[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:01

Als ze nat zijn, haal ik ze als het kan even een uurtje eerder binnen. Als het niet kan, hebben ze pech en ga ik gewoon met nat (niet te nat natuurlijk) paard aan de slag. Maar als ze onder de blubber zitten/strokorrels is het een ander verhaal. Dan krijg je drukkingen. Schoonspuiten vind ik dan niet zo'n optie, worden ze nog natter van. Dat gaat veel dieper de vacht in dan de regen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:02

idd blub grootste probleem krijg je nooit meer af hoe je ook je best doet... enige optie wachten tot droog is. strokorrels geen ervaring mee maar zal wel zelfde principe zijn?

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:28

Ik heb staleigenaar maar even gebeld, hij is normaal gesproken op woensdag vrij, dus dacht kan het proberen. Is hij toevallig niet vrij :-) Maar heb zijn vrouw even gebeld en die haalt veale even naar binnen. Kan hij nog even 1,5 uur drogen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:02

Het is hier nog donker maar al wel even droog.
Net even rondje met de hond gelopen, die loopt vana vanmorgen ineens heel erg mank...
hopen dat het alleen iets verrekt is ofzo...
hij is al 12 tenslotte...

Zo even omkleden en richting stal...
hopen dat het even droog wil blijven!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:39

hier is het al een tijdje droog.
onze longeerbak is wel nat maar staat gelukkig niet blank ;)
dus ga vanavond denk ik Asmiro nog eventjes longeren.
Ik heb gisteren mijn Liverpoolstang (met 3 sleutelgaten) voor hem gekregen, heb nu alles al klaar liggen voor maandag.

Ik had een leuk paardje gezien die erg op briljant leek,
het is een donkerbruine 3 jarige kwpn ruin is net onder het zadel en wordt nog doorgereden.
ik heb al eventjes contact gehad via de mail en msn, en we gaan vandaag misschien toch nog even bellen en ene keer kijken :D

heb eergisteren charly ingevlochten en even op de foto gezet.
AfbeeldingAfbeelding
(hij wou alleen niet echt stil staan bij me vader ;) )

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:14

Wat een kl*tedag...
Mag ik vandaag overslaan en morgen wakker worden en dat alles dan terug is zoals ik het dinsdag achtergelaten heb? Dat vandaag gewoon helemaal niet gebeurd zou zijn?

Vanmorgen gebeld door mn stalhoudster, de paniek in haar stem was heel duidelijk; dit was zeer dringend. Regina, onze knappe friesse merrie had heftig koliek. DA was er al, en ze moest met spoed naar de kliniek; of ik iemand wist met een voldoende sterke auto? Auto geregeld, en als de wiedeweerga naar stal.
Daar aangekomen SH in tranen, paard overgenomen en stappen stappen stappen tot de trailer er staat. Gien liet zich elke keer vallen en we konden haar dan telkens maar met de grootste moeite terug overeind krijgen. Gelukkig had de chauffeur zich enorm gehaast en konden we heel snel naar de kliniek toe. Nog getwijfeld of we het veulen mee zouden nemen of thuis zouden laten, maar besloten haar toch maar mee te nemen.
Onderweg was ze heel onrustig, maar ze is blijven staan thank god. Dan is zo'n reis naar moerbeke ineens een eind hoor. Kliniek vanuit de auto gebeld, dat we eraan kwamen en dat er iemand moest staan om ons te helpen; zou geen probleem zijn.
Aangekomen moesten we eerst allerlei gegevens in de computer ingevoerd worden en stond er helemaal niemand en dan duurt wachten lang voordat je paard geholpen wordt... Dan voel je je een partij machteloos...
uit de onderzoeken bleek al dat de overlevingskans bijzonder klein zou zijn. In de onderzoeksruimte liet ze zich weer vallen en in de ogen van dat paard zag je zoveel pijn... Besloten dat we haar in elk geval de allerbeste kans zouden geven, ze zou in elk geval open gemaakt worden en aan de hand van wat ze daar aan zouden treffen zouden we besluiten of ze wel of niet verder zouden opereren. Veulentje kreeg een kalmeerspuitje en werd op stal gezet en zelf zijn we ergens koffie gaan drinken.
Na een half uurtje werd de SH gebeld, Regina was door de narcose al overleden, ze konden niets meer voor ons onwijs geweldige superpaard doen, ze was dood. Niet te geloven, 6 jaar, gisteren nog heerlijk met haar gewerkt, ze was opnieuw drachtig; volgend jaar zou ze gewoon weer een veulentje aan de voet hebben gehad... allemaal wég...

en dan moet je naar huis.
Met je veulentje in je verder lege trailer en een pluk staartharen in je tas.

