[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:18

Ja maakt beter contact met de mond van je paard omdat de lijn directer loopt. Het geven gaat net
zo goed als door de oogjes. En ja het is toegestaan op wedstrijd mits de ogen van je halsriem er af
zijn. Je zier er steeds meer mee rijden en ook mensen die de ogen ophun schoftje lager zetten. Ik vind het met robijn wel fijn omdat ie dan beter kan zakken hij blijft snel te hoog lopen. Op wedstrijd doe ik het
niet.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:40

net knoop doorgehakt, na bijna een jaar, had misschien eerder moeten doen. Gestopt met verzorgster, gezegd nog wel welkom zo nu en dan, maar niet meer wekelijks. Heb gezegd, dat ze deze maand nog mocht komen, dat we daarna deden stoppen.

zal later even bijlezen, net floris en bad en sophie vraagt aandacht :wave:

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:42

hoe maak je een spoiler?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:43

lastig soms die keuzes ng,
majah, peerdje staat wel voorop natuurlijk.
dus dan beter niet verder..
:(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:46

Ik wist niet dat dat toegestaan was? Ook nog nooit gezien op wedstrijd (niet dat ik bij zoveel wedstrijden kom :o ) Mijn instructeur doet het soms zo als een pony/paard lastiger nageeflijk wil lopen of erg onrustig blijft in zijn hoofd met aanleuning, dus dacht aan een soort 'bijzetteugel-constructie'. Die ogen van je halsriem haal je er makkelijk af lijkt me, maar dan heb je toch in principe een tuig wat niet klopt :o? Ogen op het schoftje lager vind ik ook beetje bijzonder, dat dat zou mogen dan.
Maar Christiaan Provoost is niet de eerste de beste dus zal het wel weten :7
Ik had van mijn instructeur begrepen dat het wel eens gedaan wordt maar dat het dus officieel niet mag...

Zo hele huis is me toch blinkend schoon, alle was gedaan, maar het ingewikkelde document is nog niet af :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 08-10-12 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:46

gelukt rede spoiler

Spoiler:
tja ilona ging er niet op voorruit zeg maar, ipv spieropbouw afbouw, en ging tijdje terugrijden toen constant onderweg willen eten. Ik leg dingen aan haar uit, maar pakt het niet op. Ook niet veel inzicht, is ze wel twaalf, maar inzicht is er of niet. Ik heb lang gezegd, ze is maar twaalf. Nu hield het op. Zelfs ilona haar staart was vol. Door borstelen gehalveerd, kwam door zwangerschap er te laat achter.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:47

Spoiler:
nu gaan er weer ijzers onder, rede van niet doen. Ivm hoeven, maar laatste tijd ook van, laat maar in de bak rijden. Ipv buiten, dan zie ik het nog.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:47

zo nu kids tijd, later teruglees tijd :wave: maar moest even ego bericht kwijt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:48

@Biancailona wat bedoel je met die streep :o? Jammer van verzorgster -O-
@Tine hoe is het eigenlijk met jouw verzorgster / groom?

Tjonge ik voel me wel erg blond vandaag!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:53

ik snap je helemaal ng-tje...
is gewoon niet fijn,
ken meisjes en jongens van 10 die heel goed na denken en voorruit denken..
als met 12 dat niet gebeurd, komt het niet meer ook denk ik dan.

zoiezo, is toch je peerdje, en wilt graag dat goed gaat naar eigen inzichten toch..

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:54

VanHuisUit schreef:
@Biancailona wat bedoel je met die streep :o? Jammer van verzorgster -O-
@Tine hoe is het eigenlijk met jouw verzorgster / groom?

Tjonge ik voel me wel erg blond vandaag!

steeep selecteren..dan word ie leesbaar :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:59

OK helder :o en duidelijk Biancailona!

Even over de leidsels eronderdoor en het verschuiven van sleutels, ik wil altijd alles weten officieel en kan er dit over vinden in de reglmenten:

Citaat:
De leidselsleutels op het schoftje mogen niet lager dan op 25 cm, vanuit het bovenste punt van het schoftje gemeten, bevestigd zijn.

Dus dat is duidelijk, lager dan dat mag niet. Doe je het wel, ben je in overtreding. Maar er staat dus niets over ringen van de halsriem....

Citaat:
HEFBOMEN
Alle ringen, sleutels en/of andere voorzieningen aan het tuig welke duidelijk een extra hefboomeffect
op de leidsels of bit uitoefenen zijn verboden.

Maar als je ze onderlangs doet heb je dus niet meer hefboomwerking, je hebt een rechtere lijn, dus directere inwerking...

Dus zoals ik het nu lees, mag het inderdaad -:)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:03

maar dan kan je ze toch net zo goed alleen door de schoft-ringen halen en verder nergens..
dan krijg je dezelfde lijn als wanneer je onder borsttuig riemen door haalt toch?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:05

Ik ben het met Tine eens dat het zeker lijkt dat je een minder fijne inwerking hebt als je je leidsels onder het borsttuig door doet... naar mijn idee wordt de inwerking vertraagd en zelfs geremd. Zelf ben ik helemaal niet van al die 'hulpjes' (ik ben ook anti bijzet-slof-teugels etc) ook al is het maar een relatief kleine aanpassing :o

@Biancailona, als het niet meer goed voelt dan inderdaad stoppen. Dat is de reden waarom ik ook met verzorgstertjes gestopt ben... :o
@VHU, heb je nog energie om nog een huisje te doen :7

En vwb het scheren zal Brutus nog wel een x moeten daar hij nu al weer in zijn haar is geschoten >;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:08

VHU het zou idd zijn dat je ze dan makkelijker naar beneden kan rijden dat kan een voordeel zijn.
Voor bijv jeroen van remko is het een nadeel want die duikt enorm.

