[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:26

Heb zelf deze auto:
Afbeelding
Met trekhaak, dus kan nog een aanhangertje achter ook :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:40

_/-\o_ tja Evelli, van die auto van jouw moeder plus die trailer droom ik dus ook :z :D Gaaf hoor. Past echt alles op en in.

Ik heb een 12 jaar oude VW Golf, met trekhaak, past keurig 1,5 paards trailer achter en hij trekt het ook nog als er een niet al te zwaar paard in staat. Maar met dat grut van mij levert dat dus geen problemen op. Ook weer een groot voordeel met pony's vind ik, alles is wat handiger :D

Ik zou voor Simba wel heel graag een leuk 4-wielig wagentje willen hebben. Die pony vindt voor de wagen staan zo ontzettend leuk. Ben al tijden op zoek naar een leuk concourswagentje in zijn maat maar dat is dus best lastig. Wel vanalles vanaf A / B maat maar voor die echte ukken is er weinig 2e hands.... en dan wil ik er ook nog perse een die onderdoor draait (sorry Rivaldo).

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:44

Ik was er in maart mee op pas, had 1 ukkie mee en de sulky. Maar had vanwege de wind het zeiltje achter dicht gedaan.
Bij Den Bosch moest ik de snelweg af en stond te wachten voor een stoplicht. Vrouw naast me gebaren enzo. Ik doorgereden. Volgende stoplicht, vrouw weer naast me, raampje open. Dus doe mijn raampje open: Bent u op weg naar Indoor Brabant?
Dus ik schiet in de lach, nee, dat was ik niet. Verderop stond voor haar gelukkig een bord.

Trek je de laadklep open, komt er alleen een shetje uit :+
Maar zelfs mijn tinkermerrie lijkt klein in die trailer:
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:54

Haha ja mijn droom is inderdaad zo''n auto.. ik zeg altijd tegen mijn vriend.. ik wil zo'n auto en als ik er dan uitstapt denkt iedereen wat doet dat kleine meisje in zo'n grote auto..
Hihi inderdaad een duur lijstje vergeet er nog iets bij te zetten ook mijn instructeurcursus in het najaar :P.. Als ik mijn rijbewijs heb en ook de aanhangerbewijs kan ik al aardig uit de voeten, dan mag ik van mijn ouders hun auto lenen .. naja dat zeiden ze bij de oude auto.. nu hebben ze een nieuwe en denk toch dat dat nog even duurt (mijn rijbewijs ook wel, begin ik pas in de zomer)...

Afbeelding
Deze hebben hun alleen andere kleur.. ik ga nu naar Rivaldo ben mijn samenvattingen maken echt zat.. ga zo verder!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:56

@ VHU: ik ga zo dadelijk nog naar buiten om Romeo binnen te halen, dan zal ik even kijken hoe groot de wielen zijn (staat dat er trouwens op?)

@ Jenkins: Ja ongelofelijk hoe blij hij was! Meestal is hij wel altijd enthousiast als ik hem kom halen, maar dat stuiteren doet hij alleen nu als hij naar de volle weide mag. Romeo staat alleen overdag op de weide, 's nachts gaat ie de stal in. Nu staat hij op een kale weide met hooi, maar ik zet hem (sinds deze week pas) 2 uurtjes op een volle weide om wat te wennen aan dat jonge gras. Te veel ineens is niet goed...

@ Evelli: wat een leuke auto en trailer! Ik heb al vaak naar zulke trailers gezocht, maar ik vind niets. Hoeveel kosten zulke trailers ongeveer? Gezien ik enkel met de koets rij met Romeo, heb ik zo een trailer nodig, maar ik vind nergens prijzen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:58

Ik heb geen flauw idee :D hij is niet van mij :D
Moet wel een flinke auto/bus voor als je je wagen op de dissel wil zetten ivm de kogeldruk. Daarom stond mijn sulky ook achterin.
Zijn weinig auto's/bussen die de kogeldruk van een tweepaards met koetsenframe mogen hebben.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:59

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:00

Nou zeg ook al zo'n enorme auto ^)
Manlief heeft een Alfa Romeo 156 sportswagon...mag heeeeeel soms een trailer achter als ik hem heeeeel lief aankijk en als er vervolgens geen plukje hooi, zand of paardenhaar te vinden is :+

