afhalen heb ik vorig jaar al gedaan na zijn hoefbevangenheid. Hij eet nu
safe and sound van dodson en horrel met onder de 10% aan zetmeel en suikers.

Gelukkig zaten er zeer winig ontstekkingscellen in zijn bloed en was het suiker ook gewoon goed (da dacht ook
aan insulineresistentie) Wil hem iig een drainage kuur geven om zijn lichaam te reinigen is ook gelijk goed
voor zijn lever. Van het gras afhalen is helaas geen optie. Ga het wel beperken en ik voer ook nog
hooi bij. en ik denk dan idd nog een supplement erbij speciaal voor zijn spieren.

Kwa trainen vind ik erg moeilijk. Ik moest van de da pas op de plaats doen maar wel gewoon blijven
rijden. dus dan denk ik zelf aan kortere ritjes met meer stappen en langer in en uitstappen. En aan de longeerlijn
even niet meer met de touwtjes maar bijv met dubbele longe.

En het bit ja ik weet het daar blijf je mee bezig. Robijn loopt momenteel lekker op een liverpool met tongboog
en pompwerking kinketting heel los en leidsels op de 1e sleuf.

Ferro had ik ook nog een dubbelgebroken kunststof trensje maar daar bijt hij de stukken af. Dus nu dacht ik aan ongebroken
omdat dat toch minder op de lagen drukt. En dan aan knevel omdat je die niet door de mond kan trekken. Ik heb mijn
bitten eigenlijk altijd al vrij hoog hangen dus dat is het niet. (zal ook nog eens overleggen met instructie).

Kreeg net een sms van mijn zusje dat de paarden binnenstaan. Het regent hier aan een stuk door en ook nog flink hard.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:54

Lastig he.
Misschien hangt het juist te hoog, dat hij de stukken eraf bijt? Pitbull - pony :+
Dat mechanisme werkt dat het niet zozeer omhoog richting oor wordt getrokken alswel richting neuslijn. Hoe kan ik dat zeggen, van de lagen af ipv omhoog.

Het is hier zo vreselijk slecht! Ik heb eigenlijk niets lekkers in huis dus wilde even lekkere dingen ophalen maar ik ga nu de deur niet uit zeg, het lijkt wel alsof er een brandslang op het raam staat!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:04

wat een weer zeg, koud, nat, harde wind, lijkt wel herfst... -O-

net de hond uitgelaten, enige positieve is dat mijn regenpak nog waterdicht is... :D

maise, magnesium geven is ook goed bij spier- en hoefbevangenheid...
(evenals vit E, ik geef Equilin, zit beide in)
sterkte ermee!

kunststof bitje misschien ietsje hoger hangen?

tallechie succes met je mogelijke bijrijdster, zou fijn zijn als dat goed gaat werken!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:28

Zooooo :wow: moet je op buienradar kijken....jullie hebben het echt nat....dat is hier pas later, dus dan gaan paardjes maar naar binnen vanavond, op tijd de honden uitlaten zie ik...
Heb geen regenbroek dus krijg vast een gratis douche...... :=

Bitten....jeah... altijd uitproberen, ik heb nu een B-post bitje overgenomen van iemand, de liverpool was nog net wat overdreven voor Melody, dus...zeempje hieromheen en als ze dan weer aan de gang mag, dan hoop ik dat het een fijn bitje voor haar is met de leidsels door de bovenring.....

Nou ga de was doen en stofzuigen en stallen scheppen, keer extra de honden uitlaten en zoon uit school halen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:29

Ja, hier hebben we het ook nat........
Had keuring, kom daar, afgelast, dus weer terug......
Kleuters waren wel braaf, netjes op de trailer, heel stad door enzo.

Wil nog rijden, maar vrees het ergste.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:32

Hier regent het ook al de hele dag, maar als ik zie wat er nog komen gaat.

Onze hond wil met regen ook niet naar buiten, dus zit ook al de hele dag binnen.

wil vanavond eigenlijk nog wel naar veale, maar het weer houdt me wel tegen, niks aan zo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:32

het is hier vanaf vanmorgen vroeg al bar met het weer, het komt echt met bakken naar beneden, wc en gootsteen begonnen al te borrelen vanmorgen...

moet nog naar stal, maar ik wacht toch nog heel even af... :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:54

ik kijk net naar de wedstrijd in aken en zie dat de menner op de oude manier afgroet.
Moet dit omdat dit bij klasse 4 hoort, gelden daar andere regels?