[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:37

Net terug van 1,5 uur mennen, 3 lagen aan maar het was genieten vanavond nog met ze naar les.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:06

VanHuisUit schreef:
Ik vind het maar niets zo in de prut. Die van mij kunnen ook nu nog 24/7 het land op als ik zou willen maar dan staan ze dus ook in de prut. Heb wel een mooi stuk betonplaat en schuilcontainer maar wat een zooi wordt dat met die nattigheid. Je werkt je drie slagen in de rondte wil je het een beetje om aan te zien houden. Dus ze staan nu gewoon op stal, bij mooi weer op de wei. En straks maart/april hoop ik dat het een mooi droog voorjaar is, kunnen ze het land 24/7 weer op.

.

Het is gewoon scheitweer nu om paarden te houden XD

Maar idd ik zou ook eerder investeren in deel bestraat. zand moet je wel heel erg onderhouden anders is het constant blubber

Hier dus ook de uitloop bestraat en de ingang van de zand paddocks (bij het hek)

L_Rivaldo schreef:
Net terug van 1,5 uur mennen, 3 lagen aan maar het was genieten vanavond nog met ze naar les.

Heerlijk!!! jaloers :D

Net bericht gehad, Kyano heeft met succes voor de wagen gestaan. Hopelijk nu de steigende lijn te pakken :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:20

ik moet me elke keer er zo toe zetten, maar is me toch gelukt ook omdat ik naar me oude verzorgster toe ging dan spreek je een tijd af en dan moet ik wel hihi. De les was ook al 2 weken geleden afgesproken was wel genoeg eigenlijk het mennen maar ja ik moet nu toch betalen dan ga ik maar :Y)

Super toydoll, fijn dat hij het zo goed op pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:17

L_Rivaldo schreef:
ik moet me elke keer er zo toe zetten, maar is me toch gelukt ook omdat ik naar me oude verzorgster toe ging dan spreek je een tijd af en dan moet ik wel hihi. De les was ook al 2 weken geleden afgesproken was wel genoeg eigenlijk het mennen maar ja ik moet nu toch betalen dan ga ik maar :Y)

Super toydoll, fijn dat hij het zo goed op pakt.

Ik wilde al zeggen, fanatiek hoor nog een les erna.

Ik heb een nieuwe kar *\o/* Ben er echt blij mee

Afbeelding
Ik zat te twijfelen o mhem al te testen maar ik kwam rechtstreeks van werk en dan moeten we korte mouwen dragen. Mogen geen lange mouwen ivm de hygiene. Dus had wel een vest en jas nog aan maar het was me toch te koud _O-

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:32

Leuk hoor.
En ja, het was behoorlijk koud vanmiddag. Morgen meer wind uit het noord-oosten, dus morgen nog kouder (gevoelstemperatuur) zeggen ze.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:47

Wat fijn Toydoll dat hij het zo goed doet.

Je gaat lekker Laura, het begin is er weer :)

Omdat dit een Mendurance praat topic is, lijkt het me ook prettig af en toe eens wat over trainingen en de wedstrijden met elkaar te delen. Want informatie delen is toch ook een doel van dit topic. Op welke wijze zijn jullie nu bezig met de trainingen, waar loop je tegenaan of wat gaat er juist erg goed, welke wedstrijden wil je gaan starten etc etc?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:56

Ik wil de training gaan oppakken,maar met deze kou gast dat denk ik niet gebeuren.of alleen fietsen want dan heb ik het ook warm.
wil ysselsteyn eigenlijk starten,maar ik wacht et weer nog even af voor ik inschrijf,blijft het zo koud dan weet ik het nog niet.
de wedstrijden die ik gepland heb waren ysselsteyn,ettenleur,boxtel als die door gaat,en teteringen rijden.
verder is echt veel te ver voor ons

als weer beter word men ik wel weer lekker,doe dan ook aan veel orientatieritten mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:19

Barney, we zijn nog niet zo lang aan het mennen. Ik wil het graag opbouwen maar helaas het weer. Heb echt respect voor je dat je door weer en wind traint, ik kan dat echt niet.