Thuisgekomen meteen de andere merrie (ook met veulen aan de voet) opgehaald uit de wei naar de paddock; zij ontfermt zich verder over het nu moederloze veulen. Gelukkig gaat dat heel goed, ze accepteerde het veulen in de wei ook al en daar mocht het ook al bij haar drinken dus in die zin verwachten we niet echt problemen.

Pfff, wat een kl*tedag...
Voelt allemaal nog heel onwerkelijk.
Dag lieve Regina, dankjewel voor alles meisje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:47

Tjee wat een verhaal Lacuna. Sterkte voor jou en de andere betrokkene.
Hoe oud is haar veulen? Het is wel heel mooi dat die ook bij die andere merrie mag drinken!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:57

Lacuna sterkte. Een van de ergste dingen die je mee kan maken.
Gelukkig wordt het veulen goed opgevangen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:31

O Lacuna, wat een nachtmerrie. Zit hier met tranen je verhaal te lezen. Heel erg veel sterkte met dit onverwachte verlies. Wel heel fijn dat de andere merrie de zorg overneemt. Dat is dan in ieder geval nog een troost.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:35

Lacuna wat een nachtmerrie... heel veel sterkte...

Ik heb vanmiddag les gehad, eerst lesgeefster er weer op, hij was minder fijn als de vorige keer. Na 20 minuten ik er op, heb een half uurtje gereden, heel veel gedraafd. Nu last van mijn scheenbeen en bekken, maar vertrouwen is weer terug.

Ze gaat zaterdag veale nog even doorrijden. Ik zit er aan te denken om te vragen als ze veale ohz wil uitbrengen, maar ik twijfel hier nog even over. Wat denken jullie?
volgende week weer les

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:37

Lacuna heel veel sterkte :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:05

lacuna, wat een ellende zeg...
het houdt hier ook niet op...
heel veel sterkte...
hoe oud is het veulen?

ik ben net wezen condoleren, iemand van onze vereniging waar ik ook op stal heb gestaan is overleden, 68 jaar geworden, ook kanker...
wat een rotziekte is het toch... -O-

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:07

zo wat is hier veel gebeurt: lacuna sterkte met het verlies van de merrie,wel fijn dat het veulen bij de andere merrie mag drinken.
tine: wat een avontuur....getver wat heb jij in een angst gezeten als je man niets meer weet .nu weet alles goed met je man?
nouvel heeft weer gement,werd meteen gestraft met een bui :j
ik heb vandaag tiamo helemaal opgetuigt: staartriem was een giller.....hij trok zijn kont een halve meter naar binnen/omlaag,wat een mietje :j
rest was allemaal goed,strengen vastgeknoopt en hem aan de longe gezet....wat een feest....alles klapperde(goede les voor hem) borststuk hopste wat...tiamo meteen op zijn achterbenen.....o wist niet dat hij kon steigeren??/
hij deed het later leuk...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:35

Bedankt allemaal, het voelt nog heel onwerkelijk. Zat er net nog even koffie te drinken en dan kijk je uit op het weiland. Ik kijk dan altijd even naar de paarden, en dan ben je toch gewoon op zoek naar haar. ;(
Veulentje is 2 maanden.
Iemand hier ervaring mee, zou Lionne voldoende melk hebben voor de beide, moeten we haar extra bij gaan voeren? Haar eigen veulen is ruim 3 maanden en eet al wel goed zelfstandig brok.