Ach met paarden en pony's blijft er in ieder geval altijd iets te wensen, is het geen auto, dan een trailer, net andere wagen, tuig, bitje, halsters, borstels.... mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven. Ik heb eigenlijk nooit echt veel geld op mijn bankrekening...maar wel altijd ergens een leuk paard of pony op stal, lucky me :D

O ik zie dat er alweer heel veel gepost is... Ja SanderLotte, de wielmaat staat erop (ben blij dat jij dat ook nooit eerder heb gezien :o )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:20

Ik heb net even gekeken naar de wielmaat, ik denk dat het 18 inch is. Op de wielen staat: 3.00 - 18, wat die 3.00 betekent weet ik niet, maar ik denk dat die 18 de inchmaat is... Enne VHU, het was me echt nog nooit opgevallen :+
Ik denk dat als je een kleinere wielmaat neemt, dat de wagen toch moeilijker te trekken is voor de pony, of ben ik hier verkeerd in?
Staat bij jou (VHU) het gewicht van de koets niet? Bij mij staat die op een plaatje in het opbergvak (plaatje bevindt zich helemaal vanvoren als je het klepje omhoog doet, kan je niet missen als het er is) De mijne is van bouwjaar 2008 en weegt 165 kg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:44

Dan hebben we toch dezelfde. Ik denk dat dat 30 is voor de wielbreedte :o?
Plaatje in het opbergvak zal eens kijken morgen! Ben benieuwd want daar staat dan ook het bouwjaar als ik het goed begrijp?
Wat handig toch weer he, dat bokt :+

Had van de fa Kool (echt super aardige mensen, heb er dus geen wagen gekocht maar ze hebben me echt heel goed geholpen, zitten in Elspeet, echt aanrader) begrepen dat de wielmaat op zich inderdaad niet zoveel uitmaakt voor het gewicht van de wagen, het gewicht wordt meer bepaald door het basisframe. De grootte van de wielen bepaalt natuurlijk wel onder andere hoe hoog de wagen is en dus mede hoe de verhouding is met de pony. Volgens hun was van 16' tot 19' prima voor een Welshje van zo'n 115.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:53

Wat een hoop gepraat weer.

heb alles bijgelezen.

Ik heb zelf een nieuw tuig voor mijn verjaardag gekregen, kar heb ik gekocht van het geld wat ik van mijn vorige paard heb gehad en daar heb ik ook een zadel van gekocht.

Ben nu druk aan het sparen voor een nieuwe marathonwagen, maar deze moet extra hoog zijn qua zitting dus lastig te vinden. Daarnaast ben ik ook aan het sparen voor een nieuwe trailer zodat ik alles in 1 keer mee kan nemen.

Beamer is geregeld, vriendlief haalt deze morgen voor mij op, ik moet al eerder bij mijn zus zijn om te helpen.

Nu de powerpoint nog afmaken en mijn studie is binnen gekomen dus heb weer genoeg te doen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:56

Tjeee... dat tempo mag hier wel naar beneden zeg! :+
Heb alles keurig bijgelezen, maar ik ga niet 5 pagina's samenvatten...

Ik gebruik mooie lichtblauwe beenbeschermers (rondom) bij zwaar werk, korte bochtjes of lange ritten, omdat Sun niet 100% recht op zn hoefjes staat en zich dan durft aan te tikken.
Mijn kar gaat deze zomer helemaal uit elkaar, mooi in de (zwarte) verf, en dan wil ik er een lichtblauw biesje langs :)
dan hebben we een mooi setje: lichtblauwe onderleggers, beschermers, biesje op de kar en mijn wedstrijdbloes is ook lichtblauw. :)

Ik heb vandaag een stukje met Stormpje gefietst. Hij was in het begin opvallend braaf (dat zal t nieuwe wel zijn geweest) maar later probeerde hij toch praatjes te maken. Even hem streng toegesproken, en dat maakte gelukkig voldoende indruk.
Hij reageerde al heel erg snel op stemhulpen "Staaaaappen" "Drrrrrraf!'" "Ho!" en "Eeaasy" :D Superfijn paardje is het!
Hij moet alleen nog steeds ff zn achterpootjes iets beter optillen en zn voorbenen mag hij toch wat ruimer wegzetten. Half mei komt als het goed is de hoefsmid, dus dan zal ik meteen even de mogelijkheden met hem bespreken.