Zodra het weer beter is ga ik beginnen met conditie training. Ik weet nog niet of we daadwerkelijk dit jaar een keer mee kunnen rijden met een wedstrijd. Ik wil wel een keer mee groomen. Misschien voor Laura in Teteringen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:30

Zit er dan wel op maar denk dat training aardig overeen komt.
We zitten nu rond de 45 km/week en dat probeer ik volgende week op 60 te krijgen. Misschien nog een week en dan weer naar 30/40 tot week voor Ysselsteijn. Maar goed, dat weer moet wel meezitten. Maar ik rij eigenlijk altijd alleen niet als het echt onbegaanbaar is :+ (ijzel) Denk dat conditie momenteel al wel een 40/50 aankan, alleen is het tempo dan nog laag. Maar ook ons schema is redelijk heilig :P
Die week dat ik wedstrijd heb doe ik nog twee kleine ritjes 10/15 km en wat longeren. En dan de 43 km geloof ik dat het is. (2x 21.5).

Dan hoop ik dat de basis voor een rustige 40/50 erin zit. Start ik KWB een 32. Om een keer een wedstrijdrondje in de 30 km te rijden. En KWB is zo'n leuke wedstrijd. Dan Someren (eind april) een 47.

Na Someren (is mei) heb ik een trainingsweekje in Laag Soeren gepland. Paar dagen achter elkaar de Posbank op, dikke billen kweken *D

Wedstrijden na Someren weet ik nog niet. Ik heb zelf ook altijd nodig om even bij te komen, in mijn eigen hoofd, na een paar wedstrijden. Dus kan maar zo zijn als Ysselsteijn, KWB en Someren lekker zijn gegaan ik ff alleen train en geen wedstrijd doe. Of dat ik dan start met mijn andere paardje, Ber, die gaat ook erg lekker. En dan iemand anders op Ollie in de k1.
Maar op zich, met dit schema is ze dan eind mei op wedstrijdconditie voor 50-60 en meer dan dat gaan we dit jaar niet doen (denk ik nu). Zou geweldig zijn als ze dat goed gaat lopen :D

Mendurance zit er al met al dit jaar toch gewoon niet in heb ik besloten... wil toch graag richten op k2 endurance maar wat in het vat zit verzuurt niet :7 .

Wat ik altijd lastig vind is overgang van stal naar wei, mbt voeren. En ook overgang van rustig trainen (dieselen) naar wedstrijdconditie (meer snelheid), qua voer. Ollie kreeg alleen maar handje muesli/bix en schep pulp tot december. Maar nu langzamerhand gaat er toch wat meer in (plm een schep ponybix per dag). Alleen wil niet te veel anders is ze wel heel heftig de 1e 10/15 km. Met wedstrijd vind ik dat niet zo erg maar met trainen is ze dan gewoon te om het leuk te hebben. Dus net die balans tussen lekker pittig en drakerig. Da's lastig.
Verder krijgt ze nu 24/7 voordroog, een schep senior priores (=slobber) per dag (of pulp met suikervrije muesli van Subli), een emmer grasmix van Pavo en dan als supplement magnesiumoxide plus dus die schep ponybix van Subli.

Lopen jouw pony's trouwens op gewone ijzers Barney of heb je er nog zooltjes oid tussen? Omdat je toch veel over de weg moet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:50

@Blingh, is het je eerste wagen? Leuk hoor. Vind het lamoen wel erg smal. Je kunt dat evt laten uitbuigen als je het ook te smal vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:53

VanHuisUit schreef:
@Blingh, is het je eerste wagen? Leuk hoor. Vind het lamoen wel erg smal. Je kunt dat evt laten uitbuigen als je het ook te smal vindt.