Sorry was ook erg van de kaart, maar heb nu toch ff bijgelezen. Tine, wat een schrik zeg met je man! Hoe is het nu met hem?
Nouvel, jij ook sterkte :(:)
Tiamo in het tuig, Storm kneep ook zo erg met de staartriem in het begin.
Tallechie, dat is allemaal leuk om hem door iemand anders uit te laten brengen, maar wat is precies je doel met Veale? Wil je er straks zelf ook wedstrijden mee gaan rijden ohz en wil je dan dat zij hem nu ervaring op laat doen ofzo?

groetjes, lacuna

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:37

dank je...

jeetje, 2 maanden is nog best jong zeg...
wat fijn dat de andere merrie haar gelijk accepteert zeg, dat is best bijzonder!

misschien wel even in de gaten houden inderdaad of ze niet extra met de fles bijgevoerd moet worden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:41

Beide veulens zouden in theorie zonder melk kunnen overleven (maar goed is anders natuurlijk).
Merrie zou ik zeker goed bij voeren. 1 veulen vraagt al veel, 2 dus helemaal!
Waar de veulens zelf al willen eten zou ik ze beide ook al goed brok voeren. Alles wat ze zelf eten hoeven ze niet bij de merrie weg te halen (die zal haar handen er al wel vol aan gaan krijgen).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:16

lacuna ik wil uiteindelijk hem zelf misschien ook wel uitbrengen, maar hij is nu nog te sterk voor mij en hangt te veel aan andere paarden. Daarbij heb ik het lef nog niet om op een open veld met hem te gaan rijden ohz.

Maar ik denk dat hij er veel van kan leren. Zij had een startkaart aangevraagd voor haar paard maar die heeft nu een peesblessure dus een half jaar rust.

Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe hij het zou doen.

Dit meisje maakt paarden zadelmak en rijdt ze door.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:04

Lacuna sterkte, fijn dat de andere merrie het veulen opvangt. Bijvoeren zou ik inderdaad ook doen bij alle drie. Het ligt denk ik aan de merrie of ze genoeg heeft wieneke hier heeft altijd een enorm uier en hele vette veulens, geeft nu haar 2 jarige nog melk, en stopt daar alleen mee als er even minder voeding is, bijvoorbeeld in de winter. In de zomer lurkt de kleine weer bij haar. Als je merrie melk nodig heb zou ik bijna zeggen kom je wieneke maar halen, maar een fries moet dan wel erg bukken.

Tallechie ik zou het doen, kan Veale alleen maar van leren lijkt mij. en de instructrice zou het denk ik ook wel leuk vinden als ze niets uit te brengen heeft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:37

Tjee, zeg ik was al geschrokken van het verhaal van Tines man en Thabor, maar nu ben ik echt geschokt, wat vreselijk, verschrikkelijk, zo jong, jong veulen aan de voet en drachtig, dat is nog eens te meer verschrikkelijk..., bah, vreselijk...
Heel veel sterkte Lacuna :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) , ook een dikke knuf voor VHU, is ook nog allemaal zo vers :(:) :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:17

Dank je Avaluna lief dat je er nog aan denkt. Net de papieren van de verzekering voor uitbetaling op de bus gedaan die rotcenten maken dan toch ook geen ene donder uit besef je dan ik had ze nooit willen hebben :n , ik mis mijn paard gewoon vreselijk het is nog steeds afschuwelijk |(
Toen ik het verhaal las van Lacuna zie je het zo voor je, dat machteloze gevoel, dat compleet lege gevoel, dat je alles probeert maar je kunt niets en het is zomaar gebeurt. Daar sta je dan inderdaad met je plukje staart en je lege trailer waar dan in jullie geval nog zo'n propje van een veulentje instaat. Wat een ontzettend trieste zaak. :(:) |( |( Dat gevoel gaat niet zomaar voorbij Lacuna dat hou je nog heel lang vrees ik -O- maar ja wat kun je meer dan wat je hebt gedaan, niets, helemaal niets :n