Groetjes, lacuna

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:09

@ VHU: Ja op dat plaatje staat het bouwjaar, gewicht en het serienummer. Waar die 3.00 staat op de wielen heb ik écht geen idee van. Iemand die dit misschien wel weet?
Mijn wagen stond op het internet te koop als "Marathonwagen voor shetlanders en pony's", dus zou een shet hem ook wel moeten kunnen trekken. Ik zou het wel chapeau vinden voor die shet als hij die wagen in zijn eentje zou kunnen trekken zonder problemen. Romeo had het er in het begin best wel moeilijk mee. Maar langs de andere kant: hij was het trekken ook nog helemaal niet gewoon, hij was nog erg onzeker. Misschien dat een getrainde shet deze wagen wel zou kunnen trekken.

@ tallechie: wel leuk hoor, een nieuw tuig krijgen voor je verjaardag! Dat durfde ik zelfs niet aan mijn ouders te vragen :Y) (hoewel ik het wel geprobeerd heb in een goede bui van mijn ouders, maar ze lachten me uit en verklaarden me voor gek -O- )
Goed dat de beamer toch geregeld is en dat je vriend hem wilt gaan ophalen!

@ Lacuna: super dat storm zo braaf was ;) Hier heb ik ook eentje staan die zijn achterpootjes wat meer mag optillen, maar hoe leer je dat? Soms loopt hij prima, maar soms hoor je zijn hoef over het asfalt slepen, ik drijf hem dan aan, maar helpt lang niet altijd...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:23

Evelli, brrr ze zullen wel geschrokken zijn zeg!
heb jij trouwens je E rijbewijs dan? dat je met 2 paards trailer mag rijden?

Laura, inderdaad kun je toch even doorgaan met mennen als je langere strengen hebt

Nouvel, wat leuk zeg dat klavertje 3 !

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:24

Ja, ik heb al een tijdje mijn E :) anders zou ik er niet mee gaan rijden ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:25

handig toch

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:05

ik ben ook heel blij dat ik mijn e rijbewijs onlangs gehaald heb. echt ideaal.

heb zelf nu een vw passat en die trekt de trailer ook met gemak gelukkig

Ik heb zelf ook bijgelgd bij mijn tuig, maar mijn ouders, zus en vriend hebben mee betaald

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:18

Jongens, jullie gaan nu zo snel dat ik bijna niet meer langs durf te komen. Bang hoeveel pagina's ik nu weer in moet halen.

Ik heb net de eerste menwagen naar de vereniging gebracht. Wordt echt heel hard tijd dat we die nieuwe trailer (2 paards met koetsenframe) bij elkaar gespaard krijgen, dit is niet te doen zo. Morgenmiddag 2e wagen naar de vereniging, s avonds leentrailer halen en dan zaterdagmorgen met 2 trailers naar de vereniging. OEF

Dus mijn wensenlijst is geen heel mooie auto (zag wat leuke voorbijkomen ;) ) geen menkarren (heb 2 mooie staan), maar een trailer.

Moest trouwens (ivm aanbouw 3e rijhal bij de manege) een heeeeeeel eind met de aanhanger achteruit rijden. Ben dan zo blij dat ik best handig kan sturen met iets er achter. :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:19

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:20

Citaat:
Misschien dat een getrainde shet deze wagen wel zou kunnen trekken.

Sim is niet eens een shet maar een Bergmann (zeg maar soort falabella maar dan stoerder). Hij kan ontzettend goed trekken. Trekt wagen met gemak, zelfs in draf (deed hij uit zichzelf). Over de weg dan hoor, niet in de wei gedaan :(:)
Het is alleen geen gezicht, want hij is echt een ienie minie. Ik heb hem er dus een paar keer voor gehad, voor het idee, maar het is niet 'zijn' wagen. Sim is met trekken dus echt sterker, nu dan nog, dan Alwyn. Maar ik moet zeggen, Alwyn leert het ook al aardig. We hebben een paar gemene heuveltjes (bruggetjes) waar hij de wagen toch ook echt goed overheen trekt. Leert hij het wel goed van natuurlijk.