Uhm nouja had eerst die sulky maar daar kon ik echt niet lang op zitten. Nu heb ik deze zodat ik ook met iemand samen kan. Het verbaasde me ook dat hij zo licht is. Ik ga nu sparen voor een echte mooie "luxe" sulky voor de mendurance.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:25

VHU: je training komt inderdaad aardig overeen met die van mij. Ik zit nu op vijftig km per week en hoop dat ik volgende week erboven kan komen. Ysselsteyn start ik de 49,5 km maar die zit absoluut nog niet op de hogere snelheid. Ik merk elk seizoen weer dat we echt even nodig hebben om de snelheid weer op te voeren.

Ik wil Etten-Leur en Hellendoorn de klasse drie zien te starten. Ik kan Wateren helaas niet mee rijden als tussen wedstrijd in de klasse twee maar ik zorg wel dat ik in die mnd dan zelf zo'n afstand rij op 1 dag net als een wedstrijd met de rusttijden etc.

Mijn snelheid lag eind seizoen 2014 op de veertien km per uur. Dat was vrij vlot voor pony's van 110 cm op de vijftig km. Maar dit seizoen ligt mijn aandacht op een keer de drie uitrijden en dan is mijn snelheid niet van belang want dan houden we zeker geen veertien km per uur vol, zou ook niet goed voor ze zijn.

Het voeren met het weide seizoen is inderdaad niet altijd makkelijk. Barney en Pip hebben een eigen stukje en schuif het lint elke keer weer wat op maar ze zijn snel te dik ondanks al het werk. Maar ze staan ook vrij lang kaal en moeten veel eerder bijgevoerd worden met kuil in het land als de rest nog niets erbij krijgt omdat ze gras hebben.

Ik geef nu sportmuesli van Marstall met elke dag vitaminen E en selenium. Daarnaast nog wat vitamine korrels en Wiesen Fasern, dit om het kauwen wat te bevorderen en ze doen er dan langer mee. Ze krijgen extra vitaminen omdat ik nooit de gehele hoeveelheid geef die zou moeten om ze in alles te voorzien. Hier doen ze het enorm goed op en eindelijk de combi en het merk gevonden dat ze in alles voorzien. Maar op de rustige dagen geef ik de Vito, hier zit bijna niets aan in suikers en melasse zodat ze niet ontploffen in hun energie en bevangen raken als ik in een kalme periode zit.

Trainen doe ik net als VHU altijd ook als het regent, hagelt en stormt. Maar vandaag kon ik niet rijden want er lag sneeuw. Gisteren lukte niet door mijn werk. Pip is vanaf maandag dus 1 keer gereden en Barney twee keer want ik had ook les met hem. Morgen, zaterdag en zondag met ze rijden. Morgen gewoon training, zaterdag een rustig ritje met wat stalgenoten en zondag mini marathon, de laatste voorlopig. Dat doen we echt voor de lol, paar keer in de winter.

Deze week kom ik dus niet aan de vijftig km maar al met al lopen ze toch vier en vijf dagen deze week. Volgende week wordt dat een week goed opgeschroefd en dan is het tijd om de laatste weken voor Ysselsteyn in te gaan. Dan kom ik ook meer uit in de afstanden die VHU dan rijdt.

De pony's staan op ijzers zonder zooltjes. Ze gaan redelijk hard er Door heen. Ik moet ze ongeveer na zeven tot acht weken wisselen. Gelukkig groeien de hoefjes goed waardoor er geen problemen zijn met nagelen en scheuren in de hoeven.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:33

Wel leuk om te lezen hoe jullie je voorbereiden. Momenteel is het voor mij even geen mennen, ik ben niet gemaakt voor deze kou :brr: , kan me nog zo dik aankleden, kom toch altijd verkleumt van de wagen af :D . Momenteel loopt mijn pony onder het zadel en aan de longe. Echt lange kilometers train ik niet. Als we inspannen, zijn te dressuurmatig bezig of we gaan naar buiten. De lange afstanden trainen, dat komt nog wel, maar nu even niet. We rijden nu nog klasse 1 en dat zal dit jaar nog wel zo blijven. Zien dat we weer heel dichtbij de 13 kilometer per uur komen. De wedstrijden die wij in 2014 hebben gereden hebben wij beide gewonnen dankzij mijn groom en navigator +:)+ , want dat had ik alleen niet gekund, haha.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 00:09

Hier ligt mijn training op een laag pitje maar probeer mezelf wel te pushen om meer te doen.