@Tine ook al een afschuwelijke en angstaanjagende gebeurtenis. En extra naar omdat je man zich niet meer herinnert wat er gebeurt is. Wat vind ik je dapper meid dat je hem even hebt ingespannen, heel goed van je. Wat zul je zijn geschrokken, vreselijk! Als hij een flinke hersenschudding heeft houdt hij zich de 1e dagen wel rustig hoor. De 1e 24 uur merkt hij zelf nog niet zoveel maar nu is alles in zijn hoofd opgezet en voelt hij zich echt niet fijn. Ik had dan een lichte, met dat blauwe oog, dat is na een paar dagen wel weer wat bijgetrokken maar heb ook een keer een echte zware gehad (van paard gevallen tegen paal aan, met cap! was dood geweest denk ik zonder cap) en daar ben ik toch wel een week of drie echt knap beroerd van geweest. Heeft denk ik wel een week of 4, 5 geduurd voordat ik weer een uur achter elkaar kon lezen of tv kijken.

Tallechie zou me niet te druk maken over 10 kg meer of minder hoor. Als het ergens rond de 150 kg / 175 kg is kan Alwyn dat prima trekken. Zal door zand nog niet zo vlot gaan maar dat leer hij zeker wel :j

Askazita heeft alles in orde voor Asmiro en ander prachtig paard gezien, trouwens die vos wat een beauty, heerlijk dier zeg.

Wat heerlijk Nouvel dat je even fijn hebt gemend +:)+

Wij hebben gisteren de Clever gekocht waar ik het doorlinkje van liet zien. Wagen rolde lekker, kon er goed op zitten. Is wel verkeerde spoorbreedte maar wil gewoon iets fijns hebben om met Snuit te mennen en tandem te gaan oefenen. Zie wel wat het wordt in 2013 en ik weet nog helemaal niet of we dan nog / dan al starten in KNHS wedstrijden. Er zijn hier ook wat leuke niet KNHS wedstrijden en dat lijkt me gewoon heel leuk om eens aan deel te nemen om wat te leren over die hindernissen in de marathon. Dan laten we het officiele wel aan Bente over tegen die tijd :j

Vandaag ook nog met Bente gestapt :D was grote overwinning voor mezelf want ik was erg wiebelig in mijn emoties moest enorm aan Rizanta denken, was met auto voorbij Utrecht gekomen, Han weggebracht naar mijn ouders, zit je de hele terugweg met jezelf in gesprek en moest zo aan Rizanta denken. Toen was ik op Bente gaan zitten en had het opeens zo te kwaad |( Gelukkig kon niemand me zien :o Ben dus met haar rondjes gaan lopen door de bak (nou ja, beetje bak door gelopen, is enorme bak dus rondjes dat doe je niet zo snel := ) en er toch maar opgestapt. Was helemaal onzeker en rillerig maar ze stond keurig stil, vond ik erg braaf van haar. Sterker nog, ze verzette geen stap :)) dus tja, wat dan. Ben naar parkeerplaats gegaan en daar opgestapt, voelde op een of andere manier beter, daar waaide het ook niet zo erg. En toch wel mooi paar rondjes op parkeerplaats gestapt. Toen vond ik het wel weer genoeg...

Oja, daarbij zitten we hier natuurlijk met een beetje angst en beven naar gebeurtenissen in India te kijken want mijn man zit daar nu, hij is maandag nog geland op Mumbay, waar nu die aanslagen zijn gepleegd en moet daar volgende week donderdag weer naartoe....

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:26

Enige nadeel is denk ik wel dat ze er wat voor wil hebben. Tenminste ze wil voor het doorrijden ook een bedrag hebben. Ze heeft een eigen bedrijf voor het zadelmak maken en anders kost het haar te veel tijd.
Maar kan altijd even met haar overleggen hoe en wat.

VHU dat is heel logisch en die rotcenten kan je dan inderdaad niks schelen.
Zal kijken als ik de wagen volgende week kan wegen, was me nu te slecht weer.