Vanavond Feyenoord - Ajax... mocht Feyenoord wel gaan winnen met 3-0 of meer (je weet het niet :+ ) dan ben ik bang dat de stad hier wordt afgebroken >;) Als ze verliezen misschien ook }>

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:21

@ Tallechie: ik had ook een extra hoge kar nodig. Keek anders wel erg tegen achterwerk van Rembrand aan. Dus heb een kar uitgekozen (Winner) om te laten maken en daar dus wat persoonlijke aanpassingen aan. Hij is 10 cm hoger gemaakt, daardoor dus ook breder geworden ivm balans. Heb ook extra brede bomen laten maken, want Rembrand liep steeds tot letterlijk bloedens toe zijn achterbenen kapot. Als je de bomen zonder paard ziet, vraag je je echt af wat voor reuzenpaard er tussen moet. :D Maar mijn paard loopt nu mooi zonder wonden en dat vind ik toch veel belangrijker. Is alleen in je eentje wat lastig te tillen, maar goed, is niet anders.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:47

@ tine: het gaat inderdaad enorm snel hier :D Ben ik blij dat ik zo veel vrije tijd heb, anders kon ik het niet bijhouden :Y) Als het mooier weer gaat worden, vrees ik wel dat het weer moeilijk gaat worden om het bij te houden, dan ben ik bijna voortdurend buiten.
Ivm het lamoen, die van mijn wagen is ook érg breed. Aan de achterhand is er misschien zelfs plaats voor 2 pony's :+ Ik vind het een geweldig lamoen, zo heeft Romeo bewegingsruimte en kan hij correct buigen bij kortere bochten. Het lamoen van de haflingers is veel smaller, dit maakt dat er bij korte bochten geen buiging is, maar dat ze gewoon draaien. Heb veel commentaar gekregen (van onwetenden) die zeiden dat mijn lamoen van achter veel te breed was, maar toen ik uitleg gaf, veranderden ze van mening en waren ze al aan het denken om zelf ook zo eentje aan te schaffen :Y)

@ VHU: Heb je een foto van Sim voor de wagen? Ik vind Sim een erg mooie bouw hebben. Ik zou zeggen shetlander, maar toch wel een iets andere bouw. Als ik de foto's op je profiel bekijk, zou ik absoluut niet zeggen dat het een falabella-formaat is :D (had nog nooit van een Bergmann gehoord :o )
Onze Dutch wagens zijn al niet groot, en als Sim het met gemak trekt, lijkt me dat prima. (maar ik zou toch wel graag eens een foto ervan willen zien :D )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:54

heb bijgelezen,maar ben nog uitgeput
net gewerkt,súperdruk
en ook nog 30 min hardgelopen
nu gauw eten maken, afwassen...

gelezen over auto's,karretjes, langere strengen, kortere strengen, stormpie :D, en poot-niet-optillende-ponys.. Die heb ik ook een...
Dids is ovrigens dolgelukkig metzijn nieuwe voer :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:40

Vandaag heb ik met rivaldo voor het eerst vd gedaan.
Binnen 5 minuten had hij door wat er moest gebeuren. Hij moest zijn beentjes optillen als ik met de zweep zachtjes zijn been raakte. Uiteindelijk ook zijn achterbeentjes gedaan. Uiteindelijk was hij zo fanatiek dat hij echt woest ging trappelen :P.. hihi

Ik heb van de meisjes die op rivaldo lessen foto's gekregen van afgelopen zaterdag dat de een op Quenzo en de ander op Rivaldo ging.. Wat een mooie foto's.. het is echt zo'n leuk duo :(

Ook zit rivaldo vaak aan het zand te likken, wat kan dit betekenen? Ik dacht mineralen te kort maar hij krijgt hier zeewier en heeft een grote liksteen.

VHU: Hoe is het eigelijk afgelopen met je andere stippelpony?

Naaltje: Druk bezig geweest met sporten :)

Sander_lotte: Dat is echt heerlijk als ze lekker kunnen draaien in het lamoen :D.. weer een pluspunt voor de wagen :D hihi

Lacuna: Ben je nog blij met je peesjes :D
Ook ik ga in de zomer mijn sulky helemaal bijwerken, misschien wilt me vriend wel helpen.

Ik heb vandaag een teleursteller, we zouden naar nice gaan met mijn vriend en ouders. Maar ik had al die tijd begrepen dat dat in de zomer was.. Wat blijkt nu ze gaan eind mei al.. maar dan zit ik nog op school _-:(

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:05

Is het cool of niet?
Afbeelding