Op de donderdag heb ik of een half uur les of een uur vaardigheid. Ik probeer als ik tijd heb overdag ook met ze te rijden maar dan meer rechtuit.

Zondagochtend probeer ik dan ren grote ronde te rijden tussen de 17 en 24 km.

Zo een 2x in de week wandel ik in de avond een half uurtje met ze. Ik heb helaas geen longeerkraal om ze te longerrn/freestylen in de zomer lan ik die wel gebruiken.
Het is dus even aanpassen aan de blub.

Hier ook niet ingeschreven voor ijsselstein ik wil uiterlijk over 2 weken dit doen als ik een goed gevoel heb over zijn conditie.

Ons doel is ijsselstein, teteringen, etten-leur en als het doorgaat (ben bang van niet) boxtel. Hellendoorn staan we mog wel voor open.

Barney: ja he het begint een beetje op fanatiek te lijken, naja vandaag dan :P

Blingh: veel plezier met je nieuwe kar, zag net op bokt markt een sulky te koop staan.
Leuk dat je wil helpen in teteringen kan altijd hulp gebruiken en gezelligheid natuurlijk!

vhu: jij bent ook lekker fanatiek bezig, zo te lezen gaat het al vrij goed met ber, lees ik hieruit dat je al op haar gereden hebt?

Vanavond les gehad en wat deed rivaldo weer goed zijn best. Vooral bezig met stelling en goed inbuigen. Hij zit aan een kant zo vast/stijf hij vind het best moeilijk maar zo werkwillig. Daarna tum mee vrij gereden en zelfde oefeningen, totaal ander paard! Helaas werd hij er wel sloom van. (raar he normaal buiten is hij soms niet te houden zo heet) monster dat het is :Y)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:14

Ik train niet. Al een paar maanden niet. Een sporadisch ritje zo links en rechts, maar dan niet meer dan hooguit 10.
Het is voor mij veel te koud en te nat.

Ik heb me ingeschreven voor de korte klasse 1 afstand van Ysselsteyn, maar ik denk dat ik me beter weer kan afmelden.
Coldy heeft altijd een goede basisconditie en loopt makkelijk, maar het lijkt me niet eerlijk om haar na maanden van bijna stilstand opeens 20 km achter elkaar door te laten draven.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:02

Wat jammer MarjaR maar misschien wel verstandig. Vorig jaar hebben we een paard zo slecht over de finish zien komen in Ysselsteyn dat het gewoonweg zielig was. Paard was niet geschoren, het was toen twintig graden en hij had geen eten gehad van tevoren. Gelukkig zou jij dat niet zo aanpakken maar het terrein kan behoorlijk zwaar zijn bij slecht weer en dan is het niet makkelijk erdoor te komen als de training niet voldoende was.

Voor ons wordt dat ook nog spannend omdat ik nog niet veel onverhard heb kunnen trainen. Gelukkig ga ik volgende week zaterdag en de week daarna in het weekend wel naar de bossen voor wat trainingen.

Het komt nu toch best wel dichterbij en het gaat weer kriebelen.

Vandaag was het echt ijskoud met het mennen. Ik was heel dik aangekleed maar voeten en handen waren na een uur uitgeschakeld. Ik heb geen duurtraining gedaan maar wel een uur flink veel oefeningen voor de souplesse en stukjes goed voorwaarts gedraafd waarbij Barney niet mocht galopperen want dat gaat hij dan snel doen naast Pip. Morgen dan gezellig met wat stalgenoten een ritje maken voor de lol en zondag de mini marathon.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:08