VHU je was me voor !!! Kan ook niets over de halsriemogen vinden maar ken mensen die zo starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:12

@Maisie was jij ook al aan het zoeken, grappig.
@Bicci ik niet weet niet :o? oftewel alweer blond hahaha
@Ollie ik ook niet hoor (van de hulpdingen).
Denk dat ik vooral erg gepoetst heb als uitvlucht voor dat ingewikkelde document O:) nu nog wel energie over maar niet voor poetsen en ook niet voor documenten }:0

Volgens mij krijgt Aks vandaag haar nieuwe auto *-:)
En hoe is het met Frensie?

Nou ik ga mezelf bannen want zo komt dat document nooit af :wave:

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:13

@ bicci voor zover ik weet moeten ze wel onder de halsriem? Zal iets met veiligheid zijn denk ik.
Bij het tuigen zie je het ook die hebben geen ringen aan de hals.

@ ollie ik heb niet het idee dat het gelijk veel scherper inwerkt alleen wel dat ie iets meer zakt
omdat hem dat natuurlijk makkelijker wordt gemaakt. Maar het is natuurlijk ook een kwestie
van goed losrijden en soepel houden.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:14

ik ook niet weet niet :n

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:15

voor mij geheel nieuws maisie :))

erg geintresseerd in alle info er rondomheen
het hoe en waarom etc.

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:20

bij de dravers word het ook gedaan onder de borstuig. maar heel dat tuig is anders :+

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:25

@VHU: hahaha, dat ken ik, studie- of werkontwijkend gedrag in de vorm van huishouden, want tja, dat moet natuurlijk ook gebeuren.
Was vandaag helemaal op en dan ook niet veel gedaan :o , heb ook geen fut voor de paardjes en dat is natuurlijk heel jammer als het mooi droog weer is.

@Ilona: ik kan het me helemaal voorstellen, ook dat je het lastig vindt, maar het is wel je paardje en je moet er toch op kunnen vertrouwen dat ze wat doet met jouw regels/tips.
Hier komt er ook echt geen verzorgster, daar ben ik niet geschikt voor, volgens mij kost het meer energie dan dat het oplevert, paarden worden er ook zelden beter van, dus laat maar lekker in de wei staan niksen!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:31

@ biancailona begrijpelijk je verhaal van de verzorgster. Op die leeftijd moeten ze het toch
wel een beetje gaan snappen.

@ avaluna bij mij hetzelfde ik kan ook niet goed met verzorgsters denk ik. Wil dat alles
een soort van op mijn manier gaat zelfs het uitmesten van de stallen. Dan bewegen ze
maar iets minder ze staan lekker veel buiten komen niets tekort. Denk wel trouwens
dat er verzorgsters zijn die iets toe kunnen voegen.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:34

@Maisie, ik zeg ook niet dat het zwaarder inwerkt... wat ik wel denk is dat het juist wat vertragend en zelfs remmend werkt, daar je toch extra druk van je borsttuig op de leidsels krijgt. Ook denk ik dat daardoor je hulpen op dat moment wel goed doorkomen ivm extra druk om paard/pony wat meer naar beneden te krijgen echter los je daar niets mee op (is mijn idee) want op het moment dat je je leidsels weer door de ogen doet is die extra druk neerwaarts weg en zal je eigen hulp 'groter' moeten worden om hetzelfde resultaat te bereiken (is mijn eigen filosofie :)* :o ) . Ik ben meer van lange termijn om mijn hulpen kleiner te geven en heel veel te herhalen om hetzelfde resultaat te bereiken. Dus als pony 'tegen de hand/te hoog komt' weer terug in gang of zelfs halthouden, tot er weer nagevelijkheid is en dan verder uitbouwen. Dus de kracht van de herhaling en het dier laten voelen dat nagevelijk lopen fijner voelt als tegen de hand cq te hoog lopen.
Maarrrr... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en waarschijnlijk zit ik er helemaal naast daar ik lang niet de ervaring heb van de instructeur echter ga ik op mijn gevoel/intuïtie af.

Wat zo'n foto al niet op kan leveren :=
Laatst bijgewerkt door Ollie1 op 08-10-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:50

Afbeelding
Als ik les rijd ik met dit tuig en zitten mijn leidsels alleen onder de voorste riem zeg maar
dus daar zit niet veel druk op.

Verder ben ik het met je eens hoor. Veel herhalen, tempo controle overgangen nagevelijk en
niet hangen is waar ik tot nu toe veel aan heb moeten werken en moet zeggen het werkt wel.
Heb morgen weer les ben benieuwd hoe het gaat. Maar hoe jij brutus voor elkaar hebt is gewoon
super hoop dat ik daat ooit in de buurt ga komen !!!

O ja vandaag nog een rondje gedaan met robin ook nog een stukje buiten het was weer snuif snuif.
Zat nog een touringcar achter ons (ja in de polder) dus ik sloeg af zodat ie voorbij kon en hij
gaf er gewoon helemaal niets om.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:52

crazymel..mooie wish in vol ornaat voor een sulky, ik vind dat een mooi gezicht !

ik ben ook niet van hulpteugels en dingen...bij tuigpaarden doen ze wel de leidsels onder de halsriem door...