Ik heb niks van de aanslagen gehoord, maar hoop dat het meevalt.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:29

VanHuisUit schreef:
Askazita heeft alles in orde voor Asmiro en ander prachtig paard gezien, trouwens die vos wat een beauty, heerlijk dier zeg.

dankje, vind dat hij steeds mooier wordt ;)

Lacuna sterkte. Gelukkig gaat het goed met het veulen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:39

Bij de aanslagen in Mumbay zijn tot nu toe 20 mensen omgekomen. Maar er is een noodtoestand afgekondigd in Mumbay en ook in New Delhi. Ik hoop toch echt niet dat die in heel India gaat gelden want dan is er gewoon kans dat er allerlei vluchten niet meer uitgevoerd gaan worden en dat Bart dus volgende week donderdag nog niet thuiskomt maar later. We zouden zaterdag op vakantie. Afgezien van het feit dat ik er echt niet van hou als dit soort dingen gebeurt als mijn man net in zo'n land is. Nu gebeurt dat de laatste jaren vaker, dus je raakt er soort van aan gewend, en ik weet ook altijd goed waar hij op welk moment zit. Maar echt eraan wennen en helemaal 'cool' mee omgaan, dat kan ik niet hoor.

Ik heb geen idee hoeveel de wagen weegt die ik heb gekocht Tallechie, het voelde ongeveer als de Dutch, denk dus zo rond de 175 kg. Zou me er niet zo druk over maken hoor, dat wegen komt wel een keer. Ben er ondertussen ook wel achter dat het goed en makkelijk trekken niet alleen met gewicht te maken heeft (ja als het uit de hand loopt natuurlijk wel, wat Tine had met wagen) maar als ik zie bij Bente wat voor verschil het bit, de manier waarop het borststuk zat, zelf nu nog met hoe het hoofdstel zit en de strengen uitmaakt in hoe ze voor de wagen loopt, dan denk ik dat misschien vaak wel wordt gezegd dat ze het niet kunnen trekken, maar dat er ook aan heel veel andere dingen wat kan mankeren. Mijn tweespannetje trok de grote paardenwagen van Peter (275 kg) weg alsof het niets was. Dacht dat die wagen 225 was, maar is dus meer := En ik vermoed dat Snuit het meeste werk heeft gedaan!

O ja, Lacuna geloof ik jij vroeg nog iets over de leidselvoering en de losse evenaar? Maar dat heeft niets met elkaar te maken hoor (dacht ik :o? ) maar ik ben ook ooit blond geweest dus misschien zie ik wat over het hoofd :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:25

@VHU: ik kan me heel goed voorstellen dat zulke dingen je weer helemaal "terug gooien". Wat akelig dat je man daar zit :(:) .

@Tine: was nog even helemaal vergeten te melden dat ik het superknap vindt, dat je hem hebt ingespannen vandaag :j +:)+ .
Laat je man idd maar rustig aan doen, anders heeft hij er helaas nog heel lang last van :(:) .

@Askezita: wauw, mooi zeg :~ <3

Ik moest nog ff aan vhu denken, was net nog prikpaaltjes en koord aan het zetten, buiten, span dat flink aan, springt me op de één of andere manier zo'n paal tegen mijn jukbeen, flink ei met blauw, hahahahaha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:32

Heb je een foto #) 8)7

Net mailtje van manlief dat alles daar rustig is :) gelukkig.

Ik merk dat als ik op Bente ga zitten, ik nog niet helemaal mezelf ben, paardtechnisch gezien. Erachter gaat wel, maar erop is nog even een hele andere zaak. Ik denk / verwacht dat ik voorlopig gewoon alleen wat zal rondstappen en erop/eraf stappen. Misschien voor Bente helemaal niet verkeerd trouwens, rustig aan en geen gedoe.

Oja, Tallechie, geen idee of het een goed idee is met Veale. Ik word altijd beetje allergisch van mensen die er dan weer voor betaald moeten worden moet ik eerlijk zeggen >;) dan zou ik gewoon zelf lekker door blijven hobbelen, waarom zou je hem ook zsm onder het zadel willen laten uitbrengen? Als jij er straks lekker mee kunt rijden daar gaat het toch om? Zou me de kop niet gek laten maken hoor. Het gaat er niet om dat zij er lekker mee weg kan rijden, het gaat erom dat jij dat leert. En dat leer je alleen maar door het zelf heel veel te doen, in alle rust, zonder druk :j Natuurlijk heeft Veale potentie, en dat zal ze er ook zeker wel uit kunnen rijden, maar ja, wat schiet jij er mee op? Je portemonnee wordt lichter en wellicht gaat het met jou niet eens beter.