Grappig dat het zo overeenkomt, leuk. En voor degenen die nog niet zoveel km trainen, voor K1 hoeft dat ook niet maar een basis moet er natuurlijk wel zijn. Dat je in ieder geval een paar keer de afstand goed hebt gereden op vergelijkbaar terrein in tempo wat je ook in de wedstrijd zou rijden. Voor k2 en verder geldt dat dan weer wat anders, maar dan doe je op bijv twee dagen de wedstrijdafstand.
Bij mij begint het onderhand ook echt te kriebelen. Reglementen nog eens goed doorgelezen bijv. Checken hoe we met de watertonnetjes zitten voor het koelen en kratten geteld voor straks op de vetgate etc. Allemaal van die dingen die moeten kloppen en die ik niet op het laatste moment wil doen anders schiet ik in de stress :o
Denk trouwens als je flink dressuurt of een mini-marathon dat ook zeker meetelt in de conditie hoor. En voor de afwisseling is het erg leuk voor de pony's. Doe met die van mij ook wel trailtjes freestyle of aan de lange lijnen. Vinden ze geweldig om te doen.
Ollie vindt dressuren in de bak zowel onder de man als voor de wagen echt totaal niet boeiend dan is ze of heel sloom of heel wegschieterig vervelend := echte draak }:) ik vind dat wel humor trouwens :P

Er zijn bij endurance veel mensen die later in het seizoen instappen hoor, of dat je in de loop van het seizoen opbouwt. Niet iedereen is in de gelegenheid of wil direct de 1e wedstrijd meepakken.

Wat ik het engste vind is toch altijd angst voor blessures. Maar dat had ik ook toen ik andere wedstrijden reed. Oefen je zoveel, steek je er zoveel tijd in, is je paard in topconditie en dan worden ze kreupel of iets anders. Dat is echt waardeloos. Vooral omdat ze dan in zo'n topconditie zijn en hun ei niet meer kwijtkunnen. Maar goed, laten we maar duimen dat dat ons allemaal bespaard blijft.

Ber loopt 1 a 2x per week met Ollie mee ritjes van 10/15 km, aan de lijn dus. Maar ze beweegt zo makkelijk. Ook met longeren is het net een veertje, ze galoppeert ook heel makkelijk. Dus ik denk dat als ik erop stap, dat we vrij snel een korte 1 kunnen doen. Ik denk dat het binnenkort wel gaat gebeuren dat ik erop stap ... denk ik ... (voor degenen die het niet weten, Ber is gewoon goed bereden geweest (niet door mij) maar nu al een jaar niet, doordat ze zwaar geblesseerd is geweest, ze is ondertussen helemaal hersteld, het is meer dat ik er op moet, juiste timing enzo ...)

@Barney vond dat met mennen toch wel enorm verschil, over de weg of door het bos. En dan ligt het er ook nog aan wat voor bos en wat voor weer etc. Ysselsteijn was vorig jaar idd heel goed te rijden maar kan me er alles bij voorstellen dat dat ook heel anders kan zijn. We gaan gewoon duimen voor lekker droog, beetje fris weer met zonnetje erbij {:}
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-02-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:12

Ik heb kleine jerrykannen gekregen heb er erg veel als iemand er wat wilt dan kan dat

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:13

We sparen nu ook van de kannetjes van de Melkunie, zit 2.4 liter in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:24

De basisconditie voor de K1 is zelfs Fe zwaar voor Polly denk ik. Ik wil Polly scheren dus hebben een kleine deken gekocht. Dacht ik :')

Afbeelding
Oepsie

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:39

Polly kan er in zwemen welke mt heb je gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:46

keona schreef:
Polly kan er in zwemen welke mt heb je gekocht.

Uhh weet ik niet meer. Emma had hem gevonden ik heb alleen maar betaald

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:46

Ahhhh wat schattig <3 of Pol moet groeien of dekentje in de hete was :')

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:47

Polly lijkt wel heel klein. Heb jij een scheermachine Cimmy? Als die bollen wol van mij op stal komen in april dan wil ik ze gaan scheren maar zelf geen machine

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:50

@Barney onze gemiddelde snelheid ligt lager dan 14 km/uur op wedstrijd hoor. Voor IJsselsteijn zal het ergens rond de 11 komen. Hoger wil ik nog niet inzetten. Snelheid komt vanzelf wel, gaat ons ook echt eerst alleen om goed uit te rijden.